Waarom is tekst belangrijk?

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?

‘Video is de toekomst. Mensen willen niet lezen, ze willen kijken.’
‘Het vak van tekstschrijver of copywriter sterft uit.’
Is tekst echt achterhaald?

Nee. Visuele informatie lijkt steeds belangrijker, maar vlak tekst niet uit.

Maar waarom is tekst dan nog steeds zo belangrijk?

Tekst en de kracht van verbeelding

Ik hoor al jaren, dat mensen ergens gehoord of gelezen hebben, dat mensen niet lezen. En dat ze daarom zo weinig mogelijk tekst hebben op hun website. En hun flyer. Terwijl die informatie niet klopt. Mensen uit je doelgroep lezen het wel, als …

Een prachtig vormgegeven website op zich trekt geen klanten. Je flyer kan zo aantrekkelijk vormgegeven zijn, dat hij vaak gepakt wordt. En netjes teruggelegd of in de papiercontainer gegooid. Omdat mensen wel geïnteresseerd zijn, maar de juiste informatie niet vinden.

Potentiële klanten baseren hun beslissing om contact op te nemen of een aankoop te doen nog steeds voor 90% op je tekst. Daar halen zij immers hun informatie uit. Afbeeldingen en een prachtig ontworpen vormgeving ondersteunen je boodschap, maar zonder tekst vult je bezoeker zelf in wat hij ziet. Hij heeft meer informatie nodig om een aankoop te doen.

Met tekst spreek je mensen aan op hun verbeelding. Dat komt, doordat je met tekst zelf de beelden moet vormen. Een afbeelding vult al het een en ander in. Dat kan handig zijn, maar wanneer jij iets wilt verkopen, wil je je klant ongehinderd laten fantaseren over zijn mogelijkheden met jouw product of dienst. Hij staat langer stil bij wat je hem biedt en die boodschap dringt dieper tot hem door. Integreer bovendien klantbeleving of storytelling in je tekst en je haalt je potentiële klant nog dichterbij!

Wanneer hij zelf dingen invullen moet, vergroot je de kans dat hij dat naar eigen inzicht doet of te veel vragen heeft. Hij wordt teleurgesteld als hij de verkeerde verwachtingen heeft. Maar ook bij te veel vragen haakt hij af. Daarom is een goed ingestoken tekst belangrijk. Mede daarom zal het vak van de copywriter en tekstschrijver nog even voortbestaan …

Waarom is tekst belangrijk: het praktische aspect

Tekst steek je heel praktisch in als je voorlichting geeft of iets uitlegt, bij voorbeeld in een handleiding of jaarverslag, een e-book of brochure.
Niet alles kan worden uitgelegd met tekeningen, afbeeldingen of video. Zij kunnen je tekst echter wel prima ondersteunen. En andersom.

Waarom is tekst belangrijk: je vindbaarheid

Google kijkt nog steeds voornamelijk naar tekst (geschreven en gesproken). Tekst zorgt voor een betere vindbaarheid en een goed ingestoken tekst voor meer klanten. Hoe jij je vindbaarheid verhoogt, lees je in De Basis van SEO.

Tips voor uitstekende tekst

Een SEO-geschreven tekst wordt goed gevonden, maar is te vaak onaantrekkelijk en trekt alsnog weinig klanten. Hij is immers geschreven voor Google en Google wordt nooit je klant. Schrijf daarom eerst voor je klant en daarna voor Google.

Zorg bovendien dat je tekst niet gekopieerd kan worden naar elke willekeurige concurrent door jouw toon en taal te gebruiken. En jouw onderscheidend vermogen door te laten sijpelen. Denk daarbij aan USP’s (Unique Selling Points) en je verhalen. Jouw tekst is uniek, zoals jij dat ook bent.

Waarom is tekst belangrijk: je afbeeldingen

Het oog wil ook wat. Tekst alleen is al snel saai. Wissel je tekst dus wel af met een of meerdere afbeeldingen. Afbeeldingen van mensen, dieren en natuur spreken het meest aan. Tekst gaat echter prima samen met…

… video 

Tekst hoeft niet altijd geschreven te zijn. Video is in en wordt steeds meer ingezet. Met een korte film bedien je degenen, die visueel en auditief ingesteld zijn. En je bereikt er jongeren mee.

Beeld en gesproken tekst gaan hier samen. Zorg dat ze elkaar ondersteunen en je boodschap goed overkomt. Over gesproken tekst moet je echter even goed nadenken als over geschreven tekst. Want of je doelgroep hem nu leest of hoort, de boodschap moet duidelijk en prikkelend zijn. Hiervoor gelden praktisch dezelfde regels.

Je video ondersteun je daarnaast prima met geschreven tekst… en andersom.

Basis schrijfregels van de tekstschrijver en copywriter

Er zijn een paar basisregels voor het schrijven van tekst:

  • Pas je toon en taalgebruik aan op je doelgroep
  • Schrijf in de jij- of u-vorm, dus vanuit je klant. Door over hem (of haar) te schrijven haal je hem dichterbij
  • Houd het zo bondig door overbodige woorden te schrappen. Leest je tekst vlot en is hij lang, maak hem dan lekker leesbaar door hem in te delen in alinea’s en gebruik opsommingen en tussenkoppen
  • De tekst op je website is anders geschreven dan in je brochure. Je blog en/of nieuwsbrief geven andere informatie dan je website. Je gebruikt bij elk marketingmiddel dus ook een andere mix van technieken.

Workshop Succesvolle Salestekst Schrijven

Wil jij weten wat jij precies nodig hebt om je website in te zetten als verkoopkanaal? Meld je dan aan voor het workshop Succesvolle Salestekst Schrijven. Je leert de basis van elke verkopende tekst, ongeacht het middel: je website, flyer, advertentie of mailing. In slechts 2 uren heb jij de basis staan van je eerste tekst. En weet jij hoe je alle andere reclameboodschappen schrijft in de basis. Het enige wat jij nog nodig hebt, is de puntjes op de i zetten.

vertel mij meer

Ben jij te druk om je eigen teksten te schrijven? Of weet je, dat jij het nooit in de vingers zal krijgen? Maar wil jij wel professioneel voor de dagen komen, vindbaar zijn, zichtbaar ook en je bereik vergroten? Omdat je meer klanten wilt werven?
Besteed je teksten dan uit aan de professionele copywriter.

neem contact met mij op

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je een stap verder helpen:

Korte tekst is in, maar of het verstandig is…
Waarom zelfs je uitstekend geschreven tekst niets oplevert?
Marketing is meer dan promotie…
Zo verkoop je je high-endproduct
De meestgemaakte (soms hilarische) schrijffouten op een rij

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Comments (5)

  • Helemaal eens met dit artikel! Als je informatie op papier hebt is het veel makkelijker om deze bij te kunnen houden. Niemand wilt een video 10 keren kijken! 😉

  • Hallo Suzanne,

    Klopt. Maar dat geldt ook voor geschreven tekst. Alleen is geschreven tekst gemakkelijker te scannen dan een video.
    Toch wint video het steeds meer in populariteit. Dat is niet gek als je beseft dat mensen, met name de jongere generaties, steeds minder lezen en steeds meer kijken.
    Ik ben daarom best benieuwd naar de toekomst van geschreven tekst.
    Voor nu geldt nog altijd: wil je mensen goed informeren, hen stimuleren en je aanbod aan hen verkopen, dan kun je nog altijd niet zonder geschreven tekst.

    Dank je voor je reactie, Suzanne!
    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching