actief schrijven zo zet je je lezers in beweging

Write to… action! Zo zet jij je lezers in beweging

Actief schrijven om mensen te laten doen wat jij wilt

Een sterke call to action zet je lezers aan om in actie te komen. Het is een specifieke, krachtige techniek, waarmee je mensen aanzet om contact op te nemen of een aankoop te doen. Maar je wilt je lezers eerder in de startblokken zetten. Door je tekst actief te schrijven creëer je beweging, omdat je tekst deze direct aangeeft.

Wat is actief schrijven?

Met actief schrijven spoor je mensen aan om daadwerkelijk iets te doen. En bij voorkeur wat jij wilt. Wil je dat ze iets downloaden, een reactie achterlaten of overgaan tot een aankoop? Dat stimuleer je met de juiste woorden. Welke? Dat leg ik je uit in dit artikel.

Actie via werktwoorden

Es, je maakt een tikfout. Nee, hoor! Werktwoorden is mijn term voor werkwoorden die beweging aangeven. ‘Hebben’ en ‘zijn’ zijn zijnswerkwoorden. ‘Wandelen,’ ‘gaan,’ maar ook ‘ondernemen,’ ‘sturen’ en ‘doen’ geven beweging aan.

‘Je kunt je aanmelden via onderstaande formulier. De link naar het e-book vind je in je e-mailbox’ 
geeft minder beweging als
‘Download jouw exemplaar en je ontvangt de link naar het e-book direct in je e-mailbox.’

In de blog Actief Schrijven via Werktwoorden lees je precies hoe jij werktwoorden goed toepast in je tekst en je lezers aanspoort tot… actie.

Vaart in je tekst

Wil jij mensen van begin tot eind boeien, houd dan de vaart erin.
Kort en lange zinnen afwisselen helpt daarbij. Het juiste woordgebruikt helpt je nog een stap verder.

Te veel werkwoorden

Elimineer (hulp)werkwoorden als ‘hebben,’ ‘zijn,’ ‘kunnen,’ ‘zullen’ en ‘worden’ zoveel mogelijk. Deze werkwoorden zijn zelfstandig inzetbaar in de tekst, zoals in:
‘Kun jij me naar het station brengen?’ 
of
‘Het wordt tijd, dat we dit probleem tackelen.’

Kijk wat er gebeurt met de vaart als je jouw resultaten zo omschrijft:
‘Je kunt meer doen in minder tijd’
‘Door deze applicatie worden bedrijfsprocessen meer gestroomlijnd gemaakt. Systemen worden gekoppeld, zodat je met een druk op de knop de status van order kunt inzien. Fouten worden verminderd, waardoor faalkosten zullen dalen.’

Komt stroperig over, he.

Verwijder de hulpwerkwoorden en de zinnen krijgen vaart:
‘Je doet meer in minder tijd’
en
‘Bedrijfsprocessen verlopen gestroomlijnd: gekoppelde systemen vergen enkel nog een druk op de knop om de status van orders te volgen. Het resultaat: minder fouten en lage faalkosten.’

Actie door ‘normaal te doen’

Wij houden van klein en groot, maar daarmee maak je je boodschap klein of groot. Je haalt bovendien de vaart uit je tekst.

‘Ze was totaal overspannen!’
‘Het heeft heel erg goed geholpen!’

Bijvoeglijk naamwoorden voegen vaak niets toe. Je tekst wordt vaak juist krachtiger wanneer je ze weglaat.

‘Ze was overspannen!’ Een beetje overspannen is overwerkt. Heel erg overspannen is een burn-out.
‘Het heeft goed geholpen!’
of zelfs
‘Het heeft geholpen!’ Het uitroepteken spreekt namelijk al boekdelen. En zelfs die kun je weglaten om het meer te laten klinken als een vanzelfsprekendheid.

Actie via krachtige woorden

Er is een lijst van woorden, die je lezers in beweging zet. Het zijn korte, krachtige woorden, zoals:

gratis
extra
gezond(heid)
handig
nu
zeker
jij
resultaat
snel
nieuw
volledig
slechts (voor)
liefde.

De totale lijst telt honderden woorden.

Er zijn nog meer manieren om je tekst in de actieve stand te zetten.
Voor nu heb je stof genoeg tot nadenken.

Wil jij direct meer schrijfslagkracht? Download alle schrijftechnieken voor teksten die je verkoop stimuleren én hun voorbeelden in het e-book Succesvol Online Tekst Schrijven. Of pak het nog beter aan en geef je op voor de online training.

 


Andere artikelen voor als je meer marketingslagkracht wilt:

Social proof voor een boodschap die raakt, zo doe je dat
Contentmarketing uitgelegd aan de hand van een paar praktijkvoorbeelden
6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden
Marketing voor kleine bedrijven en zijn grote voordelen

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching