grootste concurrentie is...

Wat is eigenlijk jouw grootste concurrent?

‘Wij hebben zoveel concurrentie! En we lijken allemaal hetzelfde te doen.’
‘Mijn collega aan de andere kant van het dorp joept alles van me.’
‘Wij hebben een grote concurrent in de regio. Wij zijn simpelweg te klein om hem te verslaan.’
Is de ander echt jouw grootste concurrent? Laten we daar eens beter naar kijken.

De eerste zin kwam van een IT-bedrijf in Brabant. Ik ging met ze aan het werk en ontdekte als snel, dat zij zich wel degelijk onderscheidden van de rest.

De tweede zin kwam van een kleine makelaar, die last had van het kopieergedrag van zijn collega. Ik raadde hem aan iets te creëren dat de ander niet kon kopiëren. En dat deed hij. Met zijn visie bouwde hij een platform voor aankopers en verkopers, elk met een eigen gebied.

De derde zin was de frustratie van een kleine mkb’er met ambitie, die bij mij een gratis webscan aanvroeg. Ik ben geen mental coach, maar vertelde hem wel dat ‘te klein zijn’ tussen de oren zit. En vertelde hem over de voordelen van klein zijn. En hoe hij deze uitbuiten kon.

Grootste concurrent 1: niet doorhebben dat ze een probleem hebben

‘Veel mensen denken dat als hun testament eenmaal is opgemaakt, alles verder als vanzelf gaat. De ellende start echter vaak als degene overleden is. Partners van erfgenamen bemoeien zich met de erfenis, exen en hun kinderen melden zich opeens, kinderen vliegen elkaar in de haren. Maar bijna niemand voorziet die problemen en denkt dat het wel los zal lopen.’

‘Mensen met lage rugpijn controleren te laat bij de huisarts of het een rugkwestie is. Er kan een ander probleem schuilen achter die pijn. Denk aan de nieren. Op tijd erbij zijn voorkomt zoveel narigheid!’

Je kunt alleen helpen als de ander doorheeft, dat hij of zij een probleem heeft. Eentje die opgelost moet worden bovendien. Onderzoek daarom de noodzaak van jouw hulp. En in hoeverre je doelgroep het probleem inziet. Of voorziet, zoals in de voorbeelden hierboven. Voorkomen is beter dan genezen immers.

Communiceer het

Hoe je dat communiceert? Door voor te schotelen wat er gebeurt wanneer mensen het niet op tijd aanpakken. Heb het erover op je aanbodpagina’s, in je blog, vlog, nieuwsbrief, weggever, training, enzovoort. Maak er je missie van, want…

Besef is de weg naar de oplossing immers

‘Heb ik niet nodig’ – grootste concurrent nummer 2

Ik wilde al jaaaaren voor mijzelf beginnen voor ik de stap daadwerkelijk nam. Wat moest ik immers in een al overvolle vijver tekstschrijvers, schreeuwend om aandacht. De 13 in een dozijn aanvullen met een 14e, dat leek mij geen strak plan.
Tot mijn zwager me vertelde, dat hij nauwelijks een goede tekstschrijver vinden kon. Ik vroeg het bij meer bevriende ondernemers na, en de meerderheid deelde die ervaring.

Ik begon als tekstschrijver, specialiseerde me in copywriting (het schrijven van verkopende teksten) en bloggen (het delen van kennis). En nog steeds had ik oh zoveel concurrentie.

Maar mijn grootste concurrentie komt niet van mijn vele collega’s. In nog niet de helft van mijn offertes heb ik te maken met meerdere partijen. En ik denk dat ik mag zeggen dat ik inmiddels een beter-dan-gemiddelde naamsbekendheid heb.

Wat ik het vaakst hoor, is een enkele zin: ‘De teksten, die kunnen we zelf.’
‘Ik heb een communicatiemedewerker in huis. Zij heeft HBO Communicatie gestudeerd, dus zij kan schrijven.’
‘Ik heb zoveel scripties en werkstukken geschreven. En mijn afstudeerproject. Met die dikke zevens achter de kiezen weet ik dat ik het zelf kan, die webteksten.’
Auw! Want communicatieafdelingen van grote mkb’ers en corporate bedrijven huren mij in voor de verkopende teksten en hun artikelen. Niet omdat ze geen tijd of zin hebben, maar omdat ze tijdens hun opleiding te weinig verkopende en journalistieke teksten hebben geschreven.
En nogmaals auw! Omdat een werkstuk of afstudeerproject wat anders is dan een verkopende tekst of inhoudelijk artikel. En dat merk je zodra jij je eigen geschreven boodschap deelt met de wereld: hij trekt weinig tot geen leads of klanten of de verkeerde.

Mijn grootste concurrent is dus een gedachte of veronderstelling:

Ik kan het zelf.

Hm, dus ook jij krijgt negens op je ingeleverde teksten bij de opleiding tot copywriter? Zijn copywriting en bloggen geen vak?
Voel jij hem? Herken jij dit? Tenenkrommend, niet! Of is het ergens wel begrijpelijk? Hoe dan ook, wij hebben wat te doen aan dat beeld.

Communiceer het

Herken jij dit in jouw vak? Onderzoek eens welke gedachten en veronderstellingen leven onder jouw bestaande en potentiële klanten. Wellicht is de ik-kan-het-zelfhouding jouw grootste concurrent. En wat je weet, kun je bestrijden. Communiceer erover in je promotie en als je kennis deelt, net als in het vorige punt. Creëer noodzaak, want stel hoeveel schade ze aanrichten als ze dit blijven denken.

Vooroordelen en overtuigingen, de laatste grote rivaal

‘De teksten mogen niet zweverig, hoor! Onze vakgebieden worden al zo afgekraakt. En zo zweverig zijn we helemaal niet!’
‘Wat zal mijn familie niet denken? En mijn man! Het past bij mij, maar ik moet het niet doen.’
‘Mensen vinden het vast gek. Daarom vertel ik zo weinig mogelijk over wat ik doe.’
‘Als ik succesvol word, verlies ik mijn vrienden.’

Overtuigen is de zwaarste taak als je aanloopt tegen vooroordelen, veronderstellingen en overtuigingen die tegen je werken. Ze remmen de groei van de mensen uit jouw doelgroep echter ook af, op welk niveau dan ook.

Erachter schuilt angst. Vaak is het angst voor het onbekende.

Het zijn bovendien invullingen, als-dan-gedachten. En niets is zo funest voor vooruitgang als de woorden ‘als… dan….’ Haal daarom de angst achter de vooroordelen en overtuigingen weg.

Communiceer het

Stel vragen. Stuur een korte enquête. Doe onderzoek naar de overtuigingen van mensen.
Verandering is echter ook moeilijk, zeker waar het gaat om dit soort gedachten. Mensen stappen buiten het bekende. Omdenkstrategieën en denkpatroonoefeningen helpen. Urgentie creëren, zoals in het vorige punt beschreven, helpt. Immers, wat als ze niets doen…

Laat mensen voelen hoe het (ook) kan, wat verandering doet. Laat ze proeven hoe het is om voor zichzelf te kiezen.
Communiceer niet hoe het niet is, maar hoe het dan wel is. Verander ‘wat als het niet lukt….’ naar ‘wat als het wel lukt…?’
Is het niet zweverig? Wat is het dan wel?

Wie is jouw grootste concurrent? Is het een collega-bedrijf of is het eigenlijk iets anders?

En vind jij het moeilijk om die boodschap glashelder over te brengen? Laat je dan adviseren. Begin bij voorbeeld eens met een gratis webscan. Ik neem je hele website door en bespreek mijn bevindingen met jou persoonlijk. Jij weet direct wat je te doen hebt, waar en hoe.

 

Een gratis webscan? Ja!

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching