voorjaarsschoonmaak voor je marketing en contentmarketing

Voorjaarsschoonmaak – je uithangbord fris en fruitig

‘Ik heb het voorjaar in mijn bol!’

Alle ramen en deuren gaan open om een frisse, schone buitenlucht binnen te laten. Ik schud mijn kleden en kussens uit, zoek met vochtige doeken met lekker geurende schoonmakers alle hoekjes in mijn huis op, mest kasten uit en mijn wasmachine draait overuren.

Onkruid moet wijken voor bloemenzaad, mijn moestuin is klaar voor sla, tomaten, wortels, uien en … (mijn tuin is klein, mijn moestuin ieniemienie). Mijn bloempotten staan straks weer vol met kruiden.

Niet geeft zoveel ruimte als de bezem door mijn thuis!

Voorjaarsschoonmaak. Zaaaalig!

Ook in mijn business houd ik grote schoonmaak. Het werkt namelijk niet lekker op een vuilnisbelt, leunend op systemen die minder werken. Mijn business staat bovendien nooit stil en ik leer steeds bij. Wil ik mijn klanten uitstekend helpen, dan moet ik fris en fruitig zijn. En de zaken waarmee ik werk ook.

Tot dit jaar moest ik eerst mijn e-mailbox en leesvoer doorspitten en opschonen. Dan pas kwam ik toe aan mijn bestanden en mappen. Ik heb nauwelijks een papieren archief gelukkig. Ik werk digitaal. En het opschonen van mijn (content)marketing… die deed ik in de loop van het jaar tussen de bedrijven door. Ad hoc.

Nu niet meer. Sinds ik hulp inschakelde, is mijn e-mailbox schoon, mijn leesvoer geordend en vind ik mijn documenten sneller dan snel. En dat voelt lekker!

Want eindelijk kan ik het updaten en opruimen van mijn (content)marketing doen op (en gepland vanaf) één moment. En dat doe ik dan ook. En ik start met mijn website.

Ik laat je zien hoe ik de voorjaarsschoonmaak van mijn uithangbord aanpak.

Spring cleaning in mijn business

Spring cleaning zit in mijn hoofd en lijf en ik heb genoeg energie om mijn business erin mee te nemen.

De bezem door de blog en andere content

Ik begin bij mijn blog.

Google Analytics, mijn data van social media en mijn eigen metingen vertellen mij welke artikelen mijn top 10 en 20 vormen. En welke nauwelijks wat doen.

Ik update mijn top 10 naar de huidige trends, ontwikkelingen en best practices. Dan de volgende 10. Ook op het gebied van SEO (alle bolletjes in Yoast op groen). Daarbij controleer ik bovendien alle links, afbeeldingen en update ik de call to action indien nodig.

En ik verwijder mijn niet-scorende artikelen en maak een lijst met blogs die ik vernieuwen ga.

Ik stel bovendien een lijst op met blogs die ik omzetten kan naar een podcast of video.

In de loop van het jaar houd ik bij welke gratis weggever het goed doet. En of deze de juiste doelgroep trekt.

Ik vernieuw mijn gratis weggevers of vervang ze waar nodig en koppel deze opnieuw aan mijn nieuwsbrief.

Sluit mijn aanbod nog aan bij …?

Dan ga ik naar mijn aanbodpagina’s.

Ik ga na wat voor type klanten ze trokken en hoeveel. Ik vraag altijd hoe mijn klant me vond en waar hij of zij op afkwam.

Sommige pages zijn toe aan vernieuwing of slijp ik verder fijn. Ik ken mijn programma voor het komende jaar en de betreffende pages stel ik bij voor betere resultaten. Wat niet werkt, stop ik per direct.

Social media up to date

Vervolgens kijk ik naar wat social media voor me gedaan heeft het afgelopen halfjaar. Ik stel mijn bio’s bij waar nodig en check welke posts het goed deden en welke niet. Wat ik kan herhalen en waar ik mee door moet gaan. Ik maak daarvan notitie, die ik straks giet in mijn marketingstrategie, plan en planning.

Ik besluit bovendien met welke socialmediakanalen ik doorga. En waar ik in investeer. Zo besloot ik begin dit jaar al te stoppen met Twitter.

Offline

Als laatste kijk ik naar wat ik offline gedaan heb. En wat nog op de plank ligt. Een netwerkclub, beurs, event, training?

Heb ik nog genoeg visitekaartjes? Flyers? Voldoen ze nog? En wat heb ik nodig het aankomende jaar?

Ik plan alle kaartmomenten in mijn agenda. Dit heb ik het afgelopen jaar laten liggen, maar ik wil het weer oppakken: kaarten sturen naar klanten, prospects en relaties. En ik heb ‘zomaars,’ kaarten die ik verstuur gewoon omdat ik dat wil.

Doe je mee? Wat is de eerste op jouw voorjaarschoonmaaklijst?

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching