‘Ik doe niet aan marketing!’ Wedden van wel?

‘Ik doe niet aan marketing!’ Wedden van wel?

Het is een paar jaren geleden dat ik voor een groep kunstenaars een speech mocht houden over marketing. Kunstenaars zijn tegenwoordig namelijk ook ondernemers, of ze daar nu aan willen of niet. En daarin ‘m gelijk het venijn: ik ken de wereld van de kunst en deze mensen zien zichzelf vaak niet als ondernemer. Ik begrijp dat en toch hebben ze die shift in hun denkpatroon nodig om het hoofd meer dan boven water te houden. Dus toen ik begon met de vraag: wie doet er aan marketing? en bijna iedereen reageerde door een flinke pas naar achteren te doen, triggerde ik diezelfde mensen door hun stilzwijgende ‘ik niet’ te beantwoorden met: wedden van wel?

‘Dat is arrogant!’ hoor ik je zeggen. Zo bedoel ik het niet. Ik wilde deze groep alleen aan het denken zetten. En wel hierom …

Lees verder >

Purpose, je Big Why, waarom is dat zo belangrijk voor je bedrijf?

Purpose, je Big Why, waarom is dat zo belangrijk voor je bedrijf?

Hoe je hem ook noemt, hij is groter dan je doelen en je ambitie en overstijgt je onderscheidend vermogen. Er is geen goed Nederlandstalig woord voor: je Purpose of Big Why. Die bepaalt wat je doet en voor wie. En bovenal: waarom. Hij is onderdeel van je onderscheidend vermogen en sijpelt door in je branding en communicatie. En geeft richting aan je missie en visie. Purpose gedreven bedrijven hebben meer en meer de toekomst en met reden.

Misschien ben ik niet helder. Daarom kom ik met een paar voorbeelden. En leg ik je uit, waarom Purpose essentieel is in je bedrijf.

Waarom Purpose of je Big Why wat anders is dan klantgerichtheid en bedrijfsdoelstellingen

Veel bedrijven communiceren hun wat en hoe en vele daarvan hebben wel degelijk een Big Why, maar die vergeten ze de wereld in te slingeren. Soms hoor ik: ‘Die is voor intern.’ Soms weten ze helemaal niet dat ze een Purpose hebben, laat staan dat ze die wereldkundig maken.

Grote, welbekende voorbeelden doen dat wel. Een van de bekendste is Tony Chocolonely met zijn ambitie en doel om chocolade slaafvrij te maken. Waarom? Voor gelijkwaardigheid en gelijke behandeling in de hele wereld.
En denk aan Boyan Slats met zijn grote missie om de oceanen 90% plasticvrij te krijgen. Waarom? Om dier en plant te beschermen en de planeet leefbaar te houden voor ál het leven.

Dát vormt je Big Why.

Je leest het tussen de regels door: Purpose geeft aan waarin jouw bedrijf bijdraagt aan de maatschappij en de wereld. Het is groter dan jij, je mensen, je aanbod, je klanten en leveranciers. En dus groter dan je doelen en onderscheidend vermogen.

Een 9,5 gemiddeld halen voor klantgerichtheid behoort niet tot je Purpose, maar tot je interne doelstellingen. Het is absoluut een mooi streven, dat zeker! Maar in hoeverre is dit bedrijfsoverstijgend? Hij is onderdeel van een groter geheel en dat maakt een 9,5 gemiddeld voor je klantgerichtheid wellicht onderdeel van de ínvulling van je Big Why.

Een groeiende omzet is ook niet je Purpose. Winstgroei kan zorgen voor meer werkgelegenheid, ja. En kan daarmee onderdeel zijn van invulling van je Big Why.

Wat zijn Purpose en de Big Why dan wel?

De Purpose = waarom je bedrijf bestaat en hoe het bijdraagt aan de maatschappij en de wereld. Je ziet je bedrijf als onderdeel van een groter geheel.

De visie = waar je bedrijf voor gaat.

De missie = hoe je je visie waarmaakt.

De Purpose is de reden, de visie het resultaat en de missie zijn de weg daarnaartoe.

Purpose reikt vaak verder dan je bedrijf

Vaak zie je, dat je Big Why verder gaat dan wat je in en met je bedrijf doet en loopt die als een rode draad door je hele leven, simpelweg omdat je zelf zo in het leven staat.

Zo laat ik bomen staan door papier te recyclen jaren, voordat dat normaal werd. Van Vondel txt bestaat nu bijna 10 jaren en de papieren administratie beslaat een halve ordner, omdat de belastingdienst nog steeds niet zonder papier kan. Ikzelf had jarenlang geen printer.
Dit is onderdeel van mijn Purpose om de aarde een stukje gezonder achter te laten. En die mentaliteit geef ik door aan mijn kinderen. Privé consumeren wij minder en vervangen we enkel wat kapot is of wat te veel energie vreet. Ons voorschot voor elektriciteit en gas is 92 euro per maand (sinds de zonnepanelen nog minder). We investeren in ervaringen in plaats van spullen, omdat we daar herinneringen mee opbouwen. En groeien.

In mijn eentje kan ik het klimaat niet keren, de bossen niet redden, de lucht niet zuiveren, de mensen geen moreel kompas meegeven. Ik ben slechts 1 stem. Maar met mijn schrijfvaardigheden kan ik bedrijven hepen, die de wereld een gezonder maken en mensen en instanties wakker schudden. In al mijn gesprekken met ondernemers merk ik 99 van de 100 keren dat zij bezig zijn met het grotere verhaal. En in de helft van de gevallen hebben wij dat niet door.

De aannemer die voorloper is in energieneutraal bouwen. De studiebegeleider die kinderen met serieuze leer- en gedragsproblemen een flinke stap vooruit helpt naar een betere kans in het leven later. En de heren die de handen ineenslaan om aan circulaire oplossingen te werken om de wereld wat minder te bevuilen. Ik heb tientallen voorbeelden in mijn klantenkring.

Maar het hebben van Purpose heeft meer voordelen dan meebewegen met de behoefte van de consument, aangevoerd door millennials.

Je Big Why zorgt dat je er zin in hebt, ook als alles tegen zit

Je Big Why zorgt, dat je voelt dat je het niet alleen voor jezelf en je mensen doet. Wat jij doet, overstijgt het de bedrijfsdoelstelling. Purpose voel je tot in je tenen. En daar sta je elke dag voor op, ook wanneer de zaken tegenzitten. Purpose zorgt voor een intrinsieke motivatie, die de motor laat draaien. Ook als jij er even geen zwengel aan geven kan.

Purpose verhoogt de productiviteit en betrokkenheid van werknemers

Dit is nogal een belofte en het ligt eraan welke waarden je meeneemt in je sollicitatieprocedure en personeelsbeleid. Trek jij graag personeel aan, wiens waarden in het verlengde liggen van de waarden van je bedrijf, waar jullie voor staan, waar jullie naartoe willen en wat daar de reden achter is, dan zwengel je de intrinsieke motivatie van je personeel aan. Zij identificeren zich met jouw bedrijf en voelen zich betrokken met alle activiteiten daarbinnen. Dat verhoogt de productiviteit (je mensen gaan ervoor).

Big Why verlaagt je personeelsverloop

Mensen die werken in lijn met hun eigen kernwaarden, voelen werk minder als werk.

Wanneer ik alleen verkopende teksten mag schrijven voor bedrijven die enkel voor meer omzet gaan, dan is dat geen enkel probleem. Maar ik krijg meer energie van het schrijven van teksten die om meer draaien dan winst. Dat merk ik voornamelijk in periodes, waarin ik erg druk ben.

Herken je dat bij jezelf? Dat geldt ook voor je mensen. Ze zijn minder vaak en minder lang ziek en gaan minder snel weg.

Purpose geeft je bedrijf bestaansrecht

Oké, zonder klanten blijft je bedrijf alsnog niet lang bestaan. Klopt. Maar zonder Big Why wordt je bestaansrecht ook bedreigd op de lange termijn. Bedrijven zijn meer en meer Purpose driven, doen uit eigen beweging of vanuit de wet- en regelgeving steeds meer aan MVO en duurzaam ondernemen. Op diverse niveaus.

Steeds meer mensen consumeren met een moreel kompas, zegt ook Ernst & Young: ze willen zich niet langer schuldig voelen over wie ze negatief raken met hun aankoop, maar goed doen met hun aankoop. Consumenten doen daarmee een beroep op het maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel en het moreel kompas van bedrijven.

‘Energiebedrijven kampen met publieke bezorgdheid over klimaatverandering. Technologiebedrijven worden afgerekend op de vraag of big data en sociale media wel een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Farmaceutische bedrijven ervaren steeds meer druk om hun gebruik van patenten te rechtvaardigen en om levensreddende medicijnen beter betaalbaar en toegankelijk te maken. In alle sectoren voelen zakelijke leiders op dit moment de druk van consumenten, regelgevers en investeerders’ citeer ik uit het artikel van EY.

H&M voert met consious clothing campagne om te kiezen voor duurzaamheid. Zalando komt met pre-owned kleding en stimuleert zo het hergebruik. En slow fashion wordt in.

Je voelt hem al: daar mag jij als bedrijf niet in achterblijven.

Jouw Purpose

Purpose heeft niet tot doel om winst te genereren, maar om bij te dragen aan de maatschappij en de wereld. Je bedrijf heeft een gezonde financiële basis nodig. Een doel om te groeien kan vanuit het perspectief van je Big Why. Kijk naar 365 Dagen Succesvol en hun Big Why: iedereen in Nederland gelukkig. Om dat te bereiken heb je winstgroei nodig. Het is echter geen doel op zich, maar gelieerd aan je Purpose.

Purpose draait om identiteit, ethiek en zingeving. In de praktijk vertaalt dit zich naar je projecten en de werkvloer vanuit die kern. Hoe richt jij je organisatie, je aanbod en je aanpak in? En waarom? Welke medewerkers, partners, leveranciers en klanten passen daarbij?

Winstbejag verschuilen achter Purpose

Het gaat nog niet altijd goed. Niet alle bedrijven die claimen te ondernemen vanuit hun Big Why zijn hierin het beste jongetje van de klas.
Grote en kleinere jongen bedekken hun jacht op winst nog altijd achter Purpose. Wat zij naar de buitenwereld communiceren is lang niet altijd in lijn met hun handelen. Ook hiervan zijn tientallen voorbeelden.

Wees dus voorzichtig met wat je claimt. Wat je communiceert moet in lijn zijn met je handelen. Val je door de mand, dan is je reputatieschade groot. En herstel die maar eens!

Nu jij

Wat is jouw Big Why? Geen idee? Jawel, je weet het wel. Je staat alleen zo dicht bij jezelf en je bedrijf, dat je door het bos die ene boom niet meer ziet.

Daarom geef ik je een eenvoudige oefening: begin met antwoord te geven op de vraag waarom jij doet wat jij doet. En stel zo vaak de vraag ‘waarom?’ op je antwoord, tot je niet verder komt. Aan het eind kom je waarschijnlijk uit bij je Purpose.

Moeilijk? Neem dan eens contact met mij op.

 

Lees verder >

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

‘Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!’ Hoor jij het deuntje in je hoofd? Ik wel.
Kruidvat heeft elke week hetzelfde type reclamefilmpje: een of meerdere producten zijn in de aanbieding. Ze sluiten altijd af met hun slogan. Dat doen ze al jaren zo en het werkt: hoewel ik zelden op aanbiedingen afga, zit er nog weleens wat tussen, waarvoor ik toch even een omweg maak om bij het Kruidvat binnen te wippen voor die ene actie. Verder ben ik weinig vatbaar voor aanbiedingen … geloof ik.
Waarom ik dan wel voor het Kruidvat ga? Omdat ze mij al jaren de beleving geven van goed goedkoop, terwijl ze ook nog weleens een leuke verrassing in petto hebben. Vroeger struinde ik geregeld de schappen met kinderspeelgoed af. En mijn favoriete shampoomerk is er nog weleens zalig afgeprijsd! Met de steeds stijgende prijzen zijn dat zeer welkome voordeeltjes!

Het Kruidvat verkoopt producten? Ja, verpakt in de beleving van luxe voor weinig. En de verrassing van het onverwachte.

Coca Cola is een nog beter voorbeeld. Zij verkopen allang geen cola meer. Kijk goed naar de reclamecommercials en je wordt meegezogen in het speciale gevoel dat zij neerzetten: Kerst komt eraan! Samenzijn, magie en gezelligheid komen samen!

Coca Cola verkoopt een gevoel, verpakt in een beleving.

Wat verkoop jij? Een product of dienst? Of verkoop je eigenlijk wat anders …?

Lees verder >

Over Ons als marketingmiddel

Over Ons als marketingmiddel

‘Heb een webpagina Over Ons. Omdat mensen zakendoen met mensen, niet met het bedrijf.’

Mensen willen weten waarmee je hen helpt. Daarvoor heb je je aanbodpage(s).
Ze willen weten welke expertise je precies in huis hebt en krijgen graag een kijkje achter de schermen. Daarvoor heb je je blog en andere content.
Ze willen weten hoe goed je anderen al helpt. Je referenties etaleren wat de resultaten zijn van jou hulp.
En ze willen weten wie jij bent, wie je collega’s/werknemers zijn, waarom je doet wat jij doet en hoe ieder aan zijn expertise komt. En wat de missie en visie zijn van het bedrijf. Daarvoor is Over Ons en deze page is dus een onderdeel van je marketing.

De page Over Ons geeft jouw online visitekaartje een persoonlijke stempel, maar het is meer dan een historisch verhaal, cv of smoelenboek. Het houdt dus meer in dan ‘vertel eens wat over jezelf.’

Lees verder >

Gebruik jij steeds dezelfde woorden? Zo voorkom je dat je in herhaling valt

Gebruik jij steeds dezelfde woorden? Zo voorkom je dat je in herhaling valt

‘Mam, ik moet weer een verslag schrijven en in elke zin gebruik ik het woord ‘ook.’ Ik keek in oude verslagen en daar doe ik het … ook,’ vertelde mijn oudste vanmorgen aan de ontbijttafel.
‘Hm, dat herken ik. Ik herken de neiging steeds met dezelfde woorden te komen in mijn teksten. Daarvoor heb ik een oplossing gezocht,’ antwoordde ik, ‘Ik zoek synoniemen.’ Ik gaf haar mijn aanpak in mijn zoektocht naar synoniemen. En die deel ik graag met jou. Want als jij regelmatig zelf je teksten schrijft, loop jij er vast ook tegenaan, dat jij steeds dezelfde woorden gebruikt.
‘Verandering van woorden doet immers lezen,’ zoals ik tegen mijn dochter zei.

Lees verder >

8 Succesvolle gewoonten van een professionele blogger

8 Succesvolle gewoonten van een professionele blogger

Help je doelgroep nog beter met je blog

Wil jij gezien worden als dé man of vrouw of hét bedrijf voor…? Heb jij er genoeg van dat je nauwelijks vat hebt op wie er bij je aanklopt? Zorg dan voor een blog die boven het maaiveld uitsteekt. Nee, je hoeft geen professionele blogger te worden, maar het helpt wanneer jij je blog zo goed op- en inzet, dat jij je doelgroep steeds beter bedient.

Wat doet een professional anders? Of meer?

Ik geef je 8 tipjes van de sluier. En daarmee een kijkje achter mijn schermen.

Lees verder >

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet

‘Tekstschrijver gezocht.’ Het stond met grote, dikgedrukte letters boven de advertentie.
Elke week struinde ik de zaterdagedities van de dagbladen af naar vacatures. Dat was in de tijd dat de telefoon nog een draaischijf had. De tijd van de Gouden Gids, papieren dossiers en muffe archieven en bellen om een afspraak te maken. Documenten sloeg je op op een floppy. De computer deed nog nauwelijks zijn intrede in het huishouden. En we werkten met MS-DOS op een zwart scherm met groene of amberkleurige letters. Geen afbeeldingen en 1 scherm en programma tegelijkertijd. Aan e-mail deden we nog niet.

Ik heb het over iets meer dan 25 jaren geleden, toen ik werkte als secretaresse voor de directie van een instelling. Vreselijk vond ik het! Ik was er te creatief voor en zocht altijd naar een functie als tekstschrijver. Stiekem droomde ik ervan om mijn eigen bedrijf te beginnen. Een tekstbureau. Maar dat kon toen niet.

Lees verder >

Waarom houdt een copywriter zich niet altijd aan de Nederlandse taalregels?

Waarom houdt een copywriter zich niet altijd aan de Nederlandse taalregels?

‘Elke schrijver moet zich houden aan de regels van de Nederlandse taal. Een tekstschrijver hoort taalpurist te zijn. Taal- en tikfouten zijn not done en worden afgestraft. Elke tekstschrijver die zich niet houdt aan de taalregels, moet wat anders gaan doen. Immers, als een schrijver het niet correct doet, waar blijven we dan met de Nederlandse taal?’
Ja, taal- en tikfoutjes horen niet. Het vervelende is, dat tekstschrijvers ook maar mensen zijn en af en toe simpelweg ergens overheen kijken. Maar waarom lapt de copywriter de taalregels van het Nederlands af en toe dan aan de laars?

Dat leg ik je uit via voorbeelden.

Lees verder >

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

‘Video is de toekomst. Mensen willen niet lezen, ze willen kijken.’
‘Het vak van tekstschrijver of copywriter sterft uit.’
Is tekst echt achterhaald?

Nee. Visuele informatie lijkt steeds belangrijker, maar vlak tekst niet uit.

Lees verder >

Tekst kopiëren is gevaarlijk

Tekst kopiëren is gevaarlijk

Hoe origineel is jouw tekst?

Niets is origineel, alles is al eens bedacht, wordt weleens gesteld.
Daarin ben ik iets genuanceerder. Ook ik leen af en toe een idee van een ander, simpelweg omdat ik me erin vinden kan. Ik heb hem dan al getest en weet of en hoe het werkt. Ik weet dus vanuit mijn eigen praktijk wat de beste manier is. En die manier communiceer ik in mijn content.

Mijn teksten zijn bovendien altijd van mij.

Een tijd geleden schreef ik de teksten voor de website van een praktijk dat een vrij specifieke behandelmethode hanteert. Ik had nog nooit van de methode gehoord en deed naast een interview met haar research om de teksten optimaal te krijgen. Ik stuitte op iets wat ik vaker zie: ik kwam overal dezelfde teksten tegen. Woordelijk gekopieerd. Zelfs de fouten waren soms klakkeloos overgenomen.

Oei! Het is gevaarlijk om tekst te kopiëren! En ik leg je uit waarom.

Lees verder >

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Content die viral gaat enkel een kwestie van geluk? Een beetje, dat geef ik toe! Maar het zou ook betekenen dat jij niet zou weten waarnaar je doelgroep op zoek is en waar deze écht mee geholpen is. Het betekent ook, dat je nauwelijks weet wat er speelt in je branche of weinig te melden hebt.

Natuurlijk is geluk hebben een factor, maar als ondernemer draai jij aan de knoppen! Die knoppen maken de kans op puur toeval minder klein en de kans op aangestuurd succes groter. En jij bent vast niet graag overgeleverd aan toeval en hebt liever de kennis die nodig is om succesvol te ondernemen.

Succesvolle content is deels een kwestie van de juiste formules van technieken. Je weet dat je een uitstekend stuk content nodig hebt, de juiste kanalen om hem onder de aandacht te brengen en triggers die zorgen dat je lezers klant worden.

Er zijn echter een paar ingrediënten die bevorderen dat je blog, vlog of podcast viral gaat. Ik heb je al eerder wat over dit onderwerp verteld, maar ik til het nu een tree hoger.

Ik geef je 4 contentideeën, waarmee je boven alles uitsteekt.

Lees verder >

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

Je brochure is vers van de pers als iemand in je omgeving je vertelt, dat er een fout in geslopen is. Een taalfout. Eindelijk is je website gelanceerd en als een bezoeker dan een reactie geeft, dat er een knetter van een fout in je tekst zit, ben jij niet blij. Taalfouten voorkomen is noodzaak als je professioneel over wilt komen. En er zijn genoeg regels, waarover men ellenlang discussiëren kan. Sommige taalfouten worden te vaak gemaakt en staan niet ter discussie.

Ik zet de meestgemaakte taalfouten voor je op een rij. Controleer of jij deze ook maakt. Ik eindig met de top 10 van de grappigste taalfoutjes van 2020. Ze werkten enorm op de lachspieren in mijn gezin.

Lees verder >

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

‘Es, dat mág helemaal niet, 4 zinnen in 1 titel.’
Wie bepaalt dat?
Ik wilde je vooral even ‘aan’ zetten.
Waarom?
Omdat ik je erop wijzen wil, dat het zoveel eenvoudiger is je bedrijf of praktijk laat groeien dan jij misschien nu denkt. En nee, ik spreek geen marketinggoeroe na. Deze groeistrategie heeft te maken met je sales funnel en heeft zich allang bewezen. Toch passen zoveel mensen passen hem niet toe. Omdat ze de strategie niet kennen. Of omdat ze niet weten hoe en wanneer ze hem het beste toepassen.

Of omdat ze een hekel hebben aan marketing.
‘Maar marketing doe je niet voor jezelf. Dat doe je om mensen te bereiken. Mensen die jij het beste helpen kunt. Bereik je hen niet, dan kun je niet helpen. Eigenlijk laat je hen in de steek.’

Lees verder >

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Maak jij weleens een offerte, dan heb je waarschijnlijk ontdekt dat ook die wervend moet zijn. Maar het schrijven van een offertetekst is wat anders dan de reclametekst van een webpagina, flyer of mailing. Hij heeft namelijk wat andere ingrediënten.

In deze blog lees je uit welke ingrediënten hij bestaat. En hoe jij je offerte dusdanig opbouwt en je aanbod zo presenteert, dat je je kans op een opdracht maximaliseert.

Lees verder >

Waarom al je kennis weggeven werkt!

Waarom al je kennis weggeven werkt!

‘We bloggen elke week en stoeien met de vraag hoeveel kennis we eigenlijk weggeven moeten. We willen voorkomen, dat we geen klanten meer krijgen, omdat ze het zelf kunnen.’
‘Ik raad je aan alles weg te geven.’
‘Alles? Maar dan hebben we straks geen klant meer.’
‘Ik zal het je uitleggen. Veel kennis weggeven trekt namelijk de beste klanten aan.’
Dat had hij me al eens horen zeggen, maar ik moest dat toch eens uitleggen.
Geen probleem.

Lees verder >

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je deelde op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je oude content gemakkelijk nieuw leven in. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Lees verder >

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’
Ja, dat kan ik.
Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan schrijfmethodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort.
En de 5 W’s en 1 H

Lees verder >

Hoe schrijf je een blog? Je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Het is een van de grootste uitdagingen van mijn klanten.

Je boodschap kun je op vele manieren brengen. Zeker in je blog. Ik noem het ‘de invalshoek.’ Deze wordt bepaald door je toon en hoe je je boodschap wilt overbrengen. Een blog schrijven kan op vele manieren en elke manier heeft een ander effect.

Laat me je nemen in de wereld van je invalshoek.

Lees verder >

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Sinds 2016 heb ik een proeftuin, waarin ik onderzoek wat het beste werkt als het gaat om copywriting en contentmarketing (met name bloggen). Het doel: hoe bereik je je doelgroep en laat je dat bereik groeien? En belangrijker: hoe trek je de allerbeste klanten? Ik vind het best aardig om de grote jongens binnen mijn vakgebieden te volgen (Jeff Bullas, Neil Patel en CMI met name), maar wat voor hen geldt, kan voor jou en mij anders zijn. Zij ondernemen namelijk in landen als Engeland, Australië en Amerika. Trends en ontwikkelingen die zij zien, test en onderzoek ik in mijn eigen proeftuin.
En ik kan je vertellen, dat de trends opnieuw veranderden, mede door corona. En de voorspelling is, dat die trends nog wel even doorzetten. De kernboodschap: werk aan het vergroten van het bereik van je blog.

Wat ik je ga vertellen geldt voor je blog. Ik beantwoord de vraag hoe je boven het geroep uitkomt. En waarom het werkt.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

‘Waarom Bloggen? Te veel gedoe en te weinig opbrengsten’

In het vorige artikel vertelde ik je de meest bekende zaken die je misloopt zonder blog. De rode draad: je maakt jezelf onzichtbaar. Verkopen zonder blog is moeilijk wanneer je zonder al te veel tijd en moeite de juiste klanten trekken wilt.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

‘Zeg nou eens eerlijk, Esther, bloggen kosten veel tijd en wat leveren al die uren eigenlijk op?’

‘Bloggen moet ik natuurlijk zelf doen. Daar heb ik geen zin in, ook geen tijd voor. En mijn mensen moeten zich vooral bezighouden met hun eigen taken.’

‘Niemand in het bedrijf kan schrijven, dus ook niet bloggen.’

Waarom bloggen?

Een website is allang het stadium van online brochure voorbij. Ieder bedrijf dat echt mee wil doen, zet hem in om klanten te werven. Daar heb je echter wel een paar basisingrediënten voor nodig:

Lees verder >

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Tips waarmee mensen zelfs je lange teksten lezen

Ook mij overkomt het: mijn tekst wordt verkeerd geïnterpreteerd. Soms komt dat, doordat een ander mijn tekst leest vanuit zijn visie, maar meestal omdat hij de tekst niet leest, maar scant. Online teksten worden slechter gelezen dan op papier. Daarom geef ik je een aantal trucs, waarmee je mensen stimuleert alles te lezen in plaats van te scannen. Ook je tekst op je website, op LinkedIn en je nieuwsbrief.

Zelfs lange teksten worden beter gelezen met deze tips.

Lees verder >

Veel concurrentie op je belangrijkste zoekterm? Zo los je dat op

Veel concurrentie op je belangrijkste zoekterm? Zo los je dat op

‘Ik heb een probleem met mijn belangrijkste zoektermen, Esther. Ze passen gewoonweg niet in de webteksten die mijn diensten promoten. Ik blijf het proberen, maar de teksten gaan er gek door klinken. Is het überhaupt wel nuttig om zoektermen toe te passen, die veel concurrentie hebben? Iets in mij zegt, dat ik deze toch toepassen moet. Ze zijn namelijk wel belangrijk in mijn business.’

Zelf loop ik hier ook weleens tegenaan tijdens het schrijven: hoofdzoektermen passen simpelweg niet in de salestekst. Of ze worden bedolven in de concurrentiestrijd.
Toch kun je met deze schijnbaar onmogelijke hoofdzoektermen boven het maaiveld uitsteken. En zelfs helemaal bovenaan Google prijken soms.
Natuurlijk lukt het niet altijd, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Lees verder >

Saaie tekst vlot maken, ongeacht je vak of boodschap

Saaie tekst vlot maken, ongeacht je vak of boodschap

‘Ik heb een boekhoudkantoor en werk met de cijfers van bedrijven en praktijken. Dat is best technisch en cijfers zeggen mensen weinig. Zij willen gewoon dat alles in en op orde is. Daardoor wordt de tekst automatisch ook saai.’
Hij begon te praten over het vak en de klanten en ik hoorde een allesbehalve saai verhaal.
‘Maar hoe vang je dat in tekst?’
‘Ik zal het je uitleggen. Wist je dat je zelfs de meest sprankelende business dood kunt slaan in tekst?’
Nee, en tijdens het bespreken van de webscan deed ik het voor hem uit de doeken hoe tekst minder saai wordt. En zelfs vlamt!
Waarom? Omdat je mensen wilt besmetten. En motiveren om voor jou te kiezen. En tekst maakt de boodschap.

Lees verder >

Woorden en termen die je tekst dodelijk saai maken

Woorden en termen die je tekst dodelijk saai maken

Saaie tekst is niet alleen slecht voor het overbrengen van je boodschap. Mensen verwachten dat jij je bevlogenheid overbrengt in je teksten. Ze willen geïnspireerd en besmet worden. Ze willen herkenning en erkenning, zodat zij zich identificeren met jou als merk. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander steeds sneller afgeleid. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen bleek, dat ons vermogen om een saaie tekst helemaal te lezen de afgelopen 10 jaar met 20% afnam.

Vlot schrijven is dus essentieel. En verwar het niet met de algemene mening, dat tekst kort moet zijn. Lange teksten worden wel degelijk goed gelezen, mits ze lekker leesbaar zijn. En interessant.
Vermijd saaie tekst, luidt de boodschap.

Je tekst wordt slaapverwekkend als je de verkeerde woorden en frases toepast. Er zijn tientallen voorbeelden, maar ik zet de meestvoorkomende voor je op een rij.

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching