Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

‘Video is de toekomst. Mensen willen niet lezen, ze willen kijken.’
‘Het vak van tekstschrijver of copywriter sterft uit.’
Is tekst echt achterhaald?

Nee. Visuele informatie lijkt steeds belangrijker, maar vlak tekst niet uit.

Lees verder >

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

Je brochure is vers van de pers als iemand in je omgeving je vertelt, dat er een fout in geslopen is. Een taalfout. Eindelijk is je website gelanceerd en als een bezoeker dan een reactie geeft, dat er een knetter van een fout in je tekst zit, ben jij niet blij. Taalfouten voorkomen is noodzaak als je professioneel over wilt komen. En er zijn genoeg regels, waarover men ellenlang discussiëren kan. Sommige taalfouten worden te vaak gemaakt en staan niet ter discussie.

Ik zet de meestgemaakte taalfouten voor je op een rij. Controleer of jij deze ook maakt. Ik eindig met de top 10 van de grappigste taalfoutjes van 2020. Ze werkten enorm op de lachspieren in mijn gezin.

Lees verder >

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

‘Es, dat mág helemaal niet, 4 zinnen in 1 titel.’
Wie bepaalt dat?
Ik wilde je vooral even ‘aan’ zetten.
Waarom?
Omdat ik je erop wijzen wil, dat het zoveel eenvoudiger is je bedrijf of praktijk laat groeien dan jij misschien nu denkt. En nee, ik spreek geen marketinggoeroe na. Deze groeistrategie heeft te maken met je sales funnel en heeft zich allang bewezen. Toch passen zoveel mensen passen hem niet toe. Omdat ze de strategie niet kennen. Of omdat ze niet weten hoe en wanneer ze hem het beste toepassen.

Of omdat ze een hekel hebben aan marketing.
‘Maar marketing doe je niet voor jezelf. Dat doe je om mensen te bereiken. Mensen die jij het beste helpen kunt. Bereik je hen niet, dan kun je niet helpen. Eigenlijk laat je hen in de steek.’

Lees verder >

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Maak jij weleens een offerte, dan heb je waarschijnlijk ontdekt dat ook die wervend moet zijn. Maar het schrijven van een offertetekst is wat anders dan de reclametekst van een webpagina, flyer of mailing. Hij heeft namelijk wat andere ingrediënten.

In deze blog lees je uit welke ingrediënten hij bestaat. En hoe jij je offerte dusdanig opbouwt en je aanbod zo presenteert, dat je je kans op een opdracht maximaliseert.

Lees verder >

Waarom al je kennis weggeven werkt!

Waarom al je kennis weggeven werkt!

‘We bloggen elke week en stoeien met de vraag hoeveel kennis we eigenlijk weggeven moeten. We willen voorkomen, dat we geen klanten meer krijgen, omdat ze het zelf kunnen.’
‘Ik raad je aan alles weg te geven.’
‘Alles? Maar dan hebben we straks geen klant meer.’
‘Ik zal het je uitleggen. Veel kennis weggeven trekt namelijk de beste klanten aan.’
Dat had hij me al eens horen zeggen, maar ik moest dat toch eens uitleggen.
Geen probleem.

Lees verder >

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

3 redenen en 26 manieren om oude content nieuw leven in te blazen

Hoe vroegere informatie en adviezen je business verder helpen

Je hoeft niet lang te ondernemen om een lange lijst te hebben aan tips die je deelde op social media, trainingen en presentaties die je gaf, whitepapers en E-books die op de stoffige plank belandden en blogposts van minstens een jaar oud. Of een videoserie die onaf is. Of zelfs een boek, dat je al lang niet meer verkoopt… omdat het oude content bevat.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je oude content gemakkelijk nieuw leven in. Waarom en hoe? Dat leg ik je uit.

Lees verder >

Hoe schrijf je een blog? Je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Je invalshoek

Hoe schrijf je een blog? Het is een van de grootste uitdagingen van mijn klanten.

Je boodschap kun je op vele manieren brengen. Zeker in je blog. Ik noem het ‘de invalshoek.’ Deze wordt bepaald door je toon en hoe je je boodschap wilt overbrengen. Een blog schrijven kan op vele manieren en elke manier heeft een ander effect.

Laat me je nemen in de wereld van je invalshoek.

Lees verder >

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Sinds 2016 heb ik een proeftuin, waarin ik onderzoek wat het beste werkt als het gaat om copywriting en contentmarketing (met name bloggen). Het doel: hoe bereik je je doelgroep en laat je dat bereik groeien? En belangrijker: hoe trek je de allerbeste klanten? Ik vind het best aardig om de grote jongens binnen mijn vakgebieden te volgen (Jeff Bullas, Neil Patel en CMI met name), maar wat voor hen geldt, kan voor jou en mij anders zijn. Zij ondernemen namelijk in landen als Engeland, Australië en Amerika. Trends en ontwikkelingen die zij zien, test en onderzoek ik in mijn eigen proeftuin.
En ik kan je vertellen, dat de trends opnieuw veranderden, mede door corona. En de voorspelling is, dat die trends nog wel even doorzetten. De kernboodschap: werk aan het vergroten van het bereik van je blog.

Wat ik je ga vertellen geldt voor je blog. Ik beantwoord de vraag hoe je boven het geroep uitkomt. En waarom het werkt.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 2

‘Waarom Bloggen? Te veel gedoe en te weinig opbrengsten’

In het vorige artikel vertelde ik je de meest bekende zaken die je misloopt zonder blog. De rode draad: je maakt jezelf onzichtbaar. Verkopen zonder blog is moeilijk wanneer je zonder al te veel tijd en moeite de juiste klanten trekken wilt.

Lees verder >

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

‘Zeg nou eens eerlijk, Esther, bloggen kosten veel tijd en wat leveren al die uren eigenlijk op?’

‘Bloggen moet ik natuurlijk zelf doen. Daar heb ik geen zin in, ook geen tijd voor. En mijn mensen moeten zich vooral bezighouden met hun eigen taken.’

‘Niemand in het bedrijf kan schrijven, dus ook niet bloggen.’

Waarom bloggen?

Een website is allang het stadium van online brochure voorbij. Ieder bedrijf dat echt mee wil doen, zet hem in om klanten te werven. Daar heb je echter wel een paar basisingrediënten voor nodig:

Lees verder >

Veel concurrentie op je belangrijkste zoekterm? Zo los je dat op

Veel concurrentie op je belangrijkste zoekterm? Zo los je dat op

‘Ik heb een probleem met mijn belangrijkste zoektermen, Esther. Ze passen gewoonweg niet in de webteksten die mijn diensten promoten. Ik blijf het proberen, maar de teksten gaan er gek door klinken. Is het überhaupt wel nuttig om zoektermen toe te passen, die veel concurrentie hebben? Iets in mij zegt, dat ik deze toch toepassen moet. Ze zijn namelijk wel belangrijk in mijn business.’

Zelf loop ik hier ook weleens tegenaan tijdens het schrijven: hoofdzoektermen passen simpelweg niet in de salestekst. Of ze worden bedolven in de concurrentiestrijd.
Toch kun je met deze schijnbaar onmogelijke hoofdzoektermen boven het maaiveld uitsteken. En zelfs helemaal bovenaan Google prijken soms.
Natuurlijk lukt het niet altijd, maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

Lees verder >

Saaie tekst vlot maken, ongeacht je vak of boodschap

Saaie tekst vlot maken, ongeacht je vak of boodschap

‘Ik heb een boekhoudkantoor en werk met de cijfers van bedrijven en praktijken. Dat is best technisch en cijfers zeggen mensen weinig. Zij willen gewoon dat alles in en op orde is. Daardoor wordt de tekst automatisch ook saai.’
Hij begon te praten over het vak en de klanten en ik hoorde een allesbehalve saai verhaal.
‘Maar hoe vang je dat in tekst?’
‘Ik zal het je uitleggen. Wist je dat je zelfs de meest sprankelende business dood kunt slaan in tekst?’
Nee, en tijdens het bespreken van de webscan deed ik het voor hem uit de doeken hoe tekst minder saai wordt. En zelfs vlamt!
Waarom? Omdat je mensen wilt besmetten. En motiveren om voor jou te kiezen. En tekst maakt de boodschap.

Lees verder >

Woorden en termen die je tekst dodelijk saai maken

Woorden en termen die je tekst dodelijk saai maken

Saaie tekst is niet alleen slecht voor het overbrengen van je boodschap. Mensen verwachten dat jij je bevlogenheid overbrengt in je teksten. Ze willen geïnspireerd en besmet worden. Ze willen herkenning en erkenning, zodat zij zich identificeren met jou als merk. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander steeds sneller afgeleid. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen bleek, dat ons vermogen om een saaie tekst helemaal te lezen de afgelopen 10 jaar met 20% afnam.

Vlot schrijven is dus essentieel. En verwar het niet met de algemene mening, dat tekst kort moet zijn. Lange teksten worden wel degelijk goed gelezen, mits ze lekker leesbaar zijn. En interessant.
Vermijd saaie tekst, luidt de boodschap.

Je tekst wordt slaapverwekkend als je de verkeerde woorden en frases toepast. Er zijn tientallen voorbeelden, maar ik zet de meestvoorkomende voor je op een rij.

Lees verder >

Schrijftaal of spreektaal in je tekst? Allebei!

Schrijftaal of spreektaal in je tekst? Allebei!

‘Schrijf zoals je praat. En tijdens een gesprek neem je geen woorden in de mond als ‘echter’ en ‘desondanks.’ Die gebruik je dus ook niet in je zakelijke tekst.’ Ik ben het hier slechts gedeeltelijk mee eens. Zelf schrijf ik teksten die lezen alsof ik het gesprek aanga met de lezer, maar ik pas een mix van schrijf- en spreektaal toe. En ik leg je uit, waarom.

Lees verder >

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert

… en hoe je dat oplost en/of voorkomt

‘Onze website kostte me een rib uit het lijf, maar hij genereert nog steeds weinig bezoekers. We trokken speciaal een tekstschrijver aan, maar vragen ons af waarom de teksten niets opleveren.’

‘We trekken de verkeerde klanten.’

‘We hebben genoeg bezoekers, maar die kopen niet.’

‘Ik heb goed geïnvesteerd in mijn marketing, maar wat mijn tekstschrijver ook doet en hoe we ook sparren over nieuwe wegen naar Rome, niets geeft het gewenste effect.’

‘Onze copywriter is eenvoudigweg niet goed. Hij kostte me veel meer tijd dan ik dacht. Hij had aan de informatie die ik hem mailde gewoon niet genoeg om een goede tekst te schrijven. Ik ben nu op zoek naar een andere.’

Met andere woorden: de tekst van je tekstschrijver levert te weinig op. En jij vraagt je af, waarom.

Herkenbaar?

Lees verder >

10 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien

10 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien

Mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief of e-zine zijn stuk voor stuk potentiële klanten. Zij hebben namelijk een probleem en zoeken een oplossing. Zij willen weten of jij die hebt. Omdat er echter zoveel informatie en aanbod onder hun neuzen wordt gewreven op het internet, is het moeilijk de juiste keuze te maken. En daar heeft jouw bedrijf zijn nieuwsbrief voor. Door deze met vaste regelmaat te versturen bouw je de band op die nodig is om je bedrijf te leren kennen en te vertrouwen.

Maar hoe breng jij die nieuwsbrief onder de aandacht?

Ik geef je 9 super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien.

Lees verder >

Unieke content is niet anders, maar beter en vooral slimmer

Unieke content is niet anders, maar beter en vooral slimmer

Zo kom je slimmer over dan je concurrentie

Wie niet sterk is, moet slim zijn. Wie wel sterk is, wil dat vooral laten zien.

Je blog en andere content zijn bij voorkeur uniek, maar uniciteit is niet per se anders, maar beter. Natuurlijk kun je het anders aanpakken, een onderwerp aansnijden of een invalshoek gebruiken waar anderen van afblijven of zelfs een ander kanaal of middel inzetten. Doe dat echter wanneer je de kneepjes van het bloggen wat in de vingers hebt.

Unieke content is dat al, wanneer jij jouw stem of die van je bedrijf erin laat horen. Toon en taalgebruik helpen, je onderscheidingsvermogen en je scoops ook. Maar je maakt je content ook uitzonderlijk door hem eenvoudigweg slimmer aan te pakken.

Lees verder >

Verkoop jij aan de consument, dan is dít je grootste doelgroep

Verkoop jij aan de consument, dan is dít je grootste doelgroep

Ben jij verkoper in retail, dan weet je dit waarschijnlijk. Bewust of onbewust. Maar je merkt het bijna dagelijks als je mensen spreekt. Als jij echter niet in een fysieke winkel staat, besef je het misschien nog te weinig: verkoop jij aan de consument, dan behoren vrouwen vaker dan jij misschien beseft tot jouw allergrootste doelgroep. Ik leg je uit waarom.

Lees verder >

Waarom je omzetdoel geen doel is

Waarom je omzetdoel geen doel is

Stel jij elk jaar je bedrijfsdoelen? SMART of op een andere, meetbare manier? Op basis van natte-vingerwerk of heb je een concrete ambitie, waarop jij je doelstellingen baseert?
Zelf heb ik zo’n 3 jaren geleden kleinschalig onderzoek gedaan naar of, hoe en welke doelen bedrijven stellen. Op dat moment werkte ik al voornamelijk voor zzp en klein mkb in Nederland en Vlaanderen. Elke keer als ik een ondernemer sprak stelde ik mijn vragen.
Het resultaat uit dat onderzoekje: meer dan 70% stelde geen doelen. Van de nog geen 30% die dat wel deed, had bijna iedereen enkel een omzetdoel. En dat omzetdoel was in alle gevallen uit de lucht gegrepen, omdat het wel een leuk bedrag leek.
‘Beter dan niets.’

Oeps.

De laatste jaren probeer ik ondernemers duidelijk te maken, dat een omzetdoel geen doel is. Waarom dat is? En wat het dan wel is en hoe zet je dát dan in? Dat lees je in deze blog.

Lees verder >

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog, vlog, podcast en/of nieuwsbrief

Zo maak jij geweldige content

Iedereen die doet of begint aan content creatie, wil resultaat zien. Het liefst direct. Als jij een succesvolle blog schrijven en promoten wilt, doe je er goed aan deze 3 criteria te kennen. Datzelfde geldt voor je vlog, podcast, nieuwsbrief en andere content die je meer dan eenmalig creëert. Deze criteria maken het verschil tussen goede of een geweldige content.

Neem je content creatie serieus als jij een geweldige blog, vlog, podcast of nieuwsbrief wilt en behandel het als een business

Het maakt daarbij niet uit of je als ondernemer of als werknemer de content creatie op je neemt.

Ik vertel je hoe jij van het delen van jouw kennis en kunde een succesverhaal maakt.

Lees verder >

De magie van (tussen)koppen

De magie van (tussen)koppen

Kopteksten die impact maken

Gebruik jij weinig tekst in je online marketing, omdat je denkt dat het anders niet gelezen wordt, maar kun je je informatie eigenlijk onvoldoende kwijt? Of heb je juist lappen tekst, omdat je veel te melden hebt? Ik heb een oplossing om je lezers uit te nodigen je tekst goed door te nemen: aansprekende kopteksten oftewel hoofdtitels, ondertitels en subtitels.

Lees verder >

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Je ziet de waarde van contentmarketing, maar de dag is zo om…

Ikzelf ken het fenomeen goed: tijd is schaars. En dus is het kostbaar. Die tijd gebruik je dus graag goed. Komt door chronisch tijdgebrek je contentmarketing in de verdrukking, maar zie je de waarde ervan wel, dan heb je een probleem. Of toch niet? Een van de manieren om toch een effectieve blog te hebben met zo weinig mogelijk inspanning is de monsterblog.

Huh? Een monsterblog is toch extra, extra, extra lang? Hoe kan die dan weinig inspanning kosten? hoor ik je zeggen. Lees en bepaal zelf…

Lees verder >

De zin en onzin van nieuwsbrieven anno 2020

De zin en onzin van nieuwsbrieven anno 2020

In de vorige podcast hadden Erno Hannink en Jacarrino Dost (Advertising Heroes) en ik het over de zin en onzin van de blog anno nu. Deze keer bespreken we de zin en onzin van nieuwsbrieven anno 2020. Zelf heb ik een gekke relatie met het fenomeen nieuwsbrief. Ik heb een strategie, maar volg deze eigenlijk te losjes. Dat, terwijl ik met alle andere middelen juist wel mijn strategie volg. En die bijstel als hij niet werkt. Bij mijn nieuwsbrief ben ik vrijblijvender. Deze podcast met de heren gaf mij nieuw inzicht.

Jacarrino heeft mij gemotiveerd om toch mijn strategie weer te volgen in mijn nieuwsbrieven. En Erno zette mij aan het denken wat betreft de nieuwsbrief naar mijn klanten. Eventueel in papieren vorm.

Wat werkt nog anno 2020?
Welke programma’s gebruiken wij voor onze nieuwsbrief?
Wie is onze doelgroep en wat delen we?
Welke resultaten boeken wij? Waar zit de winst?
Wie zou absoluut een nieuwsbrief moeten hebben?
En voor welke type business is de nieuwsbrief simpelweg niet interessant?

In deze video/podcast hoor je over onze inzichten in de nieuwsbrief anno 2020.

Lees verder >

Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt

Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt

‘Wauw, die page staat op de eerste plaats in Google, direct na de advertenties! Alleen, het haalt weinig uit. Hoe kan dat?’
Je hebt je SEO dus goed voor elkaar. Proficiat! Maar wanneer vervolgens niemand doorklikt, mist die hoge ranking alsnog zijn doel. Uiteindelijk wil je klanten trekken en nu ontdek je, dat SEO slechts een onderdeel is om dat doel te bereiken.
Google laat je SEO-titel zien. En je meta omschrijving of discription. Deze 2 zijn belangrijk als je wilt dat mensen op je link klikken.

Over de SEO-titel vertel ik je in een volgende blog. In dit artikel leg ik je uit hoe je een meta omschrijving schrijft, die zorgt dat erop geklikt wordt.

Lees verder >

Wat contentmarketing eigenlijk verandert in je business: de 6 eitjes

Wat contentmarketing eigenlijk verandert in je business: de 6 eitjes

Je blog, checklist, krant, magazine of tijdschrift, presentatie en handleiding, e-book of boek en training, ze vallen allemaal onder ‘content.’ Ik besef, dat veel middelgrote en grote bedrijven de term ‘content’ ook gebruiken bij het promoten van producten en diensten. Zuiver genomen is promotie marketing, geen contentmarketing. Het woord zegt het eigenlijk al: ‘content’ staat voor ‘inhoud.’ En contentmarketing staat voor het bereiken van je doelgroep met inhoudelijke stukken. Alles wat te maken heeft met kennis delen en onderling kennismaken valt hieronder. Juist ja, dat rijtje waarmee ik begon. En dat kun je naar believen aanvullen.

Content kent over het algemeen een lange aanloop als je klanten werven wilt: alleen met blijven zaaien oogst je. En oogst je goed met de juiste mix.
Wat doet contentmarketing eigenlijk voor je business? En waarom bereik je vaak meer met contentmarketing dan met zuivere promotie, zeker op de lange termijn? En waarom is de mix van contentmarketing en promotie de allerbeste formule? Ik leg het je uit met de 6 ei’tjes (in het vervolg ‘eitjes’) oftewel resultaten.

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching