zoekmachineoptimalisatie voor een groeiend berei

Hoe bereik je > 25.000 bezoekers per maand?

Door zoekmachineoptimalisatie

Telt jouw website 1.500 bezoekers per maand? Dat is mooi. En hoe meer, hoe beter. De autoriteit van je website stijgt in Google, nog meer naarmate mensen langer op je website blijven en iets doen. Een reactie achterlaten voldoet al. Meer bezoekers genereren gaat bovendien vaak samen met meer klandizie, luidt de wet van de grote getallen. En uiteindelijk gaat het daarom! Hoe je een continue groei aan bezoekers genereert? Zoekmachineoptimalisatie en relevantie. Over de laatste heb ik al vaker geschreven. In deze blog ga ik dieper in op hoe je SEO optimaliseert en zo meer en meer traffic naar je website genereert.

‘SEO-truc’ al eens toegepast

Ik heb de ‘truc’ al eens toegepast om meer zichtbaarheid en bereik te krijgen door Google. Dat deed ik met name in tijden dat het aantal bezoekers daalde of er te weinig groei in zat. Dan was het duidelijk tijd voor zoekmachineoptimalisatie …

Daar plaats ik wel een dikke kanttekening bij: ik zorg áltijd voor relevantie.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

De Engelse term voor zoekmachineoptimalisatie is Search Engine Optimalization, afgekort SEO. Het is niet meer dan dat je investeert in de vindbaarheid van je webpagina’s, elke met een eigen zoekterm (keyword) of mix aan zoektermen, waarop je gevonden wilt worden. En vooral waarop mensen zoeken! Deze zoektermen integreer je in je tekst en achter je webpagina.

Een paar voorbeelden van zoektermen waarop klanten zoeken

In mijn vak als copywriter zoekt de een op ‘meer klanten’, ‘leadgeneratie’ of ‘meer leads’, de andere op ‘meer omzet’, ‘verkopende tekst’, ‘commerciële tekst’, ‘reclametekst’, ‘salestekst’, ‘commerciële schrijver’ of gewoon ‘copywriter’.

Als het gaat over bloggen is de ene op zoek naar een groeiend bereik, zichtbaar zijn, vindbaarheid en SEO en de andere naar verkopen met de blog, verkopen zonder te verkopen, een blog schrijven/maken, artikelen schrijven, enzovoort.
Het ligt eraan of ze zoeken naar inspiratie of hulp en die vallen weleens samen. Ik mix deze zoektermen met elkaar en met andere subzoektermen voor optimale vindbaarheid en een gericht zoekresultaat voor de ander.

Op praktisch al deze zoektermen steek ik in in mijn verzameling blogs. Sommigen staan bovenaan in Google.
Waarop zoeken mensen in jouw doelgroep als het gaat om jouw aanbod, kennis en kunde?

Start met zoekmachineoptimalisatie: ga bloggen!

Ik ben ‘maar in mijn uppie’, maar heb met mijn blog een bereik van meer dan 17.000 bezoeken per maand. En eerlijk gezegd wist ik niet dat dat bijzonder was. Een webbouwer (klant) die over mijn schouder meekeek op mijn app van Google Analytics en 11.000 zag staan, wees me erop.

Hij vroeg mij wat ik deed om zoveel traffic te genereren.
‘Ik blog,’ was mijn simpele antwoord.
Ik stak toen al in op zoekmachineoptimalisatie, maar nog niet maximaal.

Bloggen en zoekmachineoptimalisatie, zo werkt dat

Google houdt van beweging op je website. Een statische website (een site waarop niets verandert) vindt de zoekmachine al snel saai. En wat saai is laat je links liggen. Dat doet Google dus ook.
Google houdt je website in de gaten en ‘crawlt’ er regelmatig doorheen, op zoek naar nieuwe informatie en veranderingen. Regelmatig een blog maken en plaatsen geeft de zoekmachine een seintje om terug te komen en je pagina’s te ranken.

Ik schrijf het vaker: Google wil een superrelevante online bibliotheek zijn. Bloggen helpt om autoriteit te krijgen voor je lezerspubliek én de zoekmachine.

Gericht bloggen op zoektermen

Doe voor je begint met schrijven eenvoudig zoektermenonderzoek. Tik de naam van je vak eens in in de Keyword Planner of Google Search Console en kijk naar het aantal zoekresultaten en de concurrentie. Ubersuggest is ook een prachtige tool, maar niet altijd gratis.

Noteer de zoektermen met de hoogste zoekresultaten en zet erbij hoeveel concurrentie ze hebben. En de gevonden key words, die misschien niet zo hoog scoren, maar je wel een mooi blogonderwerp geven.

Tik de beste zoektermen in in het zoekscherm van Google en kijk naar de suggesties die Google voorstelt in het drop-downmenu en onderaan de pagina. Hier vind je long tail keywords, zoektermen van meerdere woorden, zoals vragen. Noteer ook deze in je lijst.

Maak met deze zoektermen een lijst met blogonderwerpen. Elk onderwerp heeft zijn eigen zoekterm of mix van zoektermen door te bepalen waarover je het hebt. Zo krijgt elke hoofdzoekterm zijn eigen artikel en elk artikel zijn eigen inhoud met paragrafen, waarin in elke paragraaf een subzoekterm de hoofdrol speelt.

Unieke artikelen schrijven

Je bent uitgekomen bij een of meerdere goede zoektermen, waaronder een paar long tail keywords (zoektermen van een paar woorden). Onderzoek wat er al over geschreven is en bepaal of jij een andere invalshoek hebt. Dat doe je al als je bij voorbeeld een casestudy toevoegt waar anderen dat niet doen, jouw inzichten deelt of toonaangevend onderzoek of een interview met een specialist of gelijkgestemde, belangrijke figuur in jouw vak weergeeft.

Misschien vind je een zoekterm, waar nog nauwelijks over geschreven is. Schrijf minimaal één blog met die zoekterm in de hoofdrol. Zo waren mijn artikelen over de blogserie en de monsterblog de eerste in Nederland. Allebei zijn redelijk populair, terwijl het zoekvolume laag blijft.

Een aantal synoniemen op deze hoofdzoekterm voer je door in je tekst, zodat je ook daar op scoort. Maak je er een blogserie van, gebruik dan bij voorbeeld dezelfde mix aan zoektermen en zet in elk artikel een andere in de hoofdrol.
Voorbeeld: in artikel 1. is je hoofdzoekterm ‘salesstrategie’ en je subzoekterm ‘verkoopstrategie’ en in artikel 2. draai je ze om.

Maak je artikel(en) uniek door bij voorbeeld in te spelen op de ontwikkelingen en trends, waarop je jouw voorspelling van de volgende trend of jouw inzichten baseert. Zo heb je een unieke inkijk in jouw vak als salesexpert en speel je mooi in op voor jouw vak belangrijke zoektermen, helemaal als je prachtige long tail zoektermen en meer synoniemen hierop gevonden hebt.

Zoektermen met veel concurrentie

Kom je op een keyword die belangrijk voor je is en die veel concurrentie heeft? Schrijf een of meerdere artikelen met die zoekterm als hoofdzoekterm en zoek naar synoniemen daarop voor maximale vindbaarheid. Dat kan een blog zijn over een ander hoofdonderwerp, waar je toch die moeilijke zoekterm in terug laat komen.

Een voorbeeld: stel, je bent loopbaancoach voor 50+’ers. Daar wordt vaak op gezocht, maar je hebt nogal wat concurrenten. Je doet wat onderzoek en ontdekt, dat jij een iets andere aanpak hebt. En daar vertel je graag over met jouw rol als loopbaancoach in de hoofdrol, maar zonder dat het er bovenop ligt.
Natuurlijk kun je een te downloaden white paper schrijven, waarin je een business case behandelt van A tot Z. Een blog of blogserie werkt echter beter als je gaat voor de vindbaarheid op ‘loopbaancoach’.
Je stelt je kort voor, vermeldt je locatie (dat doe je ook met de klant die je in de casus als voorbeeld neemt, want dat is goed voor de lokale vindbaarheid!) en introduceert jouw zienswijze en aanpak als loopbaancoach. Je legt kort uit waarom en onderbouwt die aanpak met je casus.
Let op dat je de klant de hoofdrol laat spelen.
En pas op dat je jouw (long tail) hoofdzoekterm ‘loopbaancoach voor 50+’ers’/’de 50+’er’ en de synoniemen erop ‘carrièrecoach’ en ‘loopbaanadviseur’ genoeg, maar niet te vaak laat terugkomen.

Meeliften op …

Soms werken ze tijdelijk en het is ongebruikelijk dat mensen erop zoeken. En toch is het soms handig en lucratief: meeliften op bekende namen.

Op het moment dat ik deze blog schrijf vinden de Olympische Spelen plaats in Beijing. Daarop meeliften is slechts deels rendabel, omdat Googles eerste pagina helemaal gevuld is met nieuws over de huidige spelen.

Maar kijk naar ‘nu’. Nu.nl neemt in Google niet de hele eerste pagina in. Heb jij een trend of ontwikkeling, waarvan je wilt dat zoveel mogelijk mensen daar nú op aanhaken, gebruik hem dan. Mensen die te ver naar beneden scrollen, komen je blog tegen.

En zo zijn er vast meer wat ongebruikelijke keywords, waarop jij meeliften kunt.

Zoektermen mixen

Bloggen met keywords die een groot zoekvolume en bij voorkeur zo weinig mogelijk concurrentie hebben in de hoofdrol, daar draait het om bij zoekmachineoptimalisatie.

Nu had ik een paar artikelen geschreven over ‘verkopende tekst’. Deze vernieuw ik elk jaar waar nodig. Ik schreef ze in een tijd, dat ik minder wist over SEO. Jaren geleden. En toen ik zocht op ‘verkopende tekst’ bleken mijn blogs bovenaan te staan. Iemand anders vond een blog op ‘commerciële tekst’. Waarom? En waarom slechts één? Omdat in die blog die term terugkwam: commerciële tekst.
Ik weet wat mij te doen staat als ik ook de andere artikelen wil laten ranken op ‘commerciële tekst’.

Long tail en short tail keywords in de mix doen noem ik ‘zoektermmaximalisatie’, omdat je zo de mogelijkheid om te ranken op meerdere zoektermen per artikel maximaliseert. Dus ga op zoek naar synoniemen op je hoofdzoekterm en integreer die in je artikel. Wat daarbij perfect werkt is insteken op één synoniem in een specifieke paragraaf van je artikel. Google rankt paragrafen tegenwoordig.

Dat geldt uiteraard ook voor subonderwerpen in je blog, ingedeeld in paragrafen en elk met zijn eigen subzoekterm. Gebruik de vraagstelling in de titel van die paragraaf. Google pikt vragen steeds beter op in zijn ranking.

Extra kanttekening

Vorig jaar blogde ik een stuk minder door langdurige topdrukte. Gevolg: mijn bereik daalde niet direct, maar na een paar maanden zakten alle scores naar beneden en genereerde mijn website ‘nog maar’ 6.000 bezoeken per maand.

Ik zag het met lede ogen aan. Nu ik weer ruimte heb voor nieuwe blogs, zie ik dat direct terug in stijgende resultaten. Inmiddels zit ik op zo’n 12.000 bezoekers per maand.
Les die je hieruit trekt: blijf investeren. Het updaten van bestaande artikelen voldoet in eerste instantie als je te weinig tijd, energie of inspiratie hebt. En schrijf af en toe een blog, zodat je op het netvlies van Google blijft.

Ik wil naar 25.000 bezoeken per maand met relevante artikelen, een verdubbeling, maximaal ingezet op zoekmachineoptimalisatie.
Doe je mee?

Oh, en wil je laagdrempelig leren bloggen? Bestel dan het magazine Bon Bon Blog in de voorverkoop.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching