Zo word je een autoriteit in je vak - tips voor expertstatus via je blog

Zo word je een autoriteit in je vak

Expertstatus verwerven? Zorg dat je blog TOP! is

Je hebt een visie of aanpak, die je graag de wereld in slingert. Een bijzonder product of dienst, waarmee je meer bereik wilt hebben dan nu het geval is. Je wilt meer verkoop of leukere, grotere en beter betaalde klussen krijgen. Of je bent gewoonweg steengoed, maar… hoe breng je dat over? De autoriteit worden in je vak, hoe doe je dat? Het antwoord: met je blog.

Wanneer je al een tijdje blogt, dan krijg je van mij een pluim! Je bedrijf behoort tot de minderheid van bedrijven die een blog heeft. Dat op zich maakt je al uniek.

Jij wilt dit artikel echter lezen, omdat je meer wilt. Je hebt een specifiek doel of wilt meer bereik en/of meer winst. Ik geef je de belangrijkste regels aan de hand van een case. Deze regels zijn onderdeel van de masterclass Contentmarketing voor Gevorderden, alleen ga ik er dan dieper op in en gaan we er dan direct mee aan het werk.

Autoriteit in je vak oftewel expertstatus creëer je zo…

De case voor een expertiseartikel

Leid mensen door een casus uit jouw praktijk. Dat kan met elk onderwerp, kijk maar…

Stel, je hebt een winkel en webshop in kamerplanten en toebehoren, zoals potgrond, groei- en bloeimiddelen, een collectie potten volgens de laatste woontrend en een uitgebreide bibliotheek aan kamerplantboeken.

Je wilt een blog schrijven over zuurstofrijke kamerplanten. Je kunt een casus beschrijven over bij voorbeeld een gezin, waarin verschillende leden kampen met hun gezondheid: slapeloosheid, longgerelateerde klachten of gewoon te weinig buitenlucht. Welke planten zijn toereikend en in welke kamer zet je welke plant neer? En waarom maak je deze keuze? Hoe verzorg je ze? Moet je nog ventileren en waarom?

Wordt de blog wel erg lang en wil je dat niet? Maak er een blogserie van.

Zorg dat je blog gevonden wordt

De autoriteit worden in je vak begint bij vindbaarheid.
Zorg voor een long tail zoekwoord: een zoekwoord bestaande uit meerdere woorden of een korte zin.

In de basis vind je deze door bij voorbeeld ‘zuurstofrijke kamerplanten’ in te tikken in Google. Google geeft je alternatieven die je zoekwoord specifieker maken.

Google zoekwoorden zoeken voorbeeld

 

Je controleert of het zoekwoord veel gezocht wordt en hoe groot je concurrentie in Google zoekwoordenplanner.

Je zoekwoord wordt bij voorbeeld: ‘zuurstofrijke kamerplanten per kamer’
Maak je tekst vervolgens klaar voor Google. Gebruik het zoekwoord:

  • in je URL
  • in je hoofdtitel
  • in de eerste en laatste alinea van je blog
  • in je SEO-titel en meta omschrijving
  • in je afbeelding
  • in een subtitel
  • meer dan eens in je tekst
  • wissel af met een of meer synoniemen.
    Pak vervolgens de belangrijkste synoniem en maak daar een tweede zoekwoord van, bij voorbeeld ‘kamerplanten luchtzuiverend’ of andersom. Pas je tekst aan op het tweede zoekwoord op dezelfde manier. Wees echter voorzichtig: Google straft je als je blog SEO-geschreven is. En je lezers ook: alleen een Lekker Leesbare Tekst wordt goed gelezen.

In de masterclass pak ik er nog andere tools bij om je zoekwoorden nog beter te bepalen.

Een pakkende hoofdtitel

De hoofdtitel is je teaser, dus waar leg jij de nadruk: bij het effect van zuurstofrijke kamerplanten, de beste plaats ervoor, zijn verzorging en de vraag of niet gewoon om een nieuwe trend gaat?

Hoe vat je deze in een pakkende titel? Door te focussen op de hamvraag hierin: hoe helpen zuurstofrijke planten in huis echt?

De volgende stap is: maak er een vraag van: ‘Zuurstofrijke planten in huis, hoe zijn ze effectief voor je gezondheid?’ De vraag of het om een trend gaat, kun je kwijt in je ondertitel. Of simpelweg als paragraaf met zijn eigen subtitel bijna boven aan je blog.

Een hoofdtitel, ondersteund door een ondertitel

De tweede zoekterm is geschikt voor je ondertitel, een trend die vorig jaar doorzette. Je hoofdtitel is de aandachttrekker, je ondertitel vertelt meer over waar je artikel over gaat.

In dit geval is je ondertitel bij voorbeeld: ‘Of zijn luchtzuiverende kamerplanten enkel een trend?’ voor een extra prikkel of simpelweg ‘Welke plant waar en hoe verzorg je ze – een casus’

Een blog ter grootte van 3 of 4 nullen

Ik heb het niet over geld, haha, maar over het aantal woorden. Jeff Bullas, contentmarketeer en top 10 social media influencer, is een van de mensen die zegt dat Google je blog hoger rankt wanneer je hem over de 1000 woorden tilt. Een blog van bijna 2.000 woorden rankt het best. En dat geeft je automatisch meer autoriteit in je vak.

‘Die wordt niet gelezen,’ hoor ik je zeggen.

Het is níet de lengte van je blog die bepaalt of hij goed gelezen wordt.
Een blog wordt goed gelezen als hij relevant is en je doelgroep echt verder helpt. 

Google kijkt bij het bepalen van zijn ranking bovendien steeds meer naar authenticiteit en uniciteit. Vul jij het aantal blogs aan met de zoveelste over de huidige woontrend, namelijk de cactus, en voeg je geen nieuwe ideeën of invalshoek toe, dan brengt alleen SEO je níet langer naar een hoge plek op Googles ladder.

Bloggen voor Google is de verkeerde insteek dus. Bloggen voor je doelgroep met Google als hulpje is de juiste.

Wil jij je content naar een volgend niveau tillen en autoriteit in je vak zijn, creëer dan een super interessante blog van een lengte van 3 of 4 nullen.

Contentmarketingtip

Pak vervolgens een paar blogposts van hetzelfde thema en giet ze in een (gratis) e-book, whitepaper of korte training. Dit zijn een paar van de verdienmodellen die ik behandel in de masterclass.

Feiten, cijfers

Ik heb het al vaker geschreven: mensen zijn gek op concrete informatie (Google ook trouwens).

Giet je content bij voorbeeld in een infographic. Canva is een mooie tool om op een eenvoudige, maar professionele manier een infographic te maken. Hij heeft tal van gratis mogelijkheden.

Omdat er een overdaad is aan content, wordt het steeds belangrijker dat jij bewijst wat je claimt. Het is een trend die al even geleden is ingezet en terrein wint. Gelukkig, want er wordt een hoop beweerd op het Internet.

Onderbouw je beweringen dus met cijfers en feiten van erkende instituten, zoals het CBS, als je de autoriteit in je vak wilt zijn. Het maakt je betrouwbaar en daar steunen mensen graag op.

Quotes, meningen en stellingen van andere autoriteiten

Ondersteun je content door een autoriteit in jouw vak, die hetzelfde beweert. Het is relatief eenvoudig om te achterhalen wat grote namen op jouw vakgebied vinden: lees hun content, luister naar hen en zoek contact. De eerste plek waar je hen vindt is op social media.

De mijne zitten op Instagram en LinkedIn. Waar zitten de autoriteiten in jouw vak?

De R van Regelmaat

Regelmaat in bloggen

De autoriteit worden = autoriteit uitstralen = jezelf en je bedrijf en dus je blog serieus nemen.
Blog met de regelmaat van de klok. Expertstatus krijg je door een groeiende fanclub, die je blog steeds opnieuw leest, deelt, liket en/of een reactie achterlaat. Mensen in je fanclub die dat doen en je eventueel aanbevelen bij anderen zijn ambassadeurs.

Die fanclub groeit als jij je blog op een vaste prik onder hun neus wrijft. Op social media bouw je je netwerk sneller op, maar een betere manier is om je fans naar je e-maillijst te krijgen. Een eenvoudigste manier is door dat e-book, waarover ik het eerder had, te gieten in een gratis versie en te koppelen aan een inschrijfformulier en zo aan je nieuwsbrief.
Stuur vervolgens je nieuwsbrief met de regelmaat van de klok op een vaste dag en een vaste tijd. Zorg voor een goede mix van kennis delen/kennismaken en promotie in je nieuwsbrief.

Even terug naar je blog: hoe consequenter jij blogt, des te harder je groep ambassadeurs groeit. Tenzij je de plank misslaat en het over irrelevante zaken hebt.

Regelmaat in verspreiden

Verspreid met grote regelmaat je blog over je socialmediakanalen. Gebruik je deze nog nauwelijks, start dan met 1 kanaal.

Je blog 1 x delen is onvoldoende, omdat alleen degenen die in die tijdspanne op het socialmediakanaal is, hem voorbij zien komen. Deel hem dus vaker, zeker de eerste week, en elke keer op een ander tijdstip. Zo geef alle mensen in je netwerk de kans hem te lezen.

Heb je een account op LinkedIn? Plaats je belangrijkste artikelen direct onder je profiel door te kiezen voor ‘write an artikel’ en plaats van ‘start a post’ (onder ‘home’). Deze optie staat onder de Engelstalige versie van LinkedIn. Deze versie heeft meer opties dan de Nederlandse, dus stel je taal in op Engels.
Je blog blijft zo in het zicht en direct bij de rest van de informatie over jou en je bedrijf.

De groepen zijn een zachte dood gestorven op social media. LinkedIn kondigde vorig jaar aan de groepen nieuw leven in te blazen. Wanneer en hoe is onbekend.
Als het zover is, deel je blog dan eenmaal in de relevante groepen voor een groter bereik.

Blogplan

Een blog die boven de rest uitsteekt, begint bij een blogplan. Je lijst met onderwerpen en hun invalshoek, ingepland op het juiste tijdstip en een plan voor het creëren van een groeiend lezerspubliek en het genereren van omzet is de start van een blog die je de expertstatus geeft die jij wenst.

In een blogplan zit een socialmediaplan verweven.

Het blogplan is de ruggengraat van je blog. Hij is het hulpje dat je nodig hebt om het bloggen goed vol te houden, echte waarde te creëren en te bereiken wat je wilt. In mijn masterclass leer ik de deelnemers tot in finesses hoe ze een goed blogplan opzetten.

Contentmarketingkalender

Jij blog al een tijdje, dus… heb je hem al? De contentmarketingkalender (gratis te downloaden) geeft je overzicht in wanneer je met welke content bezig bent: je blog, je nieuwsbrief, video, postcast, social media, enzovoort. Hij vertelt je de invalshoek, wie de verantwoordelijkheid heeft voor het creëren ervan, wie verder ingeschakeld worden (bij voorbeeld bij een interview of video) en wie hem plaatst/deelt.

Gastbloggen

Zoek een gastblogplatform in jouw tak van sport met een groot bereik. Een die bekend staat om zijn expertstatus bovendien. Meld je daar aan en plaats er regelmatig een blog. Zijn er criteria aan verbonden? Mooi! Dat betekent, dat ze serieus zijn. Voldoe jij aan de criteria, dan heb je een prachtig uithangbord voor het creëren van jouw eigen expertstatus.

Bestaat er geen gastblogplatform in jouw branche? Creëer er dan zelf een! Een platform onder jouw beheer straalt direct de autoriteit uit die je wenst. Ga professioneel te werk. Onderzoek hoe andere platforms het doen en wees actief in het werven van de juiste bloggers.

Bonustip contentmarketing

Zorg dat je bij blijft. Maak minstens 1 uur per week vrij om de content van de experts in jouw vak te lezen en te kijken. De wereld van relevante informatie is groter dan wat in jouw hoofd zit. Laat je goed informeren en inspireren door anderen.

Ben jij een autoriteit in je vak, dan:

  • trek je meer bezoekers
  • heb je meer ambassadeurs, die jouw boodschap verder verspreiden en je aanbevelen
  • verkoop je beter
  • kun jij je tarieven verhogen
  • krijg je leukere klussen
  • krijg je meer publiciteit, ook buiten je blog, je nieuwsbrief en social media. Je wordt uitgenodigd als spreker of trainer. Ja, ook wanneer je producten verkoopt.
    Zo ben ik gevraagd een boek te schrijven.

Mensen nemen je namelijk serieus wanneer je expertstatus verwerft. Maar dat begint bij jezelf serieus nemen…

Binnenkort

In de masterclass Bloggen voor Gevorderden ga ik niet alleen dieper in op deze regels, je leert er meer over schrijf- en marketingtechnieken. Je krijgt er bovendien de tools om het bloggen gemakkelijker te maken. Het is een concrete en praktijkgerichte training, waarin je direct aan de slag gaat. Je maakt je eigen systeem. Eentje die bij jou past en die effectief is in jouw situatie en tak van sport.

Tot nu toe klinkt het als elke andere blogtraining, maar deze masterclass is toch anders. Ik leer je namelijk op je eigen systeem te komen door je omdenkvragen te stellen. In plaats van dat het systeem van mij komt en jij die op maat maakt voor jezelf, komt het systeem van jouzelf.
Bovendien is de groep klein. Dat doe ik, omdat ik je zo persoonlijke aandacht geven kan. En omdat jij met gelijkgestemden bent en je met zijn allen aan de slag gaat. De ideeën vliegen over tafel! Er wordt gebrainstormd, inspiratie uitgewisseld. De oh-wat-een-goeie!momenten zijn niet van de lucht. Deze kruisbestuiving is nóg effectiever voor je resultaten dan wanneer je in een grotere groep zit.
Er worden deals gesloten onderling. Mensen worden elkaars buddy. En ik laat het gewoon zijn.

Bloggen is namelijk een gewoonte. Ik leer je die gewoonte eigen te maken. De masterclass is alleen geschikt voor diegenen, die echt gezien willen worden als de expert in hun vak. Autoriteit zijn maakt je zichtbaar. Dat moet je willen en durven.
Wat wil jij?

 


Andere relevante blogonderwerpen:

Een kei van een blog = groei
Online verkopen begint met het juiste woordgebruik
Waarom is content zo belangrijk en hoe krijg je er tijd voor?
12 slimme trucs waarmee je meer uit Twitter haalt
Een meta omschrijving die mega nieuwsgierig maakt
Zo creëer je een lijst blogonderwerpen waarmee je de beste klanten trekt

 

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching