8 Gewoonten van een succesvolle blogger

8 Gewoonten van een succesvolle blogger

Help je doelgroep nog beter met je blog

Wil jij gezien worden als dé man of vrouw of hét bedrijf voor…? Heb jij er genoeg van dat je nauwelijks vat hebt op wie er bij je aanklopt? Zorg dan voor een blog die boven het maaiveld uitsteekt. Nee, je hoeft geen professionele blogger te worden, maar het helpt wanneer jij je blog zo goed op- en inzet, dat jij je doelgroep steeds beter bedient. Wat doet een professional anders? Of meer? Ik geef je 8 tipjes van de sluier. En daarmee een kijkje achter mijn schermen.

Lees verder >

Hoe bereik je > 25.000 bezoekers per maand?

Hoe bereik je > 25.000 bezoekers per maand?

Door zoekmachineoptimalisatie

Telt jouw website 1.500 bezoekers per maand? Dat is mooi. En hoe meer, hoe beter. De autoriteit van je website stijgt in Google, nog meer naarmate mensen langer op je website blijven en iets doen. Een reactie achterlaten voldoet al. Meer bezoekers genereren gaat bovendien vaak samen met meer klandizie, luidt de wet van de grote getallen. En uiteindelijk gaat het daarom! Hoe je een continue groei aan bezoekers genereert? Zoekmachineoptimalisatie en relevantie. Over de laatste heb ik al vaker geschreven. In deze blog ga ik dieper in op hoe je SEO optimaliseert en zo meer en meer traffic naar je website genereert.

Lees verder >

Je naamsbekendheid vergroten door meer te bloggen, werkt dat?

Je naamsbekendheid vergroten door meer te bloggen, werkt dat?

Expertstatus opbouwen, hoe doe je dat nou precies?

Het antwoord op de titel is ‘nee’. Wanneer je al een aardige verzameling artikelen geschreven hebt, is het tijd voor het vergroten van je naamsbekendheid. En een groeiende autoriteit van je website. Deze gaan samen. En in deze blog vertel ik je hoe je dat doet.

Lees verder >

Purpose, je Big Why, waarom is dat zo belangrijk voor je bedrijf?

Purpose, je Big Why, waarom is dat zo belangrijk voor je bedrijf?

Hoe je hem ook noemt, hij is groter dan je doelen en je ambitie en overstijgt je onderscheidend vermogen. Er is geen goed Nederlandstalig woord voor: je Purpose of Big Why. Die bepaalt wat je doet en voor wie. En bovenal: waarom. Hij is onderdeel van je onderscheidend vermogen en sijpelt door in je branding en communicatie. En geeft richting aan je missie en visie. Purpose gedreven bedrijven hebben meer en meer de toekomst en met reden. Misschien ben ik niet helder. Daarom kom ik met een paar voorbeelden. En leg ik je uit, waarom Purpose essentieel is in je bedrijf.

Lees verder >

10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen

10 Copywritingfouten die je bedrijf de das omdoen

Maak een professioneel uithangbord van je aanbod

Ik weet het, ik val in herhaling wanneer ik schrijf, dat je website het grootste en meest openbare visitekaartje van jouw bedrijf of praktijk is. Al je andere marketingmiddelen verwijzen naar deze plek. Is je website een professioneel uithangbord, dan trek je gemakkelijker goede klanten. Hoe professioneler, des te serieuzer je wordt genomen en des te minder je hoeft te onderhandelen over je prijs. Vermijd je onderstaande, veelvoorkomende copywritingfouten, dan kom je al een heel eind!

Lees verder >

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Wel inspiratie, maar weinig tijd als ondernemer? Schrijf een monsterblog

Je ziet de waarde van contentmarketing, maar de dag is zo om…

Ikzelf ken het fenomeen goed: tijd is schaars. En dus is het kostbaar. Die tijd gebruik je dus graag goed. Komt door chronisch tijdgebrek je contentmarketing in de verdrukking, maar zie je de waarde ervan wel, dan heb je een probleem. Of toch niet? Een van de manieren om toch een effectieve blog te hebben met zo weinig mogelijk inspanning is de monsterblog. Huh? Een monsterblog is toch extra, extra, extra lang? Hoe kan die dan weinig inspanning kosten? hoor ik je zeggen. Lees en bepaal zelf…

Lees verder >

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

5 W’s en 1 H voor een ijzersterke opbouw van je commerciële tekst

‘Kun je mij zeggen wat de basis is van een aantrekkelijke, commerciële tekst, Esther?’ Ja, dat kan ik. Elke wervende tekst kan je benaderen vanuit een andere invalshoek. Je hebt bovendien een scala aan schrijfmethodes die je mixt: AIDA, storytelling, klantbeleving, klantgericht, enzovoort. En de 5 W’s en 1 H

Lees verder >

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

10 Gouden schrijfregels voor een verkopende tekst

Schrijftechnieken die elke professionele tekstschrijver en copywriter toepast

Schrijf jij je eigen verkopende tekst, maar loop je regelmatig vast en blijf je je afvragen of de tekst zal aanslaan bij je doelgroep? Of wil je je tekst naar een hoger niveau tillen, maar lukt dat je nauwelijks? Dat is niet zo vreemd. Een commerciële tekst die aanslaat kent namelijk veel factoren: je doel, doelgroep, boodschap en toon. Deze vormen je de basis voor je tekst. Maar vervolgens: hoe krijg je het voor elkaar dat je lezers denken: ‘Bij hem/haar moet ik wezen. Verder zoeken hoeft niet.’ Dat vergt kennis over schrijfregels en marketingtechnieken, het woordgebruik en de psychologie daarachter, een uitstekende basis van de Nederlandse taal, de toon en stem van jouw bedrijf en oefening, oefening, oefening. En de creativiteit om te spelen met taal. En inspiratie. En geluk, maar die factor wil je zoveel mogelijk indammen door de rest. En… Yep, tekstschrijven is een vak. En commerciële tekst schrijven (copywriting) een specialisme, maar dat had je wellicht al in de gaten. Dit wiel is echter al eens uitgevonden en daarom geef ik je de basis van copywriting. Deze 10 gouden schrijfregels voor verkopende tekst passen ik en mijn professionele collega’s elke keer toe. Doe er je voordeel mee.

Lees verder >

Een superrelevante blog = groei!

Een superrelevante blog = groei!

Een blog genereert groei op meerdere fronten

Als professioneel blogger laat ik het om jou wijs te maken dat bloggen gemakkelijk is. Bloggen vergt gewoonweg tijd en energie en inspiratie en uithoudingsvermogen. Dat blijft. Ja, er zijn manieren om het leuker te maken, eenvoudiger, vloeiender, goede resultaten te halen, enzovoort. Maar als jij er weinig puf voor hebt, er geen capaciteit voor vrijmaken kunt en jij je omzet graag op een andere manier verdient, dan is dat prima. Dat je dan meer mist dan alleen die felbegeerde omzet of dat ene, specifieke doel of … dat is aan jou. Jij bent de ondernemer, jij maakt je eigen keuzes voor je bedrijf. Maar als je toch nieuwsgierig bent naar wat een blog betekenen kan voor je bedrijf, blijf dan nog even hangen, want…

Lees verder >

‘Ik doe niet aan marketing!’ Wedden van wel?

‘Ik doe niet aan marketing!’ Wedden van wel?

Het is een paar jaren geleden dat ik voor een groep kunstenaars een speech mocht houden over marketing. Kunstenaars zijn tegenwoordig namelijk ook ondernemers, of ze daar nu aan willen of niet. En daarin ‘m gelijk het venijn: ik ken de wereld van de kunst en deze mensen zien zichzelf vaak niet als ondernemer. Ik begrijp dat en toch hebben ze die shift in hun denkpatroon nodig om het hoofd meer dan boven water te houden. Dus toen ik begon met de vraag: wie doet er aan marketing? en bijna iedereen reageerde door een flinke pas naar achteren te doen, triggerde ik diezelfde mensen door hun stilzwijgende ‘ik niet’ te beantwoorden met: wedden van wel? ‘Dat is arrogant!’ hoor ik je zeggen. Zo bedoel ik het niet. Ik wilde deze groep alleen aan het denken zetten. En wel hierom …

Lees verder >

Eén klein ding voor een lekker leesbare tekst

Eén klein ding voor een lekker leesbare tekst

‘Ik krijg een punthoofd van die komma!’

Een lekker leesbare tekst staat of valt met een goed gebruik van foutloos taalgebruik en … leestekens. Leestekens hebben echter hun eigen regels en die kent niet iedereen. En wanneer je met je tekst bezig bent, kunnen deze kleine dingen je aardig wat hoofdbrekens bezorgen. Een van de meest ingewikkelde leestekens is de komma. Je hebt weinig houvast aan regels bij deze kleine kromming, maar er zijn er wel een paar. De komma kan je boodschap zelfs een andere betekenis geven: ‘Let’s eat grandma!’ of ‘Let’s eat, grandma!’ of ‘Zin in mannen!’ of ‘Zin in, mannen!’ Voel je hem?

Lees verder >

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Tips waarmee mensen zelfs je lange teksten lezen

Ook mij overkomt het: mijn tekst wordt verkeerd geïnterpreteerd. Soms komt dat, doordat een ander mijn tekst leest vanuit zijn visie, maar meestal omdat hij de tekst niet leest, maar scant. Online teksten worden slechter gelezen dan op papier en als iemand mijn tekst niet lekker scant, ligt dat aan mij. Oeps, want ik weet beter! Daarom geef ik jou een aantal trucs, waarmee je mensen stimuleert alles te lezen in plaats van te scannen. Ook je tekst op je website, op LinkedIn en je nieuwsbrief. Zelfs lange teksten worden beter gelezen met deze tips.

Lees verder >

Verkopende tekst in 4 vragen

Verkopende tekst in 4 vragen

Een eenvoudige schrijftechniek voor meer verkoop

Je wilt scoren met je tekst. Doel treffen, raak schieten of hoe je dat ook noemt. Jij wilt, dat wanneer mensen lezen over jouw aanbod, zij stoppen met zoeken en een aankoop doen bij jou. Kan verkopende tekst daarvoor zorgen? Ja. Commerciële tekst staat niet op zichzelf, maar is essentieel als je mensen wilt beïnvloeden. Dat klinkt manipulatief, maar beïnvloeding is mogelijk zonder je groot te maken, loze beloftes te doen, schreeuwerig of opdringerig te worden. Je hebt slechts een paar ingrediënten nodig. Waar het op neer komt heb je verkopende tekst met het beantwoorden van slecht 4 vragen al staan als een huis.

Lees verder >

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

Jij verkoopt geen dienst of product, maar…

‘Kruidvat, steeds verrassend, altijd voordelig!’ Hoor jij het deuntje in je hoofd? Ik wel. Kruidvat heeft elke week hetzelfde type reclamefilmpje: een of meerdere producten zijn in de aanbieding. Ze sluiten altijd af met hun slogan. Dat doen ze al jaren zo en het werkt: hoewel ik zelden op aanbiedingen afga, zit er nog weleens wat tussen, waarvoor ik toch even een omweg maak om bij het Kruidvat binnen te wippen voor die ene actie. Verder ben ik weinig vatbaar voor aanbiedingen … geloof ik. Waarom ik dan wel voor het Kruidvat ga? Omdat ze mij al jaren de beleving geven van goed goedkoop, terwijl ze ook nog weleens een leuke verrassing in petto hebben. Vroeger struinde ik geregeld de schappen met kinderspeelgoed af. En mijn favoriete shampoomerk is er nog weleens zalig afgeprijsd! Met de steeds stijgende prijzen zijn dat zeer welkome voordeeltjes! Het Kruidvat verkoopt producten? Ja, verpakt in de beleving van luxe voor weinig. En de verrassing van het onverwachte. Coca Cola is een nog beter voorbeeld. Zij verkopen allang geen cola meer. Kijk goed naar de reclamecommercials en je wordt meegezogen in het speciale gevoel dat zij neerzetten: Kerst komt eraan! Samenzijn, magie en gezelligheid komen samen! Coca Cola verkoopt een gevoel, verpakt in een beleving. Wat verkoop jij? Een product of dienst? Of verkoop je eigenlijk wat anders …?

Lees verder >

Over Ons als marketingmiddel

Over Ons als marketingmiddel

‘Heb een webpagina Over Ons. Omdat mensen zakendoen met mensen, niet met het bedrijf.’

Mensen willen weten waarmee je hen helpt. Daarvoor heb je je aanbodpage(s). Ze willen weten welke expertise je precies in huis hebt en krijgen graag een kijkje achter de schermen. Daarvoor heb je je blog en andere content. Ze willen weten hoe goed je anderen al helpt. Je referenties etaleren wat de resultaten zijn van jou hulp. En ze willen weten wie jij bent, wie je collega’s/werknemers zijn, waarom je doet wat jij doet en hoe ieder aan zijn expertise komt. En wat de missie en visie zijn van het bedrijf. Daarvoor is Over Ons en deze page is dus een onderdeel van je marketing. De page Over Ons geeft jouw online visitekaartje een persoonlijke stempel, maar het is meer dan een historisch verhaal, cv of smoelenboek. Het houdt dus meer in dan ‘vertel eens wat over jezelf.’

Lees verder >

Gebruik jij steeds dezelfde woorden? Zo voorkom je dat je in herhaling valt

Gebruik jij steeds dezelfde woorden? Zo voorkom je dat je in herhaling valt

‘Mam, ik moet weer een verslag schrijven en in elke zin gebruik ik het woord ‘ook.’ Ik keek in oude verslagen en daar doe ik het … ook,’ vertelde mijn oudste vanmorgen aan de ontbijttafel. ‘Hm, dat herken ik. Ik herken de neiging steeds met dezelfde woorden te komen in mijn teksten. Daarvoor heb ik een oplossing gezocht,’ antwoordde ik, ‘Ik zoek synoniemen.’ Ik gaf haar mijn aanpak in mijn zoektocht naar synoniemen. En die deel ik graag met jou. Want als jij regelmatig zelf je teksten schrijft, loop jij er vast ook tegenaan, dat jij steeds dezelfde woorden gebruikt. ‘Verandering van woorden doet immers lezen,’ zoals ik tegen mijn dochter zei.

Lees verder >

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet

Waarom ik 25 jaren geleden geen bedrijf beginnen kon. En jij waarschijnlijk ook niet

‘Tekstschrijver gezocht.’ Het stond met grote, dikgedrukte letters boven de advertentie. Elke week struinde ik de zaterdagedities van de dagbladen af naar vacatures. Dat was in de tijd dat de telefoon nog een draaischijf had. De tijd van de Gouden Gids, papieren dossiers en muffe archieven en bellen om een afspraak te maken. Documenten sloeg je op op een floppy. De computer deed nog nauwelijks zijn intrede in het huishouden. En we werkten met MS-DOS op een zwart scherm met groene of amberkleurige letters. Geen afbeeldingen en 1 scherm en programma tegelijkertijd. Aan e-mail deden we nog niet. Ik heb het over iets meer dan 25 jaren geleden, toen ik werkte als secretaresse voor de directie van een instelling. Vreselijk vond ik het! Ik was er te creatief voor en zocht altijd naar een functie als tekstschrijver. Stiekem droomde ik ervan om mijn eigen bedrijf te beginnen. Een tekstbureau. Maar dat kon toen niet.

Lees verder >

Waarom houdt een copywriter zich niet altijd aan de Nederlandse taalregels?

Waarom houdt een copywriter zich niet altijd aan de Nederlandse taalregels?

‘Elke schrijver moet zich houden aan de regels van de Nederlandse taal. Een tekstschrijver hoort taalpurist te zijn. Taal- en tikfouten zijn not done en worden afgestraft. Elke tekstschrijver die zich niet houdt aan de taalregels, moet wat anders gaan doen. Immers, als een schrijver het niet correct doet, waar blijven we dan met de Nederlandse taal?’ Ja, taal- en tikfoutjes horen niet. Het vervelende is, dat tekstschrijvers ook maar mensen zijn en af en toe simpelweg ergens overheen kijken. Maar waarom lapt de copywriter de taalregels van het Nederlands af en toe dan aan de laars? Dat leg ik je uit via voorbeelden.

Lees verder >

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Hoe vergroot jij het bereik van je blog nog anno 2021?

Sinds 2016 heb ik een proeftuin, waarin ik onderzoek wat het beste werkt als het gaat om copywriting en contentmarketing (met name bloggen). Het doel: hoe bereik je je doelgroep en laat je dat bereik groeien? En belangrijker: hoe trek je de allerbeste klanten? Ik vind het best aardig om de grote jongens binnen mijn vakgebieden te volgen (Jeff Bullas, Neil Patel en CMI met name), maar wat voor hen geldt, kan voor jou en mij anders zijn. Zij ondernemen namelijk in landen als Engeland, Australië en Amerika. Trends en ontwikkelingen die zij zien, test en onderzoek ik in mijn eigen proeftuin. En ik kan je vertellen, dat de trends opnieuw veranderden, mede door corona. En de voorspelling is, dat die trends nog wel even doorzetten. De kernboodschap: werk aan het vergroten van het bereik van je blog. Wat ik je ga vertellen geldt voor je blog. Ik beantwoord de vraag hoe je boven het geroep uitkomt. En waarom het werkt.

Lees verder >

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

‘Video is de toekomst. Mensen willen niet lezen, ze willen kijken.’ ‘Het vak van tekstschrijver of copywriter sterft uit.’ Is tekst echt achterhaald? Nee. Visuele informatie lijkt steeds belangrijker, maar vlak tekst niet uit.

Lees verder >

Tekst kopiëren is gevaarlijk

Tekst kopiëren is gevaarlijk

Hoe origineel is jouw tekst?

Niets is origineel, alles is al eens bedacht, wordt weleens gesteld. Daarin ben ik iets genuanceerder. Ook ik leen af en toe een idee van een ander, simpelweg omdat ik me erin vinden kan. Ik heb hem dan al getest en weet of en hoe het werkt. Ik weet dus vanuit mijn eigen praktijk wat de beste manier is. En die manier communiceer ik in mijn content. Mijn teksten zijn bovendien altijd van mij. Een tijd geleden schreef ik de teksten voor de website van een praktijk dat een vrij specifieke behandelmethode hanteert. Ik had nog nooit van de methode gehoord en deed naast een interview met haar research om de teksten optimaal te krijgen. Ik stuitte op iets wat ik vaker zie: ik kwam overal dezelfde teksten tegen. Woordelijk gekopieerd. Zelfs de fouten waren soms klakkeloos overgenomen. Oei! Het is gevaarlijk om tekst te kopiëren! En ik leg je uit waarom.

Lees verder >

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt

Content die viral gaat enkel een kwestie van geluk? Een beetje, dat geef ik toe! Maar het zou ook betekenen dat jij niet zou weten waarnaar je doelgroep op zoek is en waar deze écht mee geholpen is. Het betekent ook, dat je nauwelijks weet wat er speelt in je branche of weinig te melden hebt. Natuurlijk is geluk hebben een factor, maar als ondernemer draai jij aan de knoppen! Die knoppen maken de kans op puur toeval minder klein en de kans op aangestuurd succes groter. En jij bent vast niet graag overgeleverd aan toeval en hebt liever de kennis die nodig is om succesvol te ondernemen. Succesvolle content is deels een kwestie van de juiste formules van technieken. Je weet dat je een uitstekend stuk content nodig hebt, de juiste kanalen om hem onder de aandacht te brengen en triggers die zorgen dat je lezers klant worden. Er zijn echter een paar ingrediënten die bevorderen dat je blog, vlog of podcast viral gaat. Ik heb je al eerder wat over dit onderwerp verteld, maar ik til het nu een tree hoger. Ik geef je 4 contentideeën, waarmee je boven alles uitsteekt.

Lees verder >

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

De meestgemaakte (soms hilarische) taalfouten in je zakelijke tekst

Je brochure is vers van de pers als iemand in je omgeving je vertelt, dat er een fout in geslopen is. Een taalfout. Eindelijk is je website gelanceerd en als een bezoeker dan een reactie geeft, dat er een knetter van een fout in je tekst zit, ben jij niet blij. Taalfouten voorkomen is noodzaak als je professioneel over wilt komen. En er zijn genoeg regels, waarover men ellenlang discussiëren kan. Sommige taalfouten worden te vaak gemaakt en staan niet ter discussie. Ik zet de meestgemaakte taalfouten voor je op een rij. Controleer of jij deze ook maakt. Ik eindig met de top 10 van de grappigste taalfoutjes van 2020. Ze werkten enorm op de lachspieren in mijn gezin.

Lees verder >

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

Heb jij al een groeistrategie? Nee? Straks wel! En het is eenvoudig!

‘Es, dat mág helemaal niet, 4 zinnen in 1 titel.’ Wie bepaalt dat? Ik wilde je vooral even ‘aan’ zetten. Waarom? Omdat ik je erop wijzen wil, dat het zoveel eenvoudiger is je bedrijf of praktijk laat groeien dan jij misschien nu denkt. En nee, ik spreek geen marketinggoeroe na. Deze groeistrategie heeft te maken met je sales funnel en heeft zich allang bewezen. Toch passen zoveel mensen passen hem niet toe. Omdat ze de strategie niet kennen. Of omdat ze niet weten hoe en wanneer ze hem het beste toepassen. Of omdat ze een hekel hebben aan marketing. ‘Maar marketing doe je niet voor jezelf. Dat doe je om mensen te bereiken. Mensen die jij het beste helpen kunt. Bereik je hen niet, dan kun je niet helpen. Eigenlijk laat je hen in de steek.’

Lees verder >

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Een offerte maken die een opdracht wordt, hoe doe je dat?

Maak jij weleens een offerte, dan heb je waarschijnlijk ontdekt dat ook die wervend moet zijn. Maar het schrijven van een offertetekst is wat anders dan de reclametekst van een webpagina, flyer of mailing. Hij heeft namelijk wat andere ingrediënten. In deze blog lees je uit welke ingrediënten hij bestaat. En hoe jij je offerte dusdanig opbouwt en je aanbod zo presenteert, dat je je kans op een opdracht maximaliseert.

Lees verder >

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching