waarom al je kennis weggeven werkt

Waarom al je kennis weggeven werkt!

‘We bloggen elke week en stoeien met de vraag hoeveel kennis we eigenlijk weggeven moeten. We willen wel voorkomen, dat we geen klanten meer krijgen, omdat ze het zelf kunnen.’
‘Ik raad je aan praktisch alles weg te geven.’
‘Alles? Maar dan hebben we straks geen klant meer.’
‘Ik zal het je uitleggen. Veel kennis weggeven trekt namelijk de beste klanten aan.’
Dat had hij me al eens horen zeggen, maar ik moest dat toch eens uitleggen.
Geen probleem.

Recente contentmarketingcijfers

Newscred deed onderzoek naar het gebruik en de invloed van contentmarketing in zowel de B2C- als de B2B-business en mat onder andere:

  • de blog levert websites 434% meer geïndexeerde pagina’s en 97% meer geïndexeerde links op
  • 37% van de marketeers vindt dat bloggen de meest waardevolle contentvorm voor marketing is
  • bedrijven die vaker dan 15 maal per maand bloggen, hebben 5 x meer verkeer dan bedrijven die geen blog hebben
  • bedrijven met een actieve blog hebben 97% meer leads
  • 90% van de consumenten vindt content afgestemd op de klant waardevol; 78% gelooft dat organisaties die dit soort content creëren een goede relatie willen opbouwen met hun klant
  • content creatie is de meest effectieve SEO tactiek (53%)
  • 57% van B2B-bedrijven zijn van mening dat SEO de grootste impact heeft op leadgenerationdoelen
  • content marketing is 62% goedkoper dan traditionele marketing.

Ik sluit mij aan bij deze bevindingen. In mijn eigen proeftuin test en meet ik de best practices voor de beste resultaten in contentmarketing. En ook ik ondervind dat wanneer je meer dan eens per week een blog plaatst, je website beter vindbaar is en je meer leads genereert dan wanneer je minder doet. Het werkt echter alleen wanneer je een contentmarketingplan hebt voor de creatie en verspreiding van je blog.

Als je de cijfers leest zou je denken dat bedrijven meer content creëren. Helaas laat iets minder de helft van de bedrijven contentmarketing links liggen.

Ik vind dat jammer. Contentmarketing brengt namelijk gemak in het ondernemen, merken ik en andere marketeers. En bedrijven die goed inzetten op content creatie, consequent zijn en regelmatig relevante kennis delen voelen het in hun omzet.

Nou is dit een gegeven, maar… waarom zou je ál je kennis weggeven?

Content creatie is tweerichtingsverkeer

Content draait om kennis weggeven en kennismaken. Kennis weggeven lijkt eenzijdig, maar dat is het niet. En kennismaken evenmin.

Een goede contentmarketingstrategie vervult namelijk nog een wens van jou en je doelgroep: interactie. En door deze interactie leer jij je beste potentiële klanten goed kennen en kun je nog betere content creëren, geënt op hun wensen en behoefte. Die kennisoverdracht is dus wederzijds. En kennis maken ook.

Geef dus meer kennis weg! Blog minimaal 2 x per week, gebruik verschillende kanalen om je artikelen te verspreiden en wees daar consistent in.

Investeer bovendien in diepgang. Ga je oude content eens na en onderzoek waar je een verdiepingsslag maken kunt. Publiceer deze content vervolgens op een recente datum.

Mijn advies: houd je kaarten niet dicht bij je. Door dat te doen geef je juist te weinig kennis weg om te overtuigen. Deel dus meer dan comfortabel voelt en kijk wat er gebeurt.

Zo trekt al je kennis weggeven de beste klanten

Stel, je maakt een blogserie, waarin je tot in detail een stappenplan uitlegt. Je voegt screenshots toe, geeft voorbeelden en legt zo van A tot Z uit hoe je een bepaalt probleem oplost. De resultaten die jij behaalt bij deze manier. Je gaat vervolgens een stap verder en vormt de blogserie om in een serie vlogs, die je op YouTube plaatst. En bij je artikelen.

Al je kennis weggeven op deze manier trekt 3 typen mensen, die er iets mee doen:

  1. degene die dat ene puzzelstukje nog miste. Hij (of zij) is blij! Met jouw stappenplan is zijn puzzel compleet. En boekt hij succes.
    Hij was nooit jouw klant geworden, want hij miste alleen dat ene stukje nog. Jij krijgt een hartelijk-dank en je-hebt-mij-enorm-geholpen en hij deelt je blog of vlog met zijn netwerk.
    Hij onthoudt bovendien wie zijn puzzel compleet maakte. De kans is groot, dat hij bij jou aanklopt als hij je wel nodig heeft. Je hebt zijn vertrouwen immers al gewonnen en vertrouwen is de laatste en belangrijkste stap naar het doen van een aankoop
  2. degene die denkt: ‘Ha, eindelijk informatie waar ik echt wat mee kan!’ Hij gaat aan de slag en volgt je stappen. Er komt echter een kink in de kabel. Hij mist namelijk jouw opleiding, jarenlange kennis en ervaring. Het duurt hem te lang, hij loopt vast of behaalt minder resultaat dan jij liet zien in je blog en vlog. Diegene, die het probleem echt opgelost wil hebben en voor jouw resultaten gaat, klopt aan. Jij hebt namelijk laten zien dat jij het wel kan
  3. degene die ziet dat jij het probleem uitstekend oplost, daar het resultaat van ziet en daar zelf geen tijd in wil steken. Hij wil dit resultaat echter ook en klopt bij jou aan.

De rest doet er niet toe. Dít zijn je beste klanten. En je ambassadeurs.

Je hebt verkocht zonder direct te verkopen. Je verkocht door te overtuiging: je liet zien dat jij de kennis en kunde in huis hebt om hem te helpen. Verkooppraatjes en marketingtrucs waren overbodig.

Dát trekt klanten die uit zichzelf kiezen, gemotiveerd zijn, voor je product of dienst willen betalen, meedenken en meewerken en blij zijn.

Je valt bovendien op en blijft op het netvlies van een groeiende groep potentiële klanten.

Je ziet dat deze 3 typen niet zomaar weglopen met je kennis.

Niemand buiten jouw vak doet jou zomaar na! Daarom werkt zoveel mogelijk kennis weggeven om niet zozeer meer, maar de beste klanten te trekken.

‘Moet ik al mijn kennis gratis weggeven?’

Nee, niet per se.
Voeg artikelen samen tot een e-book, waarvoor je een redelijk bedrag vraagt.
Ontwikkel een training of bied je aan als spreker op conferenties en dergelijke.
Creëer een sales funnel naar je high-endaanbod via je content.

Heb ik jou inmiddels overtuigd om al je kennis weg te geven?

 


Andere interessante blogonderwerpen voor iedereen die aan de ondernemersweg timmert:

Een kei van een blog = groei!
6 Zaken die je Google ranking niet direct beïnvloeden
Superrelevante content met tips en instructie in 3 stappen
Voorkom deze fouten in je advertentie
2 Woorden die je beter vermijdt in je marketing

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Avatar

    Charles van den Broek

    Beste Esther, ik weet niet of het in het budget past, maar zou je niet eens een goede redacteur in dienst nemen? “…hoeveel kennis we weggeven moeten…” moet -uiteraard- ” …hoeveel kennis we moeten weggeven” zijn, en die komma achter voorkomen slaat nergens op. En dan heb ik alleen nog maar je wervingstekst gelezen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching