verbeterpunten website - de top 10 marketing verbeterpunten

Top 10 verbeterpunten van je website: mijn bevindingen na > 1.000 webscans

Tijdens het uitvoeren van een webscan kijk ik naar meer dan alleen de teksten. Mijn 3 petten (die van copywriter, content creator/blogger en marketeer) helpen elk(e) bedrijf, bureau of praktijk de hele website te optimaliseren. In mijn vorige artikel vertelde ik je over de top 10 verbeterpunten van je webteksten. In deze blog leg ik je de top 10 verbeterpunten van de rest van je website voor. Voer je deze door op je eigen website, dan zie je snel resultaat: meer leads.

Onderstaande verbeterpunten kom ik in meer dan de helft van de webscans tegen.

Verbeterpunten website numero uno: het is niet direct helder wat je bedrijf doet

Ik begin graag bij het verbeterpunt, dat gemakkelijk op te lossen is en direct impact heeft op het genereren van de waardevolle leads: zorg op elke pagina dat je direct duidelijk maakt wat je doet. En voor wie. En het liefst ook waarom.

Heb je een header bovenaan elke pagina? Gebruik deze om het hoofdprobleem aan te kaarten, het resultaat te tonen of een belofte te doen. Wees verfrissend en afwisselend. Dezelfde header met dezelfde boodschap bovenaan elke pagina is niet alleen saai, je haalt ook niet alles uit je boodschap (en daarmee je aanbod) wat erin zit.

Zorg dat je boven de vouw (wat zichtbaar is zonder dat je naar beneden scrolt) glashelder maakt wat je doet. En maak het direct aantrekkelijk. Geen lange intro dus, maar to the point.

2. Je toont wat iedereen toont

Bouwblauw, vrouwelijk roze, dezelfde vaktermen, dezelfde taal en toon, dezelfde pagina’s en praktisch dezelfde boodschap.

Toon je onderscheidend.
Elk bedrijf is anders.
Ja, jij ook.
Ik hoor te vaak van klanten: ‘Wij zijn niet anders dan onze concurrenten.’
In alle gevallen heb ik binnen een halfuur hun onderscheidend vermogen boven tafel.

Zoek je onderscheidend vermogen en buit dat uit. In je boodschap, je huisstijl, je branding.
Zorg dat mensen elke uiting herkennen.

Dit verbeterpunt heeft niet alleen effect op je website, maar werkt door in je hele bedrijf. Zeker als je mensen hier goed doordrongen van zijn.

3. Te veel doorklikmogelijkheden op de homepage

Je homepage is geen verzamelpagina, maar het kaft van je website. Ook dit verbeterpunt heeft effect: link door naar je hoofdaanbodpagina(‘s) en je gratis weggever. Wees zuinig met de rest.

Kijk goed naar hoe het kaft van een bestseller eruitziet:

  • Een bestseller heeft een nieuwsgierig makende titel en een ondertitel, die een extra teaser geeft
  • Het kaft is mooi van vormgeving en op de achterkant staat een aantrekkelijke intro over het boek en vertelt kort en pakkend over de auteur
  • Ook heeft hij misschien een sticker (gehad) die bij voorbeeld roept dat hij al 3 maanden de nummer 1 bestseller is.

Zo is het ook met je homepage: hij geeft een aanlokkelijke samenvatting van wat je biedt, aan wie en waarom. En waarom mensen bij jou aan zouden kloppen. Hij toont je reviewcijfer en je awards.

Communiceer op je homepage het overkoepelende probleem van je aanbod. En eindig natuurlijk met het overkoepelende resultaat.

Zorg dat je belangrijkste pagina’s in je hoofdmenu staan: je aanbod, content en gratis aanbod, je referenties, Over Ons en contact.

4. Te veel of geen doorklikmogelijkheden op je aanbodpagina(‘s)

Heb jij in de zijbalk de rest van je aanbod staan? Of halverwege je boodschap een link naar je gratis weggever of je blog?

Ik raad je aan deze weg te halen. Jij wilt, dat mensen bij dit aanbod blijven. Links die hen wegleiden van dat aanbod leiden af. Klikken mensen door, dan ben je ze kwijt.

Is je aanbod divers? Leid mensen dan op je hoofdpagina via keuzes naar het juiste aanbod. De enige link op je aanbodpagina is die naar je contactgegevens.

Heb je een tijdelijk aanbod? Maak een landingspagina, zonder het hoofdmenu te tonen. Hij heeft geen link, maar een aanmeldformulier.
Je ‘gebruikelijke’ aanbod toont je hoofdmenu wel.

5. Geen referenties

Ook dit verbeterpunt op je website maakt direct verschil: verzamel referenties op een aparte pagina en deel ze in je aanbod.
Referenties vallen onder de noemer ‘social proof‘ oftewel sociale bewijskracht. Jij kunt vertellen hoe fantastisch je product of dienst is, maar dat klinkt als ‘wc-eend adviseert wc-eend.’ Klanten die je eerder op deze manier geholpen hebt aan het woord laten is effectiever. Mensen zien, dat jij hun probleem al eens eerder bij de hand had. En oploste.

Integreer in elke aanbodtekst een paar relevante quotes uit referenties van klanten die dit aanbod eerder van je afnamen.
Het is belangrijk dat je de naam en eventuele bedrijfsnaam voluit schrijft. Mag dat niet, gebruik dan initialen, zoals Richard S. of R. Stoetema. Hoe vollediger de naam, des te groter je sociale bewijskracht.

6. Geen gratis content

Een van de verbeterpunten op je website met impact op langere termijn is een laagdrempelig aanbod, waarmee mensen alvast kennis kunnen maken met jou, je bedrijf, je aanpak, visie, missie, je mensen en je/jullie kennis en kunde.

Door kennis te delen:

  • Maak jij je website beter vindbaar
  • Is je bedrijf zichtbaar
  • Bouw je aan naamsbekendheid
  • En autoriteit in jouw tak van sport.

Maak een gratis weggever in ruil voor een paar contactgegevens. Zoek regelmatig het contact op door interessante weetjes en adviezen te delen met hen. En hen te polsen.

Schrijf geregeld een blog, maak een podcasts of vlog. Deel deze overal, ook aan de hand van je klantgesprekken.

7. Je website is een informatiekanaal

Op een informatiekanaal hoef je geen keuze te maken over wat je wel en niet deelt. Jouw website is immers een naslagwerk en jij wilt zo volledig mogelijk zijn. En daarom deel je alles.

Nee, het internet is (onder andere) een naslagwerk. Je bibliotheek is dat. Jouw website genereert gemakkelijk en in minder tijd goede leads… als je hem dusdanig inzet. Dáár is een bedrijfssite voor bedoeld.

Filter je pagina’s en je teksten op relevantie. Je website mag mega worden… met je gratis kennis (zie de paragraaf hierboven). Houd hem verder zo simpel en aantrekkelijk mogelijk.

8. Te druk of te onpersoonlijk

Sommige verbeterpunten van je website zijn klein en hebben een groot effect. Hoe hij eruit ziet, is er een van.

Houd je huisstijl aan en voer hem door in het kleurgebruik op je website.

Zoek unieke foto’s en afbeeldingen. Mensen zien het direct wanneer je stockfoto’s gebruikt.
Een thema of bepaalde stijl helpt al om de herkenbaarheid van jouw uitingen te vergroten. Beeld versterkt je boodschap en vult hem aan als je hem correct toepast.

Zorg voor professionele foto’s, die je in hetzelfde formaat in een vast ritme op vaste plekken plaatst.
Rustig en aantrekkelijk.

9. Over Ons is een sollicitatie

Jouw pagina Over Ons is een sollicitatiebrief met curriculum vitae. Of hij is geschreven in derde persoon en doet geen voorstelrondje.

De pagina Over Ons is onderschat. Ik trek soms klanten aan via deze pagina alleen, omdat zij zich identificeren met mijn verhaal.

Hét doel van Over Ons: vertel jouw inspirerende verhaal:

  • Waarom doe jij wat je doet?
  • Waarom pak jij het zo aan?
  • Wat is jouw visie op jouw vak en wat is je missie? En leg het uit
  • En waar komen jouw kennis en kunde vandaan?

Vertel alsof je een verhaal vertelt. Schrijf zoals je praat met mensen. Geef een voorbeeld die je verhaal ondersteunt.

Zorg dat je verhaal aanstekelijk is. Bevlogen, zoals de toon in jouw gesprek met een geïnteresseerde.

Over Ons is ook een smoelenboek. Mensen verwachten in elk geval een foto van de directeur/eigenaar met een persoonlijk verhaal. En de medewerkers die contact hebben met klanten, leveranciers en partners. Inclusief hun functie en hun korte verhaal.

Link rustig door naar je aanbod.

10. Het laatste verbeterpunt voor je website: een website die mooi is, voldoet

Nee.
Webdesigners en -bouwers in mijn netwerk en klantenkring beamen het: een mooie website alleen genereert minder klanten dan een website, die ingezet is als verkoopkanaal.

Een professionele website is natuurlijk goed voor de beeldvorming. Een website die je huisstijl toont en je branding ondersteunt helpt immers meer dan een website die overduidelijk door jezelf in elkaar geknutseld is. Maar… zelfs een duidelijk zelfgebouwde website verkoopt beter als je hem op- en inzet als verkoopkanaal dan wanneer je niet nadenkt over hoe jij de website als online hart van je verkoop instelt.

Wil jij zeker weten dat je alle verbeterpunten van je website in kaart hebt? Vraag dan de gratis webscan aan.

ik wil die gratis webscan

Wil jij leren de meest rake teksten te schrijven, zodat je meer klanten aantrekt? Meld je dan aan voor de (nu nog) goedkope pilot online masterclass Winstgevende Webteksten schrijven.

vertel mij meer

Besteed jij je teksten liever uit? Spar dan over je mogelijkheden met mij.

neem contact met mij op

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching