6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst

6 Regels voor een Lekker Leesbare Tekst

Er zijn tientallen schrijftechnieken voor een prikkelende, aantrekkelijke en/of verkopende tekst. Maar je boodschap valt of staat in eerste instantie bij zijn leesbaarheid. Een Lekker Leesbare Tekst lijkt een ingewikkelde klus en met deze regels ben je aardig op weg naar een boodschap die doet wat hij moet doen.

Lees verder >

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat verandert bij je lezers. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een geblinddoekte schietoefening. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook? Maak daarom eerst een contentmarketing- of blogplan.

Lees verder >

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Wanneer je de ingrediënten in de eerste 3 delen van deze blogserie hebt uitgewerkt, heb je een stevige basis staan voor al je teksten, online én offline. Het laatste ingrediënt giet een sausje over jouw boodschap. Deze boodschap bevat alle ingrediënten.

Het laatste is…

Lees verder >

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

‘Ik en de mijne zijn anders dan jij en de jouwe…’

Wanneer jij de ingrediënten uit het eerste en het tweede deel van deze blogserie doorneemt en de achterliggende vragen invult, heb jij al een redelijk stevige basis staan voor jouw promotietekst anno nu. Kijk maar:

  • Je weet precies waar je heen wilt en waarom
  • Je weet bovendien of je omzetdoel haalbaar is en hoeveel je moet verkopen
  • Wie jij als beste klant bestempelt is glashelder
  • Waar je de mensen die tot deze groep behoren bereikt heb je duidelijk. Online én offline. Je weet dus welke middelen je inzet!
  • Je weet bovendien wat hun grootste behoefte of probleem is en hoe jij die tot in detail oplost
  • Jouw tarieven sluiten aan bij je doelen en doelgroep en creëren een win-winsituatie.

De volgende ingrediënten helpen je te bepalen hoe jij je boodschap brengen gaat. Ze hebben een overlapping met elkaar en goed ingezet geven ze jouw boodschap het cachet, dat nodig is om uitstekend te verkopen.

Lees verder >

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

‘Waarmee kan ik u van dienst zijn?’

Hij klinkt bijna ouderwets, maar de vraag draagt nog altijd alles in zich wat een goede verkoper nodig heeft om iemand te helpen. En aan hem of haar te verkopen. Alles zit erin: ‘Wat hebt u nodig?’ ‘Hoe kan ik u helpen de juiste keuze te maken?’ ‘Kán ik u helpen met wat u nodig hebt?’ En ook: hoe kan ik mijn aanbod aan de man brengen? En dat is de volgende stap, nadat jij je doelen en doelgroep helder hebt als je promotieteksten schrijft anno 2020 (en verder): waarmee ga je je klanten hepen? Oftewel, je zorgt dat je product of dienst naadloos aansluit bij het probleem van die groep mensen.

En dat doe je… zo.

Lees verder >

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

Promotietekst anno 2020 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

De 10 ingrediënten van een goede reclametekst anno nu

Trends in mijn vak volgen elkaar in een duizelingwekkend tempo op, lijkt het af en toe. Toen ik in 2012 begon met Van Vondel txt, deed bloggen zijn intrede in Nederland en stonden Instagram en videomarketing in de kinderschoenen. Je mocht koud bellen met opgekochte telefoonlijsten en Facebook en LinkedIn gaven je nog een normaal bereik. Promotietekst bestond uit informatie van je product of dienst. Je gebruikte grote woorden om op te vallen.

De wereld van reclamemaken is behoorlijk veranderd, mede door het gedrag van mensen. Ze lijken marketingmoe en dat vraagt om een andere aanpak. In deze serie vertel ik je over je beste aanpak anno nu.

Lees verder >

Zo kom je aan blogonderwerpen waar de béste klanten op afkomen

Zo kom je aan blogonderwerpen waar de béste klanten op afkomen

Wie gaat voor middelmatige content, trekt dito klanten

Ik schrijf het vaker en hamer er altijd op tijdens mijn trainingen: content creëren helpt je met je vindbaarheid, omdat Google gek is op beweging op je website, maar doe het daar niet voor. Doe aan contentmarketing, omdat je je doelgroep graag verder helpt. En laat ondertussen je expertise goed zien. Goede content trekt betere klanten. Dat lukt niet door te doen wat iedereen al doet. Zorg voor blogonderwerpen, die boven de rest uitsteken. Waar nog niet of nauwelijks of slechts oppervlakkig geschreven wordt. En voor inhoudelijk artikelen, waar mensen meer van willen. Omdat het lezen ervan hen aan het denken zet en motiveert om eraan te werken.

Content speelt verder in op de wens niets te willen mislopen. Iedereen wil immers lekkerder werken/ondernemen en leven. Promotie zwengelt de ‘hebfactor’ aan, maar vaak maar voor even. Content werkt op een ander niveau in op de motivatie van mensen, zeker wanneer jij die thema’s behandelt, die anders zijn dan alle anderen. Met contentmarketing kun je bovendien sturen op het trekken van de beste klanten.

Contentmarketing verdient dus een prominente plek in je marketing.
Ik begon over het hebben van goede blogonderwerpen. Daarmee bepaal je voor een groot gedeelte hoe succesvol je blog (en andere, afgeleide content) is.

Lees verder >

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

‘Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!’ Hoor jij het deuntje in je hoofd? Ik wel.
Kruidvat heeft elke week hetzelfde type reclamefilmpje: een of meerdere producten zijn in de aanbieding. Ze sluiten altijd af met hun slogan. Dat doen ze al jaren zo en het werkt: hoewel ik zelden op aanbiedingen afga, zit er nog weleens wat tussen, waarvoor ik toch even een omweg maak om bij het Kruidvat binnen te wippen voor die ene actie. Verder ben ik weinig vatbaar voor aanbiedingen.
Waarom ik dan wel voor het Kruidvat ga? Omdat ze mij al jaren de beleving geven van goed goedkoop, terwijl ze ook nog weleens een verrassing in petto hebben. Vroeger struinde ik geregeld de schappen met kinderspeelgoed af. Vorig jaar scoorde ik er onverwacht een paar flanellen pyjama’s voor een tientje. En mijn favoriete shampoomerk is er nog weleens zalig afgeprijsd! Met de steeds stijgende prijzen zijn dat zeer welkome voordeeltjes!

Het Kruidvat verkoopt producten? Ja, verpakt in de beleving van luxe voor weinig. En de verrassing van het onverwachte.

Coca Cola is een nog beter voorbeeld. Zij verkopen allang geen cola meer. Kijk goed naar de reclamecommercials en je wordt meegezogen in het speciale gevoel dat zij neerzetten: Kerst komt eraan! Samenzijn, magie en gezelligheid komen samen!

Coca Cola verkoopt een gevoel, verpakt in een beleving.

Wat verkoop jij? Een product of dienst?

Lees verder >

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

Schrijftechnieken die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast

Schrijf jij je eigen verkopende tekst, maar loop je regelmatig vast en blijf je je afvragen of de tekst zal aanslaan bij je doelgroep? Of wil je je tekst naar een hoger niveau tillen, maar lukt dat je nauwelijks? Dat is niet zo vreemd. Een commerciële tekst die aanslaat kent namelijk veel factoren: je doel, doelgroep, boodschap en toon. Deze vormen je de basis voor je tekst. Maar vervolgens: hoe krijg je het voor elkaar dat je lezers denken: ‘Bij hem/haar moet ik wezen. Verder zoeken hoeft niet.’ Dat vergt kennis over schrijfregels en marketingtechnieken, het woordgebruik en de psychologie daarachter, een uitstekende basis van de Nederlandse taal, de toon en stem van jouw bedrijf en oefening, oefening, oefening. En de creativiteit om te spelen met taal. En inspiratie. En geluk, maar die factor wil je zoveel mogelijk indammen door de rest. En…

Yep, tekstschrijven is een vak. En commerciële tekst schrijven (copywriting) een specialisme, maar dat had je wellicht al in de gaten. Dit wiel is echter al eens uitgevonden en daarom geef ik je de basis van copywriting.

Deze 10 gouden schrijfregels voor verkopende tekst passen ik en mijn professionele collega’s elke keer toe.
Doe er je voordeel mee.

Lees verder >

Wat is eigenlijk jouw grootste concurrent?

Wat is eigenlijk jouw grootste concurrent?

‘Wij hebben zoveel concurrentie! En we lijken allemaal hetzelfde te doen.’
‘Mijn collega aan de andere kant van het dorp joept alles van me.’
‘Wij hebben een grote concurrent in de regio. Wij zijn simpelweg te klein om hem te verslaan.’
Is de ander echt jouw grootste concurrent? Laten we daar eens beter naar kijken.

Lees verder >

SEO of correct Nederlands?

SEO of correct Nederlands?

De strijd van elke online tekstschrijver en copywriter

Als tekstschrijver of copywriter hoor je je te houden aan ‘hoe het heurt.’ Correct Nederlands dus. Ik ging altijd voor de juiste spelling boven vindbaarheid. Ik moet namelijk doen wat bij mijn vak hoort en correct Nederlands is daar onderdeel van natuurlijk. Maar… SEO (zoekmachineoptimalisatie, oftewel het integreren van zoektermen) hoort er ook bij als het gaat om online marketing. En de regels van SEO lijken soms haaks te staan op die van de Nederlandse taal.

Dus wat moet ik nu? En wat doe jij?
Vaak los ik het met creativiteit op. Soms lukt dat niet en kies ik voor een van beide: SEO of correct Nederlands. De juiste spelling of vindbaarheid. Kiezen tussen twee kwaden dus…

Lees verder >

Zo maak je van je homepage een bestseller

Zo maak je van je homepage een bestseller

Heet jouw homepage HOME in Google? Dat betekent, dat je je SEO-titel, de blauwe, klikbare koptekst die Google toont in zijn zoekresultaten, niet hebt aangepast. Is jouw homepage verder krachtig genoeg geschreven en ingedeeld om voor een bestseller door te gaan? En te doen wat ie moet doen, namelijk verkopen?

Lees verder en bepaal zelf waar je homepage verstelwerk nodig heeft.

Lees verder >

Over Ons als marketingmiddel

Over Ons als marketingmiddel

‘Heb een webpagina Over Ons. Omdat mensen zakendoen met mensen, niet met het bedrijf.’

Mensen willen weten waarmee je hen helpt. Daarvoor heb je je aanbodpage(s).
Ze willen weten welke expertise je precies in huis hebt en krijgen graag een kijkje achter de schermen. Daarvoor heb je je blog en andere content.
Ze willen weten hoe goed je anderen al helpt. Je referenties etaleren wat de resultaten zijn van jou hulp.
En ze willen weten wie jij bent, wie je collega’s/werknemers zijn, waarom je doet wat jij doet en hoe ieder aan zijn expertise komt. En wat de missie en visie zijn van het bedrijf. Daarvoor is Over Ons en deze page is dus een onderdeel van je marketing.

De page Over Ons geeft jouw online visitekaartje een persoonlijke stempel, maar het is meer dan een historisch verhaal, cv of smoelenboek. Het houdt dus meer in dan ‘vertel eens wat over jezelf.’

Lees verder >

‘Ik vind de juiste woorden niet!’

‘Ik vind de juiste woorden niet!’

Schrijftips voor smeuïge, lekker leesbare, aantrekkelijke tekst

De juiste spelling, grammaticaregels en de correcte formulering van typisch Nederlandse uitdrukkingen. Gewoon op het juiste woord komen of herhaling voorkomen. Pffff… Vind jij de juiste woorden niet? Ik soms ook niet. Bovendien schrijf ik zoveel teksten dat ik het gevaar loop, dat ze wat op elkaar gaan lijken. En ik moet voorkomen, dat mensen mijn handschrift herkennen in de teksten die ik voor anderen opstel. Het is hun tekst, niet de mijne. Mijn woordenschat daagt mij dan ook constant uit.

Mijn vocabulaire bijhouden is cruciaal als ik lekkere teksten wil blijven schrijven. Daar heb ik zo mijn manieren voor. Lees en bepaal welke bij jou passen en ook jij zit zelden meer om woorden verlegen.

Lees verder >

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Een converterende website, wat heeft die nodig?

Is jouw website een online flyer? Dan mis je een groep klanten die je zoekt

‘Aan onze website is al 6 jaren niets meer veranderd. Hij is duidelijk verouderd als je naar de websites van nu kijkt en ik wil dat jij mij helpt. Hij trekt minder bezoekers en helemaal geen klanten. Nu hoor ik mensen over een converterende website. Wat is dat?’
‘Een converterende website is een site die klanten trekt. ‘Conversie’ is een ander woord voor ‘verkoop.’ Jullie website is aan vernieuwing toe, vertel je.’

Lees verder >

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Schrijven als een copywriter op de eenvoudige manier

Er wordt veel geschreven over het schrijven van klanten wervende of verkopende tekst, ook wel copywriting genoemd. Zie jij door de bomen het bos nauwelijks meer, dan hier een eenvoudige manier om tot een tekst te komen, die helpt te doen wat hij moet doen. Deze blog geeft je de basis om te schrijven als een copywriter.

Lees verder >

Een superhandig spiekbriefje om naast je verkopende tekst te houden

Een superhandig spiekbriefje om naast je verkopende tekst te houden

Heb jij graag de verschillende stappen naar een verkopende tekst op een rij? Dat vermoedde ik al. Jij bent immers al druk genoeg om tussen al mijn (en andermans) artikelen de juiste te zoeken om het plaatje voor zo’n tekst compleet te krijgen.

Lees verder >

6 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

6 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

Je bent klaar met schrijven en je staat op het punt je blog te plaatsen. Ga voordat op Publiceren klikt deze 6 redactietips voor een vlotlezende blog na. Zo slijp ik mijn blog fijn. Deze redactietips zorgen, dat je verhaal soepel loopt en lekker leest. Mensen lezen hem grondig en zijn sneller geraakt.

Lees verder >

De 2 belangrijkste schrijftips voor de coach: wees concreet…!

De 2 belangrijkste schrijftips voor de coach: wees concreet…!

Trap jij in deze 2 valkuilen?

Beste coach,

Wil jij zoveel mogelijk mensen helpen om lekker te leven en te werken? En helemaal blij te zijn met zichzelf en elkaar?
Dan heb ik 2 cruciale schrijftips voor jou als coach. Deze maken jouw teksten dusdanig aantrekkelijk, dat deze mensen je ook daadwerkelijk contacten.
En ik kan het weten. Ik heb al honderden teksten voor coaches geschreven, ben zelf al weleens gecoacht en voel het resultaat. Ik weet inmiddels ook wat verkoopt en wat niet. Deze 2 schrijftips samengevat: wees concreet. Ik leg het je uit in deze blog. Ik schrijf hem recht uit mijn hart, omdat ik te vaak zie hoe coaches in hun teksten hun doelgroep ongewild op een afstand zetten.

Wiens dag maak jij vandaag compleet?
Esther van Vondel, copywriter

Lees verder >

Werktwoorden: actieve werkwoorden

Werktwoorden: actieve werkwoorden

Zo zet jij je lezers in beweging

Typefout? Nee, hoor. Ik ga je vertellen welke werkwoorden in jouw tekst je lezers tot actie aanzetten. Tenslotte wil je dat een lezer klant wordt. Hem via je tekst dat extra duwtje geven heet ‘actief schrijven.’ Een manier is via werktwoorden, actieve werkwoorden die door de beweging aan te geven mensen daadwerkelijk in beweging zetten.

Lees verder >

Waarom doe jij wat jij doet?

Waarom doe jij wat jij doet?

Het is een van mijn belangrijkste vragen in mijn interviews met ondernemers die tekst van mij willen.
Waarom doe jij wat jij doet? gaat namelijk verder dan de pagina Over Ons en is ook meer dan de optelsom van hun opleiding en ervaring. Als het goed is, onderneemt iedere bedrijfs- of praktijkeigenaar vanuit een behoefte die diep van binnen zit.

Dus ik vraag aan jou: waarom doe jij wat jij doet?
Heb jij daar zo antwoord op? Is het in de loop van de jaren veranderd en hoe communiceer jij jouw motivatie naar de buitenwereld?

Waarom dit belangrijk is? Ik leg het je uit. Jouw motivatie kan namelijk het verschil maken tussen doorbuffelen moeten, succesvol zijn, maar bijna geen vrij hebben en ondernemen zoals jij wilt.

Lees verder >

Het gevaar van korte tekst

Het gevaar van korte tekst

Korte tekst wordt beter gelezen, zegt men.
Maar… is dat ook zo?

‘Hoe kort moet mijn blog zijn?’
‘Wij zijn bezig met een nieuwe website en willen weinig tekst.’
‘Ik wil bondige, duidelijke teksten. Mensen zijn luie lezers, zeker op het internet, dus lange teksten worden niet gelezen.’

Ga jij echt uit van korte tekst, dan onderschat je de behoefte naar informatie van degene die jou zoekt! Lange teksten worden beter gelezen dan jij denkt. Ik laat je zien waarom en vertel je hoe jij mensen aan het lezen krijgt. En houdt.

Mijn uitleg verklaart bovendien waarom er juist gevaar schuilt in korte tekst. En waar.

Lees verder >

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’ Deel 2

‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’ Deel 2

Wil jij meer bedrijfsgroei, dan moet je eerst weten waar je mogelijkheden liggen. En wat geld en inzet kost.

Uit recent onderzoek blijkt, dat bijna 70% van de ondervraagden nauwelijks weet via welke marketingactiviteiten leads binnenkomen. Dat komt grotendeels door tijdgebrek. Geen wonder dat ‘aan marketing doen’ vaak voelt als schieten met hagel en onsuccesvol is. Dat is jammer, want het is relatief eenvoudig om meer grip te krijgen op de omzet. Zeker voor kleine bedrijven.

In het vorige artikel heb ik je al verteld hoe je simpele metingen uitvoert en bijhoudt. En hoe jij zo meer inzicht krijgt in je doelgroep, je aanbod en daarmee je omzet. In dit artikel ga ik verder in op welke kennis je opdoet via welke kanalen. En wat je doet met deze metingen en leads.

Lees verder >

Je beste tekst ontstaat met pen en papier

Je beste tekst ontstaat met pen en papier

Handmatig schrijven ouderwets en moeilijk? Juist niet!

Mijn dochter werkt met de iPad op de middelbare school en tikt haar aantekeningen en huiswerk. In Finland wordt handmatig schrijven zelfs afgeschaft binnen het onderwijs en worden schrijflessen vervangen door typelessen. Ik vind dat jammer en onverstandig, omdat het letterlijk oppennen je meer brengt dan wanneer je typt.
Wanneer ikzelf echt wil scoren met mijn boodschap, met een moeilijk stuk tekst bezig ben of voortdurend vastloop, pak ik pen en papier om te schrijven. Het werkt en dat is niet vreemd, want handmatig schrijven helpt mij op meerdere niveaus.

Het is bovendien de beste tip die ik jou kan geven als je wel (zo’n beetje) weet wat je schrijven wilt, maar het toch niet goed uit je vingers komt.

Lees verder >

Waarom stevende Kathleen Kelly’s boekenwinkel af op faillissement in You’ve Got Mail?

Waarom stevende Kathleen Kelly’s boekenwinkel af op faillissement in You’ve Got Mail?

You’ve Got Mail, hij staat in mijn top 10 van favoriete films. Nee, niet om de romantiek in het verhaal, maar het fascineert mij hoe de hoofdrolspeler omgaat met het feit dat haar kinderboekenwinkel binnen een halfjaar ten onder gaat aan een grote concurrent. Wat zij doet om het te voorkomen. En wat jij eruit kunt leren om uit die situatie te blijven en faillissement te voorkomen.

Kathleen Kelly sloot haar deuren voordat ze failliet ging. Is dat slim? En wat had ze meer kunnen doen? Deze blog gaat daarover.

Lees verder >

‘Hoe krijgen wij meer grip op de omzet?’ Deel 1

‘Hoe krijgen wij meer grip op de omzet?’ Deel 1

‘We groeien te weinig. Waar ligt dat aan?’

Ik bied een gratis marketingscan aan ondernemers die meer grip willen op hun omzet. Met het beantwoorden van een aantal vragen en een evaluatiegesprek met mij weten ondernemers beter wat ze het beste kunnen doen om weer stappen voorwaarts te maken.

Bijna 70% van degenen die de scan invullen, is ontevreden over de groei en de omzet van het bedrijf, zonder te weten waaraan het ligt. En daar begint iedere oplossing: bij weten waar de schoen wringt. Weet jij wat de oorzaak is, dan kun je die aanpakken.

Lees verder >

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

Hoe je koude acquisitie opwarmt

Acquisitie plegen: het aan de man brengen van je dienst of product.
Er zijn zoveel manieren om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande te houden. Koude acquisitie is er een van en deze manier is aan banden gelegd door de AVG. Krijg jij echter al rillingen bij de gedachte aan koude acquisitie en wil je de wet niet overtreden? Zorg dan dat de kou er wat af gaat door de ander vast voor te bereiden. Een succesvolle mailing helpt daarbij en pak je het goed aan, dan verhoog je het slagingspercentage.

De 3 geheimen voor een succesvolle mailing die ik je geef volg ik in zowel mijn eigen acquisitiebrief als bij de mailing van klanten. Het resultaat: meer dan 30% van de ontvangers zegt ‘ja’ op de vraag om een volgend contact. Zijn de ontvangers al bekend met je bedrijf of vallen ze in de groep mensen die jouw oplossing echt nodig heeft, dan is dat percentage hoger. Hoe dichter jouw bedrijf dus zit bij dat vuur…

Lees verder >

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Zo maak jij geweldige content

Iedereen die doet of begint aan content creatie, wil resultaat zien. Het liefst direct. Als jij een succesvolle blog schrijven en promoten wilt, doe je er goed aan deze 3 criteria te kennen. Datzelfde geldt voor je vlog, podcast, nieuwsbrief en andere content die je meer dan eenmalig creëert. Deze criteria maken het verschil tussen goede of een geweldige content.

Neem je content creatie serieus als jij een geweldige blog, vlog, podcast of nieuwsbrief wilt en behandel het als een business

Het maakt daarbij niet uit of je als ondernemer of als werknemer de content creatie op je neemt.

Ik vertel je hoe jij van het delen van jouw kennis en kunde een succesverhaal maakt.

Lees verder >

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

‘Dank je voor je mail. Momenteel ben ik op vakantie, maar op 14 september aanstaande ben ik er weer. Heb je een dringende vraag, neem dan contact op met…’
Het gros van de mensen vindt het vreselijk om een out of office reply te krijgen. Het is klantonvriendelijk en past niet meer in een tijd, waarin iedereen overal bereikbaar is. Of kun jij verklaren waarom je social media gewoon doorgaat, je nieuwsbrieven verstuurd worden, jij je vakantie uitgebreid op Facebook tentoonstelt en reageert op anderen, terwijl je voor je belangrijkste mensen, je (potentiële) klanten, onbereikbaar bent?

Lees verder >

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

… en hoe je dat oplost en/of voorkomt

‘Onze website kostte me een rib uit het lijf, maar hij genereert nog steeds weinig bezoekers. We trokken speciaal een tekstschrijver aan, maar vragen ons af waarom de teksten niets opleveren.’

‘We trekken de verkeerde klanten.’

‘We hebben genoeg bezoekers, maar die kopen niet.’

‘Ik heb goed geïnvesteerd in mijn marketing, maar wat mijn tekstschrijver ook doet en hoe we ook sparren over nieuwe wegen naar Rome, niets geeft het gewenste effect.’

‘Onze copywriter is eenvoudigweg niet goed. Hij kostte me veel meer tijd dan ik dacht. Hij had aan de informatie die ik hem mailde gewoon niet genoeg om een goede tekst te schrijven. Ik ben nu op zoek naar een andere.’

Met andere woorden: de tekst van je tekstschrijver levert te weinig op. En jij vraagt je af, waarom.

Herkenbaar?

Lees verder >

Weinig tijd of inspiratie? Schrijf een microblog

Weinig tijd of inspiratie? Schrijf een microblog

Ken jij Celebrations? Het zijn minisnickers, minimars, minimilkyways en nog meer van die heerlijke, kleine chocolade lekkernijen, gestopt in een handige uitdeelverpakking voor zomaar tussendoor, bij de thee, koffie, glaasje zonder alcohol, op een feestje of voor onderweg. Zo kun je lekker snoepen, maar zonder schuldgevoelens. En ze bederven je eetlust minder snel. Daarmee zijn ze zeer geschikt voor mensen die graag snoepen, maar met beleid. Dat geldt ook voor de microblog: je wilt contentmarketing inzetten, maar je mist de tijd en de inspiratie om grote gebaren te maken.

Nou, dan maar kleine gebaren die groot uitpakken! Lang leve de microblog…

Lees verder >

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Vraagje: hoe vaak gebruik jij het woord ‘maar’ in je commerciële tekst? Ik vraag het, omdat er iets is met dit woord. Als copywriter heb ik een lijst met woorden die ik graag gebruik. Woorden die psychologisch doorwerken en de verkoop of andere actie stimuleren. Daarnaast ligt een korte lijst met woorden die ik zoveel mogelijk vermijd. Het woord ‘maar’ behoort tot die lijst. Gebruik jij hem regelmatig, vervang hem dan door ‘en.’ Ik laat je zien wat het doet met je boodschap.

Lees verder >

‘Help, de blog wordt niet gelezen!’

‘Help, de blog wordt niet gelezen!’

‘Wat mankeert er aan mijn blog?’

‘Beste Esther,
Ik schrijf al maanden elke week een blog voor het bedrijf, maar hij wordt niet gelezen. Ik heb het idee dat ik al mijn tijd en energie over de balk smijt. Het liefst stop ik er op dit moment mee, maar mijn leidinggevende heeft gelezen dat het vaak langer duurt en wil dat ik doorga. Jij zegt dat een blog je bedrijf helpen kan met meer naamsbekendheid en meer klanten en zo. Is mijn blog niet goed genoeg of doe ik iets fout? Heb jij advies voor mij?’

De url naar de bedrijfsblog had ze in haar e-mail vermeld. Ze is communicatiemedewerker bij een middelgroot bedrijf.
Ik mailde direct terug dat ik kijken zou en vroeg haar wanneer ik haar het beste hierover bellen kon.

De volgende dag had ik haar aan de telefoon.
‘Is mijn blog nou zo slecht? Ik twijfel steeds meer en raak helemaal verkrampt.’
Ik had de website doorgenomen, maar liet haar in het kort vertellen wat het bedrijf deed en voor wie, hoe en waarom. Uit haar verhaal trok ik deze conclusies.

Je blog delen is vermenigvuldigen

‘Jullie website is in orde. Je blog ook. Ik heb een paar adviezen voor je, maar op zich ziet hij er prima uit. Je hebt er sharebuttons bij staan, zodat je blogposts deelbaar zijn. En een reactieformulier.’
Ik hoorde een diepe zucht aan de andere kant van de lijn.
‘Pfff! Ik heb er zo over in gezeten! Maar wat is er dan aan de hand? Waarom wordt mijn blog niet gelezen?
‘Wat doe jij nadat je een nieuwe blogpost hebt geplaatst hebt?’
‘Ik deel hem.’
‘Op social media?’
‘Ja. LinkedIn, Twitter en Insta.’
‘Hoe vaak?’
‘Hoe vaak? Een keer.’
Ah!
Als je je blog slechts een keer deelt, mis je alle mensen die op een ander tijdstip kijken. Zij zien hem niet voorbij komen.’
‘Oh, dus ik moet hem vaker delen?’
‘Ja. Je nieuwste blogpost deel je de eerste week bijna elke dag en elke keer op een ander tijdstip vanaf je bedrijfspagina of -account. En op LinkedIn ook vanaf je eigen profiel. Zo maak je je bereik groter. Heb je toegang tot de bedrijfspagina op LinkedIn? En heb je collega’s op de afdeling?’
‘Ja en ja. Die moeten de blog dus ook delen? Maar worden mensen niet gek van die herhaling?
‘Nee, zeker niet als je je berichten afwisselt met andere blogposts. En het delen met elkaar afstemt. Wat ook helpt is als je je tekst verandert in je bericht. Haal een quote aan in plaats van de titel van je blogpost en plaats de eerste alinea van je artikel in het bericht wanneer je hem verspreidt via LinkedIn. Of licht er elke keer een tip uit.’
‘Dus elke keer als ik mijn blog deel, maak ik er een iets ander bericht van?’
‘Precies! Deel hem vanaf je bedrijfspagina op LinkedIn. Vraag je collega’s hem ook verder te verspreiden door hem te delen vanaf de bedrijfspagina. En vanaf hun eigen profiel.’
‘Bijna elke dag de eerste week…’
‘Ja, zeker vijf keren en vergeet het weekend niet. En een keer in de linkedingroepen als je daar actief bent. En daarna herhaal je hem af en toe. Je netwerk groeit en ook deze mensen wil je je blog laten lezen. De kracht van een goed gelezen blog zit onder andere in de herhaling van het delen. Wat bovendien helpt is als je in je bericht af en toe vraagt om een retweet. En eindig rustig met een vraag over het onderwerp. Bij voorbeeld hoe zij er tegenover staan of hiermee omgaan. Reacties geven je een groter bereik dan likes.’
‘Dat ga ik doen! Ik ben benieuwd!’
‘Nog een tip: automatiseer het, bij voorbeeld via Hootsuite of Buffer. Succes! Jij en je collega’s kunnen alle marketing- en contentmarketingactiviteiten trouwens inplannen in mijn gratis (content)marketingkalender. Hebben jullie zo’n kalender?’
Die gingen ze gebruiken.
Prompt zag ik haar blog regelmatig voorbij komen op LinkedIn en Instagram, gedeeld en geliket en voorzien van reacties. Ze startte af en toe zelfs een discussie.

Na ruim een maand ontving ik een kort mailtje van haar:
‘Ik ben de blog gaan delen zoals je had gezegd. Het werkt!

Er kan echter meer zitten achter waarom de blog niet gelezen wordt.

Verandering van spijs

Ik belde haar na haar e-mail aan mij.
De blog genereerde meer bezoekers en triggerde een oude klant, die na jaren weer hun hulp vroeg. Maar ik had nog een stap voor haar. Ik hoopte, dat de afdeling dat aandurfde.

‘Anno 2019 zijn er meer redenen, waarom de blog niet gelezen wordt. En dat zit hem in variatie.’
‘Wij zetten Facebook Live al in voor promotie. Kan dat ook voor contentmarketing?’
‘Jazeker! En hebben jullie al gedacht aan Soundcloud en YouTube?’
‘Video en podcast?’
‘Ja. Het is relatief eenvoudig…’
‘… De teksten hebben we al,’ viel ze me in de reden.
‘Precies!’

Blogfrequentie

‘Mag ik nog wat vragen?’
‘Natuurlijk!’
‘We lezen, dat elke week een blog niets meer doet.’
‘Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je pas begint met bloggen is mijn advies om zo snel mogelijk een bibliotheek op te bouwen. Kwaliteit gaat echter voor frequentie. Google staat vol met content met ongeveer dezelfde inhoud. Mensen worden ermee overladen. Zorg dus dat je blog en daarna je vlog en/of je podcast extra interessant en relevant is en blijft.’
‘Wij hebben al veel artikelen. De frequentie kan dus naar beneden.’
‘Jullie creëren bovendien meerdere vormen van content, dus ja.’

Korte tijd daarna gaf de afdeling zich op voor de masterclass Bloggen voor Gevorderden om nog meer voldoening te krijgen van hun werk, zoals zij dat zelf verwoordden. Ik maakte de masterclass op maat en breide er 2 modules aan vast: je e-maillijst laten groeien en bloeien & je blog omzetten naar andere contentvormen. Deze hebben zij pas afgerond. Ik monitor vanaf een afstandje.

Heb jij niet de luxe van een marketing- of communicatieafdeling? Besteed de blog dan uit via een voordelig abonnement.

Weet jij ondertussen waarom jouw blog niet goed gelezen wordt?

 


Andere relevante blogonderwerpen die je verder helpen bij de groei en bloei van jouw bedrijf: 

Een kei van een blog = groei 
Je missie of omzet? Nee, je missie én omzet
Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Tips van de copywriter: Er zit omzet in jouw tekst

 

Lees verder >

Call to… action!

Call to… action!

Bij al je promotieactiviteiten wens je dat je doelgroep actie onderneemt, wat die actie ook is. Je wilt dat je e-book gedownload of je product verkocht wordt, je opdrachten binnenhaalt, je acties goed lopen, enzovoort. Daarvoor heb je de juiste verkopende tekst nodig… en een call to action. En dat vergt de juiste tekst, waarop jouw doelgroep reageert.

Lees verder >

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Omdat je doelgroep graag leest over zichzelf

Dit motto heb je vaker van mij gehoord: haal in je marketinguitingen je klant dichtbij. Bij het schrijven van tekst doe je dat door technieken te integreren als storytelling en klantbeleving, maar het begint bij een andere, simpele schrijftechniek, die aansluit bij de koper van nu: klantgericht schrijven. Deze is zo eenvoudig, dat het mij verbaast hoeveel bedrijven het nog steeds op de oude manier doen: ‘Wij bieden…’

Lees verder >

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

4 Stappen naar een betere vindbaarheid op Google: optimalisatie SEO

‘Zeg, Esther, je hebt mijn tekst prachtig geschreven en de zoekterm erin opgenomen, maar mijn website wordt niet gevonden.’ Ik heb wat af gepuzzeld in het begin, zoekend naar wat er mis was. Tot ik meekeek met een van mijn klanten en geconfronteerd werd met mijn eigen blinde vlek: aan de achterkant van de website was de SEO niet geoptimaliseerd. Alle SEO-velden waren leeg of automatisch ingevuld door Yoast. Klanten wisten niet dat dat een voorwaarde was voor hun vindbaarheid of wisten niet hoe. Sindsdien neem ik dit mee bij de webtekst.

Ik laat zien hoe jij je SEO opmaakt aan de achterkant je website op basis van een voorbeeld: stel, je hebt een hoveniersbedrijf en schrijft een blog over het winterklaar maken van de tuin.

Lees verder >

Missie of omzet? Nee, missie én geld verdienen

Missie of omzet? Nee, missie én geld verdienen

Waarom je missie volgen en goed geld verdienen juist samen moeten gaan

‘Ik volg mijn missie en houd het graag zuiver.’
‘Ondernemen vanuit een eigen zienswijze gaat niet samen met geld verdienen.’
‘Dat kunnen we toch niet verkopen aan onze klanten, zeg!’

Jawel.
En ik heb het niet over een hogere, grote opdracht. Ik heb het over aardse zaken en een idee dat uit jouzelf komt, waarmee de wereld een beetje beter wordt. De wereld direct om je heen, regionaal, landelijk of internationaal.

Absoluut zelfs!
Zeker wanneer je met jouw idee de wijde wereld bereiken wilt, hoe groot of klein ook. Omdat je maximaal bereik nodig hebt. Je investeringen nodig hebt om die taak te volbrengen. Investeringen in training, in samenwerkingen, in tools, in je eigen ontwikkeling en die van je mensen…
Of wil jij je handje op blijven houden op het niveau waarop je nu zit en hoofdzakelijk afhankelijk blijven van de gulle giften van anderen? En blijven vechten op dat peil, totdat deze mensen het licht zien branden?

Een afwachtende, afhankelijke houding en ondernemen gaan slecht samen.

Lees verder >

Waarom een blog schrijven níet draait om schrijfvaardigheid

Waarom een blog schrijven níet draait om schrijfvaardigheid

Wat het doel van je blog dan wél is…

Heb jij twee linkerhanden als het om schrijven gaat? En begin je daarom maar niet aan bloggen? Of besteed je het uit om die reden? Dan heb ik goed nieuws voor je. Je hebt geen schrijftalent nodig om goed te bloggen. Het is handig als je je blog opstelt in correct Nederlands, verder draait je blog maar om één doel…

Lees verder >

‘Ja, ik wil!’ Over klantbeleving in je tekst

‘Ja, ik wil!’ Over klantbeleving in je tekst

Betrek je lezer bij je boodschap door klantbeleving

Veel teksten zijn zendergericht ingestoken, geschreven vanuit het bedrijf. Daarbij gaat de tekst uit van het product of de dienst en voorbij aan het probleem van de klant. Het lijkt alsof het draait om wat het bedrijf te bieden heeft en weinig om wat de klant nodig heeft. Potentiële klanten lezen echter graag over zichzelf. Over hun probleem en de oplossing die geboden wordt.
Maar met het integreren van klantbeleving in je tekst ga je nog iets verder en betrek je de lezer direct bij je boodschap. Het gevolg: hij (of zij) beleeft jouw boodschap. Hij leeft zich in in je oplossing en het resultaat ervan.

Klantbeleving in je tekst verlaagt daarmee de drempel om een aankoop te doen.

Lees verder >

Hoe marketing je meer vrijheid geeft

Hoe marketing je meer vrijheid geeft

‘He, Esther, hoe is het met je?’
‘Goed, hoewel erg druk.’
‘Goed om te horen dat je zo druk bent.’
Zo voelde ik het absoluut niet. Druk zijn is een statussymbool. Het staat gelijk aan ‘succes hebben’ en dat klopt niet. Een overvolle agenda en ad-hoczaken die tussendoor komen staan voor gewoon hectiek en drukte. Punt. Het staat bovendien recht tegenover de grootste reden van de meeste mensen om te ondernemen: vrijheid.
Herken je dit?
Laatst vertelde ik aan een groep dat marketing helpt je ambities te verwezenlijken en meer vrijheid te voelen.
‘Kan dat echt? Hoe kan marketing mij helpen dan aan meer vrijheid?’ werd mij gevraagd.
Ik leg het je uit. 

Lees verder >

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst weinig oplevert

Die ene stap die je overslaat

Stel…
Je hebt een groentekraam op de markt. Elke dag sta je in een andere stad. Vandaag is het de grote markt in Rotterdam, waar je in een lange gang met andere groente- en fruitkramen staat. Je stalt je bloemkolen met de roosjes naar boven, je komkommers netjes op een rij en poetst wat appels op. Je hebt producten van de beste kwaliteit, beter dan de rest van de rij, weet je. Je zet je bordjes met prijzen erbij en een stuk karton bij je kassa met de tekst ‘hier betalen’. Je laat wat wisselgeld achter in je openstaande kassala en loopt vervolgens weg.

Wat denk jij dat er gebeurt?

Lees verder >

People, Planet en Profit (of Prosperity) – Duurzaamheid in je onderneming

People, Planet en Profit (of Prosperity) – Duurzaamheid in je onderneming

MVO als toevoeging aan je marketingmix

People, Planet en Profit is de mix van 3 elementen, die jouw bedrijf in meer of mindere mate het stempel MVO meegeeft. Voorwaarde is, dat ze volledig in balans zijn. Zijn deze niet in evenwicht, dan lijden andere elementen onder het dominante element. Heeft het genereren van omzet bij voorbeeld de hoofdrol, dan gaat dat ten koste van de werknemers en het milieu. De 3 P’s zijn ontwikkeld door John Elkington, consultant in duurzame ontwikkeling.

Lees verder >

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Je ziet de waarde van contentmarketing, maar de dag is zo om…

Ikzelf ken het fenomeen goed: tijd is schaars. En dus is het kostbaar. Die tijd gebruik je dus graag goed. Komt door chronisch tijdgebrek je contentmarketing in de verdrukking, maar zie je de waarde ervan wel, dan heb je een probleem. Of toch niet? Een van de manieren om toch een effectieve blog te hebben met zo weinig mogelijk inspanning is de monsterblog.

Lees verder >

De juiste doelgroep bepalen in 2 effectieve stappen

De juiste doelgroep bepalen in 2 effectieve stappen

Voor wie ga jij aan het werk?

Ik ga een boekje opendoen. Ik geef je een kijkje in de keuken van mijn Exclusieve masterclass Bloggen en het VIP-programma Copy 10 x Beter, waaraan je zowel online als offline kunt deelnemen: je doelgroep bepalen, hoe doe je dat? Ik geef je in 2 effectieve stappen de weg naar de juiste doelgroep. De stappen gaan anders en verder dan de meeste andere manieren. En ondertussen is het relatief simpel.

Lees verder >

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Veel ondernemers houden niet van doelen stellen. Minder dan 50% stelt gerichte doelen en dat begrijp ik wel. We hebben het immers in onze jeugd of daarna nooit geleerd. Ikzelf speelde ooit volleybal bij een grote club, maar omdat wij lager speelden dan 2 hoogste divisies, stelden wij aan het begin van het seizoen geen vast doel. We zagen wel hoe ver we kwamen. Het was immers een vrijetijdsbesteding. Dat daar een wedstrijdelement aan hing, was ondergeschikt aan de lol die je moest hebben. En op school heb ik nooit geleerd om met doelen te werken. Jij wel?

Lees verder >

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Heb jij een missie? Nee? Ik denk het wel, je hebt hem alleen nooit geformuleerd. En dat is eigenlijk doodzonde, want voor je missie sta je op en ga je door. Ook als alles tegenzit, je vervelende klanten hebt, de omzet tegenvalt, samenwerkende partners toch niet samenwerken, je beste mensen uitvallen, je kosten de pan uitrijzen en … Nou ja, je snapt hem wel.

Je missie vertaald in een mission statement en gecommuniceerd in je boodschap trekt de juiste business aan.
Dus ik stel de vraag opnieuw: heb jij een missie voor je bedrijf?

Lees verder >

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Als ondernemer sta je voor grote keuzes als het gaat om het stimuleren van je verkoop en het overbrengen van jouw missie, visie en aanpak. Om aan de beste klanten te komen heb je namelijk marketing nodig, die niet alleen genoeg, maar de juiste klanten trekken. Door de eindeloos lange lijst marketingmiddelen en de overdaad aan marketingadviezen wordt het echter al snel een brei. Welke is de beste? En hoe combineer je die met anderen om een geoliede marketingmachine te krijgen, waaraan je minder hoeft te doen om omzet te genereren?

Lees verder >

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

‘Ik heb het voorjaar in mijn bol!’

Alle ramen en deuren gaan open om een frisse, schone buitenlucht binnen te laten. Ik schud mijn kleden en kussens uit, zoek met vochtige doeken met lekker geurende schoonmakers alle hoekjes in mijn huis op, mest kasten uit en mijn wasmachine draait overuren.

Onkruid moet wijken voor bloemenzaad, mijn moestuin is klaar voor sla, tomaten, wortels, uien en … (mijn tuin is klein, mijn moestuin ieniemienie). Mijn bloempotten staan straks weer vol met kruiden.

Niet geeft zoveel ruimte als de bezem door mijn thuis!

Voorjaarsschoonmaak. Zaaaalig!

Ook in mijn business houd ik grote schoonmaak.

Lees verder >

Er zit omzet in jouw tekst

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Wat dat betreft ben ik een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. Je kunt doel treffen zonder je groter te maken en ik heb geleerd hoe.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens. Zonder te roepen of zaken op te blazen.

Ik geef je de 12 krachtigste schrijftips voor meer omzet.

Lees verder >

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

En zichtbaarheid door het verspreiden van die naam

Zichtbaar en hoorbaar zijn is zuurstof voor het verspreiden van je naam. Dat geldt voor elk bedrijf, ongeacht je doel en missie. Wie zijn website 3 jaren geleden voor het laatst heeft bijgewerkt en verder weinig doet aan marketing en contentmarketing, wordt verder ondergedompeld door collega-bedrijven, die een strategie volgen, hoe eenvoudig deze ook is. Met andere woorden: zonder zichtbaarheid red je het als onderneming niet. En die begint bij naamsbekendheid. En naamsbekendheid start bij onderscheidend vermogen.

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching