En ook daarin bleef hij praten over zijn eigen successen. Hij had het niet over klanten en liet bewijzen achterwege. Ik had inmiddels mijn buik ervan vol en zag bovenin het aantal deelnemers dalen.

Voorkom deze fouten in je advertentie

Ik zie veel kleine bedrijven geld weggooien met adverteren. Helemaal gek is dat niet: een klein bedrijf heeft vaak geen expertise in huis en trekt over het algemeen minder budget uit om de kennis in te huren. Dan maakt dat offline en online adverteren als snel ervaren wordt als geld naar de zee dragen.

Om je een eind op weg te helpen met het opstellen van een advertentie die wel aanslaat, vertel ik je welke advertentiefouten ik het meest tegenkom. En dus hoe je deze voortaan voorkomt.

De verkeerde doelgroep, doordat…

Bepaal jij van tevoren op welke doelgroep jij je advertentie richt? Nee? Zorg dan eerst dat die helder is.

Een veelgemaakte denkfout hierbij is dat je je altijd moet richten tot de hele doelgroep. Maar binnen je doelgroep leven vaak verschillende vragen. Je doelgroep heeft een hoofdprobleem, maar deze is gemakkelijk op te splitsen in deelproblemen. Je advertentie richten op een deelprobleem heeft vaak meer effect.

Voorbeeld
Een diëtistenpraktijk die elke vrouw helpt op een gezond gewicht te komen en te blijven, kan zijn advertentie richten op de kleinere groep daarbinnen, die door de menopauze kampt met een veranderende stofwisseling.

Focus op de verkeerde boodschap

Jouw kernboodschap is níet je dienst of product, maar het probleem dat je ermee oplost. En het resultaat dat die oplossing brengt. En vervolgens wat het gevolg is van dat resultaat. Laat mensen de pijn en de verlichting voelen.

Daag jezelf uit om te komen tot wat je oplossing echt oplevert door de vraag te stellen wat het gevolg is, totdat je niet verder komt.

Voorbeeld
Wat is het gevolg van het feit dat je als vrouw in de overgang weet hoe je stofwisseling werkt en daardoor weer grip hebt op je gewicht? Zij heeft bij voorbeeld meer vertrouwen in haar lichaam. Het gevolg is dat haar zelfvertrouwen groeit, waardoor ze zich vrijer voelt om er bij voorbeeld meer op uit te gaan en meer plezier heeft in de dingen die ze onderneemt.

Zwakke bewoording

‘Onze snoerloze, krachtige stofzuiger maakt je huis schoner in minder tijd’
is een stuk zwakker verwoord dan
‘Onze snoerloze stofzuiger pakt ook de moeilijkst bereikbare hoekjes. Je hebt een blinkend schoon huis in 50% van de tijd.’

Het is een mythe dat je tekst zo kort mogelijk zijn moet.

Wees concreet in je belofte en maak hem het liefst meetbaar. Ik heb een blog geschreven voor je met een lijst van honderden actieve woorden, opgedeeld in 8 overzichtelijke categorieën, die je helpen krachtig over te komen en mensen in beweging te zetten.

Daar komt bij, dat ‘50%’ beter aanslaat dan ‘de helft.’

Hoe concreter jij bent in je boodschap, des te beter hij aanslaat.

Te weinig promotie

Slinger jij je aanbod te weinig de wereld in, dan ziet je doelgroep je nauwelijks of word je simpelweg vergeten. Uit het oog is uit het geheugen. Onderzoek dus goed waar je doelgroep zich bevindt en hoe vaak je jouw aanbod onder hun aandacht brengt, zonder te spammen.

Geen call to action in je advertentie

Geef jij je doelgroep geen opdracht mee, dan blijft je boodschap in de lucht hangen. Je denkt misschien dat mensen uit zichzelf wel actie ondernemen, maar niets is minder waar. Geef dus concreet (daar heb je hem weer…) aan wat je lezers doen als zij voorwaarts willen.

Een advertentie zonder landingspage

Een advertentie geeft weinig ruimte om uit te weiden over je aanbod. Geef mensen dus de mogelijkheid om het complete plaatje te krijgen door hen door te laten klikken naar je landingspage.

Je call to action wordt dan
‘Sluit je aan bij 8.000 zoetekauwen die suiker vervangen met…’
in plaats van
‘Voor meer informatie over onze suikervervangende producten klik hier.’

Vergeten SEO door te voeren in je online advertentie

Je vindbaarheid vergroten begint en eindigt met het integreren van de juiste zoektermen. Daarmee bedoel ik de zoektermen waarop mensen jouw aanbod zoeken. Of nog beter: de oplossing voor hun probleem.

Dus of je het nu hebt over een advertentie op Facebook, Twitter, LinkedIn of via Google AdWords (of een andere manier), zorg dat je SEO voor elkaar is. Over de basis van SEO heb ik al eerder een blog geschreven.

Niet achter de cijfers kijken

Goed richten op de juiste doelgroep met de juiste boodschap valt of staat met meten. Alleen zo ontdekt je wat werkt. Meet jij de resultaten en heb je moeite met de vertaalslag? Laat je dan helpen door een expert.

Geen tijd, geen capaciteit en toch geen budget vrijmaken om een marketeer in te huren

En dus blijven aanmodderen en de frustratie over achterblijvende resultaten verder opbouwen.

Een marketeer kan zorgen dat je de kennis en kunde in huis haalt of zorgt zelfstandig dat je advertentie staat als een huis.

Uitstekende marketing heeft weinig te maken met misleiden en pushen, maar alles met diegene bereiken die jouw product of dienst echt nodig heeft.

Een advertentie die precies dat doet brengt meer op dan je investeert.

 


Andere blogonderwerpen, die jou een stap in de juiste richting helpen:

3 Geheimen voor een succesvolle mailing
Een groeiend, waardevol netwerk en de beste leads trekken op LinkedIn begint hiermee…
8 Vaste gewoonten van een professionele blogger
Zo geeft marketing je meer vrijheid 

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching