Waarom doe jij wat jij doet?

Waarom doe jij wat jij doet?

Het is een van mijn belangrijkste vragen in mijn interviews met ondernemers die tekst van mij willen.
Waarom doe jij wat jij doet? gaat namelijk verder dan de pagina Over Ons en is ook meer dan de optelsom van hun opleiding en ervaring. Als het goed is, onderneemt iedere bedrijfs- of praktijkeigenaar vanuit een behoefte die diep van binnen zit.

Dus ik vraag aan jou: waarom doe jij wat jij doet?
Heb jij daar zo antwoord op? Is het in de loop van de jaren veranderd en hoe communiceer jij jouw motivatie naar de buitenwereld?

Waarom dit belangrijk is? Ik leg het je uit. Jouw motivatie kan namelijk het verschil maken tussen doorbuffelen moeten, succesvol zijn, maar bijna geen vrij hebben en ondernemen zoals jij wilt.

Lees verder >

Het gevaar van korte tekst

Het gevaar van korte tekst

Korte tekst wordt beter gelezen, zegt men.
Maar… is dat ook zo?

‘Hoe kort moet mijn blog zijn?’
‘Wij zijn bezig met een nieuwe website en willen weinig tekst.’
‘Ik wil bondige, duidelijke teksten. Mensen zijn luie lezers, zeker op het internet, dus lange teksten worden niet gelezen.’

Ga jij echt uit van korte tekst, dan onderschat je de behoefte naar informatie van degene die jou zoekt! Lange teksten worden beter gelezen dan jij denkt. Ik laat je zien waarom en vertel je hoe jij mensen aan het lezen krijgt. En houdt.

Mijn uitleg verklaart bovendien waarom er juist gevaar schuilt in korte tekst. En waar.

Lees verder >

Je beste tekst ontstaat met pen en papier

Je beste tekst ontstaat met pen en papier

Handmatig schrijven ouderwets en moeilijk? Juist niet!

Mijn dochter werkt met de iPad op de middelbare school en tikt haar aantekeningen en huiswerk. In Finland wordt handmatig schrijven zelfs afgeschaft binnen het onderwijs en worden schrijflessen vervangen door typelessen. Ik vind dat jammer en onverstandig, omdat het letterlijk oppennen je meer brengt dan wanneer je typt.
Wanneer ikzelf echt wil scoren met mijn boodschap, met een moeilijk stuk tekst bezig ben of voortdurend vastloop, pak ik pen en papier om te schrijven. Het werkt en dat is niet vreemd, want handmatig schrijven helpt mij op meerdere niveaus.

Het is bovendien de beste tip die ik jou kan geven als je wel (zo’n beetje) weet wat je schrijven wilt, maar het toch niet goed uit je vingers komt.

Lees verder >

Waarom stevende Kathleen Kelly’s boekenwinkel af op faillissement in You’ve Got Mail?

Waarom stevende Kathleen Kelly’s boekenwinkel af op faillissement in You’ve Got Mail?

You’ve Got Mail, hij staat in mijn top 10 van favoriete films. Nee, niet om de romantiek in het verhaal, maar het fascineert mij hoe de hoofdrolspeler omgaat met het feit dat haar kinderboekenwinkel binnen een halfjaar ten onder gaat aan een grote concurrent. Wat zij doet om het te voorkomen. En wat jij eruit kunt leren om uit die situatie te blijven en faillissement te voorkomen.

Kathleen Kelly sloot haar deuren voordat ze failliet ging. Is dat slim? En wat had ze meer kunnen doen? Deze blog gaat daarover.

Lees verder >

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

De 3 geheimen van een succesvolle mailing

Hoe je koude acquisitie opwarmt

Acquisitie plegen: het aan de man brengen van je dienst of product.
Er zijn zoveel manieren om nieuwe klanten binnen te halen en bestaande te houden. Koude acquisitie is er een van en deze manier is aan banden gelegd door de AVG. Krijg jij echter al rillingen bij de gedachte aan koude acquisitie en wil je de wet niet overtreden? Zorg dan dat de kou er wat af gaat door de ander vast voor te bereiden. Een succesvolle mailing helpt daarbij en pak je het goed aan, dan verhoog je het slagingspercentage.

De 3 geheimen voor een succesvolle mailing die ik je geef volg ik in zowel mijn eigen acquisitiebrief als bij de mailing van klanten. Het resultaat: meer dan 30% van de ontvangers zegt ‘ja’ op de vraag om een volgend contact. Zijn de ontvangers al bekend met je bedrijf of vallen ze in de groep mensen die jouw oplossing echt nodig heeft, dan is dat percentage hoger. Hoe dichter jouw bedrijf dus zit bij dat vuur…

Lees verder >

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Zo maak jij geweldige content

Iedereen die doet of begint aan content creatie, wil resultaat zien. Het liefst direct. Als jij een succesvolle blog schrijven en promoten wilt, doe je er goed aan deze 3 criteria te kennen. Datzelfde geldt voor je vlog, podcast, nieuwsbrief en andere content die je meer dan eenmalig creëert. Deze criteria maken het verschil tussen goede of een geweldige content.

Neem je content creatie serieus als jij een geweldige blog, vlog, podcast of nieuwsbrief wilt en behandel het als een business

Het maakt daarbij niet uit of je als ondernemer of als werknemer de content creatie op je neemt.

Ik vertel je hoe jij van het delen van jouw kennis en kunde een succesverhaal maakt.

Lees verder >

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

Out of office reply: zo blijf je klantgericht tijdens je afwezigheid

‘Dank je voor je mail. Momenteel ben ik op vakantie, maar op 14 september aanstaande ben ik er weer. Heb je een dringende vraag, neem dan contact op met…’
Het gros van de mensen vindt het vreselijk om een out of office reply te krijgen. Het is klantonvriendelijk en past niet meer in een tijd, waarin iedereen overal bereikbaar is. Of kun jij verklaren waarom je social media gewoon doorgaat, je nieuwsbrieven verstuurd worden, jij je vakantie uitgebreid op Facebook tentoonstelt en reageert op anderen, terwijl je voor je belangrijkste mensen, je (potentiële) klanten, onbereikbaar bent?

Lees verder >

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

… en hoe je dat oplost en/of voorkomt

‘Onze website kostte me een rib uit het lijf, maar hij genereert nog steeds weinig bezoekers. We trokken speciaal een tekstschrijver aan, maar vragen ons af waarom de teksten niets opleveren.’

‘We trekken de verkeerde klanten.’

‘We hebben genoeg bezoekers, maar die kopen niet.’

‘Ik heb goed geïnvesteerd in mijn marketing, maar wat mijn tekstschrijver ook doet en hoe we ook sparren over nieuwe wegen naar Rome, niets geeft het gewenste effect.’

‘Onze copywriter is eenvoudigweg niet goed. Hij kostte me veel meer tijd dan ik dacht. Hij had aan de informatie die ik hem mailde gewoon niet genoeg om een goede tekst te schrijven. Ik ben nu op zoek naar een andere.’

Met andere woorden: de tekst van je tekstschrijver levert te weinig op. En jij vraagt je af, waarom.

Herkenbaar?

Lees verder >

Weinig tijd of inspiratie? Schrijf een microblog

Weinig tijd of inspiratie? Schrijf een microblog

Ken jij Celebrations? Het zijn minisnickers, minimars, minimilkyways en nog meer van die heerlijke, kleine chocolade lekkernijen, gestopt in een handige uitdeelverpakking voor zomaar tussendoor, bij de thee, koffie, glaasje zonder alcohol, op een feestje of voor onderweg. Zo kun je lekker snoepen, maar zonder schuldgevoelens. En ze bederven je eetlust minder snel. Daarmee zijn ze zeer geschikt voor mensen die graag snoepen, maar met beleid. Dat geldt ook voor de microblog: je wilt contentmarketing inzetten, maar je mist de tijd en de inspiratie om grote gebaren te maken.

Nou, dan maar kleine gebaren die groot uitpakken! Lang leve de microblog…

Lees verder >

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Vraagje: hoe vaak gebruik jij het woord ‘maar’ in je commerciële tekst? Ik vraag het, omdat er iets is met dit woord. Als copywriter heb ik een lijst met woorden die ik graag gebruik. Woorden die psychologisch doorwerken en de verkoop of andere actie stimuleren. Daarnaast ligt een korte lijst met woorden die ik zoveel mogelijk vermijd. Het woord ‘maar’ behoort tot die lijst. Gebruik jij hem regelmatig, vervang hem dan door ‘en.’ Ik laat je zien wat het doet met je boodschap.

Lees verder >

‘Help, de blog wordt niet gelezen!’

‘Help, de blog wordt niet gelezen!’

‘Wat mankeert er aan mijn blog?’

‘Beste Esther,
Ik schrijf al maanden elke week een blog voor het bedrijf, maar hij wordt niet gelezen. Ik heb het idee dat ik al mijn tijd en energie over de balk smijt. Het liefst stop ik er op dit moment mee, maar mijn leidinggevende heeft gelezen dat het vaak langer duurt en wil dat ik doorga. Jij zegt dat een blog je bedrijf helpen kan met meer naamsbekendheid en meer klanten en zo. Is mijn blog niet goed genoeg of doe ik iets fout? Heb jij advies voor mij?’

De url naar de bedrijfsblog had ze in haar e-mail vermeld. Ze is communicatiemedewerker bij een middelgroot bedrijf.
Ik mailde direct terug dat ik kijken zou en vroeg haar wanneer ik haar het beste hierover bellen kon.

De volgende dag had ik haar aan de telefoon.
‘Is mijn blog nou zo slecht? Ik twijfel steeds meer en raak helemaal verkrampt.’
Ik had de website doorgenomen, maar liet haar in het kort vertellen wat het bedrijf deed en voor wie, hoe en waarom. Uit haar verhaal trok ik deze conclusies.

Je blog delen is vermenigvuldigen

‘Jullie website is in orde. Je blog ook. Ik heb een paar adviezen voor je, maar op zich ziet hij er prima uit. Je hebt er sharebuttons bij staan, zodat je blogposts deelbaar zijn. En een reactieformulier.’
Ik hoorde een diepe zucht aan de andere kant van de lijn.
‘Pfff! Ik heb er zo over in gezeten! Maar wat is er dan aan de hand? Waarom wordt mijn blog niet gelezen?
‘Wat doe jij nadat je een nieuwe blogpost hebt geplaatst hebt?’
‘Ik deel hem.’
‘Op social media?’
‘Ja. LinkedIn, Twitter en Insta.’
‘Hoe vaak?’
‘Hoe vaak? Een keer.’
Ah!
Als je je blog slechts een keer deelt, mis je alle mensen die op een ander tijdstip kijken. Zij zien hem niet voorbij komen.’
‘Oh, dus ik moet hem vaker delen?’
‘Ja. Je nieuwste blogpost deel je de eerste week bijna elke dag en elke keer op een ander tijdstip vanaf je bedrijfspagina of -account. En op LinkedIn ook vanaf je eigen profiel. Zo maak je je bereik groter. Heb je toegang tot de bedrijfspagina op LinkedIn? En heb je collega’s op de afdeling?’
‘Ja en ja. Die moeten de blog dus ook delen? Maar worden mensen niet gek van die herhaling?
‘Nee, zeker niet als je je berichten afwisselt met andere blogposts. En het delen met elkaar afstemt. Wat ook helpt is als je je tekst verandert in je bericht. Haal een quote aan in plaats van de titel van je blogpost en plaats de eerste alinea van je artikel in het bericht wanneer je hem verspreidt via LinkedIn. Of licht er elke keer een tip uit.’
‘Dus elke keer als ik mijn blog deel, maak ik er een iets ander bericht van?’
‘Precies! Deel hem vanaf je bedrijfspagina op LinkedIn. Vraag je collega’s hem ook verder te verspreiden door hem te delen vanaf de bedrijfspagina. En vanaf hun eigen profiel.’
‘Bijna elke dag de eerste week…’
‘Ja, zeker vijf keren en vergeet het weekend niet. En een keer in de linkedingroepen als je daar actief bent. En daarna herhaal je hem af en toe. Je netwerk groeit en ook deze mensen wil je je blog laten lezen. De kracht van een goed gelezen blog zit onder andere in de herhaling van het delen. Wat bovendien helpt is als je in je bericht af en toe vraagt om een retweet. En eindig rustig met een vraag over het onderwerp. Bij voorbeeld hoe zij er tegenover staan of hiermee omgaan. Reacties geven je een groter bereik dan likes.’
‘Dat ga ik doen! Ik ben benieuwd!’
‘Nog een tip: automatiseer het, bij voorbeeld via Hootsuite of Buffer. Succes! Jij en je collega’s kunnen alle marketing- en contentmarketingactiviteiten trouwens inplannen in mijn gratis (content)marketingkalender. Hebben jullie zo’n kalender?’
Die gingen ze gebruiken.
Prompt zag ik haar blog regelmatig voorbij komen op LinkedIn en Instagram, gedeeld en geliket en voorzien van reacties. Ze startte af en toe zelfs een discussie.

Na ruim een maand ontving ik een kort mailtje van haar:
‘Ik ben de blog gaan delen zoals je had gezegd. Het werkt!

Er kan echter meer zitten achter waarom de blog niet gelezen wordt.

Verandering van spijs

Ik belde haar na haar e-mail aan mij.
De blog genereerde meer bezoekers en triggerde een oude klant, die na jaren weer hun hulp vroeg. Maar ik had nog een stap voor haar. Ik hoopte, dat de afdeling dat aandurfde.

‘Anno 2019 zijn er meer redenen, waarom de blog niet gelezen wordt. En dat zit hem in variatie.’
‘Wij zetten Facebook Live al in voor promotie. Kan dat ook voor contentmarketing?’
‘Jazeker! En hebben jullie al gedacht aan Soundcloud en YouTube?’
‘Video en podcast?’
‘Ja. Het is relatief eenvoudig…’
‘… De teksten hebben we al,’ viel ze me in de reden.
‘Precies!’

Blogfrequentie

‘Mag ik nog wat vragen?’
‘Natuurlijk!’
‘We lezen, dat elke week een blog niets meer doet.’
‘Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Als je pas begint met bloggen is mijn advies om zo snel mogelijk een bibliotheek op te bouwen. Kwaliteit gaat echter voor frequentie. Google staat vol met content met ongeveer dezelfde inhoud. Mensen worden ermee overladen. Zorg dus dat je blog en daarna je vlog en/of je podcast extra interessant en relevant is en blijft.’
‘Wij hebben al veel artikelen. De frequentie kan dus naar beneden.’
‘Jullie creëren bovendien meerdere vormen van content, dus ja.’

Korte tijd daarna gaf de afdeling zich op voor de masterclass Bloggen voor Gevorderden om nog meer voldoening te krijgen van hun werk, zoals zij dat zelf verwoordden. Ik maakte de masterclass op maat en breide er 2 modules aan vast: je e-maillijst laten groeien en bloeien & je blog omzetten naar andere contentvormen. Deze hebben zij pas afgerond. Ik monitor vanaf een afstandje.

Heb jij niet de luxe van een marketing- of communicatieafdeling? Besteed de blog dan uit via een voordelig abonnement.

Weet jij ondertussen waarom jouw blog niet goed gelezen wordt?

 


Andere relevante blogonderwerpen die je verder helpen bij de groei en bloei van jouw bedrijf: 

Een kei van een blog = groei 
Je missie of omzet? Nee, je missie én omzet
Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
Tips van de copywriter: Er zit omzet in jouw tekst

 

Lees verder >

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Van zendergericht naar klantgericht schrijven: ‘jij’ in plaats van ‘wij’

Omdat je doelgroep graag leest over zichzelf

Dit motto heb je vaker van mij gehoord: haal in je marketinguitingen je klant dichtbij. Bij het schrijven van tekst doe je dat door technieken te integreren als storytelling en klantbeleving, maar het begint bij een andere, simpele schrijftechniek, die aansluit bij de koper van nu: klantgericht schrijven. Deze is zo eenvoudig, dat het mij verbaast hoeveel bedrijven het nog steeds op de oude manier doen: ‘Wij bieden…’

Lees verder >

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

4 Stappen naar een betere vindbaarheid op Google: optimalisatie SEO

‘Zeg, Esther, je hebt mijn tekst prachtig geschreven en de zoekterm erin opgenomen, maar mijn website wordt niet gevonden.’ Ik heb wat af gepuzzeld in het begin, zoekend naar wat er mis was. Tot ik meekeek met een van mijn klanten en geconfronteerd werd met mijn eigen blinde vlek: aan de achterkant van de website was de SEO niet geoptimaliseerd. Alle SEO-velden waren leeg of automatisch ingevuld door Yoast. Klanten wisten niet dat dat een voorwaarde was voor hun vindbaarheid of wisten niet hoe. Sindsdien neem ik dit mee bij de webtekst.

Ik laat zien hoe jij je SEO opmaakt aan de achterkant je website op basis van een voorbeeld: stel, je hebt een hoveniersbedrijf en schrijft een blog over het winterklaar maken van de tuin.

Lees verder >

Missie of omzet? Nee, missie én geld verdienen

Missie of omzet? Nee, missie én geld verdienen

Waarom je missie volgen en goed geld verdienen juist samen moeten gaan

‘Ik volg mijn missie en houd het graag zuiver.’
‘Ondernemen vanuit een eigen zienswijze gaat niet samen met geld verdienen.’
‘Dat kunnen we toch niet verkopen aan onze klanten, zeg!’

Jawel.
En ik heb het niet over een hogere, grote opdracht. Ik heb het over aardse zaken en een idee dat uit jouzelf komt, waarmee de wereld een beetje beter wordt. De wereld direct om je heen, regionaal, landelijk of internationaal.

Absoluut zelfs!
Zeker wanneer je met jouw idee de wijde wereld bereiken wilt, hoe groot of klein ook. Omdat je maximaal bereik nodig hebt. Je investeringen nodig hebt om die taak te volbrengen. Investeringen in training, in samenwerkingen, in tools, in je eigen ontwikkeling en die van je mensen…
Of wil jij je handje op blijven houden op het niveau waarop je nu zit en hoofdzakelijk afhankelijk blijven van de gulle giften van anderen? En blijven vechten op dat peil, totdat deze mensen het licht zien branden?

Een afwachtende, afhankelijke houding en ondernemen gaan slecht samen.

Lees verder >

Waarom een blog schrijven níet draait om schrijfvaardigheid

Waarom een blog schrijven níet draait om schrijfvaardigheid

Wat het doel van je blog dan wél is…

Heb jij twee linkerhanden als het om schrijven gaat? En begin je daarom maar niet aan bloggen? Of besteed je het uit om die reden? Dan heb ik goed nieuws voor je. Je hebt geen schrijftalent nodig om goed te bloggen. Het is handig als je je blog opstelt in correct Nederlands, verder draait je blog maar om één doel…

Lees verder >

‘Ja, ik wil!’ Over klantbeleving in je tekst

‘Ja, ik wil!’ Over klantbeleving in je tekst

Betrek je lezer bij je boodschap door klantbeleving

Veel teksten zijn zendergericht ingestoken, geschreven vanuit het bedrijf. Daarbij gaat de tekst uit van het product of de dienst en voorbij aan het probleem van de klant. Het lijkt alsof het draait om wat het bedrijf te bieden heeft en weinig om wat de klant nodig heeft. Potentiële klanten lezen echter graag over zichzelf. Over hun probleem en de oplossing die geboden wordt.
Maar met het integreren van klantbeleving in je tekst ga je nog iets verder en betrek je de lezer direct bij je boodschap. Het gevolg: hij (of zij) beleeft jouw boodschap. Hij leeft zich in in je oplossing en het resultaat ervan.

Klantbeleving in je tekst verlaagt daarmee de drempel om een aankoop te doen.

Lees verder >

Hoe marketing je meer vrijheid geeft

Hoe marketing je meer vrijheid geeft

‘He, Esther, hoe is het met je?’
‘Goed, hoewel erg druk.’
‘Goed om te horen dat je zo druk bent.’
Zo voelde ik het absoluut niet. Druk zijn is een statussymbool. Het staat gelijk aan ‘succes hebben’ en dat klopt niet. Een overvolle agenda en ad-hoczaken die tussendoor komen staan voor gewoon hectiek en drukte. Punt. Het staat bovendien recht tegenover de grootste reden van de meeste mensen om te ondernemen: vrijheid.
Herken je dit?
Laatst vertelde ik aan een groep dat marketing helpt je ambities te verwezenlijken en meer vrijheid te voelen.
‘Kan dat echt? Hoe kan marketing mij helpen dan aan meer vrijheid?’ werd mij gevraagd.
Ik leg het je uit. 

Lees verder >

People, Planet en Profit (of Prosperity) – Duurzaamheid in je onderneming

People, Planet en Profit (of Prosperity) – Duurzaamheid in je onderneming

MVO als toevoeging aan je marketingmix

People, Planet en Profit is de mix van 3 elementen, die jouw bedrijf in meer of mindere mate het stempel MVO meegeeft. Voorwaarde is, dat ze volledig in balans zijn. Zijn deze niet in evenwicht, dan lijden andere elementen onder het dominante element. Heeft het genereren van omzet bij voorbeeld de hoofdrol, dan gaat dat ten koste van de werknemers en het milieu. De 3 P’s zijn ontwikkeld door John Elkington, consultant in duurzame ontwikkeling.

Lees verder >

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Je ziet de waarde van contentmarketing, maar de dag is zo om…

Ikzelf ken het fenomeen goed: tijd is schaars. En dus is het kostbaar. Die tijd gebruik je dus graag goed. Komt door chronisch tijdgebrek je contentmarketing in de verdrukking, maar zie je de waarde ervan wel, dan heb je een probleem. Of toch niet? Een van de manieren om toch een effectieve blog te hebben met zo weinig mogelijk inspanning is de monsterblog.

Lees verder >

De juiste doelgroep bepalen in 2 effectieve stappen

De juiste doelgroep bepalen in 2 effectieve stappen

Voor wie ga jij aan het werk?

Ik ga een boekje opendoen. Ik geef je een kijkje in de keuken van mijn Exclusieve masterclass Bloggen en het VIP-programma Copy 10 x Beter, waaraan je zowel online als offline kunt deelnemen: je doelgroep bepalen, hoe doe je dat? Ik geef je in 2 effectieve stappen de weg naar de juiste doelgroep. De stappen gaan anders en verder dan de meeste andere manieren. En ondertussen is het relatief simpel.

Lees verder >

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Veel ondernemers houden niet van doelen stellen. Minder dan 50% stelt gerichte doelen en dat begrijp ik wel. We hebben het immers in onze jeugd of daarna nooit geleerd. Ikzelf speelde ooit volleybal bij een grote club, maar omdat wij lager speelden dan 2 hoogste divisies, stelden wij aan het begin van het seizoen geen vast doel. We zagen wel hoe ver we kwamen. Het was immers een vrijetijdsbesteding. Dat daar een wedstrijdelement aan hing, was ondergeschikt aan de lol die je moest hebben. En op school heb ik nooit geleerd om met doelen te werken. Jij wel?

Lees verder >

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Heb jij een missie? Nee? Ik denk het wel, je hebt hem alleen nooit geformuleerd. En dat is eigenlijk doodzonde, want voor je missie sta je op en ga je door. Ook als alles tegenzit, je vervelende klanten hebt, de omzet tegenvalt, samenwerkende partners toch niet samenwerken, je beste mensen uitvallen, je kosten de pan uitrijzen en … Nou ja, je snapt hem wel.

Je missie vertaald in een mission statement en gecommuniceerd in je boodschap trekt de juiste business aan.
Dus ik stel de vraag opnieuw: heb jij een missie voor je bedrijf?

Lees verder >

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Als ondernemer sta je voor grote keuzes als het gaat om het stimuleren van je verkoop en het overbrengen van jouw missie, visie en aanpak. Om aan de beste klanten te komen heb je namelijk marketing nodig, die niet alleen genoeg, maar de juiste klanten trekken. Door de eindeloos lange lijst marketingmiddelen en de overdaad aan marketingadviezen wordt het echter al snel een brei. Welke is de beste? En hoe combineer je die met anderen om een geoliede marketingmachine te krijgen, waaraan je minder hoeft te doen om omzet te genereren?

Lees verder >

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

‘Ik heb het voorjaar in mijn bol!’

Alle ramen en deuren gaan open om een frisse, schone buitenlucht binnen te laten. Ik schud mijn kleden en kussens uit, zoek met vochtige doeken met lekker geurende schoonmakers alle hoekjes in mijn huis op, mest kasten uit en mijn wasmachine draait overuren.

Onkruid moet wijken voor bloemenzaad, mijn moestuin is klaar voor sla, tomaten, wortels, uien en … (mijn tuin is klein, mijn moestuin ieniemienie). Mijn bloempotten staan straks weer vol met kruiden.

Niet geeft zoveel ruimte als de bezem door mijn thuis!

Voorjaarsschoonmaak. Zaaaalig!

Ook in mijn business houd ik grote schoonmaak.

Lees verder >

Er zit omzet in jouw tekst

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Wat dat betreft ben ik een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. Je kunt doel treffen zonder je groter te maken en ik heb geleerd hoe.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens. Zonder te roepen of zaken op te blazen.

Ik geef je de 12 krachtigste schrijftips voor meer omzet.

Lees verder >

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

En zichtbaarheid door het verspreiden van die naam

Zichtbaar en hoorbaar zijn is zuurstof voor het verspreiden van je naam. Dat geldt voor elk bedrijf, ongeacht je doel en missie. Wie zijn website 3 jaren geleden voor het laatst heeft bijgewerkt en verder weinig doet aan marketing en contentmarketing, wordt verder ondergedompeld door collega-bedrijven, die een strategie volgen, hoe eenvoudig deze ook is. Met andere woorden: zonder zichtbaarheid red je het als onderneming niet. En die begint bij naamsbekendheid. En naamsbekendheid start bij onderscheidend vermogen.

Lees verder >

Dames, ga voor jezelf staan!

Dames, ga voor jezelf staan!

Jij werkt meer dan 3 dagen per week en je voelt je schuldig tegenover je kinderen. Als je thuis komt, ben je moe. Je partner en je kinderen vragen om aandacht, je huishouden wacht op je en je vrienden en familie trekken aan je. Je hebt geen tijd voor jezelf. Pffff…

Als ondernemer krijg je voortdurend te maken met demotiverende opmerkingen, zeker als je vertelt hoe hard je werkt of als het niet gaat zoals jij wilt. Vertel je dat je moe bent, dan krijg je de opmerking dat je hier zelf voor gekozen hebt. Dat je een baan moet zoeken.
Je voelt de moed in je schoenen zakken en vraagt je regelmatig af, waarom je voor jezelf begonnen bent.

Tja, vrouwen geven sneren over je moederschap, noemen je de carrièremiep. En mannen nemen je niet serieus.

Ik zie er regelmatig discussies over op social media. Wij vrouwen hebben het maar moeilijk, vinden wij.

Lees verder >

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

… en zorgt hij zelfs voor een goede reputatie

Hoge bomen vangen veel wind. Zelf deel ik alles om mijn doelgroep verder te helpen en dat maakt mij een hoge boom. Dat heeft echter ook een negatief effect: ik krijg nog weleens commentaar. Af en toe word ik ronduit onderuit geschoffeld.
Nou bepaal ik zelf welke reacties op mijn blog en socialmediaposts ik toelaat en welke niet. En ik kies er vaak bewust voor om juist een negatieve reactie te publiceren. Datzelfde doe ik trouwens met referenties, die een moeilijk proces lieten zien. Ik vertel je waarom. En hoe jij het beste omgaat met negatieve reacties op je blog, socialmediaposts en andere online uitingen.

Ik ben een overgevoelig mens. Een paar jaren geleden raakte alle mij nog. Maar ik leerde hier dusdanig mee omgaan, dat een negatieve reactie me minder lang achtervolgt. En me nu zelfs helpt aan een goede reputatie. Ik blijf geraakt, dat kan ik niet veranderen. Wel wat ik ermee doe…

Lees verder >

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

Schrijftechnieken die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast

Schrijf jij je eigen verkopende tekst, maar loop je regelmatig vast en blijf je je afvragen of de tekst zal aanslaan bij je doelgroep? Of wil je je tekst naar een hoger niveau tillen, maar lukt dat je nauwelijks? Dat is niet zo vreemd. Een commerciële tekst die aanslaat kent namelijk veel factoren: je doel, doelgroep, boodschap en toon. Deze vormen je de basis voor je tekst. Maar vervolgens: hoe krijg je het voor elkaar dat je lezers denken: ‘Bij hem/haar moet ik wezen. Verder zoeken hoeft niet.’ Dat vergt kennis over schrijfregels en marketingtechnieken, het woordgebruik en de psychologie daarachter, een uitstekende basis van de Nederlandse taal en oefening, oefening, oefening. En de creativiteit om te spelen met taal. En inspiratie. En geluk, maar die factor wil je zoveel mogelijk indammen door de rest.

Yep, tekstschrijven is een vak. En commerciële tekst schrijven (copywriting) een specialisme, maar dat had je wellicht al in de gaten. Dit wiel is echter al eens uitgevonden en daarom geef ik je de basis van copywriting.

Deze 10 gouden schrijfregels voor verkopende tekst passen ik en mijn professionele collega’s elke keer toe.
Doe er je voordeel mee.

Lees verder >

Je blog is een blog is… meer dan een blog

Je blog is een blog is… meer dan een blog

De multifunctionaliteit van je blog

Ik heb het hier al vaker over gehad: je kunt meer met je blog dan je denkt. Ja, ook met de posts die al geplaatst zijn. Hij is een van de meest flexibele marketingmiddelen. Nieuwsgierig naar de multifunctionaliteit van je blog? Lees dan rustig verder…

Lees verder >

Zo word je een autoriteit in je vak

Zo word je een autoriteit in je vak

Expertstatus verwerven? Zorg dat je blog TOP! is

Je hebt een visie of aanpak, die je graag de wereld in slingert. Een bijzonder product of dienst, waarmee je meer bereik wilt hebben dan nu het geval is. Je wilt meer verkoop of leukere, grotere en beter betaalde klussen krijgen. Of je bent gewoonweg steengoed, maar… hoe breng je dat over? De autoriteit worden in je vak, hoe doe je dat? Het antwoord: met je blog.

Lees verder >

Prijsstrategie in je marketingmix

Prijsstrategie in je marketingmix

Er is genoeg te vinden over de theorie achter hoe jij je prijsstrategie bepaalt binnen je marketingmix. Ik hoop met voorbeelden meer inspiratie te geven over het bepalen van de juiste prijs of tarief.

Dat prijsbepaling geen nattevingerwerk is, hoef ik je niet te vertellen. Een gedegen prijsstrategie houdt echter meer in dan alleen het bepalen van het prijskaartje aan je producten en/of diensten.
Zelf heb ik er behoorlijk mee lopen stoeien in het begin. Ik kon het me niet permitteren om op prijs te concurreren: ik had meerdere monden te vullen. Maar ja, ik moest nog een klantenbestand opbouwen, mijn netwerk laten groeien, naamsbekendheid genereren. Wie was ik om boven de prijs van mijn concurrent te zitten? Door niet op uurtarief te gaan zitten. Ik vertel je waarom in een ander artikel. En hoe dat voor mij werkt. En voor jou!

Lees verder >

8 Fouten van de beginnende blogger

8 Fouten van de beginnende blogger

Je begint met bloggen. En of het nu jouw eigen bedrijf is of je medewerker bent, mijn complimenten! Wat een goede beslissing! Het zal nog even duren, maar contentmarketing neemt de rol van marketing steeds meer over in de toekomst namelijk. En jij bent er nu al bij!
Nu heeft bloggen best een aanloop nodig voor je resultaat ziet, maar wanneer je direct goed begint, verkort je die tijd. Laat me je vertellen over welke fouten je graag voorkomt als beginnende blogger.

Lees verder >

6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden

6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden

Marketeers struikelen over elkaar met wat wel en geen effect heeft op je Google ranking. Zo is er nog altijd een discussie gaande over de lengte van je tekst. Yoast, de SEO plug-in van WordPress, vertelt je dat een page met minder dan 300 woorden slecht is voor je ranking, maar dat wordt bestreden. Google legt zijn kaarten niet open op tafel en dus blijven sommige zaken een mysterie.

Er zijn echter een aantal zaken, waar misverstanden over bestaan. Zaken die je Google ranking misschien alleen indirect beïnvloeden.

Lees verder >

Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Wanneer je verkopende tekst schrijft, is het handig te weten welke woorden je boodschap sterker maken en welke juist afbreuk doen aan wat je wilt bereiken.

In dit artikel geef ik je een lijstje woorden die je verkopende tekst oftewel copywriting onderuit halen.

Lees verder >

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Ik kan best aardig schrijven, maar… arrrg!’

Een paar keer per jaar krijg ik zo’n telefoontje:
‘Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van teksten voor mijn website, maar ik blijf eraan sleutelen.’
‘Mijn verhaal zit in mijn hoofd, maar ik krijg hem niet geschreven. Ik begin steeds opnieuw, maar het lukt me niet. En ik kan toch best aardig schrijven!’
‘Ik schaam me er best voor. Tenslotte ken ik mijn eigen bedrijf toch het best. Waarom lukt het me niet zelf teksten te schrijven?’

Ik begrijp het wel en leg je uit hoe het komt, dat zelfs vrij bedreven schrijvers vastlopen.

Lees verder >

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Komt die blog maar niet af? Pas deze snelle schrijftechniek toe

Momenteel ben ik bezig met een blog voor Frankwatching. Het artikel komt maar niet goed uit mijn vingers, mede omdat ik te druk ben met andere zaken. Ik heb te weinig tijd om de inhoud goed te overdenken. Daarom zwabbert hij alle kanten uit. Vorige week diende ik eindelijk mijn blog in, maar helemaal blij was ik er nog niet mee. Gelukkig kijkt Frankwatching mee. De blog kwam terug met aantekeningen, die erop wezen dat hij inderdaad wankelt.
Door alle drukte vergat ik die ene snelle schrijftechniek, die er altijd voor zorgt dat mijn artikelen staan als een huis. Het is een kleine omdenktruc, die je direct focus geeft wanneer je blog maar niet af komt. Door tijdgebrek of wat anders.

Lees verder >

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’
Ja, dat kan ik.
Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan schrijfmethodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort. En de 5 W’s en 1 H

Lees verder >

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

Je hebt mijn boek gekocht of je bent op een andere manier op het pad gezet van contentmarketing en je besluit eens per week een blog te schrijven. Vandaaruit kijk je wel verder. Goed plan! Het duurt alleen een tijd, voordat je een beetje rouleren kunt. Of doorverwijzen kunt naar andere artikelen. Je wilt sneller laten zien dat jij degene bent waar mensen aankloppen moeten. Snel een bibliotheek aan content opbouwen en nauwelijks drukker zijn, hoe doe je dat?

Lees verder >

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat verandert bij je lezers. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een schietoefening met blinddoek. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook?

Lees verder >

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Een basis marketingplan maken in een paar stappen

Een marketingplan maken lijkt ingewikkeld, zelfs een basis blijkt vaak al een ver-van-mijn-bedshow. Je hebt echter een plan nodig dat gebaseerd is op je doelen, je doelgroep, je aanbod, missie, visie en onderscheidend vermogen om te weten waar je naartoe wilt. En waarmee je gemakkelijk nagaat of je op de juiste koers zit. Die strategie bevat de inzet van marketingmiddelen en elk middel heeft zijn eigen doel en boodschap. Daar komen technieken bij kijken. En een planning. Pfffff… er komen zoveel zaken bij elkaar, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet, dus waarom zou je beginnen met de opzet van zo’n marketingplan?

Meer dan de helft van zzp en klein mkb onderneemt zonder een basis marketingplan te maken, maar wil dat wel als het praktischer was dan de specialisten vertellen. En toch willen ze succesvol zijn.

Lees verder >

‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar’

‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar’

Staat jouw wereld als ondernemer zo lang stil?

‘Je kunt duidelijk zien dat je website verouderd is.’ Die uitspraak deed mij pijn. Hij is immers pas 2 jaren oud! Moest ik mijn website nu al updaten?
‘Hoezo verouderd? Waaraan zie jij dat?’ antwoordde ik scherper dan ik wilde klinken.

Lees verder >

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

Wil je een tent opzetten, dan gebruik je alle spullen en gereedschappen die bij die tent horen. Sla je iets over, dan staat je tent er maar verloren bij. Zonder haringen gaat hij aan de wandel, zonder tentstokken ben je beperkt in wat je kunt doen en zonder doek ben je onbeschermd. En dan heb ik het nog niet over de inrichting: de keuken, het slaapgedeelte en je zitje. Hij is er, maar verliest zijn functie.
Zo is het ook bij content. Bouw aan een bibliotheek met interessante, relevante informatie, die potentiële klanten echt verder helpt. Begin er anders gewoonweg niet aan. Geef ze unieke content, maar houd daarbij de volgende bouwstenen in het achterhoofd…

Lees verder >

Marketing geschiedenis: haargroeimiddel & investeren in je imago

Marketing geschiedenis: haargroeimiddel & investeren in je imago

Soms móet je van een dubbeltje een kwartje worden om mensen te kunnen helpen

Het is rond 1900. Sarah Breedlove is weduwe en voedt alleen een dochtertje op. Als zwarte vrouw in de Verenigde Staten, waar slavernij is afgeschaft maar racisme hoogtij viert, is het leven hard voor Sarah. Ze werkt als een wasvrouw, maar droomt van een beter leven voor haar en haar dochter.

Tijdens het ochtendritueel ontdekt ze iets, dat haar zorgen baart: ze verliest bossen haar. En daarin is ze niet alleen: veel negroïde vrouwen kampen met hetzelfde probleem. Ze leven zonder waterleidingen en wassen hun haren slechts eens per maand. Roos is een veelvoorkomend fenomeen. Deze roos kan zo erg worden, dan het krabben zweren veroorzaakt, waardoor haarzakjes ontstoken raken en haren loslaten.

Lees verder >

1000 woorden zeggen meer dan 1 plaatje

1000 woorden zeggen meer dan 1 plaatje

… zelfs 10 woorden hebben soms al meer effect, maar…

‘1 afbeelding zegt meer dan 1000 woorden.’ De uitdrukking is wijdverspreid en wordt algemeen aangenomen als waarheid. Ik leg je uit waarom het juist net andersom is en 1000 woorden meer zeggen dan 1 plaatje volgens mij. Zeker wanneer je het hebt over marketing.

Lees verder >

De marketingmix: de P van Product (of dienst)

De marketingmix: de P van Product (of dienst)

Een goede verkoop begint bij je product of dienst, maar… hoe?

De marketingmix (voluit marketinginstrumentenmix) is de combinatie van instrumenten die je als bedrijf inzet voor het invullen van je marketingstrategie. Welke je gebruikt en hoe ze met elkaar samenwerken is afhankelijk van je missie en visie, je doelstelling, je doelgroep, de markt, je boodschap en je concurrenten. Ik heb veel van dit model geleerd. Ik gun jou de verkoop en daarmee de bedrijfsgroei die je hieruit halen kunt!

Lees verder >

Marketing geschiedenis: Henry Ford en hoe het fenomeen barbecueën ontstond

Marketing geschiedenis: Henry Ford en hoe het fenomeen barbecueën ontstond

Wist jij dat het idee van buitenshuis bakken- en grillen komt van Henry Ford, de uitvinder van de productielijn en massaproductie? En zijn T-Ford?

Henry Ford had een enorme drang naar extreme efficiëntie. Hij wilde de meest economische fabriek ter wereld hebben. Daar komt zijn idee van de productielijn vandaan: hij brak het hele bouwproces van zijn auto’s op in kleine stukjes. Elke werknemer was verantwoordelijk voor dat ene, kleine onderdeel van zijn T-Fords. Bovendien kwamen alle grondstoffen en halffabricaten uit zijn eigen bedrijf. Niets kwam van leveranciers van buiten zijn bedrijf (behalve rubber).

Tegen 1920 rolde elke minuut een T-Ford van de productieband.

Lees verder >

AIDA in je verkooptekst

AIDA in je verkooptekst

AIDA is een oud en zeer effectief marketingbegrip, dat nog altijd gebruikt wordt door elke professionele tekstschrijver en copywriter. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
AIDA is een marketingmodel in 4 stappen, in een vaste volgorde. Volg deze stappen en je hebt in de basis een verkopende tekst staan. Er zijn echter 2 aanvullende stappen, die niet iedereen kent. Ze zetten je boodschap extra kracht bij.

Lees verder >

De magie van (tussen)koppen

De magie van (tussen)koppen

Kopteksten die impact hebben

Gebruik jij weinig tekst in je online marketing, omdat je denkt dat het anders niet gelezen wordt, maar kun je je informatie eigenlijk onvoldoende kwijt? Of heb je juist lappen tekst, omdat je veel te melden hebt? Ik heb een oplossing om je lezers uit te nodigen je tekst goed door te nemen: aansprekende koppen en tussenkoppen oftewel hoofdtitels, ondertitels en subtitels.

Lees verder >

Conversie verhogen met actieve woorden

Conversie verhogen met actieve woorden

Woorden waarop je lezers reageren

Ik heb al meer artikelen geschreven over hoe jij je lezers/bezoekers aanzet tot actie via je tekst en je verkoop stimuleert. Het gebruik van de juiste zinnen en woorden speelt nauw in dit spel. De juiste woorden inzetten om je conversie te verhogen valt onder een specifieke schrijftechniek, genaamd actief schrijven: je nodigt je lezers uit om iets te doen, een reactie te geven, een bericht te delen, je weggever te downloaden, iets aan te schaffen of contact op te nemen. Of je vraagt hen simpelweg iets te overwegen of te overdenken, je advies op te volgen of hen op andere gedachten te brengen. Wil jij je conversie verhogen? Gebruik dan de woorden die ik je geef in deze blog.

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching