Zelf tekst schrijven, waarom lukt het me niet?

‘Waarom lukt het mij niet mijn eigen teksten te schrijven?’

‘Ik kan best aardig schrijven, maar… arrrg!’

Een paar keer per jaar krijg ik zo’n telefoontje:
‘Ik ben al een tijdje bezig met het schrijven van teksten voor mijn website, maar ik blijf eraan sleutelen.’
‘Mijn verhaal zit in mijn hoofd, maar ik krijg hem niet geschreven. Ik begin steeds opnieuw, maar het lukt me niet. En ik kan toch best aardig schrijven!’
‘Ik schaam me er best voor. Tenslotte ken ik mijn eigen bedrijf toch het best. Waarom lukt het me niet zelf teksten te schrijven?’

Ik begrijp het wel en leg je uit hoe het komt, dat zelfs vrij bedreven schrijvers vastlopen.

Te dicht bij je bedrijf

Zelfs als je een goede (amateur) tekstschrijver bent, kun je vastlopen op het feit dat je te dicht bij je bedrijf staat. Voor een uitstekende, aansprekende boodschap moet je op een afstandje naar je business kunnen kijken. Die afstand heb je nodig, om vanuit het gezichtspunt van je klant je tekst te benaderen. Dan moet je dus in de schoenen van je persona kunnen staan.

Het is een kwaliteit als je dat kunt. En dus begrijpelijk als het je niet lukt je tekst vanuit je klant te schrijven.

Te veel kennis

‘Ik heb te veel te vertellen. Wat is belangrijk en wat niet, vraag ik me constant af. Ik kan het niet filteren.’

Jij hebt alle informatie direct beschikbaar. Gedocumenteerd, dan wel in je hoofd. Ik denk dat ik niets vreemds vertel als ik schrijf dat je een behoorlijke encyclopedie aan informatie tot je beschikking hebt. En dat alle details ongeveer even hard roepen, dat ze belangrijk zijn.
Klopt, he?

Ook hier komt je talent voor het filteren van de juiste informatie om de hoek kijken. Zelfs ik loop hier tegenaan. Zelf tekst schrijven kan dan aanvoelen als een hordeloop.

Of…

Je leert hoe je de juiste invalshoek inneemt én je informatie filtert

Uiteindelijk lukt het mij altijd. Daar heb ik mijn manieren voor. En mijn kennis en ervaring als copywriter:

  1. luister goed naar de klanten die je nu hebt. Ik heb het over diegene, die al afnemen wat jij promoot. Welk probleem los jij op? Waarmee en wat is het resultaat daarvan?
  2. luister naar je doelgroep en de vragen die uit je netwerk komen
  3. houd onderzoek op jouw vakgebied goed in de gaten en blijf op de hoogte van data die je bedrijf verzamelt (je CRM en Google Analytics bij voorbeeld) en cijfers uit algemeen verzamelde data, zoals bij het CBS en het Nibud
  4. initieer zelf onderzoek als die nog niet gedaan wordt
  5. weet hoe je een verkopende tekst opbouwt en afsluit. Maak je de diverse schrijf- en marketingtechnieken eigen. Deze vormen de leidraad bij het filteren van de juiste informatie en het schrijven van een superaantrekkelijke promotietekst:
    – je eerste alinea is dé aanhaker. Het is cruciaal dat deze nieuwsgierig maakt
    – het middenstuk behandelt de vraag ‘waarom deze oplossing’ en ‘waarom jij/jullie’ en minder de vraag ‘hoe’
    – je eindigt met het resultaat dat je potentiële klant verwachten kan en een uitnodiging om direct een aankoop te doen. Of contact op te nemen.

Conclusie

In de schoenen van je potentiële klant gaan staan en de juiste informatie filteren uit al je kennis en ervaring kun je leren. Het vergt kennis over je doelgroep en schrijf- en marketingtechnieken. En oefening.

Zelf teksten schrijven met een flinke steun in de rug

‘Esther, kan ik op jouw kennis en kunde leunen als ik zelf mijn teksten schrijf?’
‘Ik begrijp het nu, maar het kost me toch te veel tijd. Kan ik die tijd inkorten? Heb jij daar technieken voor?
Ondertussen wil ik natuurlijk wel scoren. Kan dat?’
‘Ik begrijp de schrijftechnieken. En ook de invalshoek. Maar jij hebt vast meer van dat soort adviezen en technieken en ik wil professioneel voor de dag komen én daarmee mijn bedrijfsresultaten verbeteren. Vraag is te veel?’

Ja, dat kan! En nee, dat is niet te veel gevraagd!

vertel mij meer

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: