5 W's en 1 H - wat, wie, waarom, waar, wanneer en hoe

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’
Ja, dat kan ik.
Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan schrijfmethodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort.
En de 5 W’s en 1 H

De basis van elke verkopende tekst bestaat echter uit het beantwoorden van deze 4 vragen:

  1. Met welk probleem kan ik als klant aankloppen of waar voeg jij plezier toe?
  2. Wat is jouw oplossing?
  3. Wat is het resultaat daarvan?
  4. Waarom zouden mensen bij jouw bedrijf aankloppen?

Je eindigt bovendien altijd met een call to action, een uitnodiging aan je lezer om iets te doen.

De 5 W’s en 1 H staan voor 6 vragen, die je beantwoordt: wat, wie, waarom, waar, wanneer en hoe.

5 W’s en 1 H: wat, wie, waar, wanneer, waarom en hoe

De 5 W’s en de H behandel je in de promotietekst van een training, seminar, conferentie, vakbeurs of andere gelegenheid. Dat ligt wellicht erg voor de hand. Ik laat je echter zien hoe je ze ook verwerkt wanneer je reclamemaken wilt voor je product of dienst.

Ik behandel ze een voor een en toon in een voorbeeld hoe je ze samenvoegt in je commerciële boodschap. En zo de 4 basisvragen hierboven beantwoordt.

Wat?

Wat doe je?
Wat los jij op?
‘Wij helpen u van uw rugpijn af!’

En wat is het resultaat?
‘Binnen 2 maanden bent u permanent van uw rugpijn af.’

Wie?

Voor wie doe je dat?
‘U hebt al lange tijd rugpijn en tot nu toe helpt geen enkele pijnstiller of therapie.’

Waarom?

Waarom doe je dat?
Waarom is deze oplossing zo goed?
Waarom moet de lezer bij jou aankloppen en niet verder zoeken?
‘Blokkades worden opgeheven en nieuwe pijnklachten voorkomen. In 95% van de gevallen verdwijnt de rugpijn via deze methode.’

Hoe?

Hoe doe je dat?
‘Door uw ruggengraat recht te zetten worden blokkades opgeheven en ontspannen de spieren rondom de wervelkolom. Vervolgens kijken we naar uw houding tijdens de dagelijkse bezigheden. Dat begint bij uw zit- en loophouding, maar wij gaan verder en kijken ook hoe u zich beweegt tijdens dagelijkse werkzaamheden, zoals huishoudelijke taken en autorijden.’

Zorg voor een korte beschrijving. Mensen zijn vaak enkel geïnteresseerd in de kern, niet in het hele proces.

Waar?

Waar doe je dat?
Bij mij of bij jullie?
‘Bent u niet in staat naar onze praktijk te komen, dan komen wij bij u thuis.’

Waar kun je hier echter ook vertalen naar ‘waarin.’ Waarin zit die oplossing dan?
‘We hebben een speciale methode ontwikkeld, die de rugpijn van binnenuit aanpakt.’

Wanneer?

Wanneer doe je dat?
Bij deelname, bij voorbeeld aan een training of webinar, is het belangrijk dat je datum en tijd aangeeft.
En anders:
‘Bel ons nu en u heeft binnen een week uw eerste afspraak.’

Je vertelt bovendien hoe lang het duurt:
‘De ervaring leert dat de pijn binnen 2 maanden verdwenen is.’

Je kunt ook de vraag beantwoorden, wanneer mensen baat hebben bij jouw product of dienst.
‘Hebt u al zoveel geprobeerd en komt u maar niet van uw rugklachten af?’
Je ziet, dat wie en wanneer hier samenkomen.

Nu voeg je de 5 W’s en de H samen in je klanten wervende tekst

Je weeft het antwoord op de vragen gemakkelijk in je verhaal:
‘Hebt u langdurige rugpijn en helpt geen enkele pijnstiller of therapie u ervanaf? Wij hebben een speciale methode ontwikkeld, die de rugpijn van binnenuit aanpakt. Door uw ruggengraat recht te zetten worden blokkades opgeheven en ontspannen de spieren rondom de wervelkolom. Wij kijken bovendien naar uw houding tijdens de dagelijkse bezigheden, van uw zit- en loophouding tot de optimale houding tijdens dagelijkse werkzaamheden, zoals huishoudelijke taken en autorijden. Dit voorkomt nieuwe pijnklachten.
In 95% van de gevallen verdwijnt de rugpijn binnen slechts 2 maanden.

Wilt u eindelijk vrij bewegen? Bel ons nu en u heeft binnen een week uw eerste afspraak.
Bent u niet in staat naar onze praktijk toe te komen, dan komen wij bij u thuis.’

5 W’s en 1 H bonustip

Deze 6 antwoorden maken je verkopende boodschap compleet, zoals je ziet. Zelfs zonder de 6 vragen te benoemen.

Bij de commerciële tekst van een bijeenkomst, zoals een workshop of netwerkbijeenkomst benoem je de vragen echter beter een voor een. Het fijne daarvan is, dat je de 5 W’s en 1 H in de titels benoemt. Dat maakt je boodschap niet alleen super overzichtelijk, maar geeft jou de mogelijkheid om je zoektermen erin terug te laten komen.

Een voorbeeld van de 5 W’s en 1 H in je tekst

Stel, je organiseert een workshop WordPress voor beginners. Je zoekterm wordt ‘workshop WordPress voor beginners.’
Je titels worden bij voorbeeld:
‘Wat houdt de workshop WordPress voor Beginners in?’
‘Wil jij zelf je website in WordPress bouwen? Je leert alle kneepjes in deze workshop.’

Ik maak hier even gebruik van dichterlijke vrijheid. In de titel beantwoord je de vraag voor wie de workshop bestemd is, maar niemand zoekt op ‘Voor wie is de workshop WordPress voor Beginners?’ Menige collega zal bovendien zeggen dat een koptekst nooit uit 2 zinnen mag bestaan. Het is echter geen wet en deze zinnen dienen de helderheid van de informatie eronder. De regels zijn daarom best buigzaam. Daar komt bij, dat je een alternatief hebt op je oorspronkelijke zoekterm: ‘zelf je website in WordPress bouwen.’ Ik heb geen onderzoek gedaan naar deze zoektermen. Ze zijn enkel een voorbeeld.

‘Waarom zou je deze cursus WordPress volgen?’ Een derde alternatief op de oorspronkelijke zoekterm en goed voor je vindbaarheid. Het is bovendien goed voor de leesbaarheid van je tekst.
‘Wat kun je verwachten en wat heb je nodig voor de workshop?’ Je beantwoordt de vraag hoe de workshop is ingericht op een klantgerichte in plaats van procesgerichte manier. Houd de informatie eronder bondig en informatief. Het is soms verstandig om tussendoor de zoektermen even los te laten om je tekst lekker leesbaar te houden en niet vol te stoppen met keywords.
‘Wanneer is de workshop WordPress voor Beginners?’
‘Waar leer jij de basis over het bouwen van je website in WordPress?’ Nog een alternatief op de zoekterm.

Conclusie 5 W’s en 1 H

Werk je antwoorden op wat, wie, waarom, waar, wanneer en hoe uit en voeg ze samen tot een aantrekkelijk, lekker lopend verhaal.
Vergeet SEO niet als je een online middel inzet.
En sluit altijd af met een call to action.

Hulp nodig bij jouw wat, wie, waar, waarom, wanneer en hoe … en meer?

‘Ja, ik volg hem. En je geeft goede voorbeelden, maar… jij bent de expert, merk ik. En ik besef dat slappe teksten niets uithalen. Kun jij helpen?’

ja, natuurlijk

 

Door mijn website in te zetten als verkoopkanaal is het aantal bezoekers op mijn website gestegen van 1.500 in 2017 naar 17.500 per maand nu. Mijn omzet verdubbelt bovendien. Wil jij ook een groeiende omzet genereren met het schrijven van webteksten? Zorg dat voor aantrekkelijke reclameteksten, die je aanbod een uitstekende etalage geven. En dat je je SEO (je vindbaarheid in Google) voor elkaar hebt door de juiste zoekterm op de juiste plek. En heb een blog, waarmee je je bereik en vindbaarheid verder vergroot en je een naam als merk neerzet.

ja, dat wil ik

 


Interessante blogonderwerpen:

‘Waarom is tekst anno nu nog steeds zo belangrijk?’
Zo bouw je snel een interessante bibliotheek aan content op
Hoe krijg je gedrag veranderd? Zet koers op de juiste motivatie – een voorbeeld
‘Ik doe aan marketing, maar waarom verkoop ik niets?’
Bloggen bij een grote doelgroep, hoe doe je dat?
Onderscheidend vermogen is zuurstof van je bedrijf
De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in sales- en andere teksten

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of [email protected]

Comments (2)

  • Sinds ik mijn bedrijf Quotes & Questions heb opgericht, komen de 5W’s en de H vaak voorbij. In gesprekken en zeker ook bij interviews. Je kunt altijd weer het gesprek of interview op gang brengen door een zin te beginnen met een van deze vraagwoorden. En mensen reageren daar altijd onverwacht op. We moeten meer vragen aan elkaar gaan stellen! Daar krijgen de gesprekken meer kleur van.

  • Hallo R O B,

    De 5 W’s en de H kun je inderdaad perfect inzetten in een interview. Ik gebruik ze standaard en de verhalen komen vanzelf, omdat het open vragen zijn. Fantastisch vaak wat er dan allemaal opborrelt bij de ander! Horen wordt dan ineens luisteren, want de gesprekken zijn vaak erg interessant.
    We moeten elkaar inderdaad meer vragen stellen.

    Dank je voor je leuke reactie.
    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

[email protected]

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching