Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Je missie, weet waarvoor jij opstaat

Heb jij een missie? Nee? Ik denk het wel, je hebt hem alleen nooit geformuleerd. En dat is eigenlijk doodzonde, want voor je missie sta je op en ga je door. Ook als alles tegenzit, je vervelende klanten hebt, de omzet tegenvalt, samenwerkende partners toch niet samenwerken, je beste mensen uitvallen, je kosten de pan uitrijzen en … Nou ja, je snapt hem wel.

Je missie vertaald in een mission statement en gecommuniceerd in je boodschap trekt de juiste business aan.
Dus ik stel de vraag opnieuw: heb jij een missie voor je bedrijf?

Wat is een missie?

Je missie in het kort: waar ga jij voor? Met van het antwoord hierop stel jij je doelen. Het geeft je bovendien onderscheidend vermogen en bepaalt mede je branding en Persoonlijkheid.

Heb jij jouw missie nooit geformuleerd? Dan ga jij waarschijnlijk voor groei, meer omzet, uitstekende klanten en lekker ondernemen en leven. De betekenis van je missie is dan intern gericht.
Deze missie draait echter om jou. En je klanten dan? En de wereld om je heen? Om ons heen? Ben jij begonnen voor … jou? De meeste ondernemers beginnen om een andere reden. Daarom nodig ik jou uit je missie te formuleren en deze te communiceren: wat zie jij als jouw speciale opdracht (of taak), extern gericht? 

De meeste bedrijven hebben een speciale opdracht in de trant van: je wilt zoveel mogelijk mensen de voordelen en resultaten van jouw product of dienst laten ervaren.

Ik daag je uit om hem specifieker te maken. Beschrijf jouw missie in een mission statement en doe dat zodanig, dat je er warm van wordt! Eentje, waar je echt voor wilt gaan.

Bedrijven met een missie – inclusief een paar voorbeelden

Er is een categorie ondernemers, die onderneemt vanuit een expliciete missie, een alomvattend doel (purpose of big why). Omzet, winst en goede klanten vormen slechts onderdelen van hun hoofddoel. Die zijn enkel nodig om hun missie verder uit te dragen. Zoals de echtscheidingsmediator die zorgt dat de kinderen zo min mogelijk leiden onder de scheiding van hun ouders. Of de eventmanager, die events organiseert die bijdragen aan personeels- en klantbehoud, groei, imago en naamsbekendheid. En het bedrijf dat een eigen circulair systeem heeft dat de planeet en zijn bevolking gezonder maakt.

Je ziet, dat elke klein of groot bedrijf een grotere missie hebben kan. Een purpose of (big) why, die verder reikt dan hun eigen persoon of bedrijf groot is. Alles wat zij doen, staat in het teken van deze bedrijfsmissie. Het geeft hen de drijfveer om door te gaan. Zo niet, dan laten zij iets of iemand in de steek en dat bestaat voor hen niet.

Moet de jouwe ook zo groot zijn? De echtscheidingsmediator helpt ouders in een kleine regio. Een van mijn boekenschrijvers richt de inhoud van de zijne op de energieneutrale stad.
Je missie kan groot zijn, terwijl je doel zich richt op het bereiken en helpen van zoveel mogelijk mensen in die categorie. De taak die 365 Dagen Succesvol zich stelt is ‘Nederland het gelukkigste land ter wereld.’ Hun doel is zoveel mogelijk mensen gelukkig maken. Als ze hun taak niet volbrengen, vinden ze dat niet erg, maar ze gaan er wel voor.

Wat is jouw missie?

Voorop staat, dat jouw mission statement ambitieus is en iedereen in het bedrijf hem kent en volgt.
Hij geeft je bestaansrecht en -reden.

Ga bij jezelf na, waarom je destijds voor jezelf begonnen bent. In het antwoord daarop liggen je kernwaarden, visie en de speciale opdracht die jij je bedrijf gegeven hebt opgesloten.

Big why of ‘zoveel en zo goed mogelijk’?

Voel jij tot in je kern dat je een grote missie hebt, een purpose of big why, die je uitdragen wilt?

Of is je missie gebaseerd op aantallen alleen: zoveel mogelijk, zo goed mogelijk? Graaf verder, want er zit waarschijnlijk een dieper verlangen achter. Kijk daarbij eens naar je visie. Veel ondernemers vertellen mij, dat ze voor zichzelf begonnen zijn, omdat ze het niet eens waren met de koers die hun werkgever voeren. Het was te beknot, te standaard, te veel intern gericht, te weinig gericht op de eindgebruiker, te …
Wat waren jouw ‘te’s’ die jou reden gaven je eigen bedrijf te starten? Hoe ben je dat gaan doen en waarom op die manier?

Een oefening om achter jouw missie, purpose of big why te komen: stel de vraag waarom jij je bedrijf bent gestart destijds. Stel op dat antwoord weer waarom en op dat antwoord wederom waarom, net zo lang tot je niet verder kunt: dat is hem!

Je kernwaarden en je missie

In je mission statement liggen je kernwaarden verborgen. Je missie is geformuleerd in maximaal een paar zinnen en daarin formuleer je je kernwaarden meestal niet letterlijk. Ze liggen erachter verborgen. In de verdere uitleg van je mission statement komen ze naar voren.

Wat zijn jouw kernwaarden? Met mijn klanten doe ik het kernwaardenspel, waarmee ze van zo’n 100 uitkomen op maximaal 5 kernwaarden.

Kom jij met ‘kwaliteit’ of zelfs ‘hoogwaardig kwalitatieve producten,’ ‘betrouwbaarheid’ en ‘de klant centraal,’ dan daag ik je uit daarachter te kijken. Jouw klanten verwachten namelijk kwaliteit, betrouwbaarheid en met ‘de klant centraal stellen’ kunnen ze weinig. Ze verwachten uitstekende service en resultaat, ook bij je concurrent.
Dus waarin uiten zich bij jou die kwaliteit, die betrouwbaarheid en je klantgerichtheid? Zitten die in samenwerken of juist in zelfstandigheid? In 24/7 bereikbaar zijn en een oplossing binnen 2 uren, dus snelheid en bereikbaarheid? Zoek naar hoe jij deze laat zien. Je zult zien dat je uitkomt op een andere kernwaarde, die in het verlengde ligt van kwaliteit, betrouwbaarheid en klantgericht zijn.

Ga bij jezelf eens na welke klanten bij je bedrijf passen en waarom. Onderzoek waarom je beste klanten jouw beste klanten zijn, afgezien van het feit dat ze terugkomen en veel afnemen? Waarom klikt het en is het klantcontact prettig? Waarom heb je aan een half woord genoeg? Wat hebben jullie gemeen?

Kom je er niet uit, schaf een kerwaardenspel aan speel hem eens, eventueel met een aantal mensen in je bedrijf.

Kernwaarden veranderen zelden. Je vindt ze bovendien vaak terug in je privéleven, omdat ze komen vanuit je intrinsieke motivatie, je aard, je achtergrond en omgeving. Personeel dat uitstekend bij jouw bedrijf past, heeft deze kernwaarden vaak ook (deels) in huis.

Je missie en visie

Je visie is vaak een afgeleide van je missie.
In het kort is je missie waar je voor gaat en je visie waar je voor staat.

Je visie geeft jouw kijk op jouw hulp. Je pakt het zo aan, omdat… Jouw product is op die manier gemaakt of inzetbaar, omdat…

Een voorbeeld uit eigen praktijk van hoe missie (purpose) en visie vervlochten zijn: mijn visie op copywriting is, dat alleen tekst niet voldoet als je je doelgroep bereiken wilt. Tekst staat namelijk stil en zwijgt. De actie moet dus van jou komen als jij wilt dat je boodschap bij de juiste mensen aankomt. Mijn visie op marketing is, dat het eenvoudig kan, als jij weet wat je boodschap is en wie behoren tot je doelgroep. En waar je deze vindt. En mijn visie op contentmarketing is, dat die alleen nog werkt, wanneer je content van exceptionele kwaliteit is, of in elk geval van betere kwaliteit dan wat gemiddeld wordt gecommuniceerd door je concurrentie. Frequentie is ondergeschikt aan kwaliteit. En opnieuw dat je de mensen die je hiermee verder helpt, daadwerkelijk bereikt.

Deze komen voort uit mijn missie elke organisatie te helpen met zijn eigen, resonerende boodschap en daarmee de juiste mensen te bereiken, zodat zij besmet raken een aanhaken. Ik help steeds meer bedrijven die dus naast een omzet- en groeidoel een andere, grotere purpose hebben. Mijn big why omvat mijn missie, visie en al mijn kernwaarden, die ook privé doorsijpelen: zorgen dat iedereen een goed leven heeft, inclusief onze planeet. Dit zat er als kind al in en ik voel hem van mijn tenen tot in mijn kruin.

Je mission statement communiceren

Op veel websites staan de missie, visie en kernwaarden apart. En wat verstopt. Ik vind dat ze overal in je boodschap terug moeten komen. Ze vormen de kern van jouw hulp, geven je onderscheidend vermogen en trekken de juiste mensen aan. Of het nu gaat om klanten, investeerders om samenwerkende partners.

Zorg dus, dat jouw missie (inclusief kernwaarden) en visie terugkomen in je uitingen, je beeldmateriaal, je Persoonlijkheid en branding.

Weet je niet goed hoe je je mission statement formuleert en wil je het leren?

dan heb ik een lucratieve oplossing voor je

Wil je gerichte hulp?

spar dan eens over welke hulp jij nodig hebt

 

Lees verder >

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Welke basis marketingmiddelen brengen jou de beste klanten?

Als ondernemer sta je voor grote keuzes als het gaat om het stimuleren van je verkoop en het overbrengen van jouw missie, visie en aanpak. Om aan de beste klanten te komen heb je namelijk marketing nodig, die niet alleen genoeg, maar de juiste klanten trekken. Door de eindeloos lange lijst marketingmiddelen en de overdaad aan marketingadviezen wordt het echter al snel een brei. Welke is de beste? En hoe combineer je die met anderen om een geoliede marketingmachine te krijgen, waaraan je minder hoeft te doen om omzet te genereren?

Lees verder >

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

‘Ik heb het voorjaar in mijn bol!’

Alle ramen en deuren gaan open om een frisse, schone buitenlucht binnen te laten. Ik schud mijn kleden en kussens uit, zoek met vochtige doeken met lekker geurende schoonmakers alle hoekjes in mijn huis op, mest kasten uit en mijn wasmachine draait overuren.

Onkruid moet wijken voor bloemenzaad, mijn moestuin is klaar voor sla, tomaten, wortels, uien en … (mijn tuin is klein, mijn moestuin ieniemienie). Mijn bloempotten staan straks weer vol met kruiden.

Niet geeft zoveel ruimte als de bezem door mijn thuis!

Voorjaarsschoonmaak. Zaaaalig!

Ook in mijn business houd ik grote schoonmaak.

Lees verder >

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

Onderscheidend vermogen is zuurstof voor je naamsbekendheid

En zichtbaarheid door het verspreiden van die naam

Zichtbaar en hoorbaar zijn is zuurstof voor het verspreiden van je naam. Dat geldt voor elk bedrijf, ongeacht je doel en missie. Wie zijn website 3 jaren geleden voor het laatst heeft bijgewerkt en verder weinig doet aan marketing en contentmarketing, wordt verder ondergedompeld door collega-bedrijven, die een strategie volgen, hoe eenvoudig deze ook is. Met andere woorden: zonder zichtbaarheid red je het als onderneming niet. En die begint bij naamsbekendheid. En naamsbekendheid start bij onderscheidend vermogen.

Lees verder >

Dames, ga voor jezelf staan!

Dames, ga voor jezelf staan!

Jij werkt meer dan 3 dagen per week en je voelt je schuldig tegenover je kinderen. Als je thuis komt, ben je moe. Je partner en je kinderen vragen om aandacht, je huishouden wacht op je en je vrienden en familie trekken aan je. Je hebt geen tijd voor jezelf. Pffff…

Als ondernemer krijg je voortdurend te maken met demotiverende opmerkingen, zeker als je vertelt hoe hard je werkt of als het niet gaat zoals jij wilt. Vertel je dat je moe bent, dan krijg je de opmerking dat je hier zelf voor gekozen hebt. Dat je een baan moet zoeken.
Je voelt de moed in je schoenen zakken en vraagt je regelmatig af, waarom je voor jezelf begonnen bent.

Tja, vrouwen geven sneren over je moederschap, noemen je de carrièremiep. En mannen nemen je niet serieus.

Ik zie er regelmatig discussies over op social media. Wij vrouwen hebben het maar moeilijk, vinden wij.

Lees verder >

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

Negatieve reactie gekregen op je blog en socialmediapost? Zo haal je de wind uit de zeilen

… en zorgt hij zelfs voor een goede reputatie

Hoge bomen vangen veel wind. Zelf deel ik alles om mijn doelgroep verder te helpen en dat maakt mij een hoge boom. Dat heeft echter ook een negatief effect: ik krijg nog weleens commentaar. Af en toe word ik ronduit onderuit geschoffeld.
Nou bepaal ik zelf welke reacties op mijn blog en socialmediaposts ik toelaat en welke niet. En ik kies er vaak bewust voor om juist een negatieve reactie te publiceren. Datzelfde doe ik trouwens met referenties, die een moeilijk proces lieten zien. Ik vertel je waarom. En hoe jij het beste omgaat met negatieve reacties op je blog, socialmediaposts en andere online uitingen.

Ik ben een overgevoelig mens. Een paar jaren geleden raakte alle mij nog. Maar ik leerde hier dusdanig mee omgaan, dat een negatieve reactie me minder lang achtervolgt. En me nu zelfs helpt aan een goede reputatie. Ik blijf geraakt, dat kan ik niet veranderen. Wel wat ik ermee doe…

Lees verder >

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

Schrijftechnieken die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast

Schrijf jij je eigen verkopende tekst, maar loop je regelmatig vast en blijf je je afvragen of de tekst zal aanslaan bij je doelgroep? Of wil je je tekst naar een hoger niveau tillen, maar lukt dat je nauwelijks? Dat is niet zo vreemd. Een commerciële tekst die aanslaat kent namelijk veel factoren: je doel, doelgroep, boodschap en toon. Deze vormen je de basis voor je tekst. Maar vervolgens: hoe krijg je het voor elkaar dat je lezers denken: ‘Bij hem/haar moet ik wezen. Verder zoeken hoeft niet.’ Dat vergt kennis over schrijfregels en marketingtechnieken, het woordgebruik en de psychologie daarachter, een uitstekende basis van de Nederlandse taal en oefening, oefening, oefening. En de creativiteit om te spelen met taal. En inspiratie. En geluk, maar die factor wil je zoveel mogelijk indammen door de rest.

Yep, tekstschrijven is een vak. En commerciële tekst schrijven (copywriting) een specialisme, maar dat had je wellicht al in de gaten. Dit wiel is echter al eens uitgevonden en daarom geef ik je de basis van copywriting.

Deze 10 gouden schrijfregels voor verkopende tekst passen ik en mijn professionele collega’s elke keer toe.
Doe er je voordeel mee.

Lees verder >

Je blog is een blog is… meer dan een blog

Je blog is een blog is… meer dan een blog

De multifunctionaliteit van je blog

Ik heb het hier al vaker over gehad: je kunt meer met je blog dan je denkt. Ja, ook met de posts die al geplaatst zijn. Hij is een van de meest flexibele marketingmiddelen. Nieuwsgierig naar de multifunctionaliteit van je blog? Lees dan rustig verder…

Lees verder >

Zo word je een autoriteit in je vak

Zo word je een autoriteit in je vak

Expertstatus verwerven? Zorg dat je blog TOP! is

Je hebt een visie of aanpak, die je graag de wereld in slingert. Een bijzonder product of dienst, waarmee je meer bereik wilt hebben dan nu het geval is. Je wilt meer verkoop of leukere, grotere en beter betaalde klussen krijgen. Of je bent gewoonweg steengoed, maar… hoe breng je dat over? De autoriteit worden in je vak, hoe doe je dat? Het antwoord: met je blog.

Lees verder >

Prijsstrategie in je marketingmix

Prijsstrategie in je marketingmix

Er is genoeg te vinden over de theorie achter hoe jij je prijsstrategie bepaalt binnen je marketingmix. Ik hoop met voorbeelden meer inspiratie te geven over het bepalen van de juiste prijs of tarief.

Dat prijsbepaling geen nattevingerwerk is, hoef ik je niet te vertellen. Een gedegen prijsstrategie houdt echter meer in dan alleen het bepalen van het prijskaartje aan je producten en/of diensten.
Zelf heb ik er behoorlijk mee lopen stoeien in het begin. Ik kon het me niet permitteren om op prijs te concurreren: ik had meerdere monden te vullen. Maar ja, ik moest nog een klantenbestand opbouwen, mijn netwerk laten groeien, naamsbekendheid genereren. Wie was ik om boven de prijs van mijn concurrent te zitten? Door niet op uurtarief te gaan zitten. Ik vertel je waarom in een ander artikel. En hoe dat voor mij werkt. En voor jou!

Lees verder >

8 Fouten van de beginnende blogger

8 Fouten van de beginnende blogger

Je begint met bloggen. En of het nu jouw eigen bedrijf is of je medewerker bent, mijn complimenten! Wat een goede beslissing! Het zal nog even duren, maar contentmarketing neemt de rol van marketing steeds meer over in de toekomst namelijk. En jij bent er nu al bij!
Nu heeft bloggen best een aanloop nodig voor je resultaat ziet, maar wanneer je direct goed begint, verkort je die tijd. Laat me je vertellen over welke fouten je graag voorkomt als beginnende blogger.

Lees verder >

6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden

6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden

Marketeers struikelen over elkaar met wat wel en geen effect heeft op je Google ranking. Zo is er nog altijd een discussie gaande over de lengte van je tekst. Yoast, de SEO plug-in van WordPress, vertelt je dat een page met minder dan 300 woorden slecht is voor je ranking, maar dat wordt bestreden. Google legt zijn kaarten niet open op tafel en dus blijven sommige zaken een mysterie.

Er zijn echter een aantal zaken, waar misverstanden over bestaan. Zaken die je Google ranking misschien alleen indirect beïnvloeden.

Lees verder >

Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Wanneer je verkopende tekst schrijft, is het handig te weten welke woorden je boodschap sterker maken en welke juist afbreuk doen aan wat je wilt bereiken.

In dit artikel geef ik je een lijstje woorden die je verkopende tekst oftewel copywriting onderuit halen.

Lees verder >

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Ik kan best aardig schrijven, maar… arrrg!’

Een paar keer per jaar krijg ik zo’n telefoontje:
‘Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van teksten voor mijn website, maar ik blijf eraan sleutelen.’
‘Mijn verhaal zit in mijn hoofd, maar ik krijg hem niet geschreven. Ik begin steeds opnieuw, maar het lukt me niet. En ik kan toch best aardig schrijven!’
‘Ik schaam me er best voor. Tenslotte ken ik mijn eigen bedrijf toch het best. Waarom lukt het me niet zelf teksten te schrijven?’

Ik begrijp het wel en leg je uit hoe het komt, dat zelfs vrij bedreven schrijvers vastlopen.

Lees verder >

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’
Ja, dat kan ik.
Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan schrijfmethodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort. En de 5 W’s en 1 H

Lees verder >

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

Snel een bibliotheek aan content opbouwen

Je hebt mijn boek gekocht of je bent op een andere manier op het pad gezet van contentmarketing en je besluit eens per week een blog te schrijven. Vandaaruit kijk je wel verder. Goed plan! Het duurt alleen een tijd, voordat je een beetje rouleren kunt. Of doorverwijzen kunt naar andere artikelen. Je wilt sneller laten zien dat jij degene bent waar mensen aankloppen moeten. Snel een bibliotheek aan content opbouwen en nauwelijks drukker zijn, hoe doe je dat?

Lees verder >

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Een blog beginnen? Maak een blogplan

Content creëren uit de losse pols. Het kan, maar het veel kost tijd en inspanning en jij wilt zien dat wat je te melden hebt ook daadwerkelijk wat verandert bij je lezers. En dan is een blog beginnen zonder te weten wat je doet als een schietoefening met blinddoek. Je pakt je wapen blind, laadt en richt hem kijkend naar niets, maar je schiet toch, meer hopend dan vol verwachting. En dat vind ik zonde van de inspanning. Jij ook?

Lees verder >

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Waarom een marketingplan maken voor kleine bedrijven zo eenvoudig is

Een basis marketingplan maken in een paar stappen

Een marketingplan maken lijkt ingewikkeld, zelfs een basis blijkt vaak al een ver-van-mijn-bedshow. Je hebt echter een plan nodig dat gebaseerd is op je doelen, je doelgroep, je aanbod, missie, visie en onderscheidend vermogen om te weten waar je naartoe wilt. En waarmee je gemakkelijk nagaat of je op de juiste koers zit. Die strategie bevat de inzet van marketingmiddelen en elk middel heeft zijn eigen doel en boodschap. Daar komen technieken bij kijken. En een planning. Pfffff… er komen zoveel zaken bij elkaar, dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet, dus waarom zou je beginnen met de opzet van zo’n marketingplan?

Meer dan de helft van zzp en klein mkb onderneemt zonder een basis marketingplan te maken, maar wil dat wel als het praktischer was dan de specialisten vertellen. En toch willen ze succesvol zijn.

Lees verder >

‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar’

‘Onze website is klaar voor de komende 5 jaar’

Staat jouw wereld als ondernemer zo lang stil?

‘Je kunt duidelijk zien dat je website verouderd is.’ Die uitspraak deed mij pijn. Hij is immers pas 2 jaren oud! Moest ik mijn website nu al updaten?
‘Hoezo verouderd? Waaraan zie jij dat?’ antwoordde ik scherper dan ik wilde klinken.

Lees verder >

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

De bouwstenen voor een bibliotheek aan relevante content

Wil je een tent opzetten, dan gebruik je alle spullen en gereedschappen die bij die tent horen. Sla je iets over, dan staat je tent er maar verloren bij. Zonder haringen gaat hij aan de wandel, zonder tentstokken ben je beperkt in wat je kunt doen en zonder doek ben je onbeschermd. En dan heb ik het nog niet over de inrichting: de keuken, het slaapgedeelte en je zitje. Hij is er, maar verliest zijn functie.
Zo is het ook bij content. Bouw aan een bibliotheek met interessante, relevante informatie, die potentiële klanten echt verder helpt. Begin er anders gewoonweg niet aan. Geef ze unieke content, maar houd daarbij de volgende bouwstenen in het achterhoofd…

Lees verder >

Marketing geschiedenis: haargroeimiddel & investeren in je imago

Marketing geschiedenis: haargroeimiddel & investeren in je imago

Soms móet je van een dubbeltje een kwartje worden om mensen te kunnen helpen

Het is rond 1900. Sarah Breedlove is weduwe en voedt alleen een dochtertje op. Als zwarte vrouw in de Verenigde Staten, waar slavernij is afgeschaft maar racisme hoogtij viert, is het leven hard voor Sarah. Ze werkt als een wasvrouw, maar droomt van een beter leven voor haar en haar dochter.

Tijdens het ochtendritueel ontdekt ze iets, dat haar zorgen baart: ze verliest bossen haar. En daarin is ze niet alleen: veel negroïde vrouwen kampen met hetzelfde probleem. Ze leven zonder waterleidingen en wassen hun haren slechts eens per maand. Roos is een veelvoorkomend fenomeen. Deze roos kan zo erg worden, dan het krabben zweren veroorzaakt, waardoor haarzakjes ontstoken raken en haren loslaten.

Lees verder >

De marketingmix: de P van Product (of dienst)

De marketingmix: de P van Product (of dienst)

Een goede verkoop begint bij je product of dienst, maar… hoe?

De marketingmix (voluit marketinginstrumentenmix) is de combinatie van instrumenten die je als bedrijf inzet voor het invullen van je marketingstrategie. Welke je gebruikt en hoe ze met elkaar samenwerken is afhankelijk van je missie en visie, je doelstelling, je doelgroep, de markt, je boodschap en je concurrenten. Ik heb veel van dit model geleerd. Ik gun jou de verkoop en daarmee de bedrijfsgroei die je hieruit halen kunt!

Lees verder >

Marketing geschiedenis: Henry Ford en hoe het fenomeen barbecueën ontstond

Marketing geschiedenis: Henry Ford en hoe het fenomeen barbecueën ontstond

Wist jij dat het idee van buitenshuis bakken- en grillen komt van Henry Ford, de uitvinder van de productielijn en massaproductie? En zijn T-Ford?

Henry Ford had een enorme drang naar extreme efficiëntie. Hij wilde de meest economische fabriek ter wereld hebben. Daar komt zijn idee van de productielijn vandaan: hij brak het hele bouwproces van zijn auto’s op in kleine stukjes. Elke werknemer was verantwoordelijk voor dat ene, kleine onderdeel van zijn T-Fords. Bovendien kwamen alle grondstoffen en halffabricaten uit zijn eigen bedrijf. Niets kwam van leveranciers van buiten zijn bedrijf (behalve rubber).

Tegen 1920 rolde elke minuut een T-Ford van de productieband.

Lees verder >

AIDA in je verkooptekst

AIDA in je verkooptekst

AIDA is een oud en zeer effectief marketingbegrip, dat nog altijd gebruikt wordt door elke professionele tekstschrijver en copywriter. De afkorting staat voor Attention, Interest, Desire en Action.
AIDA is een marketingmodel in 4 stappen, in een vaste volgorde. Volg deze stappen en je hebt in de basis een verkopende tekst staan. Er zijn echter 2 aanvullende stappen, die niet iedereen kent. Ze zetten je boodschap extra kracht bij.

Lees verder >

Conversie verhogen met actieve woorden

Conversie verhogen met actieve woorden

Woorden waarop je lezers reageren

Ik heb al meer artikelen geschreven over hoe jij je lezers/bezoekers aanzet tot actie via je tekst en je verkoop stimuleert. Het gebruik van de juiste zinnen en woorden speelt nauw in dit spel. De juiste woorden inzetten om je conversie te verhogen valt onder een specifieke schrijftechniek, genaamd actief schrijven: je nodigt je lezers uit om iets te doen, een reactie te geven, een bericht te delen, je weggever te downloaden, iets aan te schaffen of contact op te nemen. Of je vraagt hen simpelweg iets te overwegen of te overdenken, je advies op te volgen of hen op andere gedachten te brengen. Wil jij je conversie verhogen? Gebruik dan de woorden die ik je geef in deze blog.

Lees verder >

Oneliner nodig? Zo creëer je er een die resoneert

Oneliner nodig? Zo creëer je er een die resoneert

Creatief met tekst voor een glasheldere boodschap die blijft hangen

Je leest de mooiste quotes, zinspelingen en nieuwe woorden. Ze resoneren en blijven hangen en jij vraagt je af: ‘Hoe komen ze erop?’ Vaak is de oneliner spelenderwijs gevormd. Slechts een enkele keer is hij uit een mouw geschud. Soms is er een denk- en ontwerpproces aan voorafgegaan, bij voorbeeld bij het reclamebureau. Maar met een beetje ruimte voor creativiteit ontwikkel jij je eigen oneliner. Of oneliners.

Lees verder >

Foutloos werkwoorden vervoegen

Foutloos werkwoorden vervoegen

Werkwoorden vervoegen met een paar simpele trucs

Als copywriter merk ik dagelijks hoe moeilijk mensen het vinden om werkwoorden goed te vervoegen. Het lijkt ook ingewikkeld door de vele regeltjes, maar met een paar handige trucs wordt werkwoorden foutloos vervoegen ineens eenvoudig.

Lees verder >

Marketing geschiedenis: tandenpoetsen als gewoonte

Marketing geschiedenis: tandenpoetsen als gewoonte

Pepsodent tandpasta

Het is begin 1900. Claude Hopkins is marketeer en wil een nieuwe tandpasta, Pepsodent, promoten. Het is echter niet gebruikelijk om aan mondhygiëne te doen in die tijd. Mensen doen weinig tot niets aan mondverzorging. Ze zijn gewend dat ze niet hun hele leven met hun eigen gebit doen en aan een kunstgebit moeten. Rotte tanden worden simpelweg getrokken.
Bij het uitbreken van de Eerst Wereldoorlog melden veel mannen zich om mee te vechten. Velen worden afgekeurd of moeten eerst de problemen met hun slechte tanden oplossen, voordat ze worden gerekruteerd.
Hopkins gelooft in Pepsodent tandpasta en denkt een nieuwe gewoonte te kunnen creëren door zijn campagne te gooien op gezonde tanden.

Een nieuwe gewoonte creëren bij de massa is echter geen sinecure en dat blijkt.

Lees verder >

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Vraagje: hoe vaak gebruik jij het woord ‘maar’ in je commerciële tekst? Ik vraag het, omdat er iets is met dit woord. Als copywriter heb ik een lijst met woorden die ik graag gebruik. Woorden die psychologisch doorwerken en de verkoop of andere actie stimuleren. Daarnaast ligt een korte lijst met woorden die ik zoveel mogelijk vermijd. Het woord ‘maar’ behoort tot die lijst. Gebruik jij hem regelmatig, vervang hem dan door ‘en.’ Ik laat je zien wat het doet met je boodschap.

Lees verder >

Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast

Succesvolle contentmarketingstrategieën die weinig worden toegepast

Voorbeelden die eenvoudig en tijdbesparend zijn

Je weet onderhand wel dat ik ben voor echt resultaat en eenvoud ben wat betreft contentmarketingstrategie. Jij bent druk genoeg immers, maar je wilt ook dat je marketing succesvol is. Ik heb een 5-tal succesvolle contentmarketingstrategieën voor je, die zelfs door contentmarketeers weinig worden ingezet, maar redelijk simpel zijn.

Deze contentmarketingstrategieën kunnen het aantal leads verdubbelen en zijn effectiever dan advertenties plaatsen. Ze zijn bovendien een stuk goedkoper.

Lees verder >

Marketingtips: Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik

Marketingtips: Zo zet je jouw flyer in voor een groot bereik

De flyer wordt over het algemeen onderschat. Het hebben van online marketingmiddelen lijkt voldoende. Mijn ervaring is echter dat de flyer een krachtig marketingmiddel is. Ik schrijf regelmatig teksten voor een flyer en zie in de praktijk dat zijn waarde groter is dan je zou denken. Dat komt doordat een flyer multifunctioneel inzetbaar is. En daardoor een enorm bereik heeft.

Ik laat je de vele manieren zien. Wie weet doe jij er een nieuw idee mee op.

Lees verder >

‘Herbereken route’ – Waarom je marketing weinig oplevert

‘Herbereken route’ – Waarom je marketing weinig oplevert

‘We doen aan marketing, maar de resultaten blijven achter. Hoe kan dat?’
Je bedrijf heeft een website, een blog en/of  een nieuwsbrief, gebruikt social media en heeft een flyer… maar het haalt niets uit: je marketing levert weinig op. Je trekt de verkeerde prospects en suspects (potentiële klanten, waarmee je direct contact onderhoudt). Of het traject om klanten binnen te halen en te houden kosten veel tijd en inspanning. En daarom ben je altijd druk en heb je eigenlijk te veel ballen hoog te houden.
Waaraan ligt dat? vraag jij je af.

Een marketingmachine die niet doet wat hij moet doen frustreert. En met recht! Je stopt er namelijk een hoop tijd en energie in en wanneer al die inspanning de verkoop niet stimuleren, waar doe je het dan voor?! Je hebt wel betere dingen te doen!

Dit zijn de 10 belangrijkste dingen die mis kunnen zijn als je marketing te weinig oplevert.

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 4

Wanneer je de ingrediënten in de eerste 3 delen van deze blogserie hebt uitgewerkt, heb je een stevige basis staan voor al je teksten, online én offline. Het laatste ingrediënt giet een sausje over jouw boodschap. Deze boodschap bevat alle ingrediënten.

Het laatste is…

Lees verder >

Marketing wanneer je verschillende doelgroepen hebt

Marketing wanneer je verschillende doelgroepen hebt

Een paar van mijn opdrachtgevers heeft te maken met doelgroepen die van elkaar verschillen en/of zoeken naar een andere oplossing.
Het creëren van een marketingstrategie lijkt ingewikkeld wanneer je met uiteenlopende doelgroepen werkt. Toch zijn er manieren om te zorgen dat je de plank niet misslaat.

Ik geef je een paar voorbeelden van hoe jij je marketing inricht bij verschillende doelgroepen.

Lees verder >

Werktwoorden: actieve werkwoorden

Werktwoorden: actieve werkwoorden

Zo zet je lezers in beweging

Typefout? Nee, hoor. Ik ga je vertellen welke werkwoorden in jouw tekst je lezers tot actie aanzetten. Tenslotte wil je dat een lezer klant wordt. Hem via je tekst dat extra duwtje geven heet ‘actief schrijven.’ Een manier is via werktwoorden, actieve werkwoorden die door de beweging aan te geven mensen daadwerkelijk in beweging zetten.

Lees verder >

Voorwaarde nummer 1 voor succes: naam maken als…

Voorwaarde nummer 1 voor succes: naam maken als…

Afgelopen weekend was ik in Braunschweig, Duitsland. Samen met mijn beste vriend ga ik alle schilderijen van Johannes Vermeer langs. Johannes Vermeer was kunstschilder en tijdgenoot van Rembrandt van Rijn. Je kent hem misschien van zijn Meisje met de Parel, Het Melkmeisje, Het Steegje en Gezicht op Delft. Hij was echter weinig bekend, noch geliefd in zijn eigen tijd. Vermeer weigerde in opdracht te schilderen, had eigenlijk één grote fan die veel van zijn werken kocht en heeft nooit goed rond kunnen komen van zijn schilderkunst. Pas de afgelopen 20 jaren maakte Johannes Vermeer naam als een van de grootste Hollandse meesters. Postuum inderdaad en dus had hij geen invloed op zijn nieuw verworven naamsbekendheid. En hij is daar niet alleen in. Denk aan Vincent van Gogh en Paul Gauguin.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

‘Waarom Bloggen? Teveel gedoe en te weinig opbrengsten’

In het vorige artikel vertelde ik je de meest bekende zaken die je misloopt zonder blog. De rode draad: je maakt jezelf onzichtbaar. Verkopen zonder blog is moeilijk wanneer je zonder al te veel tijd en moeite de juiste klanten trekken wilt.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

‘Zeg nou eens eerlijk, Esther, bloggen kosten veel tijd en wat leveren al die uren eigenlijk op?’

‘Bloggen moet ik natuurlijk zelf doen. Daar heb ik geen zin in, ook geen tijd voor. En mijn mensen moeten zich vooral bezighouden met hun eigen taken.’

‘Niemand in het bedrijf kan schrijven, dus ook niet bloggen.’

Waarom bloggen?

Een website is allang het stadium van online brochure voorbij. Ieder bedrijf dat echt mee wil doen, zet hem in om klanten te werven. Daar heb je echter wel een paar basisingrediënten voor nodig:

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 3

‘Ik en de mijne zijn anders dan jij en de jouwe…’

Wanneer jij de ingrediënten uit het eerste en het tweede deel van deze blogserie doorneemt en de achterliggende vragen invult, heb jij al een redelijk stevige basis staan voor jouw promotietekst anno nu. Kijk maar:

  • Je weet precies waar je heen wilt en waarom
  • Je weet bovendien of je omzetdoel haalbaar is en hoeveel je moet verkopen
  • Wie jij als beste klant bestempelt is glashelder
  • Waar je de mensen die tot deze groep behoren bereikt heb je duidelijk. Online én offline. Je weet dus welke middelen je inzet!
  • Je weet bovendien wat hun grootste behoefte of probleem is en hoe jij die tot in detail oplost
  • Jouw tarieven sluiten aan bij je doelen en doelgroep en creëren een win-winsituatie.

De volgende ingrediënten helpen je te bepalen hoe jij je boodschap brengen gaat. Ze hebben een overlapping met elkaar en goed ingezet geven ze jouw boodschap het cachet, dat nodig is om uitstekend te verkopen.

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 2

‘Waarmee kan ik u van dienst zijn?’

Hij klinkt bijna ouderwets, maar de vraag draagt nog altijd alles in zich wat een goede verkoper nodig heeft om iemand te helpen. En aan hem of haar te verkopen. Alles zit erin: ‘Wat hebt u nodig?’ ‘Hoe kan ik u helpen de juiste keuze te maken?’ ‘Kán ik u helpen met wat u nodig hebt?’ En ook: hoe kan ik mijn aanbod aan de man brengen? En dat is de volgende stap, nadat jij je doelen en doelgroep helder hebt als je promotieteksten schrijft anno 2018 (en verder): waarmee ga je je klanten hepen? Oftewel, je zorgt dat je product of dienst naadloos aansluit bij het probleem van die groep mensen.

En dat doe je… zo.

Lees verder >

Er zit omzet in jouw tekst

Er zit omzet in jouw tekst

12 Overtuigende schrijftips voor meer omzet

Wat als jij je woorden zo formuleert, dat je tekst het resultaat oplevert dat jij wenst? Ik ben wars van spierballentaal, schreeuwerige teksten of wij-van-wc-eend-adviseren-wc-eenduitingen. Ik ben wat dat betreft een echte Hollandse. Ik steek graag boven het maaiveld uit, want daar is het uitzicht mooier en beter, maar ik blijf in mijn (en andermans) teksten en marketing graag realistisch. Je kunt doel treffen zonder je groter te maken en ik heb geleerd hoe.

Dus ondanks mijn doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoegmentaliteit gebruik ik een aantal overtuigende woorden of formuleringen die helpen om het resultaat te bereiken dat ik wens. Zonder te roepen of zaken op te blazen.

Ik geef je er 12. Er zijn er meer.

Lees verder >

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

De 10 ingrediënten van een goede reclametekst anno nu

Trends in mijn vak volgen elkaar in een duizelingwekkend tempo op, lijkt het af en toe. Toen ik in 2012 begon met Van Vondel txt, deed bloggen zijn intrede in Nederland en stonden Instagram en videomarketing in de kinderschoenen. Je mocht koud bellen met opgekochte telefoonlijsten en Facebook gaf je nog een normaal bereik. Promotietekst bestond uit informatie van je product of dienst. Je gebruikte grote woorden om op te vallen.

De wereld van reclamemaken is behoorlijk veranderd.

Lees verder >

Je high-endaanbod via een omdenkstrategie(tje)

Je high-endaanbod via een omdenkstrategie(tje)

Het verschil tussen en 500- en een 5000-euroklant

‘Ik moet de prijs bepalen van mijn trainingsweekend en dat vind ik zo ingewikkeld! Wat vind jij van 500 euro, Esther?’
‘Waarom 500?’
‘Zodat mijn trainingsweekend vol is straks.’
‘Je up sell is een traject van 10.000 euro, je high-endaanbod.’
‘Precies, dus ik moet mijn training zo vol mogelijk hebben, anders verkoop ik straks niks.’
‘Dus hoe meer deelnemers, hoe groter de kans…’
‘Precies.’

Lees verder >

Goede, goedkope en snelle dienstverlening, welke bied jij?

Goede, goedkope en snelle dienstverlening, welke bied jij?

De 3 formules van dienstverlening in deze blog kwam ik tegen op social media en ze triggerden mij. De formules kloppen namelijk. Ik leg ze aan jou voor. Zo kun jij bij jezelf nagaan, om welke jouw klanten het meest vragen. En of dit klopt met wat jij wilt. Bij elke formule past namelijk een type klant. De vraag die jij jezelf stelt, is welk type jij aantrekken wilt.

In deze formules van dienstverlening wierp de schrijver van de socialmediapost Kwaliteit, Prijsniveau en Snelheid en Snel in de mix.
Het maakt hierbij niet uit of je diensten of producten verkoopt.

Lees verder >

De 5 meestgebruikte bezwaren tackelen in je verkoop

De 5 meestgebruikte bezwaren tackelen in je verkoop

In je verkoop loop je aan tegen bezwaren. Niemand wil immers een kat in de zak kopen. Soms zijn deze bezwaren gegrond, soms zijn het enkel excuses. Het is aan jou om te achterhalen wat er achter het bezwaar zit. En hoe je die omturnt in koopsignalen. In deze blog lees je over de 5 meestvoorkomende koopbezwaren en hoe je ze het hoofd biedt.

Lees verder >

‘Als professioneel tekstschrijver schud jij de teksten zo uit je mouw’

‘Als professioneel tekstschrijver schud jij de teksten zo uit je mouw’

Vorige week werd ik getriggerd door 2 berichten:

  1. Een post op LinkedIn van een collega-copywriter, die de meest irritante reacties van klanten op een rij had gezet. Ik herkende niet alles waar zij tegenaan liep en haar reacties erop vond ik ook wat straf hier en daar. Maar ze had een punt
  2. Een bericht op Instagram van een kennis, die de hele zondag had gezeten aan haar blog. Ze vroeg zich af of het echt zo lang moest duren.

Aangezien ikzelf regelmatig de opmerking krijg, dat ik de teksten zo uit mijn mouw schud en toch binnen 1 uur een salestekst of blog voor elkaar heb, voelde ik mij aangesproken. Ik besloot, dat het tijd wordt dat ik je een kijkje geef in mijn keuken.
En ik kan je nu al vertellen: ben jij zo een dag bezig met jouw salestekst of blog, dan zal dit je opluchten!

Lees verder >

Een converterende blog op je website, hoe doe je dat?

Een converterende blog op je website, hoe doe je dat?

Een blog die je conversie verhoogt, kan dat eigenlijk wel?

Voor mij is bloggen gesneden koek. De blog is zelfs het belangrijkste onderdeel van mijn website. Het hoort bij mijn marketing zoals boodschappen doen hoort bij eten. Ik realiseer me echter meer en meer dat dit niet voor iedereen geldt. En af en toe komt er dan een vraag of opmerking die ik niet verwacht.

Ik zet de belangrijkste vragen over de blog op een rij. 

Lees verder >

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Een succesvol marketingplan maken: doelen stellen die wel werken

Veel ondernemers houden niet van doelen stellen. Minder dan 50% stelt gerichte doelen en dat begrijp ik wel. We hebben het immers in onze jeugd of daarna nooit geleerd. Ikzelf speelde ooit volleybal bij een grote club, maar omdat wij lager speelden dan 2 hoogste divisies, stelden wij aan het begin van het seizoen geen vast doel. We zagen wel hoe ver we kwamen. Het was immers een vrijetijdsbesteding. Dat daar een wedstrijdelement aan hing, was ondergeschikt aan de lol die je moest hebben. En op school heb ik nooit geleerd om met doelen te werken. Jij wel?

Lees verder >

Hoe verkoop jij je high-endaanbod?

Hoe verkoop jij je high-endaanbod?

Je verkoopt verschillende diensten, maar het liefst heb je dat zoveel mogelijk mensen er met je high-endaanbod (je beste, meest complete of juist gespecialiseerde dienst of product) vandoor gaan. Daar hangt echter een behoorlijke prijskaart aan. Je snapt dat ze daarom wat huiverig zijn om direct voor je duurste aanbod te gaan, ook al hebben ze het nodig. Een high-endaanbod verkoopt beter wanneer je mensen eerst laat proeven.

Dus heb jij de neiging de prijs van je high-endaanbod te verlagen? Leid mensen er via de dienstenpatatzak naartoe

Lees verder >

5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

5 Toptips voor een hoge ranking van je blog

Google kijkt naar meer dan SEO om te bepalen hoe hij je blog rankt. Het goed integreren van de juiste zoekterm alleen is dus onvoldoende. Ik geef je mijn 5 toptips voor een hoge ranking in Google. 

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching