wat doet contentmarketing met je business - magazine, krant, blogger

Wat contentmarketing eigenlijk verandert in je business: de 6 eitjes

Je blog, checklist, krant, magazine of tijdschrift, presentatie en handleiding, e-book of boek en training, ze vallen allemaal onder ‘content.’ Ik besef, dat veel middelgrote en grote bedrijven de term ‘content’ ook gebruiken bij het promoten van producten en diensten. Zuiver genomen is promotie marketing, geen contentmarketing. Het woord zegt het eigenlijk al: ‘content’ staat voor ‘inhoud.’ En contentmarketing staat voor het bereiken van je doelgroep met inhoudelijke stukken. Alles wat te maken heeft met kennis delen en onderling kennismaken valt hieronder. Juist ja, dat rijtje waarmee ik begon. En dat kun je naar believen aanvullen.

Content kent over het algemeen een lange aanloop als je klanten werven wilt: alleen met blijven zaaien oogst je. En oogst je goed met de juiste mix.
Wat doet contentmarketing eigenlijk voor je business? En waarom bereik je vaak meer met contentmarketing dan met zuivere promotie, zeker op de lange termijn? En waarom is de mix van contentmarketing en promotie de allerbeste formule? Ik leg het je uit met de 6 ei’tjes (in het vervolg ‘eitjes’) oftewel resultaten.

Ik noem ze ‘eitjes’ vanwege de gezamenlijke ei-klank in elk resultaat. Deze 6 resultaten bereik je alleen als je aan contentmarketing doet. Het promoten van je aanbod geeft je niet per se of een andere manier van autoriteit en naamsbekendheid. En ook je zichtbaarheid en merkidentiteit, vindbaarheid en bereik zijn gestoeld op een andere invalshoek. Zuivere marketing geeft je bedrijf een ander merkidentiteit en imago dan contentmarketing.

Ik hoop dat je het verschil voelt tijdens het doornemen van de 6 essentiële resultaten van contentmarketing.

Eitje 1: vindbaarheid

Uit ervaring weet ik, dat je salespagina’s volpompen met belangrijke zoektermen de leesbaarheid niet ten goede komt. En een tekst die niet lekker leest, spreekt automatisch niet aan. En een tekst die niet aanspreekt, slaat de plank mis. Je verkoopt minder dan mogelijk. Zo zonde!

Daarom raad ik mijn klanten praktisch altijd aan om blogs te plaatsen op de website, waarin je nog net niet los kunt gaan met die belangrijke zoektermen. Wil jij je vindbaarheid verbeteren, schrijf dan een of meerdere relevante blogs over de belangrijkste zoekterm of een combinatie van zoektermen.

Leuke bijkomstigheid is, dat je met je blog mensen uit je doelgroep laagdrempelig kennis laat maken met jou, je kennis en vaardigheid. En proeven of jij, je mensen, je aanpak en dergelijke bij hen past. Verkopen door niet direct te verkopen verkoopt vaak gemakkelijker.

Dat begint echter bij het feit, dat zij je blog moeten vinden…

zichtbaarheid door content creatieEitje 2: zichtbaarheid

Zichtbaarheid is een combinatie van gevonden worden en superinteressante content. Een blog, boek of e-book schrijven alleen helpt natuurlijk niet je zichtbaarheid te vergroten. Een vlog, podcast bijhouden ook niet. Heb jij een krant of magazine of training gecreëerd, dan verspreid je deze automatisch. Als gratis weggever of betaald.
Je artikelen, video’s en luistersessies slinger je op diezelfde manier de wereld in. Op de manier, waarop jij je doelgroep bereikt. En de clubs, waarin je doelgroep verenigd is.

Dit is contentmarketing: je zorgt actief, dat je content je potentiële klanten bereikt.

Zoek zowel online als offline naar de kanalen, waar je prospects en suspects het meest verenigd zijn.

Eitje 3: naamsbekendheid

Elke vorm van content vergroot je naamsbekendheid als deskundige op jouw vakgebied. Jij bepaalt, hoe jij je onderscheidt van de rest. En op welke manier.

Wees jezelf. En kom met aanvullende, unieke content. Struin Google af op wat er al geschreven, verteld en gefilmd wordt over jouw onderwerp en doe meer. Beter. Anders. En zorg, dat het bij jou past. Bij je onderscheidend vermogen en je boodschap. Én je doelgroep.

En vooral: blijf zaaien. Alleen die continue zaaiers oogsten en blijven oogsten op lange termijn.

Eitje 4: merkidentiteit/branding

Tony Chocolonely doet niet aan marketing en toch kent iedereen de naam. En de chocola. En de missie erachter.
Door merkidentiteit. Zij bereiken de wereld door hun boodschap op een andere manier te verspreiden. Marketing hebben zij niet nodig. Met content bereiken zij hun publiek. Hun aanhangers. Hun stakeholders.

Door steeds in te haken op jouw missie en visie, jouw aanpak en aanbod in alle kennis en kunde die jij deelt en met elk contact dat jij legt, bouw jij aan je branding, je merkidentiteit en persoonlijkheid.

Zij staat daarvoor.
Heb jij dit nodig, klop dan eens bij hem aan.
Zij zijn voorloper in…
Dat bedrijf pakt het zo aan. En dat past bij jou.

Jij wilt, dat mensen andere naar jou verwijzen met een ‘daar moet je zijn.’

autoriteit opbouwen met je contentEitje 5: autoriteit

Wil jij autoriteit worden in jouw vak, investeer dan in jezelf, je kennis en kunde, je contentvaardigheden, je marketingvaardigheden. Altijd.

Autoriteit bouw je niet zomaar op. Noch in korte tijd.
En naast deze vaardigheden en deskundigheid heb je commitment nodig. Vastberadenheid om je doel te bereiken. En consistentie in die ene boodschap, zoals Tony Chocolonely doet. En Cool Blue. En Ikea.
Wat zij hebben, heb jij ook: jouw eigen toon, taal, missie en visie. Elk persoon is anders en dan maakt elk bedrijf uniek.

Ga op zoek naar die ene, belangrijke, unieke boodschap en zorg dat die doorsijpelt in alles wat je verspreidt. En manier waarop.
Een bedrijf met technische producten kan overal een schriftelijke handleiding bij doen. Of een instructievideo sturen. En onderhoudsfilmpjes. En video’s over kleine reparaties. En tips, waaraan klanten niet denken.
Ook daar bouw je autoriteit mee op.

Hoe dan ook: je zult nooit autoriteit krijgen als jij je klein houdt. Je hebt de ambitie nodig om boven de rest uitsteken, dat is het doel van de oefening.

Eitje 6: bereik

Je bereik is beperkt en niet goedkoop als je alleen aan marketing doet. Met contentmarketing gaat het beter en sneller.
Voor een groeiend bereik spelen 2 voorwaarden mee:

  1. Zorg actief voor een groeiend en waardevol netwerk, dat vooral bestaat uit mensen die tot je doelgroep behoren én mensen en organisaties, die direct contact met hen hebben. Denk aan netwerkclubs, online groepen en forums en brancheverenigingen
  2. Deel geregeld superdesuperrelevante content. Wil jij een zo groot mogelijk bereik op social media? Eindig met een vraag of verzoek en verzamel reacties onder je posts. Wil je direct contact met potentiële klanten? Zorg dan voor een groeiende e-maillijst, die je regelmatig inzet door je content te delen met deze lijst.

Tip om je bereik via social media te maximaliseren:

Deel de link naar je content enkel af en toe in je post. Deel delen uit je blog, e-book en dergelijke op social media. Je vlog plaats je zonder link naar Vimeo of YouTube en ook je podcast deel je rechtstreeks vanuit de documenten op je apparaat. Elke link verlaagt je bereik namelijk, zeker op LinkedIn en Facebook. Instagram accepteert een link niet eens.

Wil je toch je hele blog delen? Geef dan een voorzetje in je post en vraag mensen eronder te reageren als ze de blog willen lezen. Iedereen die reageert, stuur je een pb met de link naar de blog.

De resultaten van contentmarketing op je businessWat doen deze resultaten met je business?

1. Met marketing bereik je alleen veel mensen door ervoor te betalen. LinkedIn en Facebook staan er bekend om dat ze je bereik dempen met elke link die je plaatst. En het gedrag van mensen toont, dat ze overladen worden met aanbiedingen: reclameblokken fungeren als pauzes en bij online advertenties scrolt men snel door. Adverteren op social media en Google is enkel rendabel als je precies weet wat je doet. En dat kost geld.

Ja, content creëren en verspreiden kost ook geld. Jouw tijd is immers geld waard. En het uitbesteden is ook niet gratis.
En toch is contentmarketing vaak goedkoper. Een blog, e-book, checklist, podcast en vlog creëren en bijhouden zijn praktisch gratis als je jouw investering in tijd niet meerekent. Een training, boek, krant en tijdschrift/magazine vraagt wel snel een investering. Doe je het goed, dan verdien je deze investeringen minimaal dubbel terug. Minimaal. En steeds weer, wat adverteren niet doet, tenzij je opnieuw geld neerlegt.

Content kent bovendien vele verdienmodellen. Door het in een andere, betaalde vorm te gieten, zoals een blog- of vlogserie waar je opdracht in bouwt, waardoor het een training wordt.

2. Autoriteit bouw je simpelweg niet op zonder content. Expertstatus creëer je enkel met het verspreiden van je kennis en kunde immers. En het vertellen van verhalen.

3. Mensen raken uit zichzelf overtuigd van jouw expertise. Zonder het gevoel te krijgen overgehaald te worden.
Zij identificeren zich met jou en je bedrijf, omdat wat jij deelt resoneert. Mensen herkennen zichzelf en voelen zich erkend in jouw verhalen, de problemen die je bespreekt en de adviezen die jij geeft. Mensen aantrekken op basis van intrinsieke motivatie verkoopt beter.

4. Mensen die uit zichzelf voor je kiezen, zijn vaak fijnere, betere klanten. Ze zijn namelijk al overtuigd van jouw expertise, anders hadden ze niet voor je gekozen. Je hoeft je niet meer te bewijzen en dat werkt lekker! Vaak weten ze al wat hen te wachten staat in de samenwerking. En wat ze verwachten kunnen.

5. Hierdoor zijn zij ook eerder bereid te betalen voor jouw product of dienst zonder om korting te vragen of lastige vragen te stellen.

6. Mensen kunnen proeven aan jou en gaan voor zichzelf na of wat jij deelt bij hen past. En bij hen probleem en verlangen.

7. Door direct contact te hebben met je doelgroep kom je gemakkelijker achter waarvan zij wakker liggen. En daar iets mee doen.

Dit lezende is het geen hogere wiskunde om te concluderen, dat contentmarketing je business op langere termijn meer brengt dan marketing.

De combinatie is echter de beste…

Waarom de mix van marketing en contentmarketing het beste verkoopt

Stel, je publiceert een fantastisch e-book of magazine. Of je hebt simpelweg een mooie blogbibliotheek, die ook vlogs en podcasts bevat en daarnaast een gratis te downloaden krant of tijdschrift heeft.

Je linkt in je content door naar je aanbod. Of mensen zoeken er zelf naar. En je marketing loopt achter bij je content. Je aanbod sluit niet (helemaal) aan op de inhoud van je content, is niet aantrekkelijk ‘geëtaleerd,’ voldoet niet aan het probleem en/of behoefte van de lezer/kijker/luisteraar of er is geen aanbod.

Oeps.

Is je content aantrekkelijk, maak je aanbod dan even aantrekkelijk. Je producten en diensten, maar ook hoe je deze in de etalage plaatst.

Zorg daarom dat je content, je aanbod en je promotie daarvan naadloos op elkaar aansluiten. En hetzelfde uitstralen.

Dit lezende vraag ik je waarop jij insteken gaat de aankomende tijd: je blog, vlog en/of podcast? Gratis weggever in de vorm van een magazine/tijdschrift, krant of videoserie met korte training? Een betaald boek én e-book?
Hoe slinger je deze de wereld in?
En hoe koppel je deze aan je aanbod?

Hierover sparren mag altijd.

neem contact met mij op

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching