contentmarketing uitbesteden, wanneer wel en wanneer niet nodig?

Contentmarketing uitbesteden nodig of niet?

Wie verzorgt de contentmarketing in jouw bedrijf?

Je hebt het hier al vaker gelezen en je merkt de verschuiving zelfs al wat op in de reclameblokken en advertenties online en offline: contentmarketing neemt langzaam de rol van marketing wat over. Met het doorzetten van deze trend wordt het steeds belangrijker om een goede strategie te creëren, in te vullen en uit te voeren. Hoe goed dat allemaal verloopt en hoe jij je bedrijf dus neerzet, ligt voor een groot gedeelte aan wie deze taak op zich neemt in jouw bedrijf. Dat begint bij de vraag: wanneer is je contentmarketing uitbesteden nodig? En wanneer niet?

Hierin ken ik verschillende wegen naar Rome. Wie de best aangewezen persoon is om de contentmarketing in het bedrijf te verzorgen ligt namelijk aan een paar factoren:

  1. tijd
  2. budget
  3. kennis en kunde.

1. Tijd voor contentmarketing?

Content creëren kost tijd

Een blog, nieuwsbrief, social media, training, E-book, webinar, event en alle andere vormen van content kosten tijd. Veel tijd. Je bent niet klaar met het schrijven en plaatsen van een blog af en toe namelijk. Je wilt immers dat je blog een groeiend lezerspubliek trekt en je omzet verhoogt. Daarvoor heb je een plan nodig om de juiste mensen naar je interessante blog te trekken. Moeilijk is dat niet als je weet wat je doet en waarom. Tijdrovend blijft het.

Dit bespaart echter tijd

Er zijn genoeg bedrijven die hun contentmarketing graag zelf verzorgen. Wanneer je de kennis in huis hebt of haalt, hoef je degene(n) die de taak op zich neemt/nemen weinig te vertellen over het bedrijf, de cultuur, het taalgebruik, het aanbod en dergelijke.
Dat zijn grote voordelen. Leer daarbij een systeem te bouwen, geweldige content te creëren en in te zetten en deze  ondernemersvaardigheid voelt steeds meer aan als een essentiële investering in plaats van een tijdverslinder.

Contentmarketing uitbesteden of niet?
Zo maak je de juiste keuze

Wil je enkel af en toe een artikel plaatsen, dan boek je weinig resultaat. Tijd is een schaars goed, dus ga er verstandig mee om: laat het liggen of doe het goed.

Wie binnen jouw bedrijf heeft een minimaal 1 dag in de week tijd voor de contentmarketing?
‘Minimaal 1 dag?’ hoor ik je nu geschrokken zeggen.
Succesvolle, kleine ondernemingen investeren minimaal 2 dagen per week aan marketing, waaronder contentmarketing. Een blog per week kost de blogger ongeveer een halve dag. Het delen/inplannen van de blog en andere berichten op social media kost hem (of haar) nogmaals een halve dag. De eventuele wekelijkse nieuwsbrief, waarin de blog wordt gedeeld samen met andere items kost wederom bijna een halve dag per week. Dit is inclusief een eventueel interview, het verzamelen van input, onderzoek en dergelijke. Bij elkaar kost het je ruim 1 dag. De blog vormt de basis hierin, vanwaaruit alle ander content wordt gecreëerd. Voor alles buiten de blog, social media en de nieuwsbrief reken je extra tijd. Denk daarbij aan een magazine, training, event, gratis weggever of videoserie.

Wie binnen jouw bedrijf heeft of hebben die tijd? En voldoende kennis? En zin?
Jijzelf als ondernemer? Heb jij nog niet genoeg op je bordje? Waar haal jij de tijd vandaan?

Contenttips om tijd te besparen

Een contentmarketingkalender helpt overzicht te krijgen in wie wat wanneer doet en hoe. Wat bovendien werkt is om vaste tijden af te blokken in de agenda. Daarmee wordt voorkomen, dat je contentmarketing in het gedrang komt.

Geef degene die verantwoordelijk is voor de contentmarketing de ruimte om vaste tijden af te blokken in zijn of haar (of hun) agenda. Contentmarketing is succesvol wanneer je consistent bent en volhoudt, ook als je de eerste maanden nauwelijks resultaat ziet.

Er zijn slimme manieren om deze tijd goed in te delen en er verder op te besparen.

Geduld is een schone zaak

Content is een kwestie van een lange adem. Omdat het anders gaat dan een promotie-actie, duurt het langer voordat je resultaten ziet. Het aantal bezoekers stijgt, maar fluctueert. Voordat mensen je blog oppikken ben je weken verder. Voordat mensen aankloppen zelfs maanden. Dat is normaal, maar dat vraagt geduld. En dus doorzettingsvermogen.

Degene die de contentmarketing verzorgt heeft dus tijd nodig. Hij of zij moet zichzelf bovendien die tijd gunnen op de lange termijn. Verandert er te weinig, ook na 3 maanden, klop dan hier aan voordat je je contentmarketing aan de wilgen hangt. De crux zit soms in kleine dingen namelijk.

2. Budget voor contentmarketing

Men zegt dat bloggen gratis is als je de expertise binnenshuis haalt. En social media. En een nieuwsbrief. En het bouwen van een training, videoserie of wat dan ook.

Dat is het niet!

Contentmarketing uitbesteden of niet? Zo maak je de juiste keuze

Stel dat jij als ondernemer de contentmarketing op je neemt. Voor je klanten werk je met een uurtarief van bij voorbeeld € 110, exclusief btw. Een redelijk tarief, toch? Elk uur dat je aan je contentmarketing werkt telt. Je kunt in die tijd niets doen voor je klanten. Dat maakt je blog een kostbare aangelegenheid.

Je contentmarketing uitbesteden aan een medewerker met een lager uurtarief is een prima alternatief wanneer deze er tijd voor en zin in heeft. En het vak goed beheerst of dat leert.

Tips

  • Maak afspraken over de verdeling tussen zijn (of haar) hoofdtaken en de taak die hij erbij krijgt. Denk daarbij ook aan een plan voor wanneer de contentmarketing in het nauw dreigt te komen
  • Voor een enkele medewerker is het vaak te veel om ‘erbij te doen.’ Denk na over het vormen van een contentmarketingteam, waarin iedereen een deeltaak op zich neemt, in samenwerkingsverband.

Ben je zzp’er, dan is er niemand anders in je bedrijf echter. Dan kun je ervoor kiezen om het zelf te verzorgen, maar leer het in dat geval zo goed, dat het je tijd en daarmee kosten bespaart, terwijl je contentmarketing je goede klanten oplevert. Je verdient je investering terug, steeds weer. Een win-winsituatie.

Je had misschien verwacht dat ik je aanraden zou je contentmarketing uit te besteden, maar dat is alleen de beste keuze als je omkomt in het werk, te weinig affiniteit hebt met marketing en schrijven. Of wanneer je er te lang over doet het goed onder de knie te krijgen.

Je contentmarketing uitbesteden aan een prof van een extern bureau is in dat geval je beste optie. Veel bureaus werken met abonnementsvormen. Voor vanaf zo’n € 400 per maand heb jij je blog en bijbehorende social media uitbesteed aan een professional.
Iemand die:

  1. een strategie maakt
  2. een target stelt
  3. in je bedrijf duikt om het te leren kennen, inclusief de mensen
  4. het plan invult en uitvoert met jouw input
  5. regelmatig tests uitvoert
  6. en deze analyses met je doorneemt
  7. en de strategie bijstuurt
  8. op termijn je medewerker of medewerkers traint en begeleidt, zodat je de kennis en kunde in huis haalt en je niet eindeloos afhankelijk blijft van iemand van buiten.
    Jij hebt je handen vrij en bent voordeliger uit, terwijl je contentmarketing professioneel wordt aangepakt en je ambities met je waarmaakt. Het gevolg: je ervaart meer vrijheid.

Welke keuze past het beste bij jouw situatie en bedrijf?

3. Kennis en kunde

Heb je genoeg kennis en kunde in huis of ben je bereid te investeren hierin?
Welke kennis en kunde je nodig hebt voor een doeltreffende contentmarketing? Kijk naar de laatste opsomming hierboven en bepaal of iemand in jouw bedrijf deze zaken goed beheerst.

Ja? Geef hem of haar dan de tijd en de tools die het werk gemakkelijker maken.

Nee?

Contentmarketing uitbesteden of niet? Zo maak je de juiste keuze

Onvoldoende kennis en vaardigheden intern los je op 2 manieren op:

  1. je zorgt voor voldoende training en begeleiding van degenen die de contentmarketing verzorgt. Een prof die eventueel een team van medewerkers vormt en begeleidt.
    Content die weinig doet voor je bedrijf kan zelfs afbreuk doen aan je imago namelijk. Haal je graag de kennis in huis, doe het dan direct goed
  2. je laat je contentmarketing over aan een professional.

Het lijken inkoppers, maar veel ondernemers halen overal gratis kennis vandaan of laten hun medewerker(s) zwemmen zonder te checken of ze een zwemdiploma hebben, zo gezegd. Zelfs een kleine investering doet wonderen voor je resultaten echter.

Tip voor continuïteit, een voorwaarde bij contentmarketing

Zorg voor continuïteit door minstens één andere medewerker in te werken in deze taak. Je wilt voorkomen dat je contentmarketing stil ligt als je medewerker een tijd weg is of het te druk krijgt met andere taken.

Het contentmarketingsysteem

Wil jij eerst kennismaken met contentmarketing en weten wat dat succesvolle systeem waarover ik het steeds over heb inhoudt? Schaf dan het boek Contentmarketing met Rendement aan.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee jij met je bedrijf verder komt:

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?
Wat is de ideale tijd voor je blog, nieuwsbrief en socialmediapost?
Een kei van een blog = groei op verschillende fronten
Zo verkoop je je high-endaanbod
Focus je op de juiste doelgroep 

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching