saaie tekst

Woorden en termen die je tekst dodelijk saai maken

Saaie tekst is niet alleen slecht voor het overbrengen van je boodschap. Mensen verwachten dat jij je bevlogenheid overbrengt in je teksten. Ze willen geïnspireerd en besmet worden. Ze willen herkenning en erkenning, zodat zij zich identificeren met jou als merk. Daarnaast is de gemiddelde Nederlander steeds sneller afgeleid. Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen bleek, dat ons vermogen om een saaie tekst helemaal te lezen de afgelopen 10 jaar met 20% afnam.

Vlot schrijven is dus essentieel. En verwar het niet met de algemene mening, dat tekst kort moet zijn. Lange teksten worden wel degelijk goed gelezen, mits ze lekker leesbaar zijn. En interessant.
Vermijd saaie tekst, luidt de boodschap.

Je tekst wordt slaapverwekkend als je de verkeerde woorden en frases toepast. Er zijn tientallen voorbeelden, maar ik zet de meestvoorkomende voor je op een rij.

Woorden en frases, waarbij lezers in slaap vallen

1. ‘De cijfers, welke …’

En andere ouderwetse termen als ‘dienen’ en ‘middels.’ Het is ambtelijk taalgebruik en het haalt de snelheid en de spirit helemaal uit je boodschap. Zelfs je meest vooruitstrevende aanbod verliest zijn glans en jeugdigheid.
Zie jij Apple of Coolblue dit soort woorden al gebruiken? Lijkt me niet!
Deze termen krijg je niet eens op de middelbare school, hooguit met woordbetekenis.

Wees modern in je taalgebruik en zorg voor een balans tussen schrijftaal en spreektaal.

2. Ten behoeve van …

Ten aanzien/opzichte van (= over, wat betreft)
Op het gebied van (= in)
Voorzien van (= geven, leveren, krijgen, hebben)
Ten gevolge van (= vanwege, door)
In verband met (= door, wegens) …

Deze termen maken je boodschap stroperig en stoffig ouderwets. Je creëert er bovendien afstand mee. Lezers vragen zich af wat je leeftijd is. En hoe hoog je tuuttuuttuuttuutgehalte is.
Zelfs je innovatieve oplossing ligt verborgen onder een laag stof met dit soort bewoordingen.

Herstel het stoffige imago van je aanbod. Deze termen hebben moderne, korte synoniemen.

3. Op het snijvlak van …

‘Ik heb het tegen mijn collega’s aangehouden …’
‘Laten we dit onderwerp direct aftikken …’
‘Ik heb een vorkje geprikt met …’

Managementtaal, jak! Het klinkt zo vlot, maar ze zijn zo hol en ze worden te vaak en te pas en te onpas gebruikt!
Ik ben visueel ingesteld en zie letterlijk voor mij hoe iemand iets tegen iemand anders aanlegt. Een papier, een boek. Of hijzelf.

Vermijd het, alsjeblieft! Je hebt gewoon overlegd, niets meer, niets minder.

4. In je kracht gaan staan

Hetzelfde geldt voor coachtaal.

Naar een hoger niveau tillen
Overvloed creëren
Iemand in zijn energie zetten
Je hogere zelf …

Ook al leg je het nog zo vaak uit, omdat ik niets met ‘mijn goddelijke zelf’ kan, onthoud ik ze niet. En daar ben ik niet alleen in.

Schrijf in de taal van je klant en wees concreet.

5. Kunnen gaan gebeuren

‘De cijfers worden geanalyseerd, waarna er advies wordt uitgebracht. Daarna gaan we kijken naar waar de verbeterpunten liggen en wat er kan gaan gebeuren wanneer welke wijzigingen doorgevoerd worden.’

Voel jij hem?
Heb jij de neiging werkwoorden achter elkaar te planten in je zinnen? Voltooide tijd of lijdende vorm te gebruiken?

Verwijder de helft van je werkwoorden en zet alles in de tegenwoordige tijd.
Je zult versteld staan van hoeveel vlotter dat bekt!

6. Outside the box denken …

En andere clichés, die in het dagelijks gebezigde Nederlands geslopen zijn.

Hoogwaardige kwaliteit
Klantvriendelijke service
De klant centraal
Klantgerichtheid staat hoog in het vaandel …

Het zijn inkoppers en dat maakt ze tot holle frases. Klanten gaan ervanuit, dat zij centraal staan, je kwaliteit levert en klantgericht handelt. Zoek bovendien synoniemen voor deze clichés als je ze toch gebruiken moet.

7. Wij …

Of ik.
Jij bent en jullie zijn zoveel minder belangrijk dan degene voor wie je aanbod bestemd is. Tenzij je het daar natuurlijk niet mee eens bent. In dat geval is je tekst ingestoken a la ‘Wc-eend adviseert Wc-eend.’

Spreek je lezer (lees ‘potentiële klant’) direct aan in je teksten. ‘Jij’ of ‘u’ dus in plaats van ‘ik’ of ‘wij.’
Je komt automatisch klantgericht over en zet hem of haar in het zonnetje.

‘Maar wat als ik best een saai vak heb om te beschrijven? Hoe laat ik mijn tekst sprankelen?’
Dat is minder moeilijk dan jij misschien denkt. Je vak mag immers saai overkomen, maar is het dat ook? Jij vindt vast van niet. En dus hoeft je tekst en boodschap dat ook niet te zijn.

Hoe verder?

Ik geef geregeld korte workshops, waarin ik dit en andere deelonderwerpen behandel om jou steeds beter te leren schrijven. En daadwerkelijk leads te genereren, zoals de workshop Schrijf je Salestekst in Slechts 2 Uren. Houd de workshops van de Van Vondel txt Schrijfacademie in de gaten.

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching