Conversie verhogen met actieve woorden
Woorden waarop je lezers reageren
Ik heb al meer artikelen geschreven over hoe jij je lezers/bezoekers aanzet tot actie via je tekst en je verkoop stimuleert. Het gebruik van de juiste zinnen en woorden speelt nauw in dit spel. De juiste woorden inzetten om je conversie te verhogen valt onder een specifieke schrijftechniek, genaamd actief schrijven: je nodigt je lezers uit om iets te doen, een reactie te geven, een bericht te delen, je weggever te downloaden, iets aan te schaffen of contact op te nemen. Of je vraagt hen simpelweg iets te overwegen of te overdenken, je advies op te volgen of hen op andere gedachten te brengen. Wil jij je conversie verhogen? Gebruik dan de woorden die ik je geef in deze blog.
Naast actieve werkwoorden en formuleringen, een call to action en de juiste zinsopbouw zijn er specifieke woorden die je lezers in de startblokken zetten. Ze zijn onder te verdelen in 8 categorieën, gebaseerd op welke emotie of boodschap jij wilt overbrengen. Er zijn er honderden en ik zet ze voor je om in een woordenlijst, onderverdeeld per categorie.
Woorden die je conversie verhogen
Verkoop-stimulerende woorden zijn bedoeld om een emotie te creëren. Mensen voelen zich beter als ze je boodschap lezen of, en dat is nog belangrijker, voedt juist een emotie die elk persoon te allen tijde uit de weg gaat: angst. De angst om iets mis te lopen.
Een waarschuwing bij het gebruik van deze woordenlijst
Als copywriter versta ik het vak van verleiden, maar ik heb een waarschuwing voor je. Verleiden is prima. Het is aan de lezer wat hij doet. De uiteindelijke keuze is aan hem of haar. Ik raad je echter af om deze woorden te gebruik om mensen te misleiden: maak het niet groter dan het is. Val je door de mand, dan maak je de weg terug naar een goede of zelfs uitstekende reputatie moeilijk en lang. Overtuigen is beter.
Neuromarketing toepassen is prima, maar de grens naar misbruik is kleiner dan je misschien denkt. Je conversie verhogen kan goed zonder je boodschap buiten proporties op te blazen.
Categorie 1. Woorden die hebberig maken
Onderstaande woorden triggeren mensen om snel actie te ondernemen, omdat ze anders iets mislopen. Ze spelen in op de menselijke behoefte om meer te willen, vooraan te staan, aanzien te hebben, de beste te zijn. Deze woorden tonen schaarste en maken je aanbod extra waardevol.
Koopje |
De beste |
Cadeau(tje) |
Voordeel |
Snel |
Verlaagd |
Weggever |
Vertwee-/
|
Schuldenvrij |
Korting |
Bonus |
Haast |
Cashen |
Goedkoop/voordelig |
Veilig |
6 nullen |
Direct |
Rijk |
Groot |
Vruchtbaar |
Deadline |
Bijna op/op = op |
Jackpot |
(Be)sparen |
Nooit meer |
Economisch |
Speciaal |
Beperkt |
Laatste kans |
Dubbel |
Schat |
Geheim |
Exclusief |
Enorm |
Extra |
Gratis |
Geld |
Meer |
Up-sell |
Waarde |
Feest |
Laatste |
Nu |
Eerste |
Nieuw |
Fortuin(lijk) |
Gezond(heid) |
Zeker(heid) |
Aanbieding/actie |
Resultaat |
Graag |
Volledig |
Slechts (voor) |
(Terug)verdienen |
Een voorbeeld om je conversie te verhogen
15 kilo afvallen in 4 weken? Bestel nu onze speciaal samengestelde dieetpillen:
3 verpakkingen, goed voor de eerste 3 weken voor € 109. Alleen nu 5 verpakkingen voor slechts € 139. Op = op!
Categorie 2. Woorden die verlangen opwekken
In deze categorie woorden die je conversie verhogen wek je het verlangen op om iets te hebben. Je moet en zal gewoon! Zonder is ondenkbaar.
Een waarschuwing: gebruik ze met mate. Met een overkill aan deze woorden verliezen ze hun kracht.
Verleidelijk |
Verlangen/wensen |
Sexy |
Moed(ig) |
Stimulans/
|
Passie/
|
Zinderend |
Zinnelijk |
De naakte |
Magnetiserend |
Charmant |
Charismatisch |
Stout(moedig) |
Zondig |
Exotisch |
Fascinerend |
Obsessie |
Neiging |
Provocerend |
Wild |
Verboden |
Intrigerend |
Hypnotiserend |
Schandalig |
Lust |
Brutaal |
Aantrekkelijk/
|
Watertandend |
Sprookjesachtig/
|
Ongecensureerd |
Verbazingwekkend |
Zoet |
Doorslaand |
Een voorbeeld om je verkoop te stimuleren
Collega’s verboden het laatste ingrediënt van ons recept te verklappen, maar ik ben zo brutaal en doe het toch.
Maar… ik geef het geheim niet zomaar prijs. Raad het ingrediënt. De winnaar krijgt het laatste stukje van de puzzel achter ons doorslaande succes van dit exotische drankje.
Je hebt nog 4 dagen om mee te doen!
Categorie 3. Woorden die gemak uitstralen
Mensen verzetten zich tegen verandering, maar doen evenmin graag extra stap om iets te bereiken. Heb jij te maken met een doelgroep, die bij voorbeeld al veel op het bord heeft of om een andere reden nauwelijks meer (aan)kan of wil? Gebruik dan woorden die gemak uitstralen om je conversie te verhogen.
Pijnloos |
Moeiteloos |
Gemakkelijk/eenvoudig |
Kinderspel |
Gift |
Minder |
Toegankelijk |
Snel |
Duidelijk |
Direct/gelijk |
Seconden/minuten |
Compleet |
Kopiëren |
Inclusief |
Hoe te… |
Stappen |
Lijst |
Model |
Factoren |
Veilig |
No nonsens |
Probleemloos |
Instrumenten |
Voordelig |
Basis |
Klaar |
Snelle start |
Gratis |
Nu |
Bereikbaar |
Gespecificeerd |
Efficient |
Effectief |
Beheersbaar |
Onfeilbaar |
Route |
Krijgen/
|
Extra |
Gerust |
Een voorbeeld voor converterende tekst
Download nu het stappenplan en start direct met jouw snelle en moeiteloze route naar een goede conditie en meer energie. Je ontvangt bovendien extra kooktips die jouw dieet lekker en compleet maken. Zo wordt afvallen een eitje!
Categorie 4. Woorden die vertrouwen geven
Vertrouwen is de eerste voorwaarde om daadwerkelijk tot zaken te komen. Je wint vertrouwen door je kennis te delen en je doelgroep kennis te laten maken met je bedrijf en de mensen erachter. Dat is contentmarketing. In al je uitingen helpen deze woorden om dat te bereiken.
Verzekerd |
Getest |
Bewezen |
Onderzoek toont |
Volgens |
Beter/verbeterd |
De beste |
Goedgekeurd |
Echt(heid) |
Gegarandeerd/garantie |
Waterdicht/
|
Veiligheid |
Beste verkoop |
Annuleren altijd
|
Zonder risico |
Geld terug |
Resultaten |
Autoriteit |
Professioneel |
Wereldwijd |
Officieel |
Gecertificeerd |
Betrouwbaar |
Privé/privacy |
Zonder verplichtingen |
Zorgeloos |
Beschermd |
Gerespecteerd |
Gecontroleerd |
Aanbevolen |
Een voorbeeld uit de reclamewereld
‘Oral B, aanbevolen door tandartsen.’ Tandartsen hebben autoriteit. Wie anders weet beter wat de beste tandenborstel is immers?
Categorie 5. Woorden die ijdelheid uitstralen
IJdelheid is een belangrijk ingrediënt wanneer jij je conversie verhogen wilt.
Wij allemaal schaffen immers spullen en zaken aan, waarmee we er goed op staan. Dingen waarmee we andermans ogen uitsteken, die ons mooier maken voor de buitenwereld. Iedereen verlangt naar het gevoel het beter voor elkaar te hebben dan de ander. En daar spelen onderstaande conversie verhogende woorden goed op in.
Winnen |
Topkwaliteit |
Briljant |
Voorsprong |
Baas |
Held/winnaar |
Lef/durf/moed |
Sensationeel |
IJzersterk/
|
Mooi |
Schoonheid |
Uniek |
Verbluffend |
Gelukkig/geluk |
Overwinning/
|
Legendarisch |
Geniaal |
Slim/sluw |
Super…(relevant bijv.) |
Magisch |
Aantrekkelijk |
Elite |
Episch |
Duizelingwekkend |
Effectief/doeltreffend |
Optimaal |
Succes/-vol |
Rijk/-dom |
Onverslaanbaar |
Wonderbaarlijk |
Spectaculair |
Winstgevend/
|
Opmerkelijk/
|
Onbeschaamd/
|
Trots |
Jij (i.p.v. ‘je’) |
Een voorbeeld
Nog geen 50% van de ondernemers doet aan contentmarketing. Wil jij beginnen met bloggen? Begin nu en je maakt een voorsprong op je concurrentie. In deze training leg ik je uit hoe jij direct met slimme tips een supersnelle start maakt voor spectaculaire resultaten!
Categorie 6. Woorden die nieuwsgierig maken
De meest populaire vraag begint met en woord met slechts 3 letters: hoe. Mensen willen weten hoe dingen werken, hoe ze meer uit het leven en hun werk halen, hoe ze gezond worden en blijven, enzovoort. Nieuwsgierigheid naar het antwoord werk je in de hand door verkoop-stimulerende woorden als:
Illegaal |
Geheim/heimelijk |
Sleutel |
Verbluffend |
Verboden |
Kijkje in de keuken/achter de schermen |
Ongelooflijk |
Intern |
Gek |
Interessant |
Zwarte lijst |
Alleen voor leden |
Wees er nu bij |
Als eerste |
Gecensureerd |
Beperkt |
Inlog |
Vereist |
Wat weinig weten |
Een handjevol |
Grenzeloos |
Verborgen |
Privé |
Uniek |
Nooit verteld |
Ongewoon |
Hilarisch |
Niet toegelaten |
Mythe |
Uitzonderlijk |
Ondergronds |
Niet ontdekt |
Buiten de wet |
Ridicuul |
Restricties |
Verloren |
Gebrek/gemis |
Vergeten |
Verborgen |
Onschatbaar |
Onbetaalbaar |
Toegang |
Je ziet dat woorden soms overlappend zijn met andere categorieën.
Een voorbeeld om je conversie te verhogen
Wil jij toegang tot de sleutel naar echte liefde? Dan mag je dit event niet missen! Meld je aan en beantwoord en paar vragen voor de perfecte match en een unieke kans om de liefde van je leven te ontmoeten!
Categorie 7. Woorden die boosheid aanwakkeren
Woede is een drijfveer die zo soms dusdanige proporties aanneemt, dat het de intrinsieke motivatie beïnvloedt. Het is een van de meest krachtige en bruikbare emoties die er bestaat. Kanaliseer je een emotie als boosheid goed, dan happen mensen graag toe. Boosheid kan je conversie verhogen op een manier, die jij niet zag aankomen.
Hoe? Door hen boos te maken over hun eigen situatie of een situatie buiten hen, waar ze zich druk om kunnen maken. Oorlog, honger, milieuvervuiling zijn hier voorbeelden van. En naar zichzelf gericht: het zat zijn om vast te zitten in een baan die teveel energie vreet, een slechte relatie of overgewicht. Bedenk waarover mensen zich druk (kunnen) maken binnen jouw vakgebied. Heb je dat duidelijk, dan helpen deze woorden:
Misbruik |
Dwang |
Gierig(heid) |
Leugen |
Gevaarlijk |
Ongezond |
Verliezen/verliezer |
Heimelijk |
Walgelijk |
Ergeren |
Hekelen/haten |
Roekeloos/ondoordacht |
Zwijgen opleggen |
Stiekem |
Geldwolf |
Onbeschoft |
Corrupt |
Illegaal |
Vals |
Laf(aard) |
Slachtoffer |
Zinloos |
Geweld |
Achtervolgen |
Dom |
Slecht |
Angst(ig)/bang |
Uitlokken |
Straffen |
Knuppel in het
|
Natrappen |
Zwak |
Verwaarloosd |
Arrogantie |
Bureaucratie |
Meedogenloos |
Het zaakje stinkt |
Betweter |
Oogkleppen |
Achterbaks |
Onzin |
Terugpakken |
Zelfstandig naamwoorden vorm je gemakkelijk om tot werkwoorden en andersom.
Een voorbeeld die de druk op de koopknop stimuleert
Heb jij een pgb nodig, maar kom je niet door de bureaucratische regels van je gemeente heen? Sturen zij zonder pardon je papieren terug of sturen ze je van het kastje naar de muur? Dit artikel gaat over de corruptie en de onzin van het web aan regelgeving bij de overheid. En hoe je je pgb wel toegewezen krijgt.
Categorie 8. Converterende woorden die angst oproepen
Deze laatste categorie heeft een overlapping met de anderen. Ik begon mijn artikel er al mee: mensen zijn bang om iets mis te lopen.
Angst is echter de grootste motivator van alle emoties en dat zit dieper dan ‘niets willen missen.’ Het is een instinct, dat al tienduizenden jaren in ons schuilt. Angst houdt ons in leven. In veiligheid en dus buiten gevaar.
Wil je serieus dat mensen actie ondernemen na het lezen van jouw boodschap, gebruik dan onderstaande woorden om hen de gevolgen te laten zien wanneer ze niets doen.
Dom/domoor/
|
Angstig |
Vluchteling/
|
Pijn |
Lijden |
Misbruik |
Wraak |
Gok/gokken |
Overname |
Verslaan/
|
Gevaarlijk |
Risico |
Verblind/verdoofd |
Goedgelovig |
Bloederig |
Ziekmakend |
Stom |
Slaaf |
Gevangen/
|
Rechtszaak |
Boete |
Schuilen |
Ineenstorten |
Gek |
Let op! |
Moedeloos |
Burn-out |
Failliet |
Doelwit |
Wild |
Ongecontroleerd |
Tegenwerken |
Waarschuwing |
Paniek |
Nood/noodzaak |
Rekening |
Beduvelen |
Stormvloed |
Broeien/sluimeren |
Crisis |
Dodelijk |
Terreur |
Giftig |
Tragedy |
Vernietigend |
Ramp |
Genant |
Falen |
Mislopen |
Ontslag |
Arm/armoede |
Zorgen |
Een val |
Trauma |
Beïnvloeding |
Epidemie/spiraal |
Nachtmerrie |
Marteling |
Speelbal |
Probleem |
Een voorbeeld: een willekeurige combinatie uit de categorieën
Ben jij kilo’s aangekomen en pas je je kleding niet meer? Is winkelen een ramp, omdat weinig past en niets je leuk staat? Durf je nauwelijks een gesprek aan te knopen op een feestje en heb je het gevoel dat je wordt aangekeken als je iets te eten pakt? Wanneer je er niets aan doet, kom je in een vicieuze cirkel terecht. Onderzoek van instituut X wijst uit, dat je 63% kans loopt om in een isolement terecht te komen. Jij loopt allerlei leuke dingen mis, terwijl je ziet hoe fijn anderen het hebben.
Om die spiraal te doorbreken, te voorkomen dat je je langzaam in eenzaamheid opsluit en weer bouwt aan een gezond gewicht, zelfvertrouwen en een leuk leven hebben wij een stappenplan, dat gemakkelijk te volgen en vol te houden is. Je ontvangt de adviezen en begeleiding die jij nodig hebt. Je voelt je snel steeds beter. 75% van onze cliënten vallen 2 kledingmaten af in 4 maanden tijd. Wil jij dat ook? Doe dan mee!
Er zijn nog meer woorden, die je conversie verhogen via tekst. Deze hoeft niet per se geschreven te zijn. De woorden passen ook goed in de tekst van je video. Of een verkoopgesprek, een lezing of training. Ze zijn geschikt in elke situatie, waarin jij een ander overtuigen wilt.
Je conversie verhogen: een paar aanvullende tips
Synoniemen op deze woorden hebben dezelfde uitwerking.
In plaats van ‘bewezen’ gebruik je het actieve werkwoord ‘bewijzen’ bij voorbeeld. Of ‘aantonen.’
Een ander woord voor ‘betaalbaar’ is ‘voordelig.’ Of eenvoudigweg ‘goedkoop.’
Zoek je een synoniem, kijk dan op Synoniemen.net.
Woorden die je conversie verhogen zijn gemakkelijk te combineren
Hierboven heb je al een paar goede voorbeelden, maar misschien zijn deze nog iets te ver van jouw bed om ze ‘na te doen.’ Daarom een paar eenvoudiger voorbeelden:
‘Haal nu je gratis cadeau!’
‘Doe je mee aan deze speciale actie, dan ontvang je bovendien korting op…’
‘Je hebt volledige en levenslange toegang tot het platform, zodat je altijd profiteert van onze voordelen.’
‘Alleen vandaag voor slechts € 199 in plaats van € 349! Wees er dus snel bij!’
‘Je bespaart tot wel 45% op de kosten en 20% in tijd!’
Je conversie verhogen via je tekst heeft meer nodig dan deze woorden alleen. Struin rustig mijn blog door op zoek naar andere schrijftechnieken die zorgen voor meer verkoop. In een ander artikel vertel ik je over woorden die je boodschap juist ontkrachten.
Anders interessante blogonderwerpen:
De basismarketingmiddelen die jou aan de beste klanten helpen
6 Zaken die je ranking in Google niet direct beïnvloeden
Waarom marketing voor kleine bedrijven zo eenvoudig is
Wel inspiratie, maar weinig tijd voor contentmarketing? Schrijf een monsterblog
De top 10 verbeterpunten voor je website op basis van > 1.000 webscans
Vind jij deze blog interessant, maar voelt het in de praktijk brengen van de tips alsnog als een onneembare berg? Laat het dan aan ons over. Wij helpen je niet alleen aan verkopende tekst, maar maken er ook een handzame strategie omheen, zodat de boodschap ook daadwerkelijk aankomt bij je doelgroep.
Wil jij je specifiek richten op de wervende teksten voor je website? En schrijf jij deze graag zelf? Weet dan zeker dat je het goed doet. Online copywriting kun je leren, laagdrempelig, online en nu nog goedkoop.
Copywriting | commerciële tekst
Geef een antwoord