marketing voor verschillende doelgroepen

Marketing wanneer je verschillende doelgroepen hebt

Een paar van mijn opdrachtgevers heeft te maken met doelgroepen die van elkaar verschillen en/of zoeken naar een andere oplossing.
Het creëren van een marketingstrategie lijkt ingewikkeld wanneer je met uiteenlopende doelgroepen werkt. Toch zijn er manieren om te zorgen dat je de plank niet misslaat.

Ik geef je een paar voorbeelden van hoe jij je marketing inricht bij verschillende doelgroepen.

B2B en B2C

Zonnepanelen verkoop je aan de consument, maar er is een groeiende vraag bij het bedrijfsleven naar milieu- en kostenbesparende oplossingen en daar passen zonnepanelen goed bij. De behoefte is hetzelfde, maar beide groepen hebben te maken met andere financiële regelingen. Toen wij (het reclamebureau, de fotograaf, de vormgever en ik) dus een krant maakten voor een bedrijf dat energiebesparende oplossingen ontwikkelt en verkoopt, waaronder zonnepanelen en al zijn mogelijkheden, deelden wij de informatie op naar de 2 doelgroepen: een katern voor de particulier en een voor het bedrijfsleven.

Verkoop jij auto’s aan particulieren en verkoop en/of lease je daarnaast bedrijfswagens? Verstrek jij hypotheken aan particulieren en bedrijven? Of bied je kleine koffiezetters aan de consument en professionele koffieautomaten aan organisaties? Met een servicecontract aan de laatste groep? Deel je website in op basis van deze doelgroepen. Maak 2 facebookpagina’s, 2 instragram-accounts op basis van deze doelgroepen, enzovoort. Geef elk een aantrekkelijke en kristalheldere naam en elk hun eigen vormgeving. En scheid de 2 doelgroepen bovendien in al je marketinguitingen.

Werkgever en werknemer

Soms is het overbodig om je te richten op de verschillende groepen. Een van mijn klanten heeft een outplacementbureau. Werknemers kloppen aan, maar ook werkgevers nemen contact op. We besloten echter om ons te richten op de werkgever in de teksten van de nieuwe website, want zij zijn beslissingsbevoegd en beheren de budgetten. En zitten met een outplacementtraject in hun maag. Hun dienstverlening verloopt via de aanvraag van de werkgever.

Een andere klant begeleidt re-integratietrajecten vanuit de WIA. Hier kozen we voor 2 doelgroepen, die we beide op een andere manier benaderen: bij de werkgever leggen we de nadruk op zaken als goed werkgeverschap en het besparen van (onnodige) kosten. Bij de werknemer focussen we op zijn gevoel weer mee te doen, een punt op de horizon te zetten en dergelijke. De werkgever spreken we aan met ‘u’ en de werknemer met ‘je/jij.’

Het resultaat is hetzelfde, maar de invalshoek verschilt.

Kijk voor je besluit of je deze doelgroepen scheidt goed naar wie uiteindelijk je doelgroep is. Beslist de werkgever, maar is je product of dienst geënt op de werknemer, ga dan goed na tot wie jij je het beste richten kunt in je marketing. Wie is je uiteindelijke klant? Met outplacement kan dit beide zijn, maar richt je bij voorkeur op een van hen.

Mannen en vrouwen

Stel, je hebt een gezin en je wasmachine gaat stuk. Of er moet een nieuwe auto komen.
Waarnaar kijk jij en waarnaar kijkt je partner wanneer jullie op jacht gaan naar vervanging?

Veel industrieën spelen al jaren in op de verschillen tussen mannen en vrouwen. Kijk naar de autobranche. Vraag je een brochure aan, dan ontvang je vaak 3 brochures:

  1. een brochure vol rijbeleving, mooi gepresenteerde keuzes in kleuren, interieurs, techniek en accessoires. Hebbedingetjes en technische hoogstandjes voor mannen, gemak voor vrouwen. Beiden willen weten hoe zuinig hij rijdt. Mannen rijden vaker groot, snel en stoer, willen weten hoe snel hij accelereert en zitten bij de proefrit al te rommelen aan de instellingen en mogelijkheden van de boardcomputer en andere technische snufjes. Vrouwen willen weten of alles wat zij wensen erop en eraan zit, of hij gemakkelijk door de stad crost en uit welke interieurkleuren ze kunnen kiezen. Zij krijgen bovendien graag informatie achter de technische informatie: waarmee helpt de techniek, wanneer en het liefst ook hoe. Er zijn platforms en cursussen speciaal voor vrouwen voor het eenvoudige onderhoud van de auto
  2. een brochure met technische informatie en bijbehorende keuzelijsten
  3. een prijslijst.

Mannen en vrouwen zijn (deels) verschillende doelgroepen, maar…

Meer dan 80% van alle aankopen in een huishouden worden beslist door vrouwen. Daar komt bij, dat vrouwen steeds meer verdienen en steeds vaker alleenstaand zijn. Vrouwen hebben steeds meer in de mouwen en worden niet graag betutteld.

Met andere woorden: vrouwen bepalen hoogstwaarschijnlijk het overgrote gedeelte van jouw verkoop. Zakelijk én privé. Ook als je autodealer bent, computers verkoopt, verzekeringen aanbiedt of een bouwmarkt hebt. Het is dus goed mogelijk, dat de allergrootste doelgroep die jij bedient, vrouwen zijn.

Neem hen serieus, stop met betuttelen en laat het ‘typisch vrouwelijke’ als bloemetjes, strikjes, roze en bloot & aantrekkelijk zoveel mogelijk achterwege.

Mannen en vrouwen lijken verschillende doelgroepen, maar dat is slechts gedeeltelijk waar.

‘Ik heb verschillende doelgroepen. Wat nu?’

Zoals je hierboven al las, is het soms verstandig je tot 1 doelgroep te richten. Soms is dat degene die het budget beheert en beslissingsbevoegd is, maar dat hoeft niet. Een speelgoedwinkel richt zijn marketing op kinderen, terwijl de ouders vaak betalen. Het zijn echter de kinderen die de verlanglijstjes maken.

Heb je echt een scheiding in producten of dienstverlening naar doelgroep? Of aanpak? Scheid je marketing op naar deze verschillende doelgroepen. Je website heeft 2 pages (of meer natuurlijk) in het hoofdmenu, ingericht naar doelgroep. Daaronder staat alles wat deze groep mensen weten wil. Buiten je website maak je voor elke doelgroep een aparte strategie en scheid je je uitingen zonder dat ze elkaar ergens raken. De ene vindt het oninteressant en zelfs verwarrend wanneer je het ook hebt over de andere doelgroep.

Heb jij te maken met stellen die een aankoop doen? Maak dan een mooie mix van verschillende uitingen, van elkaar gescheiden opgesteld, maar in een pakketje aangeboden. Zo pakt de man thuis de brochure met technische details, terwijl de vrouw rustig bladert door de impressiebrochure, waarin ze zij kijkt naar de mogelijkheden via afbeeldingen en verhalende omschrijvingen (storytelling, eventueel voorzien van een vleugje klantbeleving). En de achterliggende service van je product of dienst.

Verschillende marketingstrategieën

Verschillende doelgroepen vragen om een verschillende strategie en invulling ervan. Ze worden verschillend aangesproken, met een ander taalgebruik en toon meestal en elk met een (iets) andere boodschap. De vormgeving kan enorm verschillen van elkaar.

Bedrijfsfeesten promoot je anders dan je partyservice voor particulieren. En met een ander aanbod. Je content geeft andere informatie bij mannen dan bij vrouwen. Je aanbod ook. Vrouwen kiezen misschien voor dezelfde auto, maar verlangen andere, praktischer informatie. De kans is bovendien groot, dat je hen blij maakt met een workshop over hoe ze deze zelf onderhouden. En kleine klussen klaren, zoals het verwisselend van een band.

Denk goed na over wat je wilt uitstralen en waarmee en hoe je de verschillende doelgroepen bereiken wilt.

‘Pffff… complex, die verschillende doelgroepen!’

Heeft jouw bedrijf te maken met verschillende doelgroepen en heb je moeite met het maken van de juiste keuze? Dat is normaal. Je staat immers erg dicht bij je eigen bedrijf en voor de juiste keuze heb je vaak wat afstand nodig. Daarnaast is het handig dat je verstand hebt van marketing en tekstschrijven.

Ik kijk vanaf een afstandje naar jou, je bedrijf en je aanbod en ben kundig in tekstschrijven (copywriting en bloggen) en marketing. Mijn vraag aan je is: uitbesteden of de kennis en kunde in huis halen?

Met een belletje of e-mail laat je de bal rollen naar een professioneel uithangbord.

 


Andere relevante blogonderwerpen, waarmee je je bedrijf een stap verder helpt:

Een linkedinprofiel waarmee je de beste leads genereert
Zo zet je flyer in voor een groter bereik
Waarom marketing voor kleine bedrijven juist eenvoudig is
Inspiratie voor spraakmakende content
Zo word jij de autoriteit in jouw vak

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching