Waarom is tekst belangrijk?

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

‘Video is de toekomst. Mensen willen niet lezen, ze willen kijken.’
Is tekst zo langzamerhand niet achterhaald?

Nee. Visuele informatie lijkt steeds belangrijker, maar vlak tekst niet uit.

Maar waarom is tekst dan nog steeds zo belangrijk?

Tekst en de kracht van verbeelding

Steeds meer homepages bevatten geen tekst. En flyers lijken meer op een visitekaartje of advertentie.
Een prachtig vormgegeven website op zich trekt geen klanten. Je flyer kan zo aantrekkelijk vormgegeven zijn, dat hij vaak gepakt wordt. En netjes teruggelegd of in de papiercontainer gegooid.

Potentiële klanten baseren hun beslissing om contact op te nemen of een aankoop te doen voor 90% op je tekst. Daar halen zij immers hun informatie uit. Afbeeldingen en een prachtig ontworpen vormgeving strelen het oog, maar zonder tekst vult je bezoeker zelf in wat hij ziet. Hij heeft meer informatie nodig om een aankoop te doen.

Met tekst spreek je mensen aan op hun verbeelding. Dat komt, doordat je met tekst zelf de beelden moet vormen. Een afbeelding vult al het een en ander in. Dat kan handig zijn, maar wanneer jij iets wilt verkopen, wil je je klant ongehinderd laten fantaseren over zijn mogelijkheden met jouw product of dienst. Hij staat langer stil bij wat je hem biedt en die boodschap dringt dieper tot hem door. Integreer bovendien klantbeleving of storytelling in je tekst en je haalt je potentiële klant nog dichterbij!

Wanneer hij zelf dingen invullen moet, vergroot je de kans dat hij dat naar eigen inzicht doet of teveel vragen heeft. Hij wordt teleurgesteld als hij de verkeerde verwachtingen heeft. Maar ook bij teveel vragen haakt hij af. Daarom is een goed ingestoken tekst belangrijk.

Waarom is tekst belangrijk: het praktische aspect

Tekst steek je heel praktisch in als je voorlichting geeft of iets uitlegt, bij voorbeeld in een handleiding of jaarverslag, een E-book of brochure.
Niet alles kan worden uitgelegd met tekeningen, afbeeldingen of video. Zij kunnen je tekst echter wel prima ondersteunen. En andersom.

Waarom is tekst belangrijk: je vindbaarheid

Google kijkt nog steeds voornamelijk naar tekst. Tekst zorgt voor een betere vindbaarheid en een goed ingestoken tekst voor meer klanten. Hoe jij je vindbaarheid verhoogt, lees je in De Basis van SEO.

Tips voor uitstekende tekst

Een SEO-geschreven tekst wordt goed gevonden, maar is onaantrekkelijk en trekt alsnog weinig klanten.
Zorg bovendien dat je tekst niet gekopieerd kan worden naar elke willekeurige concurrent. Jouw tekst is uniek, zoals jij dat ook bent.

Waarom is tekst belangrijk: je afbeeldingen

Het oog wil ook wat. Tekst alleen is al snel saai. Wissel je tekst dus wel af met een of meerdere afbeeldingen. Afbeeldingen van mensen, dieren en natuur spreken het meest aan. Tekst gaat echter prima samen met…

… video in de vorm van gesproken tekst

Tekst hoeft niet altijd geschreven te zijn. Video is in en wordt steeds meer ingezet. Met een filmpje bedien je degenen, die visueel en auditief ingesteld zijn. Beeld en gesproken tekst gaan hier samen. Zorg dat ze elkaar ondersteunen en je boodschap goed overkomt. Over gesproken tekst moet je echter even goed nadenken als over geschreven tekst. Want of je doelgroep hem nu leest of hoort, de boodschap moet duidelijk en prikkelend zijn. Hiervoor gelden praktisch dezelfde regels.

Je video ondersteun je daarnaast prima met geschreven tekst… en andersom.

Basis schrijfregels van de tekstschrijver en copywriter

Er zijn een paar basisregels voor het schrijven van tekst:

  • pas je toon en taalgebruik aan op je doelgroep
  • schrijf in de jij- of u-vorm, dus vanuit je klant. Door over hem (of haar) te schrijven haal je hem dichterbij
  • houd het zo kort mogelijk. ‘Schrijven is schrappen’ is het motto van (tekst)schrijvers. Is je tekst lang, maak hem dan lekker leesbaar door hem in te delen in alinea’s en gebruik opsommingen en tussenkoppen
  • de tekst op je website is anders geschreven dan in je brochure. Je blog en/of nieuwsbrief geven andere informatie dan je website. Je gebruikt bij elk marketingmiddel dus ook een andere mix van technieken.

Een professioneel uithangbord

Wil je tekst die je bedrijf op de kaart zet als professioneel en goed? Tekst die bovendien de beste klanten trekt en heb je deze kennis niet in je bedrijf, dan raad ik je aan hem over te laten aan een vakmens. Dat klinkt flauw, maar kijk eens naar je eigen vak. Ook jij hebt vast tips en trucs voor iemand die jouw vak niet beoefent, maar jouw jarenlange kennis en ervaring breng je ook niet zomaar over. De Nederlandse taal is zelfs ingewikkeld en een verkopende tekst schrijven die indirect verkoopt is een vak.

Ik hoop dat je inmiddels antwoord hebt op de vraag: waarom is tekst belangrijk? Pak je hem goed aan, dan pluk je daar snel de vruchten van en verdien jij je investering meer dan terug.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je een stap verder helpen:

Korte tekst is in, maar of het verstandig is…
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst niets oplevert?
Marketing is meer dan promotie…
Zo verkoop je je high-endproduct

Was deze blog waardevol voor je, maar kun je wel wat help gebruiken om je je verkoop te stimuleren met je landingpage, mailing, brief of…? Vraag het eens aan de tekstspecialist.

help mij mijn doelgroep te bereiken
 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching