Wat als je marketing weinig oplevert?

‘Herbereken route’ – Waarom je marketing weinig oplevert

‘We doen aan marketing, maar de resultaten blijven achter. Hoe kan dat?’
Je bedrijf heeft een website, een blog en/of  een nieuwsbrief, gebruikt social media en heeft een flyer… maar het haalt niets uit: je marketing levert weinig op. Je trekt de verkeerde prospects en suspects (potentiële klanten, waarmee je direct contact onderhoudt). Of het traject om klanten binnen te halen en te houden kosten veel tijd en inspanning. En daarom ben je altijd druk en heb je eigenlijk te veel ballen hoog te houden.
Waaraan ligt dat? vraag jij je af.

Een marketingmachine die niet doet wat hij moet doen frustreert. En met recht! Je stopt er namelijk een hoop tijd en energie in en wanneer al die inspanning de verkoop niet stimuleren, waar doe je het dan voor?! Je hebt wel betere dingen te doen!

Dit zijn de 10 belangrijkste dingen die mis kunnen zijn als je marketing te weinig oplevert.

       1. Je weet waar je heen wilt, maar niet waar je heen gaat

‘We zien wel, als het maar goed gaat.’
‘Wij weten wat we willen bereiken, dat is genoeg.’
‘Wanneer ik mijn doel bereik, maakt niet zoveel uit.’
‘Het gaat om de reis, niet om de eindbestemming, toch!’

Slechts eenderde van de bedrijven werkt vanuit een doel en een strategie. Degene die dat wel doen, gaan ervoor hun ambitie waar te maken. Hun marketing is daarop gericht. Als onderweg dingen gebeuren, kunnen ze bijsturen. Door resultaten te blijven meten, zien ze patronen en verbeterpunten. Zo is het gemakkelijk om de juiste keuzes te maken. Ze werken slim in plaats van hard en gemotiveerd, met de blik voorwaarts.

Wordt de ambitie gaandeweg nooit bijgesteld? Natuurlijk wel. Door voortschrijdend inzicht verplaatsen zij de stip op de horizon naar een beter doel.

Moet je ambitie realiseerbaar zijn? Niet per se, is mijn mening. Het ligt er ook aan. Is het een kwestie van je bedrijf overeind houden? Maak dan een doel op korte termijn en haal de juiste specialisten erbij om je te helpen.
Is je bedrijf gezond, wat is dan je missie? Is die zo groot als 365 Dagen Succesvol, die Nederland het gelukkigste land ter wereld wil maken? De 2 mannen zijn echter al geslaagd bij elk persoon die gelukkig is en blijft.

Stel je een extreem ambitieus doel en ga je daarvoor, ondanks dat je weet dat je het misschien niet haalt, dan is het waarschijnlijk dat je verder komt dan je had gedacht van tevoren. Als je dat doel maar vasthoudt.

  • Heb jij een nieuw(e) dienst of product, en promoot je deze de eerste maand en vergeet je dat vervolgens steeds?
  • Is er al 3 jaren niets meer gedaan aan je website?
  • Wordt er een blog geplaatst of nieuwsbrief gestuurd ‘als je inspiratie hebt’ of ‘iets te melden hebt?’
  • Weet je niet hoe je vaste, rustige periodes opvangen moet?
  • Is er 1 uur overlegd over de promotie van nieuw en bestaand aanbod en trekt vervolgens niemand de kar?
  • Weet je niet dat en welke resultaten je meten kunt om je strategie bij te stellen?
  • Vallen de bedrijfsresultaten tegen en heb je de neiging de oorzaak buiten je bedrijf te leggen?

Dat zijn tekenen dat je zonder eindpunt of koers onderneemt.

Ga met je onderneming om als met je vakantie. Als je op vakantie gaat, heb ik ook een bestemming, een koers en een lijst met wat je meeneemt en wat je voorbereiden moet. Marketing die wat oplevert werkt vanuit datzelfde principe.

       2. Je weet waar je heen wilt, maar koerst daar niet op

‘Als het niet lukt, is het mislukt.’
Dat voelt niet goed inderdaad.

‘We hebben onze doelen wel in ons hoofd.’
Maar de strategie daarnaartoe niet. En kent iedereen in het bedrijf die doelen?

‘We zijn te druk om de strategie te volgen. We worden simpelweg ingehaald door de dagelijkse werkelijkheid.’
Dat begrijp ik. Daar is een eenvoudige oplossing voor: blok vaste tijden af voor marketing in de juiste agenda(‘s).

‘Neem jij je marketing serieus, dan neem je je doelgroep serieus. En neemt je doelgroep jouw bedrijf serieus.’

  1. Zet je bedrijfsdoel en strategie op papier, maak een planning en blok tijd af in de agenda voor deze activiteiten
  2. Deel je bedrijfsdoel en missie met alle medewerkers. Daarmee zet je alle neuzen dezelfde kant op en voelen je mensen zich meer betrokken bij het bedrijf
  3. Je marketingresultaten meten is essentieel om op koers te blijven en je marketing steeds beter in te zetten. Meet de resultaten elke 3 maanden, evalueer en stel je plannen en planning bij.

        3. Je onderneemt alleen online

Mensen doen zaken met mensen, niet met een bedrijf, een website of flyer. Wanneer jij jezelf niet laat zien, leren mensen je niet kennen. Je mensen misschien, maar de drijvende kracht achter de onderneming niet.

Spreek live af, ga naar bijeenkomsten en pak de telefoon in plaats van dat je een e-mail stuurt. Dat advies krijg je van iemand die telefoonangst heeft! Het zal je verbazen als je mij kent of al eens aan de telefoon hebt gehad, maar ik doe alles liever dan onverwacht langskomen… en bellen. Ik moet elke keer over mijn angst heen stappen, maar dat doe ik dan ook. Ik heb vaak de leukste gesprekken.
Mensen hebben het liefst live contact. Ze krijgen graag jouw persoonlijke aandacht, leren je liever persoonlijk kennen dan vanaf die koude afstand van alles wat je online doet.

Kom dus achter je bureau en uit je werkplaats vandaan en ontmoet anderen.
Geen tijd? Maak tijd!

       4. Je onderneemt alleen offline

Tweederde van de ondernemingen heeft geen website. Ik dacht dat zo langzamerhand iedereen wel online was met minimaal een weblog, one page website, webshop of complete website. Ik schrok van dat cijfer, want de website dient als spil in je hele marketing in mijn ogen. En in mijn praktijk.

Met enkel offline ondernemen schiet je alleen raak in je eigen netwerk. En leun je ook op dat netwerk om via mond-tot-mondreclame aan nieuwe klanten te komen. Dat kan gemakkelijker.

Voor de helderheid: ik vind het fantastisch wanneer je vooral focust op persoonlijk contact! Het aantal ondernemers dat enkel vanachter de laptop en andere apparaten zakendoet groeit en daarmee missen ze de directe connectie met de hun (potentiële) klanten. Op hen heb jij een streepje voor. Je kunt je bedrijf echter een handje helpen door toch ook een deel van je marketing online te doen. Een eenvoudige ‘marketingmachine’ voldoet vaak al. Het belangrijkste is dat je online aanwezig en goed vindbaar bent.

Zet je website in als spil van je marketing en daarmee als verkoopkanaal. Zo heb je naast je kartonnen versie een groot online visitekaartje, waar je mensen tot ver buiten je netwerk vangt. En opvangt.

‘Offline én online is de allerbeste combinatie als je goede zaken wilt doen.’

       5. Je website wordt niet gevonden

‘Mooie website hebben we! Alleen… hij wordt slecht bezocht.’
‘Alle traffic komt via via en het aantal bezoekers groeit nauwelijks. Nauwelijks 10% komt bovendien via Google. Onze marketing levert weinig op zo, dus we kunnen er net zo goed mee stoppen. Scheelt weggegooid geld.’

Weinig bezoekers via Google kan wijzen op de volgende zaken:

  • Je hebt geen SEO toegepast: je gebruikt geen zoektermen in je koppen en je tekst en dergelijke en/of je zoektermen en samenvatting achter je website zijn leeg 
  • Je gebruikt de verkeerde zoekwoorden: je doelgroep zoekt ergens anders op
  • Je website is statisch. Google kijkt naar beweging op je website. Verandert je content niet, bij voorbeeld doordat je website een blogfunctie mist, dan ben je oninteressant voor hem
  • Je hebt nauwelijks tekst. Weinig tekst heeft 2 nadelen: Google pikt je pagina’s nauwelijks op, tenzij je veel waardevolle backlinks hebt (daarover een andere keer meer) en je informeert je bezoekers te weinig over welk probleem je oplost en welk resultaat ze kunnen verwachten
  • Je zet de verkeerde (mix van) marketingmiddelen in. Elke marketeer roept het: zoek waar je doelgroep zit. Een tijd geleden besprak ik een marketingscan met iemand die een doelgroep bedient, die minder online is: provinciehuizen en gemeenten. Ze sprak bovendien de niet-beslissingsbevoegde ambtenaren aan. Ik heb haar wat adviezen gegeven om de juiste mensen te bereiken, online en offline. Ze zit nu sneller bij de juiste mensen aan tafel.

       6. Je uithangbord is te klein

Je vergeet je aanbod van de daken te schreeuwen of roept niet hard genoeg:

  • Je gebruikt je social media niet optimaal: je doet aan marketing zonder social media in te zetten of zit op de verkeerde socialmediakanalen. Of je deelt je boodschap onregelmatig
  • De blog, vlog en/of podcast deel je slechts een keer. Daardoor lopen veel mensen hem mis, simpelweg omdat ze op een ander tijdstip op dat kanaal zitten
  • De verschillende mogelijkheden op je socialmediakanalen benut je eigenlijk nauwelijks
  • Je hebt geen nieuwsbrief, stuurt er slechts een paar het jaar of stuurt hem te onregelmatig. Of het aantal abonnees is te klein en breidt zich nauwelijks uit, doordat je geen gratis weggever hebt of hij niet aansluit bij de behoeften van je doelgroep
  • Je zet te weinig marketingmiddelen in. Ik hoor het vaak: ‘Wij doen het anders.’ Dat begrijp ik niet: ben jij je doelgroep? Aan wie verdien jij? Jouw manier is wellicht niet de manier van je doelgroep. Ga altijd uit van je klant, dus pas je aan. Vraag je bovendien af welke boodschap je uitzendt als je je bedrijf enkel runt vanuit een persoonlijke drijfveer, zoals geld.

       7. Je uithangbord hangt scheef oftewel…

Je aanbod en doelgroep sluiten niet op elkaar aan.
Ontwikkel je diensten en of producten zonder goed onderzoek naar of het aansluit bij je doelgroep, dan sla je de plank mis. Je trekt geen klanten of de verkeerde.

Kijk dus elk jaar of je aanbod (en je boodschap) nog aansluit bij je doelgroep.

Of je doelgroep is simpelweg te groot of te klein. Of heeft te weinig budget.
Je kent vast de uitspraak ‘onderneem je voor iedereen, dan onderneem je voor niemand.’ Nu pleiten velen voor een niche, een specialisme. Dat schept duidelijkheid en zorgt dat je kristalhelder communiceert wat je doet en voor wie precies.
Daar zet ik echter een kanttekening bij: het mkb vraagt bij sommige hulp juist om een generalist, omdat ze iets liever bij een bedrijf onderbrengen.

Dit geldt bij voorbeeld bij marketing. Een bedrijf, dat een nieuwe website nodig heeft, heeft behoefte aan een webbouwer, copywriter, SEO-specialist, vormgever en een marketeer. Dat zijn een hoop lijntjes die hij uitzetten moet. Een bureau waar deze specialismen zijn ondergebracht is al een pré. Iemand die een groot deel van deze specialismen in huis heeft en de anderen in huis haalt voor een totaaloplossing werkt ook uitstekend. De mkb’er wordt ontlast én heeft overzicht.

De doelgroep kan te klein zijn. Een huiswerkbegeleidingsinstituut dat zich enkel richt op de 2 basisscholen in het dorp is te klein.

Ikzelf heb me eens gericht tot de mensen die moesten besparen op hun uitgaven. Ik had 365 besparingstips opgesteld op elk gebied binnen het huishouden, gecreëerd in de tijd dat mijn gezin onder de armoedegrens leefde. Ik liep echter tegen 2 problemen aan:

  1. het was crisis, maar niemand zet in op besparen en zeker niet op dat niveau. Actief de broekriem aantrekken, zodat je gewoonweg meer overhoudt voor leuke dingen is praktisch niemands mindset
  2. mensen die moesten besparen, hebben geen tientje voor de 365 bespaartips.

Resultaat: de tips werden fantastisch gevonden door degenen, die ze kenden (mijn proeflezers), maar ik verkocht ze niet één keer. Mijn marketing leverde weinig op, of eigenlijk niets, omdat de doelgroep geen budget had.

       8. Je presenteert je aanbod op de verkeerde manier

  • Je website en andere marketingmiddelen zijn niet representatief en onprofessioneel. Lezers zien direct dat je je website zelf gemaakt en/of gevuld hebt. Dat geeft de boodschap dat je bedrijf en daarmee je doelgroep niet serieus neemt. Waarom zou je doelgroep jou dan wel serieus nemen?
  • Bezoekers zien niet in een oogopslag wat je bedrijf precies doet
  • Je teksten zijn zendergericht geschreven: je schrijft vanuit jezelf en je bedrijf, niet vanuit de klant
  • Je teksten zijn procesgericht: je beschrijft hoe in plaats van wat je doet. Je lezers willen weten welke pijn jij wegneemt of waarmee je hen blij maakt. En wat het resultaat is van jouw product of dienst. Hoe je dat doet is van ondergeschikt belang
  • De tekst spreekt onvoldoende aan. Kun jij je tekst kopiëren naar elke andere concurrent, dan missen je lezers een persoonlijke noot, onderscheidingsvermogen en bevlogenheid. Ze zoeken snel verder
  • Je tekst mist professionaliteit: zinnen lopen niet lekker en je maakt spel- en taalfouten. Of je verhaal wordt niet begrepen omdat het taalgebruik te weinig aansluit bij de taal van je doelgroep
  • Het aanbod ziet er weinig aantrekkelijk uit: je foto’s zijn te klein, zijn overduidelijk zelf genomen of wisselen van formaat. Je beschrijvingen sluiten onvoldoende aan bij de informatiebehoefte of je geeft te veel informatie weg, waardoor je lezers niet geprikkeld worden
  • Je hebt geen goede call to action of hij mist helemaal.

       9. Je selecteert op prijs bij het vinden van hulp

‘Ik heb tekst nodig voor een flyer. Geef me even een prijs.’ Ik citeer uit een e-mail en zo komen aanvragen vaak bij mij binnen.

Herkenbaar?
Ik ga altijd eerst het gesprek aan, voordat ik bepaal of en hoe ik kan helpen en wat de investering is in tijd, inspanning en kosten.

Kijk naar je eigen beleid bij het zoeken naar hulp van buitenaf. In hoeverre selecteer je zelf op kwaliteit/inspanning, inhoud en tijdspanne. En beantwoord de vraag waar jij het eerste naar kijkt: naar de prijs of …?

      10Er is geen behoefte aan je product of dienst

Deze is pijnlijk, maar wanneer je weinig tot niets verkoopt, vraag je dan af of je het juiste aanbiedt. Wanneer je merkt dat je jouw aanbod enkel afstemt op wat jij leuk vindt, dan sla je de plank mis.

Je product of dienst verkoopt wanneer hij in een behoefte voorziet, niet van jou, maar van anderen. Zorg dat je je product of dienst verandert, zodat jij andermans pijn stilt of plezier toevoegt aan zijn leven of business. Laat je aanbod naadloos aansluiten bij de groep mensen die jij het beste helpt.

Wat levert marketing op?

Marketing is minder ingewikkeld dan je waarschijnlijk denkt. En minder kostbaar.

Levert jouw marketing te weinig op? Twijfel jij over de marketingmiddelen die je inzet? Er zelf aan blijven sleutelen kost vaak veel tijd en ergernis aan jouw kant. Laat een prof ernaar kijken. Of begin met de gratis marketingscan wanneer je de focus kwijt bent.
Heb je vragen over je tekst of hoe je je marketing voeren moet? Dan leg ik je verschillende mogelijkheden voor.

 

 

Tags:


Esther van Vondel

Esther van Vondel

ONLINE VERKOPEN BEGINT BIJ HET JUISTE WOORDGEBRUIK Neem nu contact op en bel me op 06 54 94 39 62

Reacties (4)

  • De belangrijkste reden waarom ZP-ers (en andere ondernemers) niets of te weinig verkopen was de voorbije jaren dat er geen of onvoldoende vraag was EN dat het aanbod aan dienstverleners te groot was. Daar helpt geen marketing, netwerken of wat dan ook tegen. Overigens ben ik het wel met je eens dat je iets aan het bewerken van de markt moet doen.

  • Hallo Klaas,

    Dank je voor je reactie.
    De crisis maakte het inderdaad moeilijker om je dienst of product goed verkocht te krijgen, maar niet onmogelijk.
    Ik ben blij dat je in de verleden tijd schrijft wat dat betreft.
    Het is het echter nog steeds geen excuus om dan maar niet aan marketing te doen inderdaad. Juist niet, durf ik zelfs beweren. Ikzelf ben midden in de crisis gestart en onder andere door veel aan marketing te doen is Van Vondel txt gegroeid. De moed zakte mij ook wel eens in de schoenen natuurlijk, maar ik geloofde erin en zette door. En dat doe ik nog. Ik pluk er steeds meer vruchten van.

    Fijne dag.
    Esther

  • Inderdaad: je moet de marketing niet vergeten in moeilijke tijden. Maar wat mij soms erg tegenstaat is dat er zo (ook in de LinkedIn groepen) op wordt gehamderd dat je dit moet en dat (LinkedIn, website, Facebook, whatsapp, blog, netwerken, et cetera et cetera) en dat je dit niet moet vergeten en dat niet. En zelden heeft iemand het erover dat de crisis niet iets is wat voortkomt uit een gebrek aan marketing maar een gebrek aan markt. En nooit gaat het erover hoe de markt kan worden vergroot (andere aanbestedingsregeld, meer geschikt ook voor de kleintjes onder ons). Zo lijkt het er soms op alsof het feit dat je geen werk hebt omdat je zo weinig of te weinig aan marketing etc doet. Die indruk wens ik te bestrijden. Want je kunt nog zo inventief de markt bewerken, als die onvoldoende groot is is de kans groot dat je het voor niets doet. En dat is zeker zo in mijn tak-van-sport waar het aanbod de laatste vijf jaar enorm is toegenomen, de prijzen onder druk staan en er bovendien aan de vraagkant uitval plaatsheeft, vooral in de not-for-profit sector waar enorm is en wordt bezuinigd.

  • Hallo Klaas,
    Ik begrijp je frustratie. Het is niet eenvoudig om uit de negatieve spiraal te komen wanneer de dingen waarop je geen invloed hebt of lijkt te hebben je business onderuit dreigen te halen. Maar als jij zo denkt, ben en blijf je slachtoffer. En een slachtoffer wint nooit. Ik zie op je website dat je adviseur bent. Jij vist naast vele andere hengels en een gekrompen vijver. Dat dat gemakkelijk is, hoor je mij niet zeggen. De enige uitweg vanuit deze positie is: zorg dat je boven het maaiveld uitsteekt. Zorg voor een kei van een dienstenpakket en onderscheidingsvermogen en schreeuw dat van de daken. Ben jij ervan overtuigd dat je echt goed bent? Stop dan met klagen en laat je horen met een representatief uithangbord. Als tekstschrijver zit ik in eenzelfde positie: weinig vissen en vele hengels. En toch is mijn omzet verachtvoudigd.
    Tip: breng focus aan: zet die ene dienst, waarin jij keigoed bent en waarvan je weet dat er behoefte aan is, stevig in de markt. Eentje maar. De rest van je diensten volgt vaak.

    Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bezoekadres

Voltastraat 98
7006 RW  Doetinchem
Tel: 06 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching
%d bloggers liken dit: