SEO - vindbaarheid Google - zoekmachineoptimalisatie

Vergroot je vindbaarheid op Google: basis SEO en content anno nu

Google regeert als het gaat om vindbaarheid. Gevonden worden is een belangrijk onderdeel van je online marketing, met name van je website. SEO en content hebben er onder andere mee te maken.

Ik geef je de basisregels voor als je SEO zelf wilt doen, zodat jij kunt checken of je website optimaal ingericht is en jij je vindbaarheid vergroot waar nodig. Kijk vervolgens je teksten regelmatig na of ze nog steeds goed vindbaar zijn. De regels willen nog weleens veranderen… 

Maar voor ik van wal steek…

Wat is SEO?

SEO staat voor de Engelse marketingterm Search Engine Optimalization of in het Nederlands ‘zoekmachineoptimalisatie.’ De marketingtechniek zorgt dat je tekst goed gevonden wordt in zoekmachines als Google en Bing. Je aanbodpage of blog op je website, je socialmediabericht, alle tekst die je plaatst op het Internet help je een handje om bovenaan de zoekresultaten te komen als je hem gemakkelijk vindbaar maakt.

Daarvoor gebruik je zoektermen, die in je tekst en daaromheen terugkomen. Je wilt echter wel de zoekterm gebruiken, waarop je potentiële klanten je zoeken.

Maar een goede vindbaarheid gaat nog iets verder dan enkel SEO. Hieronder vind je een aantal eenvoudige en effectieve manieren om je teksten goed vindbaar te maken voor je doelgroep.

Vergroot de vindbaarheid met de laadsnelheid

De laadsnelheid van je website is belangrijk voor je bezoekers, maar ook voor Google. Is de laadsnelheid laag, dan heb je kans dat Google hem overslaat. Hij komt dan ook niet voor in de zoekresultaten. Op www.gtmetrix.com meet je de laadsnelheid van je website.
De laadsnelheid verhoog je onder andere door het optimaliseren van je afbeeldingen en video’s en een goede hosting.

Responsive website

Past je website zich aan wanneer je hem bezoekt op je smartphone of tablet, dan scoor je punten bij Google. Met een responsive website klim je dus in zijn ranking.

Eenvoudig zoektermenonderzoek

Het klopt: Google kijkt steeds minder naar zoektermen (keywords) en steeds meer naar content. Toch blijft SEO een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid.

Denk bij zoektermen niet alleen aan enkele woorden, maar ook aan korte zinnen, zoals een vraag of stelling (long tail key word).

Kleinschalig onderzoek
Per page integreer je 1, hooguit 2 zoekwoorden, tenzij het gaat om bij voorbeeld een lange blog. Zoek eerst in Google met je eigen zoekterm. Kijk daarbij naar welke alternatieven Google geeft wanneer je je term intikt. Scroll daarbij ook naar de onderkant van de eerste page. Daar staan meer alternatieven.

Al zoekende kom je bij een zoekterm, waarmee je verder kunt. Kijk goed naar het aantal hits dat je zoekterm geeft.

Gebruik je Google AdWords? Dan heb je automatisch de KeyWordPlanner om te onderzoeken welk kernwoord het hoogste scoort: er wordt veel gezocht op het kernwoord en je hebt weinig concurrentie.

Voorbeeld klein zoektermenonderzoek

Stel, je bent accountant. Wanneer je voor je homepage een goede zoekterm zoekt, tik je bij voorbeeld ‘accountant’ in bij de zoekmachine van Google. Je krijgt alternatieven: accountantskantoor, accountantsverklaring, accountant salaris en onderaan krijg je nog meer alternatieven:

SEO Google voorbeeld: alternatieve zoektermen
Deze zijn belangrijk straks. Noteer ze dus ergens of laat dit zoekscherm nog even open.

Kijk vervolgens met welk kernwoord je hoog scoort met weinig concurrentie in de Keywordplanner.

Er zijn meer tools om te komen tot een uitstekende zoekterm, maar dit geeft een goede basis.

SEO-tip voor een blijvende vindbaarheid

Test je zoektermen regelmatig. Kijk het een tijdje aan en zie wat er gebeurt. Gebruik Google Analytics en vraag hoe klanten bij jou terecht zijn gekomen.

Zoektermen integreren in je website tekst

Gebruik je Yoast om te controleren of je je zoekterm (long tail) goed integreert op je website? Mooi, want zo sla je niets over.

Je tikt je zoekwoord in achter ‘focus keyword.’ Heb je meer dan 1 zoekterm, optimaliseer dan eerst je tekst en dergelijke op je hoofdzoekterm. Ben je klaar, pak dan het tweede zoekwoord en doe daar hetzelfde mee.

Gebruik voor elke page een andere zoekterm. Gebruik je een zoekterm voor verschillende pages, dan krijg je een melding van Yoast. Deze pages concurreren met elkaar, zeg Yoast. Ik ben er nog niet achter hoe het precies zit. Wat je in elk geval voorkomen wilt, is dat een blog hoger komt te staan dan je aanbodpage met dezelfde zoekterm, of je blog moet doorlinken naar die aanbodpage en enorm scoren in de conversie.

Hoe integreer je de zoektermen op je website?

Volg onderstaande regels om je vindbaarheid te vergroten.

Je zoektermen komen terug in:

  • je URL
  • je H1-kop en in elk geval één van de H2- en H3-koppen. Zoek bovendien naar synoniemen voor in andere kopteksten
  • de eerste en laatste alinea
  • je hele tekst. Doe dit echter niet meer dan een keer of 3 in een tekst van 300 woorden, anders ziet Google dit als een SEO-gerichte tekst en neemt hij de page niet mee in zijn ranking. Gebruik daarom synoniemen voor je zoekterm
  • plaats je zoekterm(en) in de alt-tekst van je afbeeldingen
  • je zoektermen komen terug in je SEO-titel en je samenvatting (meta omschrijving) achter je website. Deze twee worden zichtbaar op Google
  • laat een paar van de alternatieve zoekwoorden, die je vond boven- en onderaan Googles eerste pagina, terugkomen in je tekst
  • zorg dat je ingaat op zoekvragen in de zinnen waar je zoekterm, synoniemen en alternatieve zoektermen voorkomen.

Daarnaast zijn deze dingen belangrijk voor een uitstekende vindbaarheid:

  • zorg dat de links in je tekst werken. Check deze af en toe
  • gebruik opsommingen
  • laat belangrijke tekst eruit springen door hem te accentueren
  • Yoast, SEO plug-in nummer 1 van WordPress, zegt dat Google je tekst serieus neemt vanaf 300 woorden per page. Dat zit genuanceerder: Google screent zelfs lege pages, als voldoende waardevolle links ernaartoe leiden. Google houdt van langere teksten, maar rankt ook zeker korte.

Je SEO-titel en meta omschrijving

Is je zoekterm ‘accountantskantoor Haarlem,’ dan laat je deze of een alternatieve term zoals ‘accountant Haarlem’ terugkomen in je SEO-titel en meta omschrijving. Wanneer iemand een accountant in Haarlem of omgeving zoekt, wil je hem triggeren als hij jouw kantoor vindt. Je hebt namelijk best veel concurrentie en jij wilt eruit springen.

Daarom maak je je SEO-titel en je meta omschrijving extra aantrekkelijk. Actief en klantgericht geschreven. Ik moest even zoeken naar een goed voorbeeld (ik heb de namen afgeschermd):

SEO-titel en meta omschrijving voorbeeld

Voorbeeld 1 spreekt de doelgroep niet aan. Het is leuk voor hen dat ze zo lang bestaan, maar verder vertellen ze niets. Het 2e voorbeeld is een advertentie en schrijft duidelijk naar de klant toe.

Heb je moeite met het vinden van de juiste woorden? Laat je dan inspireren door de advertenties van je concurrenten.

Content en je vindbaarheid in Google

Wat, hoeveel en hoe vaak je schrijft en hoe vaak je gedeeld wordt, is steeds belangrijker voor Google. En voor je potentiële klanten. Uniciteit, waarde en deelbaarheid zijn hierin echter leidend. Kijk dus naar je concurrenten en doe het anders. Beter.

Veel mensen denken bij content als eerste aan een (gast)blog. Maar content zit in alles: in je aanbod, je nieuwtjes, je e-book en/of white paper, je video, je social media, je training, je nieuwsbrief, je webinar of powerpointpresentatie, linkbuilding, enzovoort.

Belangrijk voor content is:

  • uniciteit/authenticiteit: zorg dat de tekst relevant is
  • een aansprekende kop
  • elke page die je wilt laten indexeren door Google bevat minstens 300 woorden. Verdeel je tekst in alinea’s met tussenkoppen. Een blog die super relevant is, heeft veel meer inhoud. Google screent zeer lange teksten van duizenden woorden en indexeert hem als zeer relevant als de inhoud anders en waardevol is
  • een of meer links naar andere pages. Des te vaker wordt gelinkt naar een bepaalde page, des te hoger zijn ranking
  • deelbaarheid
  • een ijzersterke call to action waar nodig.

Nieuwe SEO-mogelijkheid Google: de featured snippet

Misschien is het je al opgevallen, bij voorbeeld als je een vraag intikt in Google: bovenaan de zoekresultaten verschijnt een tekstvak met een korte uitleg over je zoekterm of het antwoord op je vraag. Klik je op de link, dan kom je op de page waar het stukje tekst is uitgelicht.

Hij valt op en staat altijd bovenaan, vlak onder eventuele advertenties. Featured snippets hebben een hoog klikgehalte en zijn daarom aantrekkelijk. Er verschijnt er echter maar één.

Toch hoef je geen SEO-specialist te zijn om een featured snippet te creëren. In een volgend artikel vertel ik je hoe je page daar terecht komen kan.

Zo ziet een featured snippet eruit:

SEO voorbeeld features snippet Google

Nog wat laatste SEO-tips voor een uitstekende vindbaarheid

  1. Google is niet de enige zoekmachine, waar mensen surfen. Vlak Bing en Yahoo niet uit, noch platforms als YouTube en Facebook. Zelf haal ik veel informatie van Twitter en LinkedIn bovendien
  2. Verwijder slechte, nauwelijks bezochte en slecht scorende pages (dus ook blogposts) in de zoekmachines van je website voor een hogere ranking. Of optimaliseer ze en plaats ze op een recente datum
  3. Ga voor gebruiksgemak en ga vooral in op wat je doelgroep zoekt in plaats van wat je als bedrijf doet. Maak je doelgroep dus prioriteit.
  4. Gebruik en combineer dus meerdere platforms en marketingmiddelen om je content te verspreiden
    Je video zet je op je website en zodra hij geïndexeerd is door Google (en/of een van de andere zoekmachines) plaats je hem ook op YouTube.
    Je blog plaats je in eerste instantie op je website. Is hij opgepikt door de zoekmachine(s), dan zet je hem ook op LinkedIn Pulse. Zet daaronder de opmerking dat het origineel op je website staat, inclusief de URL ernaartoe. Zo voorkom je dat Google hem ziet als duplicate content
  5. Gebruik hashtags (#) in je socialmediaberichten voor je vindbaarheid daar
  6. Zorg dat je content van jou is, door jou geschreven dus in plaats van gekopieerd. Google straft je als hij ontdekt dat jouw content van een ander is.

Deze manier vergroot je bereik.

Marketeers vertellen dat SEO steeds minder belangrijk wordt. Je wilt echter goed vindbaar zijn en blijven. Daarom vernieuw ik deze blog regelmatig, maar daarom vertel ik je ook hoe belangrijk je content is. De juiste zoektermen op de juiste plek en in de juiste mix helpen je bij je vindbaarheid.

 


Interessante blogonderwerpen:

Vermijd deze 2 woorden in je communicatie
Een blog die viral gaat, start hier
‘Ik doe aan marketing… maar waarom verkoop ik niets?’
De ideale tijd voor je nieuwsbrief, blog en socialmediaposts
Hoe verkoop je je high-endaanbod?

Vond je deze informatie waardevol, maar kun je nog wat extra hulp gebruiken? Dan heb ik iets speciaals voor je.

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

  • Dank je wel Esther voor de geweldige tips! Belangrijk en bruikbaar, super! Ben met een nieuwe site bezig en kan er mee aan de slag.

    Hartelijke groet,
    Janet Kunst
    Almere

  • Hoi Janet,

    Graag gedaan en succes met je website! Klop rustig aan als je ergens tegenaan loopt.
    Laat het me even weten als hij klaar is, dan stuur ik je mijn andere gratis E-book toe over het promoten ervan.

    Fijne dag,
    Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching