Wat als één product of dienst niet verkoopt?

Wat als één product of dienst slecht verkoopt?

‘Wist je niet dat wij dat (ook) doen?’

‘Zeg, verzorg jij ook… of moet ik daarvoor iemand anders zoeken?’
Herken jij deze vraag en krijg jij die vaker? En is jouw antwoord ‘ja,’ dus begin jij je af te vragen hoe het kan, dat dat nauwelijks bekend is? En of dat de reden is waarom hij slecht(er) verkoopt?
Ga dan op onderzoek uit, want het kan maar aan een paar dingen liggen en zodra jij weet wat er aan de hand is, is de oplossing dichterbij. Je wilt immers niet dat er wel degelijk vraag is naar jouw aanbod, maar niemand weet dat jouw bedrijf dat (ook) doet.

Dus als een product of dienst nauwelijks verkoopt, ga de volgende zaken dan eens na voordat je hem schrapt. Ik schrijf hier ook uit eigen ervaring, dus ja, het is mij ook overkomen…

Weet je doelgroep van het bestaan af?

Voor jou is het vanzelfsprekend dat jouw dienst of product er is, maar dat kan voor je potentiële klanten heel anders zijn.

Een voorbeeld uit eigen ervaring
‘Kun jij eens kijken naar mijn tekst en daar advies over geven, zodat ik weet waar ik hem verbeteren kan? Ik schrijf mijn teksten graag zelf, maar ik wil het wel goed doen. Ik betaal je er uiteraard voor.’
‘Ja, natuurlijk! Je hebt drie mogelijkheden…’
‘Drie zelfs? Ik dacht eigenlijk dat jij alleen maar teksten schreef!’
‘Ik ben ook schrijfcoach en ik geef trainingen. En ik heb een boek geschreven.’
‘Oh, dat wist ik niet! Schrijfcoach, wat is dat? En waarin geef je training dan?’
‘Als schrijfcoach geef ik je advies over hoe jij van je tekst een prikkelend en aantrekkelijk verhaal of aanbod maakt. Je stuurt mij je tekst en krijgt advies op maat. In mijn trainingen ga ik verder en leer ik je stap voor stap een bepaald marketingmiddel inzetten.’
‘Wauw, goed dat ik het weet! Ik ben blij dat ik je gebeld heb, want ik had geen idee dat dat bestond!’

He, weten mensen niet van het bestaan hiervan? dacht ik na de derde keer.
Misschien lopen meer ondernemers wat mis door onwetendheid. Het is mijn fout dat zij niet van deze mogelijkheden op de hoogte zijn… Ik had dus werk aan de winkel en ben het gaan uitzoeken.

Herken je dit? Volg dan de volgende stappen.

Meten = weten

Vraag de mensen om je heen, je klanten, mensen in je netwerk en je relaties, maar ook je familie en vrienden eens jou te vertellen wat jij doet.

Kijk op Google Analytics of de landingspage wordt bezocht en hoeveel, ook in verhouding tot de andere. Meet zo ook je andere kanalen.

Hoeveel ruchtbaarheid geef je er zelf aan? Welke marketingmiddelen heb je gebruikt om mensen dit aanbod onder de neus te wrijven? Heb je online én offline middelen ingezet? Heb je de reacties en verkopen gemeten?

De behoefte

Je hebt in korte tijd een paar speldenprikjes gehad, maar is dat toeval en eenmalig of is er echt behoefte aan?

Vraag het je doelgroep via een korte enquête in je nieuwsbrief, je socialmediakanalen en neem contact op met je (oude) klanten. Vertel dat je bezig bent met een bepaald aanbod en dat hun input relevant is om hen en anderen echt verder te helpen.
Bedank hen voor de feedback. Leg ze in de watten door iets terug te geven als waardering voor hun meedenken.

Brainstorm erover met je coach of met iemand die van wanten weet en die je vertrouwt.

Is er behoefte aan jouw aanbod, dan kijk je naar hoe je je marketing inzet.

Je aantrekkingskracht

Is er behoefte, dan heb jij wat te doen aan je aantrekkingskracht.

Hoeveel aanbod heb je?

Teveel keuze geeft keuzestress. Het gevolg is dat mensen bevriezen en nadenken, maar mensen kiezen zelden op basis van rationele argumenten en bijna altijd op basis van emotie. Is die emotie ‘whaaa, wat moet ik kiezen!?’ dan kiezen ze niet. En dat is het laatste wat jij wilt.

Voorkom keuzestress door minder aanbod of door de keuze al voor hen te bepalen.

Is je aanbod aantrekkelijk?

Helpt je aanbod je klant echt verder? Of zit er eigenlijk meer in?

Een voorbeeld
Je hebt een online training. Mensen schrijven zich in en krijgen, verspreid over een aantal weken, de verschillende modules per e-mail toegestuurd. Elke module biedt een deel van de lesstof.

Denk bij de invulling van je online training eerst na over deze zaken:

  • geef je deelnemers de mogelijkheid om vragen te stellen? Wanneer en via welk kanaal?
  • bestaat je training enkel uit video of geef je je deelnemers de mogelijkheid om je les te luisteren en/of hem te lezen?
  • geef je je deelnemers opdrachten bij elke module?
  • leveren ze deze opdrachten in voor feedback? Of is er een andere manier waarop je feedback geeft?
  • welke prijs hanteer je op basis van bovenstaande? Is dit in verhouding?

Kijk hierbij ook naar het aanbod van je concurrentie en naar het vervolgtraject. In een tijd van duwen en trekken om je product of dienst aan de man te krijgen is het verstandig voor een langetermijnbinding met klanten te gaan. Klanten die terugkomen leer je zo goed kennen, dat je hen steeds beter helpen kunt. Klanten die terugkomen geven je bovendien een stabielere omzet.

Is de presentatie aantrekkelijk?

Hoe staat het met je landingspage? Is je aanbod aantrekkelijk uitgestald?

Is dus zowel je tekst als je vormgeving in orde? Beantwoord in elk geval deze 4 vragen en zet er 2 quotes uit referenties tussen. Eindig met een ijzersterke call to action.

Wat je bovendien steeds meer ziet is dat de tekst wordt ondersteund door een video. Of andersom.

Je vindbaarheid

Wordt je aanbod gevonden?

Is de indeling van je website dusdanig, dat je doelgroep de landingspage goed kan vinden?

Wordt er doorgelinkt naar je landingspage vanaf andere pages? Je homepage en je blog bij voorbeeld?

Google is een belangrijke factor in je vindbaarheid. Onderzoek dus of je de juiste zoektermen gebruikt en of ze op de juiste plek staan in je tekst.

Je olievlek

Vroeger moest je veel moeite doen om je netwerk uit te breiden en zo je aanbod kenbaar te maken. Sinds internet heb je de mogelijkheid om je boodschap te verspreiden ver buiten je eigen netwerk zonder daar zelf bij te zijn.
Je aanbod delen is essentieel als je hem verkopen wilt. Dus verspreid je boodschap! Zo vergroot je de kans dat jouw netwerk hem deelt met de zijne.

Social media is een van de beste manieren om je aanbod onder de aandacht te krijgen. Met een bericht en een link naar de page op je socialmediakanalen slinger je gratis en snel je boodschap de wereld in.

Maar er zijn meer manieren om je dienst of product bekend te maken:

  • gebruik je blog en nieuwsbrief om de aandacht erop te vestigen, maar maak er geen landingspage van. Het doel van de blog en de nieuwsbrief is om te verkopen zonder te leuren en gaan dus in eerste instantie over andere dingen
  • geef een webinar
  • schakel je oude en bestaande klanten in. Zij zijn je ambassadeurs en de eerste groep die ingaat op je aanbod
  • verzamel referenties van je klanten. Mensen kijken steeds kritischer en lezen/horen graag over andermans ervaring met jou en je product of dienst
  • verweef je aanbod in je pitch, je presentaties, je webinars en lezingen
  • vergeet je offline marketingmiddelen niet: maak een flyer of stuur eens een acquisitiebrief.

Ik ben benieuwd wanneer je product of dienst bij mij voorbij komt… 

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching