faillisement bedrijf - waarom ging The Shop Around The Corner failliet

Waarom stevende Kathleen Kelly’s boekenwinkel af op faillissement in You’ve Got Mail?

You’ve Got Mail, hij staat in mijn top 10 van favoriete films. Nee, niet om de romantiek in het verhaal, maar het fascineert mij hoe de hoofdrolspeler omgaat met het feit dat haar kinderboekenwinkel binnen een halfjaar ten onder gaat aan een grote concurrent. Wat zij doet om het te voorkomen. En wat jij eruit kunt leren om uit die situatie te blijven en faillissement te voorkomen.

Kathleen Kelly sloot haar deuren voordat ze failliet ging. Is dat slim? En wat had ze meer kunnen doen? Deze blog gaat daarover.

Het verhaal van de film You’ve Got Mail

Ik geef je een wat platonisch relaas van de film, laat even de soms hilarische verwikkelingen tussen de 2 hoofdrolspelers en daarmee de humor en de liefde buiten beschouwing. Sorry.

You’ve Got Mail speelt zich af in een kneuterige wijk in New York. Kathleen Kelly heeft er de kinderboekenzaak, overgenomen van haar overleden en ietwat legendarische moeder. Kathleen is opgegroeid in en met de winkel en dacht er nooit over na om iets anders te gaan doen. Haar 3 personeelsleden werken er al sinds jaar en dag. Ze wordt verder gesteund door een naar vroeger hangende vriend en een geheime chatvriend, waarvan ze niet weet wie hij is en op wie ze heimelijk verliefd is.

Maar wanneer de boekengigant Fox Books een super store met ruim assortiment, korting en heerlijke plekken om in de verhalen te duiken opent pal om de hoek, móet ze reageren. Kathleen denkt eerst, dat het wel overwaait en wacht af. Tegen de tijd dat ze beseft dat ze in actie moet komen, doet ze dat met guerrillamarketing (‘Go to the mattrasses’ van The Godfather, op aanraden van haar chatvriend/zakenman): ze probeert de concurrentie af te fikken in de media. Ze is niet alleen te laat, ze vergeet iets… en haar kinderboekenwinkel, The Shop Around The Corner, sluit voordat het failliet kan gaan.

Kathleen Kelly krijgt verschillende verzoeken van uitgevers als boekredacteur, omdat ze in de New Yorkse uitgeverswereld bekend staat als dé autoriteit in en een neus heeft voor kinderverhalen. Maar ze begint uiteindelijk aan een eigen kinderboek. Natuurlijk eindigt de film romantisch: chatvriend en eigenaar van Fox Books en Kathleen komen samen.

Wat gaat er mis met The Shop Around The Corner?

Ja, het is een wat klinische versie van een van mijn favoriete films allertijden. Ik heb hem al wel 100 keren gezien, echt! Ik ben verliefd op Kathleens thuis, haar boekenzaakje en haar missie, de eenvoud van haar persoonlijkheid, haar kleine wereld en de verwikkelingen tussen haar en Joe Fox. Die laatste kus hoeft voor mij helemaal niet. De reis ernaartoe vind ik vele malen interessanter, maar dat ben ik…

Ik ken de film zo goed, dat ik in staat ben hem vanaf een afstandje te kunnen bekijken. En te ontleden. Ik bleef hem namelijk kijken om die ene vraag beantwoord te krijgen: wat gaat er mis met The Shop Around The Corner?

Ik zet alle dingen voor je op een rij.
Waarom?
Omdat dit gebeurt wanneer je ‘stuck’ bent. Bevriest. En stoppen moet of faillissement aanvragen moet.

‘You are a lone read’

Vertaald: ‘jij bent een eenzame idealist.’ Daar komt achteraan: ‘… die het volhoudt in de corrupte wereld van de handel.’

Hm.

Verder vertaald: doe wat je deed.

Kathleen vraagt zich terecht af, wat ze nou eigenlijk van betekenis is. Ze vraagt het haar vriend, die anti-industrialisatie en tegen vooruitgang is. Idealistisch, maar stilstand is achteruitgang. En de ontwikkelingen ongedaan maken, dat kan niet. Hij is bovendien geen ondernemer. Ik volg zijn mindset, maar met zijn houding steven je recht af op faillissement.

En hij stopt haar gedachtegang. Het is namelijk goed om eens stil te staan bij waarmee je bezig bent. En of dat nog resoneert met wat je wilt.

Een idealist zoekt ook naar manieren om met de veranderingen mee te kunnen, zonder zichzelf te verliezen.

De crux zit ‘m bovendien in het woordje ‘eenzaam.’
Vanaf je onbewoonde eiland blijven roepen werkt niet. Je stem gaat simpelweg verloren op de grote oceaan. Alleen de wind blaast je zinnen al weg.

Ben jij idealist, verzamel dan aanhang en laat die club groeien en bloeien. Zorg dat je samen één stem vormt en je ideeën actief verspreidt. Samen.

‘I’m going to the nut shop, where it’s fun!’

Kathleen Kelly’s personeel is weinig trouw, behulpzaam of meedenkend. Ze vechten niet mee.

Zo gaat de een onder werktijd gewoon naar de notenbar, omdat The Shop Around The Corner geen klanten heeft. De ander klaagt over haar huur en roddelt met haar bazin over hun dates. En degene die Kathleen praktisch beschouwt als tweede moeder, vertelt haar pas na haar beslissing om te sluiten, dat ze stinkend rijk is.
Haar reactie: geen.

Neem je medewerkers mee in jouw koers, jouw waarom en hoe. Hun motivatie om hun beste beentje voor te zetten onder alle omstandigheden begint bij jou. Geen enkele werknemer wil dat het bedrijf failliet gaat.

Geen van hen waarschuwt Kathleen hardop of spart met haar over oplossingen. En zijzelf heeft geen coach.

Verzamel mensen om je heen met wie je sparren kunt. Mensen die verder zijn dan jij en verwacht niet te veel van je personeel hierin. Houd benen-op-tafelsessies, houd je personeel bij de les en… kom in actie!

‘No difference whatsoever!’

Signaal faillissement - failliet gaanDe week voor Kerst draait The Shop Around The Corner de meeste omzet van het jaar. Tenminste… voordat Fox Books kwam. De super store opent voor de feestdagen arriveren. Zelfs nadat ze hoort, dat de omzet 1200 Dollar minder is dan dezelfde week het jaar ervoor, gaat er geen lichtje branden.
Op een avond vlak voor Kerst versiert ze de kerstboom in de etalage. De winkel is gesloten en ze ziet het winkelende volk voorbij komen… met papieren tassen van Fox Books.

Kathleen gelooft net als ik niet in korting, maar waar zij nooit aan acties doet, doe ik dat wel. Maar dan voor iedereen. En voor iedereen tegelijkertijd. Heel af en toe. Ze leunt op meer dan 40 jaren naamsbekendheid.
Elke keer als ik deze scene voorbij zie komen, denk ik bovendien: waarom is haar boekenzaak niet geopend?

Mensen vragen haar bovendien hoe het gaat. En haar antwoord luidt altijd hetzelfde: ‘Goed! Geen centje pijn!’ Wanneer een gerenommeerd kinderboekenschrijfster dan niet trouw blijkt aan Kathleen, raakt mij dat. Maar ik begrijp hem ook: zij heeft simpelweg een betere deal gekregen. Met een groter publiek. Kathleens winkel redt het kennelijk ook zonder haar. De schrijfster vroeg er niet voor niets naar.

Wees daarom eerlijk, hoe pijnlijk en kwetsbaar ook. Mensen helpen graag. In jouw geval ondernemende mensen.
Kathleens personeel hielp niet mee. Zo zal ook jouw familie en vriendenkring je nauwelijks verder helpen. Zoek ondernemers. Zij snappen de ups en downs van zakendoen, ondernemen.

Ikzelf heb een business coach en een personal coach. En een paar bevriende ondernemers. Ik spar alleen met diegenen, die mij goed kennen en al zijn waar ik naartoe wil. Mijn familie en zelfs beste vrienden vertel ik weinig over Van Vondel txt.

‘It’s his fault…’

The Shop Around The Corner komt in problemen als Fox Books een superstore opent, letterlijk om de hoek. Het is gemakkelijk om te zeggen dat het aan Fox Books ligt dat de kleine kinderboekenwinkel onderuit gaat. En dat is precies wat Kathleen Kelly doet.

‘Het ligt aan hen.’

Auw.

Heeft ze niet genoeg tijd om te handelen? Ik weet het niet. En ik vind het ook niet vreemd, dat Kathleen in het begin blijft geloven in haar eigen formule. En haar vaste klanten. En haar personeel. En New York.
Maar zelfs als de signalen oorverdovend zijn, verandert ze niets. Ze betrekt haar personeel nergens bij, behalve bij dalende omzetcijfers. Geen kortings- of andere acties, geen zakelijke overeenkomst met de kinderboekenschrijfster. Noch ontslag voor werknemers die hun eigen gang gaan of allang met pensioen kunnen. Ze schakelt haar vriend in voor een mooi artikel, maar hij leeft in de tijd van de dinosaurussen.

Zij moet veranderen, maar wil dat niet zien.

Failliet gaan door je concurrentie niet te onderzoekenIn plaats daarvan slaat ze om zich heen. Over haar winkel doet ze een ietwat zielig, terwijl ze Fox Books onderuit schoffelt. Ze stapt bij haar concurrent echter pas naar binnen, nadat ze haar eigen deuren sluit. Dat, terwijl Joe Fox haar boekenzaak allang uitgeplozen heeft. Maar ja, dat is in haar ogen not done.
Pas wanneer ze binnenloopt, ziet ze kinderen op de grond zitten lezen tussen de boekenkasten, een koffiecorner, comfortabele banken en leestafels. En een uitnodigende, lichte inrichting. Ze hebben bovendien alles. En korting voor iedereen.

Zelfoverschatting en de ander onderschatten helpt je bedrijf snel naar faillissement.

Guerrillamarketing werkt alleen als jij weet tegen wie je vecht. En je eigen kracht volop inzet. Daarvoor moet je weten wat je onderscheidend vermogen is. Je Persoonlijkheid. Je missie, visie, aanpak, enzovoort.

Had ze maar…
Dan had de gesnapt, waarom klanten niet zo trouw zijn als ze denkt. Noch schrijvers. Noch werknemers. Stilstand is achteruitgang. Haar medewerkers werken op de automatische piloot. Zij is ingeslapen.
Het ging te lang te gemakkelijk. En Kathleen Kelly is weinig ambitieus, dus wat werkt, werkt. Ze heeft nooit geleerd hoe ze om moet gaan met verandering. Ze weet alles over kinderboeken en weet genoeg om zelf een kinderboek te schrijven, maar te weinig over ondernemen. Een autoriteit maakt nog geen ondernemer.

Joe Fox is ondernemer, boekverkoper aan de massa. Hij heeft killer instinct.
Kathleen Kelly is lerares en pedagoge via kinderboeken.
Aan beide mankeert niets, maar kennis alleen brengt je minder ver dan mogelijk is. De combinatie van autoriteit en ondernemer brengt je het meest.

Conclusie waarom The Shop Around The Corner zo snel sluit

Kathleen Kelly weet het niet, zoekt in de verkeerde hoek en bij de verkeerde mensen. En bevriest.
Ze doet niets en laat het gebeuren. Ze sluit haar deuren nog voordat ze echt binnen haarzelf en haar zaak naar mogelijkheden zoekt. Ze sluit echter ook voordat ze helemaal failliet gaat.

Zoek zakelijk ingestelde mensen, die het kunnen weten. En creatievelingen, die mogelijke oplossingen vinden. Steunpilaren die jou snappen, die je vooruit stimuleren en je niet willen beschermen tegen… ‘jezelf.’ Die behoudendheid heb jij niet nodig als je slagen wilt met je bedrijf.

Kom in actie. Probeer, doe, test, val, stel bij een probeer opnieuw.

Ik weet niet of Kathleen Kelly’s kinderboekenwinkel gered was van faillissement met deze tips. Ik had haar graag alles uit de kast zien halen. In plaats daarvan kijk ik al meer dan 100 keren naar iemand die bevriest. En elke keer hoop ik, dat ze één dingetje anders doet om te zien wat de uitkomst is. Wat natuurlijk nooit gebeurt…

Het aantal bedrijven dat failliet gaat, stijgt weer volgens de laatste cijfers van het CBS.
Zit jouw bedrijf in de nesten en wil je sluiten of zelfs faillissement voorkomen? Spar er eens over met mij waar het gaat om promotie en naamsbekendheid. En schakel andere hulp in.

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching