woordenschat uitbreiden - schrijftips - copywriter

‘Ik vind de juiste woorden niet!’

Schrijftips voor smeuïge, lekker leesbare, aantrekkelijke tekst

De juiste spelling, grammaticaregels en de correcte formulering van typisch Nederlandse uitdrukkingen. Gewoon op het juiste woord komen of herhaling voorkomen. Pffff… Vind jij de juiste woorden niet? Ik soms ook niet. Bovendien schrijf ik zoveel teksten dat ik het gevaar loop, dat ze wat op elkaar gaan lijken. En ik moet voorkomen, dat mensen mijn handschrift herkennen in de teksten die ik voor anderen opstel. Het is hun tekst, niet de mijne. Mijn woordenschat daagt mij dan ook constant uit.

Mijn vocabulaire bijhouden is cruciaal als ik lekkere teksten wil blijven schrijven. Daar heb ik zo mijn manieren voor. Lees en bepaal welke bij jou passen en ook jij zit zelden meer om woorden verlegen.

Je woordenschat uitbreiden

‘Je spreekt in woordenboektaal,’ zei men vroeger weleens. Ik had het over ‘vocabulaire’ in plaats van ‘woordenschat,’ ‘abuis’ in plaats van ‘vergissing.’ Het kwam vanzelf en ik wilde zeker niets pretenderen door zo te praten. Mijn woordenschat werd een keer gemeten op de havo. Hij bleek twee keer zo groot als het gemiddelde. Gek was dat niet: ik schreef elke dag. Gedichten, loesjeachtige teksten, columns (blogs) en verhalen.

De gemiddelde Nederlander heeft een woordenschat van zo’n 40.000 woorden. Mensen met een afgeronde hbo-opleiding ongeveer 60.000. Degenen die onder het gemiddelde zitten, kunnen zich minder goed uitdrukken. Zij missen de nuancering om hun ideeën, mening en gevoelens onder woorden te brengen.

De Nederlandse taal is bijzonder als je er een beetje in duikt. Zo hebben wij vreemde woorden, die wij dagelijks gebruiken. Kijk maar eens naar woorden als ‘hagelslag’ en ‘pindakaas.’
En hoewel de Engelse taal zoveel uitgebreider is dan de onze, kun je aardig spelen met het Nederlands.

Goed geformuleerde zinnen en lekker leesbare tekst beginnen bij je woordenschat. Vind jij de juiste woorden gemakkelijk, dan gaat het schrijven zoveel gemakkelijker. En is je boodschap zoveel helderder, omdat jij je woorden zorgvuldig kiezen kan. Je woordkeuze is groot, dus je nuancering is tot in detail uitgezocht.

Eén woord kan je hele boodschap veranderen.

Je woordenschat uitbreiden is betrekkelijk eenvoudig:

  • Lees. Vakliteratuur geldt niet als het gaat om het uitbreiden van je woordenschat. Het gaat hier om het ontwikkelen van creativiteit. Om in de flow komen van het schrijven.
    Lees de krant, een leuk tijdschrift, romans. Mijn favoriete boeken zijn detectives en historische romans, gedichten en loesjeachtige quotes. Soms lees ik 3 boeken tegelijkertijd.
    Ik las slecht vroeger. Langzaam, helemaal als het hardop moest. Elke avond zat ik op het krukje in de hoek van de keuken voor te lezen, terwijl mijn ouders de afwas deden. Ik vond lezen afgrijselijk! En op de havo moest ik hele boekenlijsten afwerken. Voor 3 talen. Pffff… Tot ik in Italië ging werken als zomerau-pair en daar teruggeworpen was op mijzelf. Naast mijn werk moest ik mijzelf vermaken: de jongens in het gezin waren buiten de Engelse lessen van mij en af en toe een uitje met zijn allen zelden thuis. En hun ouders werkten. Mijn Italiaans was nog te slecht om tv te kijken, maar ik had een stapeltje flinke pillen mee. En ik ontdekte hoe ik kon duiken in een andere wereld. Zaaalig! Klein Baas, Kruistocht in Spijkerbroek en een paar pockets van de serie De Kat Die… Ik had ze uit in nog geen 3 maanden tijd en merkte bij elk boek, dat ik het erg vond dat hij uit was. Had moeite afscheid te nemen. Mijn leestempo was in die tijd gestegen tot normaal. Daarna ben ik altijd blijven lezen.
    Ja, er zijn periodes dat ik weinig lees. Tot ik de bieb of Donner weer in loop…

    Heb jij een hekel aan lezen? Of geen rust voor een boek of krant? Maak het leuk voor jezelf. Een stripboek, de column van Youp van ‘t Hek, voorlezen voor je kinderen of een humoristische gedichtenbundel helpt al. Trek de trui aan waar je je lekker in voelt en trek je terug op je favoriete plekje in huis met een kop van je lekkerste thee of koffie. Lees 10 minuten voor het slapen gaan. Elke avond. Houd je dat een maand vol, dan merk je dat je er een kwartier van maakt. Misschien zelfs een halfuur.
    Wat je ook merkt, is dat je tijdens je schrijverijen de juiste woorden gemakkelijker vindt. En de zinnen zich steeds meer als vanzelf vormen. En je op mooie quotes komt. Je eigen quotes wel te verstaan
  • Schrijf. Tijdens je klantgesprekken, gesprekken met je familie en vrienden, tijdens je denkproces over een probleem of uitdaging. Schrijf alles op, het liefst met pen en papier in het begin. Schrijven met de hand activeert meerdere gebieden in je brein, die samenwerken en zo zorgen dat er een betere tekst uit je balpen rolt.
    Schrijf je ideeën helemaal uit en blijf oefenen met het formuleren van zinnen.
    Je zult zien, dat het schrijven van de teksten voor de promotie van je aanbod en je content al snel 2 x zo snel gaat. En je gemakkelijk op ideeën komt, die je voorheen niet voor mogelijk hield.
  • Puzzel en doe woordspelletjes. Er zijn er genoeg die je kunt spelen vanaf je smartphone of tablet. En de meeste beginnen eenvoudig. Pak de kruiswoordpuzzel uit de plaatselijke krant of doe een spelletje met je gezin aan tafel, gewoon onder het eten: bijvoeglijk naamwoorden die beginnen met een ‘e,’ een ander woord voor […] of gewoon ‘ik zie, ik zie.’
    Er zijn ook genoeg woord- en weetspelletjes op tv (sorry, ik heb geen Netflix…), zoals de S.P.E.L.show en Oh, Wat Een Jaar.

Alles wat je geheugen traint en het creatieve gebied in je brein activeert, werkt.

Synoniemen bij de hand hebben

Je snapt dat wanneer je maar één alternatief kent op het woord ‘creëren’ je snel in herhaling valt.
Dat geldt ook voor clichés als ‘in je kracht staan,’ ‘converteren,’ ‘persoonlijk leiderschap’ en ‘ hoogwaardige kwaliteit.’

Merk jij dat je geregeld teruggrijpt op hetzelfde woord of formulering, zoek dan naar synoniemen en maak er een lijstje van:

  • Luister naar de woorden die je klanten gebruiken. Jij hebt het misschien over ‘stevig staan’ en zij over ‘zelfvertrouwen en eigenwaarde krijgen.’ Wie heeft het in een gesprek over ‘ik wil de regie nemen over mijn leven?’ Praktisch niemand. Welke woorden gebruiken ze wel? Tieners hebben het niet over faalangst, maar over de praktijk: ‘Ik durf niet te bellen of een winkel in te lopen om te vragen naar een stageplek. Te bang dat ze het me gek vinden.’
    In hoeverre kruip jij in de belevingswereld van je doelgroep?
  • Ik heb altijd een lijstje met synoniemen bij de hand. Deze verandert: ik betrap mijzelf erop, dat een synoniem wel erg favoriet wordt. Of ontdek nieuwe, betere alternatieven. Nuanceringen
  • Ook raadpleeg ik Synoniemen.net nog weleens.
    Waar de Engelse taal specifiek is in zijn nuancering (hier is het ‘gezellig,’ daar is het ‘cosy,’ maar dat is wat anders dan ‘nice’), is de Nederlandse taal vaak wat ongenuanceerd. En dus beperkt in het kiezen van dat woord, dat precies aangeeft wat jij bedoelt. Dat maakt de juiste woordkeuze nóg belangrijker
  • Ik lees veel en stuit nog weleens op woorden, die je nog maar zelden hoort of leest. Ook daar houd ik een lijstje van bij. Af en toe deel ik deze via social media.
    Woorden uit mijn huidige lijstje: kordaat, klemtoon, clandestien, buitenkans, ontmoeten, kostelijk en kek.
    Welke woorden vullen jouw lijstje?

Ken je uitdrukkingen

Een lerares Nederlands lachte mij uit. Hard uit.
Ik was 15 en stond compleet in mijn hemd voor mij leeftijdgenootjes: ik was immers ‘de Neerlandicus.’
Wat ik verkeerd had? Ik heb geen idee meer waarover ik vertelde, maar het verhaal kwam uit mijn tenen en de lachsalvo haalde mij uit mijn verhaal.
Mijn zusje was thuis ‘op hete draad getrapt,’ dat zei ik. 
De hele boodschap van mijn verhaal was weg, deed er niet meer toe, was onbelangrijk geworden. Ieders focus lag op de hete draad.
Ik lach er nu hartelijk om en mijn kinderen kennen het verhaal natuurlijk (en lachen me ook uit), maar toen… ik ging door de grond!

Spreekwoorden, gezegden en andere typisch Nederlandse uitdrukkingen helpen je je boodschap bondig en lekker leesbaar te houden. En begrijpelijk, mits ze algemeen bekend zijn.
Als je stelt dat ‘er een schip met zure appelen aankomt,’ zal lang niet iedereen je snappen.
‘Nul op het rekest krijgen’ waarschijnlijk wel.

Pas je uitdrukkingen aan aan de leeftijd en het werk- en denkniveau van je doelgroep. Jongeren kennen andere uitdrukkingen dan gepensioneerden.
En zorg dat ze correct zijn. Anders loop je het risico dat je op Taalfoutjes terecht komt. Of in de S.P.E.L.show. Oeps.
Alle spreekwoorden en andere uitdrukkingen zijn te vinden op het internet.

Je eigen gecreëerde quotes inzetten

Quotes van collega’s en grote namen in en buiten jouw vak geven je boodschap extra cachet.
Maar eerlijk gezegd: je eigen quotes nog meer…

En reken er maar op, dat jij quotes hebt van jezelf. Let maar eens op als je in gesprek bent, over je missie of visie schrijft of je mening geeft over iets in jouw tak van sport. Dáárin liggen jouw quotes.

Heb je een pay-off? Zet deze in op meer manieren dan enkel bij je logo.
Je pay-off of oneliner past hoogstwaarschijnlijk goed in of onderaan de tekst van je aanbod, je blog en podcast en aan het eind van je presentatie als resonerende ‘overdenker.’

Weten hoe je het schrijft

Het schrijven gaat je gemakkelijker af wanneer je woordenschat toereikend is.
En jij weet hoe je de woorden spelt. Werkwoorden goed vervoegen is eenvoudiger dan jij misschien denkt. Wanneer gebruik je ‘als’ en wanneer ‘dan?’ Wanneer ‘die’ en wanneer ‘dat?’ ‘Jouw’ en ‘jou?’
Hoe bouw je je zinnen op? En hoe bouw jij je boodschap op? Hoe zorg jij bovendien, dan mensen vanaf de titel tot en met de klikbutton je boodschap lezen?

Deelnemers aan mijn trainingen krijgen de kneepjes van een rake tekst mee door wat ze leren direct in de praktijk te brengen. En doordat ik de Nederlandse taal eenvoudig te behappen maak. En zij weten hoe ze hun creativiteit aanzwengelen.
Aan het eind van de training zijn ook jouw teksten klaar! En heb je mij of mijn collega’s niet meer nodig.

is dit wat voor mij?

 

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching