het verschil tussen de tekst in je brochure en de tekst op je website

‘We gebruiken de tekst van onze brochure voor de website’

Het verschil tussen schrijven voor een brochure en een website

‘Wij moeten de teksten aanleveren voor de website. Pak de brochure maar. Ik geef je de indeling van de website, dan kopieer jij de teksten uit de brochure. Met hier en daar een aanpassing zijn ze goed genoeg.’
‘Teksten? Oké, dat lukt me denk ik wel.’
‘Als je ze klaar hebt, kijken we er even met zijn tweeën naar. Het moet wel goed. Jij schrijft onze brieven ook. En als ik het geld voor de tekst van onze website uitsparen kan, dan doe ik dat. De webbouwer heeft ze uiterlijk vrijdagochtend nodig. Dan plaatst hij ze op de website.’
‘Dat is over 3 dagen! Dan is het maar goed dat ik de teksten uit de brochure gebruiken kan voor de website.’

Zonder de indruk te willen wekken dat ik schrijf voor eigen parochie, waarschuw ik je graag voor deze manier van marketing. Teksten voor een brochure zijn namelijk anders opgesteld dan die van de website. Daarnaast er schuilt nog een gevaar in het kopiëren van tekst en ik heb het niet over duplicate content of auteursrecht.

Tekst schrijven is nooit gratis

Niet wanneer je deze zelf opstelt, noch wanneer je hem overlaat aan een medewerker. De uren die jij of hij/zij erin stopt, zijn niet gratis. Daar staat een uurtarief tegenover (of een andere vorm van prijsbepaling). En het is goed mogelijk, dat jouw uurtarief hoger uitvalt dan die van een professionele tekstschrijver of copywriter. Of je medewerker heeft 3 x zoveel tijd nodig als een prof. En dan blijft de vraag over hoe goed ze zijn.

Hoe het ook zij: tekst schrijven is nooit gratis. Denk goed na over hoe jij omgaat met je investeringen.

Je website is je grootste online visitekaartje

En het meest openbare. Bovendien heb jij maar deels invloed op wie hem bezoekt.

Je hebt maar één kans op een goede eerste indruk. En een tweede. Zorg daarom dat je website professionaliteit uitstraalt. En laat zien dat je je doelgroep belangrijk vindt en graag in hem investeert.

Vergelijk de websites van 2 bedrijven die precies hetzelfde doen. Je gaat voor diegene, die de beste indruk maakt. Dat is degene, die zijn marketing voor elkaar heeft.
Vervolgens duik je wat dieper in het bedrijf: doen zij wat jij nodig hebt? Is die tweede indruk goed, dan neem je contact op. Is er een klik en begrijpt het bedrijf wat je probleem is en welk resultaat je wilt? En kunnen zij dat leveren? Dan pas ga jij met het bedrijf in zee.
Dit schrijf ik in het besef, dat de meeste trajecten langer duren en meer stappen hebben. Ik hoop echter dat je begrijpt hoe belangrijk je website is in het geheel: voldoet hij niet, dan haakt je potentiële klant af zonder je te kennen.

Daar komt bij dat je website de spil is in je marketing: alles begint of eindigt hier. Je brochure verwijst naar je website, evenals je nieuwsbrief en je socialmediaberichten. Je aanbod, blog en referenties promoot en verspreid je vanaf je website. Je website maakt elke keer de cirkel rond.
Als het goed is, vinden mensen hier alles wat ze nodig hebben om een goede keuze te maken: je aanbod, klantverhalen, je kennis en kunde, de gezichten achter en de vaardigheden en ervaringen van het bedrijf. En je contactgegevens.

‘Neem jij je klanten serieus, dan laat je dat om te beginnen zien in je marketing’

‘De teksten van de brochure zijn professioneel. Waarom kan ik ze niet gebruiken voor de website?’

Die vraag begrijp ik volkomen en als ik niet wist hoe mensen omgaan met de verschillende teksten, zou ik je vertellen dat je de tekst van je brochure rustig plaatst op je website. Ik weet echter wél hoe mensen deze verschillende marketingmiddelen lezen.

Laat me je een kijkje geven in de keuken van mijn vak.

Verschil 1 tussen brochure en website: leesgedrag

Dit is misschien oud nieuws voor je: tekst op papier wordt anders gelezen dan op het scherm. Artikelen in boekvorm worden woordelijk doorgenomen, terwijl de blog op je website eerst wordt gescreend. Een advertorial (een aanbieding in de vorm van een artikel) leest men grondiger dan je landingspage. Dat geldt voor elk papieren versus online marketingmiddel.

Het leesgedrag online is vluchtig. Mensen lezen je tekst minder grondig door. Ze screenen hem. Bij de teksten op je website is het dus zaak dan men alle belangrijke informatie leest. Daardoor moet deze direct in het oog springen.

Mensen bepalen bovendien steeds meer zelf wat voor hen belangrijk is. En dat kan voor de een iets anders zijn dan voor de ander. Daarom is het belangrijk dat ze je webpagina goed kunnen scannen op voor hen belangrijke informatie.

De behoefte om snel door een tekst te scrollen betekent ander leesgedrag. En dat vergt een andere indeling dan dezelfde boodschap in je brochure.

Verschil 2 tussen de tekst in je brochure en die op je website: vindbaarheid

Je brochure kan veel mensen bereiken, maar het blijft beperkt ten opzichte van je website. Online reikt je boodschap verder dan jouw netwerk, als je wilt tot ver buiten de grenzen. Je wilt dat bereik zo groot mogelijk maken en dat begint bij Google. Staan de belangrijkste pagina’s van jouw website minimaal op de eerste pagina in Google én met de juiste zoektermen, dan vinden potentiële klanten je gemakkelijk. En de meeste mensen oriënteren zich via Google.

De juiste zoektermen plaatsen op de juiste plekken in en achter je teksten op je website vergt tekstuele aanpassingen. In vaktermen heet dat SEO.
In je brochure hoef je geen rekening te houden met vindbaarheid. Doorvoeren van SEO laat je achterwege.

Verschil 3 tussen brochuretekst en webtekst: bladergedrag

In je brochure slaan je lezers de bladzijde gewoon om. Op je website is het minder vanzelfsprekend om meer te lezen dan de pagina waarop ze terechtkomen.

Op je website nodig je mensen daarom actief uit om meer te lezen door links toe te voegen naar andere pagina’s. En een of meerdere call to actions te integreren, die je lezers aansporen in actie te komen.

‘Kunnen we de teksten in de brochure dan helemaal niet gebruiken voor de website?’

Dat kun je wel. De 3 verschillen hierboven geven je 3 redenen om de teksten van je brochure niet klakkeloos te kopiëren naar de website. Maar met de juiste aanpassingen maak je ze geschikt voor:

  1. het online leesgedrag van je potentiële klanten
  2. de vindbaarheid van de verschillende webpagina’s
  3. de stimulans om ‘verder te bladeren.’

Voor de zekerheid

Vraag jij je af of je teksten op je website goed genoeg zijn?
Trekt de website weinig bezoekers of te weinig (goede) klanten?
Of vraag je je af waar verbeterpunten liggen (én wat al in orde is)?

Geef je website dan op voor de gratis webscan en je ontvangt telefonisch & schriftelijk feedback.

Wil jij winstgevende webteksten leren schrijven? Laagdrempelig, eenvoudig en lekker goedkoop (nu nog)? Doe dan mee aan de pilot online masterclass

 


Andere blogonderwerpen die je helpen je marketing succesvol in te zetten:

Hoe bepaalt Google de kwaliteit van je blog?
Werkwoorden vervoegen is gemakkelijker dan jij denkt
LinkedIn Experience: de meestgemaakte fouten, waardoor je klanten misloopt
Dé 3 criteria voor een succesvolle blog
Voorkom deze fouten in je advertentie
De top 10 verbeterpunten van je webteksten

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching