Waarom bloggen

12 zaken die jij misloopt zonder blog, deel 1

‘Zeg nou eens eerlijk, Esther, bloggen kosten veel tijd en wat leveren al die uren eigenlijk op?’

‘Bloggen moet ik natuurlijk zelf doen. Daar heb ik geen zin in, ook geen tijd voor. En mijn mensen moeten zich vooral bezighouden met hun eigen taken.’

‘Niemand in het bedrijf kan schrijven, dus ook niet bloggen.’

Waarom bloggen?

Een website is allang het stadium van online brochure voorbij. Ieder bedrijf dat echt mee wil doen, zet hem in om klanten te werven. Daar heb je echter wel een paar basisingrediënten voor nodig:

  1. je aanbod heeft een aanlokkelijke etalage nodig en dus een professioneel ogende website, maar ja, in hoeverre onderscheidt dat je nog van je collega-ondernemingen?
  2. een page waarop je de mensen achter je bedrijf introduceert, maar ook dat doen velen met jou
  3. je laat klanten aan het woord over jouw product of dienst en de dienstverlening erachter, maar je concurrenten zijn niet gek, dus die laten ook zien hoe goed ze zijn door anderen erover te laten vertellen.

Ja, de ene website is beter dan de andere en jij hebt misschien hetzelfde aanbod, maar aantrekkelijker geëtaleerd. En toch kan het zomaar zijn, dat je concurrent meer klandizie heeft. Hij heeft namelijk iets wat jij niet hebt: hij wordt beter gevonden en etaleert zijn kennis en kunde op nóg een manier, waardoor mensen zijn bedrijf goed leren kennen en beter begrijpen hoe zijn aanbod voor zijn klanten werkt.

Zijn bedrijf heeft geïnvesteerd in een blog (en/of eventueel andere content).

Zonder blog (vlog of podcast op of gelinkt naar je website) sluit je uitstekende kansen om je bedrijf op de kaart te zetten uit.
Waarom bloggen (vloggen of podcasten)? Omdat het je alles brengt wat je mist als je er geen hebt.
12 Voordelen maar liefst. Lees en oordeel zelf…

Even wat contentcijfers als inspiratie voor 2018

Het Content Marketing Institute doet elk jaar onderzoek in samenwerking met Marketingprofs naar de huidige stand en de toekomst van contentmarketing. De afgelopen periode bleek al duidelijk uit de cijfers, dat insteken op kwaliteit meer oplevert dan kwaliteit. Daar voegde de laatste cijfers het bouwen aan een lezerpubliek en het genereren van een groeiende lijst leads aan toe.

Geweldig content creëren is leuk voor je expertstatus, maar het moet wel wat opleveren. Content creëren, copywriting en marketing gaan daarom hand in hand. Dat hebben wij contentmarketeers inmiddels goed in onze oren geknoopt. Lees maar:

  • 80% van de B2B-contentmarketeers is inmiddels gefocust op het creëren van content met als doel een groeiend en waardevol publiek en het genereren van betere leads. Zonder dat is een blog enkel een goed artikel, een vlog slechts een video en…
  • strategie vormen en uitvoeren is essentieel bij het slagen van contentmarketing, evenals tussentijdse metingen. Zo zie je namelijk wat werkt en wat bijsturing nodig heeft. Alleen zo bereik je de beste resultaten
  • contentmarketing is meer dan ooit een mix van creativiteit, proces en wetenschap als je gaat voor topprestaties. De ervaring in mijn eigen dagelijkse praktijk onderschrijft dit. Zonder gedegen strategie en systeem is contentmarketing een langzaam en vaak frustrerend proces. Mis je een stukje uit het systeem of laat je het even los, dan zie je dat direct in de resultaten. Zo heb ik door het schrijven van mijn boek Contentmarketing met Rendement, dat in een paar maanden moest staan, mijn gebruikelijke methoden losgelaten. Mijn omzet kelderde bijna direct met de helft
  • feiten, beleving en storytelling voeren de boventoon in contentmarketing.

Contentmarketingstrategie succescijfers

Bron: CMI

Variatie in content zoals bloggen: je invalshoek

Bron: CMI

Nou schrijf ik hier over content in het algemeen. Daaronder verstaan we ook de vlog, podcast, e-book, training, checklist, white paper, case study, presentatie en dergelijke. De blog is echter de basis van alle content in mijn visie en aanpak, omdat in de blog de inhoud al staat als een huis. Dat maakt de blog multifunctioneel inzetbaar: voeg een aantal samen en je hebt een e-book. Voeg daaraan opdrachten en oefeningen toe en je hebt een training. Van je blog maak je gemakkelijk een podcast of vlog (en andersom). Haal de kern eruit en voeg cijfers en feiten toe en je presentatie is klaar.

Waarom bloggen? Zonder een weblog…

… missen je lezers relevante en interessante informatie over je aanbod

Heb je er weleens bij stil gestaan dat je doelgroep jou selecteert op iets specifieks? Een gevoel? Dat ene specifieke voorbeeld? Die speldenprik? Mensen vinden ‘dat ene dingetje’ vaak in je blog, omdat je een andere kant van je bedrijf laat zien. Je geeft mensen een kijkje in jouw keuken, relevante en inspirerende informatie over je product of dienst en praktijkvoorbeelden van situaties, waarin ze je product of dienst toepassen. Ze leren je kennen en vertrouwen (de voorwaarde voor een goede verkoop) en krijgen een idee van het gemak van jouw aanbod. Je brengt hen op ideeën, die zij zelf nog niet hadden bedacht. Pas dan gaan ze over tot een aankoop.

… mis je de mogelijkheid lezers te besmetten

De uitslagen van onderzoeken wisselen wat, maar meeste mensen nemen contact op nadat ze 5 – 7 x wat van je gezien of gelezen hebben. Ze willen een klik voelen, besmet raken met wat jij hen te bieden hebt. Dat geldt voor elk bedrijf. Iedereen is consument en elk bedrijf wordt immers gerund door mensen. De een selecteert op basis van andere zaken dan de ander, maar ieder is op zoek naar de klik. Een blog geeft bovendien de mogelijkheid om een onderwerp te belichten vanuit verschillende invalshoeken. Daarmee bedien je elke keer een groep die vanuit een bepaald perspectief kiest.
Mensen die besmet raken, praten daarover en verspreiden je blog. Het woord verspreidt als een olievlek. Het gevolg: anderen worden nieuwsgierig en zoeken je bedrijf op. Dan kun je maar beter klaar staan met meer dan de gebruikelijke informatie…

Je blog maakt de cirkel rond.

… laat jij onvoldoende zien waarin je deskundig bent

Hoe laat je zien dat jouw bedrijf een specifieke oplossing heeft? Je doelgroep kijkt daar steeds meer naar namelijk. Heb jij een boek geschreven of geef jij regelmatig een presentatie of inspirerende speech voor een groep? Babbelen en schrijven anderen over jou? Nee? Hoe ziet je doelgroep dan dat ze bij jouw bedrijf moeten zijn en niet verder hoeven zoeken? En hoe kom jij aan je podium als mensen niet weten waar je expertise precies ligt?

En trek jij de juiste klanten? Met een blog geef je sturing aan wie jij als klant wilt, omdat je laat zien wie je waarmee het allerbeste helpt.

… laat jij onvoldoende je missie en visie zien

Waarom bloggen? Omdat je de juiste klanten trekken wilt: degenen die het meest baat hebben bij jullie product of dienst, zodat ze terug blijven komen. Ze begrijpen beter waarmee je hen helpt en hoe wanneer ze je missie en visie kennen. Hoe draag jij je missie en visie uit, anders dan onder de gebruikelijke kopjes? Sijpelt je aanpak door in alles wat je schrijft, zegt en doet? Hoe je deze integreert in je aanbod en je service geeft je lezers een beter idee ervan. Welke kennis jij deelt is hier onderdeel van. En daarvoor heb je je blog.

… leert je doelgroep jou pas echt kennen wanneer ze spreken

Mensen maken graag kennis met het gezicht of de gezichten achter het bedrijf. Zij doen tenslotte geen zaken met je bedrijf, maar met jou en je mensen. In een Over Ons stel je jezelf, je partner(s) en je personeel voor, maar jullie kennis en kunde, de bedrijfscultuur en je drijfveer laat je pas echt zien in de blog.

… mis je de beste kans dat je bedrijf gevonden wordt

Je website is je grootste uithangbord, maar hij is onderdeel van een groter geheel. Staat hij op zichzelf en trek je niet actief bezoekers naar je website, dan wordt hij niet gevonden. Bezoekers uitnodigen doe je het gemakkelijkst via je socialmediakanalen, de ondertekening van je mail, je e-maillijst, je offline netwerk, je klanten en ambassadeurs, enzovoort. Deze kanalen en mensen trekken bezoekers naar je website. En je blog. Deel je artikelen via deze kanalen en mensen en het aantal bezoekers gaat omhoog. En het aantal klanten stijgt.

Je hoeft maar een paar lezers per maand aan het denken te zetten of te helpen met je idee en hij (of zij) klopt bij je aan en vertelt het verder. Missie volbracht. Bedenk maar eens wat het doet met je omzet wanneer je 1 goede klant per maand trekt via je blog. Of 2. Of meer. En wat het betekent wanneer klanten terugkomen.

Het grote voordeel van klein zijn

Ik heb er al eens over geschreven: juist als je een klein bedrijf hebt, is marketing relatief eenvoudig. En het budget dat je ervoor reserveert valt mee. De meeste kanalen zijn gratis of betaalbaar. Een marketeer inhuren is bovendien goedkoper dan een deskundige in dienst nemen.

Deze 6 redenen geven je voor nu genoeg stof om over na te denken waarom bloggen belangrijk is als je succes hebben wilt. In de volgende blog geef ik je de 6 andere zaken die je misloopt wanneer je geen blog hebt. Deze zijn minder voor de hand liggend en je hebt er misschien nog nooit bij stil gestaan, maar ze zijn minstens zo belangrijk als bovenstaande zaken.

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Waarom levert je marketing niets op?
Een klanten wervende website, wat heeft die nodig?
‘Ik is klein en zij zijn groot… en dat is heerlijk, hoor!’
Woorden die je beter vermijdt in je communicatie
8 Fouten van de beginnende blogger

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching