verkopende tekst tips

Woorden die je verkopende tekst onderuit halen

Wanneer je verkopende tekst schrijft, is het handig te weten welke woorden je boodschap sterker maken en welke juist afbreuk doen aan wat je wilt bereiken.

In dit artikel geef ik je een lijstje woorden die je verkopende tekst oftewel copywriting onderuit halen.

Niet

Het woord ‘niet’ wordt overgeslagen in het onderbewuste. Het gevolg is dat mensen het tegenovergestelde doen van wat je vertelt. Denk maar eens niet aan een roze olifant.

Vermijd het woord vooral in het beschrijven van je voordelen en resultaten.

Alternatieve woorden voor ‘niet’: zonder, in plaats van, voorkomen dat. Niet doen = laten, niet mogelijk = onmogelijk, niet duur = voordelig. Dus zoek het juiste woord.

Het vergt wat oefening. Je zult zien hoe vaak je het woord ‘niet’ gebruikt.

Moeten

Wil je druk op de ketel zetten, kom dan vooral het woord ‘moeten.’ Vind je het dus belangrijk stelling te nemen en ben je zuinig met zijn gebruik, dan zet je je boodschap juist kracht bij met ‘moeten.’

In alle andere gevallen is het verstandig ‘moeten’ zoveel mogelijk te vermijden. We moeten namelijk al zoveel. Mensen zullen de hakken in het zand zetten wanneer jij hen vertelt wat ze moeten doen.

Alternatieve woorden voor ‘moeten’: aanraden, adviseren, de voorkeur hebben/geven aan.

Misschien

‘Misschien’ is een van mijn minst favoriete woorden. Het geeft een escape, een twijfel weer. ‘Ik ben onzeker over wat ik je vertel,’ ‘het zal bij jou als lezer wel anders zijn’ of ‘je mag er wat mij betreft nog best even over nadenken.’

Je wilt krachtig overkomen in je promotie. Schrap het woord ‘misschien.’

Mogelijk en kunnen

Hetzelfde geldt voor de woorden ‘mogelijk’ en ‘kunnen.’ ‘Het zou zo kunnen zijn’ of ‘het is zo.’ ‘Je kunt … doen’ of ‘je doet.’

‘Coaching kan je relatie verbeteren’ klinkt minder krachtig dan ‘Coaching verbetert je relatie.’
Voel je het verschil?

Laat ze achterwege dus.

Lijdende vorm en voltooide tijd

‘Ons systeem zorgt ervoor dat het proces versneld wordt, waardoor klanten beter worden bediend en uw producten sneller kunnen worden afgehaald. Het door ons ingeregelde systeem wordt altijd op maat gemaakt.’ Ik formuleer maar even wat.

De voltooide tijd en lijdende vorm maken je tekst traag en stroperig.
‘Ons systeem zorgt voor een versneld/sneller proces. Klanten krijgen eerder een seintje om hun producten af te halen. Het systeem is op maat. Wij regelen het bovendien in voor u.’ Dit voldoet. Het is helder en lekker vlot geschreven.

Altijd, alles en overal

Absolute termen zijn vaak te stellig: ze zijn onvermijdelijk en dus nauwelijks te ontwijken.

Kom je hiermee, bewijs het dan als je kunt. Wees er anders voorzichtig mee, maar blijf concreet.

Denken

Je denkt, dat… Het is weinig krachtig en gemakkelijk in twijfel te trekken. Critici zullen vragen om bewijs.

Alternatieven: je vindt of bent van mening… Kom met goede argumenten, die je mening ondersteunen.

Heel, erg, ontzettend en vreselijk

Om je boodschap kracht bij te zetten is iets groter maken onnodig.

Tenslotte, wanneer jij ontzettend druk bent, hoeveel drukker is dat dan wanneer je druk bent?
Iemand die heel erg overspannen is, heeft een burn-out.

Haal deze vergrotende bijvoeglijk naamwoorden uit je tekst en kijk eens hoeveel krachtiger hij juist wordt.

Meer, goed en beter

Kijk uit met suggestieve formuleringen en woorden. Wees concreet, meetbaar waar mogelijk. ‘Meer omzet,’ hoeveel meer is dat? En in hoeveel tijd?
‘Meer energie’ wordt ‘energiek’ en ‘goed advies’ wordt ‘het beste/best passende advies.’
En ‘een betere internetverbinding’ wordt ‘een stabiele internetverbinding.’

Verkleinwoorden

Ben je zzp’er? Dan heb je geen bureautje of bedrijfje. Je hebt immers ook geen opdrachtjes of klantjes, toch? Een klant vindt een fout ook geen foutje of misverstand een misverstandje. En als ondernemer ken jij nauwelijks beetjes. Je doet het immers helemaal of je laat het links liggen.

Neem jezelf, je hulp en daarmee je business serieus, ook in je teksten en haal de verkleinwoordjes… verkleinwoorden eruit.

Veel, vaak en bijna

Ik maak me hier ook schuldig aan af en toe. Ze vallen eigenlijk vaag taalgebruik en de uitwerking is hetzelfde als wanneer je ‘meer,’ ‘beter’ of ‘goed’ schrijft. Een echte criticus vraagt je om een onderbouwing. Het gros van de mensen zoekt verder zonder te vragen.

Verkopende tekst vergt echter nog meer techniek. En creativiteit. En voorbereiding. Bovendien doet tekst op zich niets. Tekst is statisch. Je hebt een plan nodig om je tekst onder de aandacht te brengen en vervolgstappen te maken om van leads klanten te maken. Heb je daar hulp bij nodig? Spar er eens over met de prof.

ik kan wel wat hulp gebruiken

 


Andere blogonderwerpen, die je een stap verder helpen:

Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst te weinig oplevert
1000 Woorden zeggen meer dan 1 plaatje
Storytelling gaat de dienst uitmaken in je marketing
4 Contentideeën die geweldige resultaten opleveren

 

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Dit geldt niet alleen voor verkopende tekst. Ook formuleringen in een verslag/notulen, in een beleidsstuk, worden krachtiger als je je aan deze regels houdt. (Het heeft me wat moeite gekost om het onder de knie te krijgen, soms pas ik het bewust toch toe, soms lees ik later iets en denk: dat had ook nog beter gekund!) Dank voor het delen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching