welke blog bij blogtijd en inspiratie om te bloggen

Welk type blog kies je met de tijd en inspiratie die je hebt? [infographic]

Op dit moment ben ik bezig met het schrijven van een boek over contentmarketing. Een boek is content in zijn ultieme vorm en ik zit soms dagen onder een steen om mijn gedachten op het scherm te krijgen. In die perioden vind ik het ingewikkeld nog tijd, zin of inspiratie te vinden om te bloggen. Nu is schrijven mijn vak, maar ook ik ben weleens toe aan wat anders dan nog meer tekst… Ik heb echter een systeem die zorgt dat ik jou ook tijdens dit soort perikelen steeds een stap verder blijf helpen. Ik stretch mijzelf om er alles uit te halen bovendien. Nog meer wanneer ik weinig blogtijd en inspiratie heb…

Kies je type blog naar blogtijd en inspiratie

Onderstaande infographic helpt je met het vasthouden van de continuïteit van je blog. Consistent zijn met bloggen is een voorwaarde voor succes. Kijk dus goed naar je agenda en selecteer op welke blog je deze week (of maand) insteekt.

Nu weet ik hoe eenvoudig het is om te zeggen dat je geen idee hebt waarover je het dan hebben moet. Het is echter relatief eenvoudig om met een goede voorbereiding toch een (groeiende) lijst uitstekende blogonderwerpen te hebben. Ook op korte termijn.

Neem dus niet zomaar genoegen met suggestieve zaken als ‘te weinig blogtijd’ en ‘te weinig inspiratie om te bloggen.’

 

welke blog kies je met jouw tijd en inspiratie

 

Korte uitleg bij de infographic over blogtijd en inspiratie

Je denkt misschien dat een micro- of miniblog gemakkelijker te schrijven is dan een monsterblog. Weinig tijd of inspiratie om te bloggen heeft echter weinig te maken met relevantie of het schrijfniveau dat je nodig hebt voor een kei van een blog. Welke blog dan ook. Elke blog heeft goede copy nodig om te converteren (= mensen bewegen om in actie te komen, zoals je weggever downloaden, je product aanschaffen of contact op te nemen voor je dienstverlening of product).

Het schrijven van een blog vraagt om een mix van vaardigheden van de journalist/onderzoeker, de verhalenverteller, de leraar en… de copywriter. Geweldige copy maakt mensen nieuwsgierig genoeg om door te klikken, juist in een tekst die past in een tweet. Binnenkort schrijf ik een artikel over copywritingformules die je socialmediaberichten en dus je microblog populair maken.

Ook bij een miniblog is het belangrijk dat je jezelf uitdaagt hem iets extra’s te geven. Zoek de diepgang in een enkele tip of detail en zorg dat je hoofdtitel call to action subliem is.

In de ‘gewone’ blog zijn je schrijfvaardigheden misschien nog het minst belangrijk van de 4 blogtypen. De uitdaging ligt hier echter in betere content en context dan ieder ander. Je copy is dus alsnog belangrijk om snel to the point te komen en van begin tot eind te blijven inspireren. Vergeet je call to action niet bovendien.

In de monsterblog zijn schrijfvaardigheden essentieel. Je wilt immers dat hij uitstekend gelezen wordt. En dat mensen een vervolgactie doen. Een monsterblog is:

  • to the point van begin tot eind
  • goed opgebouwd, beginnend bij een korte intro over waar het artikel over gaat, steeds verder in details tredend in de loop van de tekst. Kijk maar eens naar een lang krantenartikel. Een goede heeft deze opbouw. Zo bepalen mensen zelf hoe diep ze willen duiken in de materie
  • goed opgedeeld in hoofdstukken voor meer overzicht en een goede leesbaarheid
  • heeft uitmuntende copy in zijn kopteksten en call to action(s).

Aanvullende blogtips

  1. Maak een mix van deze blogtypen
  2. Voeg blogs samen tot een nieuw artikel. Kijk bovendien naar wat je toevoegen kunt aan advies en bewijsmateriaal
  3. Heb je echt weinig tijd, maak dan een podcast van een van je meest succesvolle artikelen en plaats deze bij de blog. Neem hem op in Soundcloud, een socialmediakanaal gebaseerd op geluid. Via dit kanaal deel je eenvoudig je opgenomen podcast.

Het blogsysteem

De keuze uit het type blog op basis van tijd en inspiratie is slechts onderdeel van blogsysteem. Hoe beter jouw systeem is, des te beter je resultaten. En omdat bloggen tijd vergt, wil jij dat hij presteert.

Het bouwen van een systeem dat werkt voor jou geef ik je tijdens trainingen.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching