Webpagina's updaten of niet?

Je webpagina’s updaten of niet?

‘Wanneer wordt het tijd om onze website te vernieuwen? En hoe bepaal je dat? Waar kijk je naar?’
‘Kijk naar je business en vervolgens per webpagina of hij een update verdient of niet.’
‘Hoe vaak doe je dat?’
‘Zelf update ik eens per jaar de website of enkele webpagina’s van mijn klanten.’
‘Waarom elk jaar?’
‘Omdat jouw bedrijf geen jaar stil staat. Er is altijd wel wat veranderd. Bovendien verandert er van alles in de wereld van de marketing. Om één ding te noemen: Google past zijn algoritme regelmatig aan, waardoor we opnieuw moeten kijken naar de vindbaarheid van de verschillende pagina’s. Bovendien wil je dat je website steeds beter presteert. Dat kost tijd op basis van voortschrijdend inzicht.’
‘Juist. Oké, dat begrijp ik ergens wel. Maar waar kijk je naar?’
‘Ga de volgende zaken na…’

Je website vernieuwen: kijk naar je business

Ga goed na wat het afgelopen jaar (of jaren) veranderd is in je bedrijf. Welke ontwikkelingen heeft je bedrijf doorgemaakt en welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?

Sluiten je aanbod en dus de verschillende webpagina’s nog aan bij waar je bedrijf nu staat? En waar je naartoe wilt? Bepaal vervolgens welke webpagina’s je updaten moet.

Is je doelgroep verschoven naar een andere groep mensen, dan kan het zijn dat je aanbod niet langer naadloos aansluit bij de behoefte en wensen van deze groep. Of je boodschap wordt anders. Je taalgebruik of de informatie op je webpage heeft aanpassing nodig.

Voorbeeld 1: hacks, databeveiliging en veranderende wetgeving zorgen dat goede beveiliging van alle apparaten van je klanten steeds meer aandacht vragen. Deze dienstverlening heeft nog geen prominente plek op je website. Met een paar simpele aanpassingen schuif je hem naar voren.

Voorbeeld 2: je bedrijf ontwikkelde games voor de jeugd. Deze groep is visueel ingesteld en neemt informatie tot zich via video: demo’s zijn flashy en snel. En kort. Je begaf je bovendien meer op YouTube en Instagram dan je website. Je website was ondergeschikt. De afgelopen jaren verlegde jij je focus echter langzaam naar het bedrijfsleven. Dat verandert veel in je boodschap. Je website wordt belangrijker, evenals geschreven tekst. Je breidt je website uit met een blog en vlog en een of meerdere aanbodpagina’s. Je taalgebruik verandert. De website wordt daarmee de spil van je marketing. YouTube en Instagram blijven belangrijk, maar je creëert ook daar een nieuw kanaal/account om een nieuwe doelgroep aan te trekken. LinkedIn wordt ingezet, omdat het bedrijfsleven daar goed aanwezig is.

Je website updaten: kijk naar de wereld van marketing

Welke ontwikkelingen zijn er op het gebied van marketing? Je website aanpassen aan de allerlaatste trend is lang niet altijd nodig, zeker niet zo lang hij klantvriendelijk ingericht is.

Toch heb je te maken met snelle ontwikkelingen. Bij sommige zaken is het noodzaak om bij te blijven. Zo verandert Google voortdurend het algoritme. Wil jij voorkomen dat je duizenden euro’s stopt in Google advertenties en andere vormen van betaalde promotie? Zorg dan dat je SEO op orde is en blijft voor meer organisch verkeer (= bezoekers die je website gevonden hebben, doordat je direct onder de Google advertenties staat én een aantrekkelijke SEO-titel en meta omschrijving (lees ‘aantrekkelijke tekst in de googleresultaten’) hebt.

Check hoe hoog je scoort met je zoektermen. Ga elke webpagina na en bepaal of deze verbetering nodig heeft.

Je website vernieuwen: wat vertellen de resultaten?

Google Analytics is een bron van data en dus inspiratie om je website verder fijn te slijpen.

  1. Wordt je website in het algemeen goed bezocht en zit daar een stijgende lijn in?
  2. Wat is de bounce rate (het percentage bezoekers dan na het bezoeken van 1 pagina wegklikt van je website) en hoe verhoudt die zich ten opzichte van de vorige periode? Of vorig jaar?
  3. Wat is het percentage bezoekers dat handelt? Dit is het aantal bezoekers : het aantal bezoekers dan iets download, deelt, een reactie plaats, een aankoop doet, een prijs/offerte opvraagt of contact opneemt
  4. Welk type bezoekers trekt je website?
  5. Waar komen deze bezoekers vandaan? Google, LinkedIn, …? Welke patronen zie je als je deze data een tijd lang verzamelt en vergelijkt?
  6. Vanaf welk apparaat bezoeken zij je website? Is je website responsive (past hij zich aan aan elk apparaat)?

Webpagina’s updaten: wat zeggen de resultaten?

Er hoort nog een punt in het rijtje hierboven: welke pages trekken de meeste bezoekers? En welke krijgen geen enkele aandacht?

Wat is het probleem en hoe los je dat op?

 

1. De webpagina wordt goed bezocht, maar converteert niet (er komt geen verkoop uit, er wordt niet doorgeklikt, reactie achtergelaten en/of hij wordt niet gedeeld). Komt het bezoek vooral van Google, dan is je SEO (vindbaarheid door de juiste zoektermen) in orde. Komen je bezoekers voornamelijk via een socialmediakanaal op deze webpage, dan is je socialmediastrategie en de invulling en uitvoering ervan in orde.
Klikken mensen na een paar seconden al weg, dan mist er iets in je boodschap.
Hij resoneert niet door:

  • je taalgebruik. Te moeilijk, te wollig of je gebruikt andere woorden dan je doelgroep bij voorbeeld
  • de indeling van de webpage. De teksten ogen taai doordat de blokken tekst te groot zijn en te weinig subtitels bevatten, zodat ze de tekst niet goed kunnen screenen
  • de inhoud van je boodschap (tekst en beeldmateriaal) is onaantrekkelijk, niet helder of onvolledig
  • hij vertelt niet wat de titel/meta omschrijving of je posts op social media vertelt. Geef wat je belooft
  • hij mist een call to action.Je webpagina heeft vernieuwing nodig.

2. De webpagina trekt weinig bezoekers:

  • je aanbod sluit niet aan bij je doelgroep. Bepaal of je je webpagina updaten of verwijderen moet
  • je boodschap is niet aantrekkelijk genoeg of mist informatie. Is de webpage belangrijk, voer dan de nodige verbeteringen door in de tekst, promoot het aanbod van deze pagina en kijk na 2 maanden opnieuw of hij genoeg bezoekers trekt
  • je promoot je aanbod te weinig. Je weet wat je te doen staat. Ga van tevoren goed na hoe en waar je reclamemaakt en stel een plan op, zodat de promotie er niet steeds bij in schiet
  • je aanbod is slecht vindbaar op je website. Update je webpagina voor search. Dat betekent SEO-onderzoek en de zoektermen invoeren in de tekst en achter de website. Meet ook hier na ongeveer 2 maanden het resultaat.

3. De webpage trekt steeds meer bezoekers en potentiële klanten kloppen aan, maar het mag nog meer:

  • verander niets
  • promoot meer.

Je blog en andere content

De webpagina’s van je blog en andere content hebben een iets ander benadering nodig. Ik heb de strategie in de basis beschreven in een artikel en uitgebreid in mijn boek Experttips voor Contentmarketing met Rendement.

Ik kan je nog meer vertellen over wanneer je je webpagina’s updaten moet of niet. En hoe. Voor nu is dit denk ik genoeg stof om na te gaan. Een volgende keer ga ik hier dieper op in.

gratis webscan - doet jouw website wat hij moet doen?Doe de gratis webscan voordat je je webpagina’s updaten gaat

Je website als verkoopkanaal, wil jij dat ook? Vraag jij je af wat al goed voor elkaar is en waar verbeterpunten liggen?
Geef je website dan op voor de gratis webscan.
Wij kijken er met 3 petten naar: die van de copywriter, de marketeer en eventueel de contentmarketeer.

 


Andere interessante artikelen als je voor groei gaat:

Een verkopende website, wat heeft die nodig?
Wat veel mensen vergeten in de SEO achter de website
‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Naamsbekendheid opbouwen, zodat mensen direct aan jou denken

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching