Unieke content

Unieke content is niet anders, maar beter en vooral slimmer

Zo kom je slimmer over dan je concurrentie

Wie niet sterk is, moet slim zijn. Wie wel sterk is, wil dat vooral laten zien.

Je blog en andere content zijn bij voorkeur uniek, maar uniciteit is niet per se anders, maar beter. Natuurlijk kun je het anders aanpakken, een onderwerp aansnijden of een invalshoek gebruiken waar anderen vanaf blijven of zelfs een ander kanaal of middel inzetten. Doe dat echter wanneer je de kneepjes van het bloggen wat in de vingers hebt.

Unieke content is dat al, wanneer jij jouw stem of die van je bedrijf erin laat horen. Toon en taalgebruik helpen, je onderscheidingsvermogen en je scoops ook. Maar je maakt je content ook uitzonderlijk door hem eenvoudigweg slimmer aan te pakken.

Unieke content begint bij…

… diepgang. Je tilt je expertise naar een hoger level door cijfers, onderzoeken, overzichten, voorbeelden en aanvullende tips toe te voegen. Maar er zijn meer manieren om slimmere content te creëren dan ieder ander. Kijk maar eens wat jij kunt met onderstaande manieren. Houd je lijst met onderwerpen en invalshoeken erbij en noteer welke je waar kunt toepassen.

Stel moeilijker vragen en kom met je eigen primeur

Durf jij je nek uit te steken? Kom dan met een nieuwe stelling en breng het als een primeur. Daarmee zet je mensen niet alleen aan het denken, je bent de frisse wind waar soms zo naar verlangt wordt.

Zo heeft de eerste die schreef over de stelling ‘Zzp’ers zijn geen ondernemers’ de wereld eens lekker opgeschud. Zo hard aan de boom schudden hoeft niet per se, maar wanneer jij je eigen visie hebt op een oplossing, die vaak wordt toegepast, slinger die dan de wereld in en zet er een prikkelende kop boven, zoals: ‘Waarom het niet klopt, dat…’

Zo heb ik eens een blog geschreven over mijn stelling, dat 1000 woorden juist meer zeggen dan 1 plaatje. Ik kreeg daar fantastische reacties op en daar deed ik weer nieuwe inspiratie uit op!

Een andere manier van unieke content is omdenken. Dat is gemakkelijk. Buit bij voorbeeld je tips voor een gelukkig relatie om naar tips voor wie ongelukkig wil zijn in de relatie.
’10 Adviezen voor een diep ongelukkig leven.’

Geef dan ook daadwerkelijk adviezen, die een diep ongelukkig leven bevorderen. Wat je daarmee doet, is dat je direct de vinger op de zere plek legt: ‘Oh jee, dat doe ik! Werk aan de winkel…’

Vertel dus waarom je het oneens bent met de meute, slinger het de wereld in als jij een unieke aanpak hebt of je doelgroep eens wilt wakker schudden. Breng het als een scoop. Hoe? Kopieer de format van het nieuws. Luister naar het bulletin en lees kranten en gebruik hun stijl van vertellen en schrijven.

Geef en versla interviews

Een interview met een grote naam in jouw business geven jouw expertstatus en naamsbekendheid een duwtje in de rug.
‘Hoe heeft hij haar gestrikt? Toch lezen wat zij te melden heeft.’

Kopieer je concurrent niet, maar doe het beter

Deze is de meest eenvoudige manier om je blog naar een hoger niveau te tillen: kijk naar wat je concurrent doet… en doe het beter.

Wees vollediger in je informatie, voeg extra tips en best practices toe en kom bij elk advies met een voorbeeld. Heb je onderzoeksresultaten of andere cijfers of een ondersteunende infographic? Of misschien zelfs een video? Voeg die toe.

Geef er jouw unieke draai vervolgens aan en je hebt een blog die uniciteit en authenticiteit uitstraalt.

Durf jij het aan, pak dan een blog van iemand, die er enorm mee scoort en maak hem beter. Zorg er wel voor dat het jouw content is, met jouw stempel, jouw visie en jouw voorbeelden en tips en… Unieke content heeft jouw zelfgemaakte sausje over het onderwerp.

Maak case study’s

Verhalen vertellen en mensen meenemen in jouw praktijk met klanten is een van dé manieren om je blog naar topkwaliteit te brengen. Beschrijf een praktijkvoorbeeld van A tot Z en je hebt een case study. Onderbouw hem met cijfers en ander bewijs en je hebt een uitstekend stuk content.

Nou past een case study misschien niet in een enkele blog (hoewel blogs van 30.000 woorden geen zeldzaamheid zijn), maar wel in een blogserie.

Lees boeken voor jouw unieke content

De beste content vind je niet zozeer op het Internet als wel in de boekhandel en de bibliotheek. Ik zoek soms weken naar de juiste informatie of wacht nog even met publiceren, omdat hij beter kan maar ik nog een stukje mis. Voortschrijdend inzicht verwerk ik in de updates van mijn artikelen.

Lezen maakt echt wijzer, maar op het Internet staat ook veel wat niet klopt. De informatie gaat bovendien vaak niet diep genoeg. Ga dus na of het klopt en lees alleen van die mensen, die jij vertrouwt en hun sporen allang hebben verdiend.

Lezen heeft nog een voordeel: je breid je eigen kennis er verder mee uit. Boeken lezen maakt slimmer en daardoor maak jij je content nog beter.

Wees nieuwsgierig naar onderwerpen, waar niemand het over heeft

Heb jij te maken met een steeds terugkerende vraag? Of een nare gewoonte van je klanten, die je eens bij de kop wilt pakken? Of vraag jij je af of en wat er zoals geschreven wordt over een onderwerp? Onderzoek dat eens. Soms is er nog nauwelijks iets geschreven over dat thema. Zo dacht ik dat Nederlandse collega’s al wel wat geschreven zouden hebben over long form content of de monsterblog. Ik was stomverbaasd toen ik ontdekte dat geen het thema praktisch onaangeroerd was.

Zo eenvoudig kan het creëren van unieke content zijn.

Strech yourself

Je kunt een lijst maken met 100 tips om tijd te besparen of 5 manieren beschrijven om beter te slapen en fit de dag in te gaan. Handig, maar jij bent je eigen bibliotheek met kennis en ervaring. En je mensen of directe collega’s in en buiten je kantoorruimte vullen die kennis eventueel verder aan. Jij kunt meer daar meer uit persen dan dat lijstje of die 5 manieren.

Zet je lijstje met tips en manieren op en kijk vervolgens naar wat je over elke tip of manier kunt vertellen. Waarom werkt deze tijdbesparende tip, hoe werkt het dan en wat heeft je lezer eraan? Kun je beginnen met een verhaal om mensen in je boodschap te trekken? Welke misvattingen zijn er en waarom kloppen deze niet?

Heb je een voorbeeld of achtergrondinformatie over een goed slaappatroon? Waarom moeten we goed slapen immers en wat gebeurt er in ons lichaam en onze geest als we te weinig slapen? Is rust ook goed? Of een powernap? Uit welk onderzoek blijkt dat? Wat gebeurt er na 24 uren doorgaan zonder slaap? En na 48 uren? En heb je aanvullende tips voor mensen die onregelmatig leven door hun werk? Kwam jij zoals iets tegen in de praktijk bij een klant en hoe loste je dat op?

Schud dus aan je eigen kennisboom en noteer wat er allemaal uit valt. Misschien begrijp je nu ook, waarom het altijd beter is 2 momenten te pakken om je blog te schrijven. Nadat je concept staat, kom je vaak nog op nieuwe en aanvullende ideeën.

Een voorbeeld van unieke content

Schrijf je een blog over de aankomende wetswijzigingen? Dat is behoorlijk taaie kost, maar je kunt het toegankelijk maken door de wetten om te zetten in jip-en-janneketaal, voorbeelden te gebruiken die hen ondersteunen en tips geven hoe je deze in de praktijk inzet. Noem valkuilen en vertel hoe je deze voorkomt.
Vertel waarom deze wetswijziging op stapel is en je duikt verder de diepte in.

Een laatste tip over jouw unieke content

In veel content wordt een stap overgeslagen. Een, die het verschil maakt tussen goede en unieke content: leg niet alleen uit hoe je lezers iets doen, maar ook waarom. Zonder mist er een groot stuk van de puzzel. Je helpt hen namelijk met hun motivatie om een probleem daadwerkelijk aan te pakken of hun leven of werk daadwerkelijk te verbeteren. En motivatie is een ijzersterke en bepalende factor voor… actie!

Dus zet jij je lezers graag aan het werk, neem je waarom dan mee in je verhaal. Altijd en overal.

Wat is jouw grootste uitdaging als het gaat om het creëren van unieke content?

 


Andere interessante onderwerpen die je business een duw in de rug geven:

Wat is het verschil tussen een tekstschrijver, een copywriter en een blogger en welke tekstspecialist zet je in op welke tekst? 
Zo gaat je blog viral
Wil jij een groeiend netwerk? Fans en ambassadeurs? En klanten? Schrijf een blogserie
Marketingmix, de P van Persoonlijkheid in je marketing
LinkedIn Pulse en hoe je duplicate content voorkomt

Is de uitdaging om unieke content te creëren (en in te zetten) te groot? Met een voordelig contentmarketingabonnement ondervang je die uitdaging én geniet jij de vrijheid die komt bij de resultaten die het abonnement je brengt.

daarover wil ik meer weten

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching