twitteraccount slimme trucs

12 Slimme trucs om meer uit je twitteraccount te halen

Je hebt meer aan Twitter ‘than meets the eye’

Als je Twitter gebruikt, is het handig om te weten dat er een paar slimme trucs zijn, die je helpen meer mensen te bereiken en je eigen kennis verder uit te bouwen.

Social media is een meerrichtingsverkeermiddel:

  1. je verspreidt er je eigen boodschap als een druppel in het water, dus naar netwerken buiten jouw directe bereik
  2. je doet er kennis op over je doelgroep. Hun behoeften, vragen, mening en aanvullingen op jouw ideeën
  3. je doet er kennis op over trends, ontwikkelingen en nieuws uit je eigen branche
  4. je doet er kennis op over trends, ontwikkelingen en ander nieuws die jouw bedrijfsvoering verder helpen
  5. je hebt hier directe interactie met mensen uit je netwerk en daarbuiten, je doelgroep en dergelijke.

Social media helpt je zo steeds een stap verder met je eigen bedrijf. Een win-winsituatie.

In dit artikel geef ik je 12 eenvoudige en slimme trucs om meer uit je twitteraccount te halen.

1. Je bio op je twitteraccount

Je bio is je introductietekst: wat doe je en voor wie. Hier zet je eenvoudig je link naar bij voorbeeld je blog of je gratis aanbod.

Dat doe je door rechtsboven te klikken op ‘Profiel bewerken.’ Je bio pas je gemakkelijk aan. Schrijf hier je introductietekst en de call to action met de link naar je blog of gratis weggever en sla hem op.

Je hebt weinig ruimte voor informatie in je bio. Zelf ben ik niet zo voor privé-informatie, zoals je hobby’s, guilty pleasures en het feit dat je vader bent, maar die keuze laat ik aan jou. Zet hier wel je bedrijfsnaam neer als die niet voorkomt in je twitternaam, je beroep/vak, wie je helpt en wat het resultaat is.

Gebruik de header voor interessante informatie en maak deze visueel aantrekkelijk. Canva is een prachtige, gratis tool om een twitterheader in te maken.

Twitter voorbeeld bio

2. Je bericht vastmaken bovenaan je twittertijdlijn

Maak je belangrijke bericht van dit moment vast bovenaan je Twitter tijdlijn, zodat hij in beeld blijft. Het is het eerste bericht dat bezoekers op je twitteraccount lezen.

Dat doe je door eerst je bericht te maken en te plaatsen.

Daarna maak je hem vast bovenaan je tijdlijn: klik op de 3 stippen onderaan je bericht en kies voor ‘Vastmaken aan je profielpagina.’

Twitter bericht vastmaken

3./4./5. Maak slim gebruik van de 140 karakters: 3 trucs

Een twitterbericht telt maximaal 140 karakters. Het is een uitdaging om je boodschap binnen die beperkte ruimte te proppen, maar met een beetje oefening lukt dat.

Er zijn echter 3 trucs om die ruimte wat op te rekken:

  1. Twitter rekent afbeeldingen niet meer mee in deze 140 karakters. Dat is mooi, dus maak daar vooral gebruik van door 1 en zelfs meer afbeelding bij je bericht te plaatsen. Je valt zo nog meer op!
  2. Heb jij meer te vertellen dan in deze 140 karakters past? Schrijf je bericht in PowerPoint of een ander programma, maak er een afbeelding van in JPG/JPEG of PNG en plaats hem zo bij je bericht. Je hebt nu ruimte voor een pakkende kop in je bericht
  3. Plaats een emoji bij je bericht om de context kracht bij te zetten. Het bespaart je karakters om je emotie over te brengen.

6. Een tweet embedden op je website

Een tweet embedden op je blog of website is eenvoudig:

  • selecteer de tweet die je op je website of in blog wilt zetten
  • klik op de 3 stippen onder het bericht
  • kies voor ‘tweet embedden’
  • kopieer de code en plak deze op de gewenste plek op je page in de tekst-modus

Tweed embedden website voorbeeld

 

7. Je Twitter geschiedenis opvragen

In de loop van de tijd heb je zoveel berichten getweet, dat je nauwelijks meer kunt achterhalen welke je in het verleden hebt geplaatst. Ze kunnen je echter wel nieuwe inspiratie geven.

Je geschiedenis opvragen is eenvoudig:

  • klik rechts bovenaan op het icoon van je profiel
  • klik op ‘Instellingen’
  • kies voor ‘Account’ links bovenaan
  • scroll naar beneden. Daar vind je ‘Je twittergeschiedenis’
  • klik op de knop ‘Je archief opvragen’
  • klaar. Het duurt enige tijd voordat je je geschiedenis ontvangt.

8./9./10./11. Maak gebruik van je lijsten

Een nieuwe lijst aanmaken:

  • ga naar je profiel, rechts boven
  • ga naar ‘Lijsten’
  • klik op ‘Nieuwe lijst maken’ aan de rechter kant
  • geef hem een naam, kies eventueel voor ‘afgeschermd’ wanneer je hem niet aan anderen wilt laten zien
  • klik op ‘lijst opslaan.’

Twitter lijst maken voorbeeld

Een twitteraccount toevoegen aan je lijst:

  • ga naar de account die je wilt toevoegen aan een van je lijsten
  • klik op het tandwieltje recht bovenaan
  • kies voor ‘Toevoegen aan of verwijderen uit lijsten’
  • kies de juiste lijst of maak een lijst aan via de instructies
  • klaar.

Wil je iemand volgen zonder dat de eigenaar van de account dat weet, voeg die dan toe tot een afgeschermde lijst.

Wil je weten op welke lijsten jouw account zoal staat?

  • ga naar je profiel en klik op ‘Lijsten’
  • kies vervolgens voor ‘lid van’ bovenaan.

Wil jij zoeken naar andere lijsten?

Bijvoorbeeld op basis van een zoekwoord? Ga dan naar Google en type site:twitter.com inurl “jouw zoekterm”
Je ontvangt de hits op je zoekterm op een rij.

12. Vind de juiste twittertijd

Via Twitter Analyses meet je gemakkelijk welke tijd het beste is om je berichten te sturen. Je meetgegevens vind je onder je profiel en ‘Analyses.’

Plaats een tijdje, meer dan 1 week en maximaal 28 dagen, op vaste tijden je berichten. In Twitter Analyses zie je in de loop van die tijd wat je bereik is en wat er gebeurt met je tweets.

Tip: je bericht wordt geplaatst in real time. Er zit geen algoritme achter, zoals bij Facebook. Je bericht verdwijnt dus snel uit andermans vizier. Plaats minimaal 10, het liefst zo’n 20 berichten per dag en kijk welke tijden het beste aanslaan in de tijdspanne die ik al aangaf hierboven.

Test en probeer verschillende tijden uit, altijd op vaste tijden en altijd voor minstens 1 week om een goed beeld te krijgen.

Er zitten nog meer trucs verstopt in Twitter. Heb jij er een, die deze lijst aanvult, laat het onderstaand weten.

 


Andere interessante blogonderwerpen, waarmee jij je business helpt:

‘Social media, wat moet ik vertellen dan?’
4 Contentideeën waarmee je boven alles uitsteekt
Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website
Waarom levert zelfs je uitstekend geschreven tekst niets op?
Contentmarketing uitgelegd aan de hand van een voorbeeld of twee

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij je social media? Wees zuinig met je schaarse tijd en die van je medewerkers en leen tijd van de prof.

Ook als je hulp nodig hebt bij de invulling en uitvoering van je contentmarketing in het bijzonder.

 

Blog & contentmarketing, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching