Wat is marketing?

Wat is marketing eigenlijk?

Marketing is meer dan reclame maken

De meeste ondernemers zien marketing als promotietechnieken en -activiteiten om je producten of diensten zoveel mogelijk te verkopen op zo kort mogelijke termijn. Reclame dus. Geen wonder dat marketing een slechtere naam heeft dan de advocatuur: reclame maken staat gelijk aan aan-oplichting-en-opdringerige-praktijken-grenzende praktijken. Daar houden veel bedrijven zich graag verre van. Bovendien werkt het niet, merken zij. Een andere, frisse kijk op marketing helpt. In dit artikel geef ik antwoord op de vraag ‘wat is marketing?’ en hoe jij je integriteit daarin behoudt en toch de beste klanten aantrekt. 

Uitgaand van integriteit en je doelgroep bereiken, wat is marketing dan precies?

Reclame maken is slechts een onderdeel van marketing

Marketing is gericht op het trekken van klanten, maar het is meer dan dat. Veel meer.

  1. Marketing heeft inderdaad als einddoel het stimuleren van de verkoop, maar dat kun je in allerlei vormen gieten. Je trekt namelijk ook klanten door hen te informeren en een eindje op weg te helpen voordat ze bij jou aankloppen. Of door hen iets te bieden, gratis, of hen om hulp te vragen om ergens over mee te denken. Of door je bedrijf te laten zien. Ook dat is marketing. Wat doet jouw bedrijf naast rechtstreeks reclame maken?
  2. Marketing begint al bij het kiezen van je bedrijfslogo en je huisstijl en het kiezen van de juist afbeeldingen bij je marketinguitingen. Deze geven je uithangbord een bepaalde uitstraling. Wat wil jij uitstralen?
  3. Die uitstraling gaat echter verder in de profilering en identiteit van je bedrijf, beginnend bij jou als oprichter, eigenaar en/of directeur. Jij bent het eerste visitekaartje van je bedrijf door je presentatie: je kleding, je haar, je make-up bij vrouwen of gezichtsbeharing bij mannen, je stem, je taal en de toon. Mensen letten eerst op deze zaken. Daarna is het pas belangrijk wat je vertelt. Let maar eens op wanneer je sollicitanten uitnodigt voor een functie op kantoor. Je vindt hen op papier prima kandidaten. Een springt er zelfs uit, maar welke indruk maakt deze kandidaat op jou wanneer hij zich presenteert in een spijkerbroek? Of flirt met de dames bij de receptie?
    Waar laat jij je zien en horen? Hoe en waar? En komt dat overeen met hoe jij gezien wilt worden?
  4. Datzelfde geldt voor de mensen in jouw bedrijf. Wat zij zeggen aan de telefoon, hoe zij omgaan met klanten en leveranciers, hoe strak zij zich daarbij (moeten) houden aan protocollen, hoe zij gekleed zijn en zich gedragen als zij gasten ontvangen. En wat zij op Facebook en Twitter plaatsen en ventileren over zichzelf en het bedrijf. Dit alles bepaalt je bedrijfsimago en dat is een groot onderdeel van je marketing. Imago zit vaak in kleine dingen, zoals een receptioniste die telefoontjes niet terugneemt als ze niet worden opgenomen en een verkoper in de buitendienst die zijn afspraken nooit nakomt. Of een accountmanager die elk weekend uit zijn dak gaat en daar uitgebreid verslag van doet op Facebook, inclusief foto’s van de stunt die hij uithaalt. Wat is het imago van jouw bedrijf en hoe staat het met jullie klantgerichtheid?
  5. Marketing zit ook in de wijze waarop je je producten verkoopt of je opdrachten uitvoert en welke resultaten ze opleveren. In wat je geeft (geef jij je klanten wat ze willen of wat ze nodig hebben?), wat je levert (lever je meer dan waar je klant om vraagt en wanneer laat je je klant los nadat de opdracht klaar is?) en wat je volgende actie is (doe jij aan after sales, upselling, blijf je op de radar van je klant?). Klantgerichtheid is een essentieel onderdeel in je marketing.

Maar wat veel ondernemers nauwelijks beseffen is…

… dat marketing niet draait om jouw bedrijf, maar om je klant. Sterker nog, marketing draait om het vinden van de juiste groep mensen die het meeste baat hebben bij jouw dienst of product.

Wanneer je deze mensen vindt en hen weet te binden aan jouw bedrijf door hen te helpen met lekker leven, werken of ondernemen, dan zet jij marketing in op de juiste manier.

Wanneer jij als onderneming je marketing insteekt vanuit de invalshoek deze groep mensen te bereiken, dan voelt het inzetten van marketing anders en worden de uitingen anders.

Op de vraag ‘wat is marketing?’ antwoord ik altijd: ‘Zorg dat degenen die jou nodig hebben, je vinden kunnen! Wil jij echt helpen? Help dan en start met roepen dat jij hulp biedt!’

Wat is marketing: het beste nieuws…

… dat marketing voor kleine bedrijven relatief simpel is. En je hebt er geen groot budget voor nodig. Daarover vertel ik je binnenkort…

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Een eenvoudig marketingplan in een paar stappen
Haalt jouw marketing je imago onderuit?
Copywriting: het gevaar van korte tekst 
Wanneer is marketinghulp een lapmiddel en wanneer niet?
Memorable Marketing door verhalen te vertellen

Is dit artikel relevant voor jou en wil je meer weten over hoe jij de juiste doelgroep vindt en bindt? Stel je vraag en wij vertellen je of en hoe wij jou het beste helpen.

ik wil een afspraak

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching