klantbeleving in je tekst

‘Ja, ik wil!’ Over klantbeleving in je tekst

Betrek je lezer bij je boodschap door klantbeleving

Veel teksten zijn zendergericht ingestoken, geschreven vanuit het bedrijf. Daarbij gaat de tekst uit van het product of de dienst en voorbij aan het probleem van de klant. Het lijkt alsof het draait om wat het bedrijf te bieden heeft en weinig om wat de klant nodig heeft. Potentiële klanten lezen echter graag over zichzelf. Over hun probleem en de oplossing die geboden wordt.
Maar met het integreren van klantbeleving in je tekst ga je nog iets verder en betrek je de lezer direct bij je boodschap. Het gevolg: hij (of zij) beleeft jouw boodschap. Hij leeft zich in in je oplossing en het resultaat ervan.

Klantbeleving in je tekst verlaagt daarmee de drempel om een aankoop te doen.

Wat verkoop jij nou eigenlijk?

Het product staat steeds meer voor een dienst.

Een paar voorbeelden van klantbeleving

Zo verkoopt de badkamerspecialist geen bad, mooie tegels, wastafel en regendouche. Hij verkoopt ontspanning na een zware dag op het werk: kletterende, masserende warmte op verstijfde spieren na het tuinieren. Of de handigheid van het tanden poetsen, scheren en tutten aan de wastafel zonder elkaar in de weg te staan. Zijn klant gaat bovendien niet voor vloerverwarming, maar voor het comfort van gelijke warmte en het ontbreken van ruimtevretende radiatoren.

De accountant verkoopt inzicht in waar het bedrijf naartoe gaat. En naartoe kan. En geeft daarmee ruimte om (op tijd) in te spelen op ontwikkelingen, kansen en bedreigingen. Veranderingen en mogelijke investeringen. Nu en in de toekomst. En dat geeft een gevoel van vrijheid. De lezer vult voor zichzelf in hoe die vrijheid eruit ziet voor hem.

Jouw klant koopt beleving. En die wereld kun jij integreren in je tekst.

De basis van klantbeleving

Klantbeleving gaat om het verhaal achter je boodschap, of het nu gaat om een technische handleiding of een verkopende tekst.
Bij verkopende tekst geeft beleving het gevolg weer van het probleem, het voordeel of resultaat van jouw oplossing.

Een paar voorbeelden

Beschrijf wat het gevolg is wanneer het probleem ongemoeid blijft.
Stel, je helpt mensen met obesitas aan een gezond gewicht. Beschrijf de gevolgen wanneer ze hun overgewicht niet aanpakken, kort en duidelijk. Denk daarbij aan alle aspecten in het leven, van gezondheid tot vrijheid en een gevoel van eigenwaarde.

Omschrijf bij je resultaat wat het gevolg ervan is.
Je vertelt dat je dienst tijd bespaart. Dat is een uitstekend resultaat, maar om dat ook daadwerkelijk te voelen, beschrijf je wat het gevolg is van het feit dat mensen tijd overhouden. Ze kunnen zich meer richten op hun klanten, hoeven niet langer in de weekenden door te werken, kunnen wat leuks doen met hun kinderen of…
En het gevolg van jouw voordeel of resultaat op je doelgroep. Voor elke doelgroep en elke oplossing ziet de invulling van ‘meer tijd’ er anders uit immers.

Klantbeleving in elke tekst

Producten en B2C

Klantbeleving in je tekst is eenvoudig door te voeren wanneer je producten verkoopt, met name voor de consument, zoals je hierboven las. Heb je moeite met het interpreteren van jouw product naar beleving, volg deze redenering dan eens: pantoffels koop je maar bij een probleem: je hebt regelmatig koude voeten. Heb jij daar geen last van, dan heb je ze eenvoudigweg niet nodig.

De schoenenzaak verkoopt jou niet zozeer pantoffels, maar het resultaat ervan: warme voeten.

Diensten en B2B

In je B2B-tekst is beleving echter ook vrij simpel door te voeren. Ja, ook wanneer je een dienst verkoopt.

Een voorbeeld 

Voor een ICT’er die een netwerk bouwt voor een meubelketen X om applicaties en filialen met elkaar te verbinden, is het eenvoudig de techniek te beschrijven. Een klant die op zoek is naar een oplossing voor zijn probleem raakt echter verstrikt in het vakjargon en haakt af, omdat hij niet de techniek niet kan vertalen naar zijn eigen situatie.

Het is handiger als het ICT-bedrijf beschrijft welke problemen hij oplost en welke voordelen dat oplevert: ‘Met het nieuwe ICT-platform loopt X niet langer aan tegen beperkingen of overbodige meldingen. Periodieke updates zorgen automatisch dat het platform met zijn tijd meegaat, waardoor X altijd voor de nieuwste technieken kan kiezen. Bovendien ondersteunt het platform alle applicaties en verbindt het de filialen. Medewerkers kunnen zo bij voorbeeld gemakkelijk voorraden inzien, ook in andere filialen. Applicaties zijn dusdanig connected, dat tussentijdse controles onnodig zijn: klanten ontvangen sneller hun bestelde goederen en medewerkers kunnen orders, uitgiften en betalingen volgen met een enkele druk op de knop. Zo hebben zij meer tijd hebben voor klanten. Sinds X zijn ICT-platform heeft vernieuwd is de omzet gestegen met…’

Hier gaat het om een referentie of voorbeeld (storytelling). Dit kan echter ook worden toegepast in je aanbod.

Klantbeleving = anti-saai en -taai

Klantbeleving kan doorgevoerd in iedere tak van sport. Een wat saaie vorm van dienstverlening of taai stuk tekst wek je helemaal tot leven.
Het grote voordeel van het creëren van beleving is dat je inspeelt op de fantasie van de lezer. Wat je beschrijft, zet hij om in beelden. En de hersenen gaan verder met imagineren waar de tekst ophoudt. Je prikkelt een potentiële klant door in zijn schoenen te gaan staan en zet hem zo eerder aan tot actie.

Als het je niet lukt klantbeleving door te voeren in je tekst, helpt de professionele copywriter je graag. Mij heb je al gevonden… Wil je het schrijven van wervende, rake teksten echter zelf onder de knie krijgen, kijk dan eens in de Schrijfacademie.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die jouw bedrijf helpen met zijn bloei & groei:

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website
Online verkopen begint bij het juist woordgebruik
8 Gewoonten van de professionele blogger, die jij je eigen maken kunt voor betere resultaten
Moeilijke klanten? Zo niet meer
Waarom zelfs de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

 

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching