tips en instructie meest populaire content

Tips en advies meest populaire content, maar gaat pas viral wanneer…

Meer dan 20 jaren geleden wachtte ik al op een platform, waarop ik mijn kennis delen kon. Op zoek naar een leuke functie als managementassistente schreef ik artikelen over mijn vak, die ik het liefst iedere werkgever liet lezen om zo gevonden te worden. Ik draaide het proces graag om, was de afwijzingen dat er honderden reacties op de vacature waren gekomen zat. In die tijd was het vreemd om je kennis en kunde te laten zien op die manier, dus mijn artikelen stapelden zich op in een ladekastje naast mijn bureau. Niemand las ze. Achteraf was ik mijn tijd ver vooruit.

Ik ben zo blij dat tijden veranderd zijn. Tegenwoordig bereik je praktisch gratis en gemakkelijk mensen over de hele wereld met het delen van jouw kennis!

Advies geven is gemakkelijk

Mijn artikelen gingen toen al over mijn visie, maar het liefst wijdde ik uit over hoe je zaken het beste aanpakte. Destijds ging het nog over het gebruik van de rolodex en het opstellen van rapporten en vergaderverslagen. Ik had zelfs een checklist gemaakt van de zaken die je regelt voor een bestuursvergadering. En toen ik een pr-poot opzetten mocht, verschoof ik het onderwerp naar dat vak. ‘Een uitnodiging schrijven voor een event/Je event uitverkocht’ was toen al een van mijn titels. Adviezen had ik immers zo op papier en ik schatte toen al in dat die als het meest waardevol werden gezien.

Tips en tricks meest populaire content

Dat laatste heb ik nooit kunnen nagaan, maar het klopt: advies en instructie geven de meest waardevolle content, blijkt wederom uit onderzoek dat Buzzsumo dit jaar deed. Mensen pakken graag zelf dingen op. Pas wanneer het hen niet lukt, vragen ze hulp.

Tips en hoe- en waaromvragen zijn populair in elke tak van sport. Mensen willen lekker werken en leven en alles wat daaraan bijdraagt, is welkom. Over het algemeen hebben zij daar bovendien graag de controle over. Ze zoeken eerst uit wat ze daarvoor moeten doen en hoe, voordat ze hulp vragen bij een ander. Door hen te voorzien in die behoefte, bind je hen aan je bedrijf.

Vergeten stappen

Tips, instructies en adviezen vallen onder de meest populaire content, maar er horen nog 2 stappen bij:

  1. als je mensen vertelt hoe ze iets het beste aanpakken, leg dan ook uit waarom. Zo ontstaat er begrip. Je triggert bovendien de intrinsieke motivatie. Daardoor vergroot je de herkenbaarheid: je creëert een oh-zit-dat-zo-ervaring. Ondersteun je tip en achterliggende motivatie/reden met een of meer voorbeelden
  2. vertel welk resultaat lezers mogen verwachten. Ik schrijf expres ‘mogen verwachten’: je geeft namelijk de resultaten die jij als vakmens behaalt. Met minder kennis en ervaring is het effect ook minder. Degenen die voor de prestaties gaan die jij omschrijft, roepen je hulp in. Daarom raad ik je aan veel informatie te geven en jouw resultaten daarbij te presenteren. Kom bovendien met bewijs waar mogelijk.

Voorbeelden van tips en advies geven

Maak een lijst met 25 tips, werk een stappenplan uit, beantwoord hoe-vragen en licht toe waarom je dit aanraadt. Vertel tot slot welk resultaat ze mogen verwachten. Geef do’s en don’ts, best practices via praktijkvoorbeelden of maak een infographic met verschillende routes naar de best passende oplossing. Of ondersteun je blog met een video, waarin je visueel maakt hoe jouw advies in de praktijk werkt.

Maak een checklist met alle zaken waaraan je lezer moet denken als hij belastingaangifte doet, een nieuwe website laat bouwen, van de vroege lente tot de late herfst een bloementuin wil, de auto goed onderhouden wil, enzovoort.  Zo heb ik in het werkboek van mijn boek Contentmarketing met Rendement een checklist toegevoegd, die je ernaast legt als je een artikel schrijft. Je vinkt elke keer een voor een de zaken af en slaat zo niet per ongeluk een stap over.
Maak screenshots van de vele handige functies in jouw systeem, die bijna niemand kent of toepast en die het werk zoveel gemakkelijker maken.

Maak mensen nog nieuwsgieriger en schrijf een of meerdere artikelen over regels, manieren en stappen die elke professional gebruikt en geen enkele collega naar buiten brengt.
Voorbeeld van zo’n titel: ‘7 Supereenvoudige, tijdbesparende rekenmodellen die elke accountant uren tijd besparen.’

Aanvullend advies bij je producten en diensten

Schrijf een handleiding. Elk product heeft een standaard handleiding: installatie, do’s en don’ts, risico’s en hoe je deze voorkomt, hoe je het apparaat gebruikt, onderhoudt en de meest gangbare problemen zelf oplost.

Doe bij de levering van je product (of dienst) een extra handleiding met uitleg over de toepassingen die men nauwelijks gebruikt of het gebruiksgemak vergroten. Geef inspirerende tips en voorbeelden, doe er bijvoorbeeld een receptenboekje bij en link naar een videoserie met meer onderhoud- en schoonmaaktips.

Maak een kleine bibliotheek of catalogus van je producten per categorie en geef hun beste en slechtste eigenschappen, hun gebruikersgemak, onderhoud, stylingadvies, technische informatie bij kleine problemen en dergelijke.

Zo vorm jij je tips en adviezen om in must haves

Toen ik bijna 30 jaren geleden begon met werken, kwam ik via een uitzendbureau bij DSM terecht. Daar mocht ik het nieuwe datasysteem vullen met gegevens van het laboratorium. Scheikundige data. Omdat ik slechts 4 jaren scheikunde achter mijn kiezen had, begreep ik nauwelijks wat ik precies invoerde. Leergierig als ik ben begrijp graag waarmee ik bezig ben. Ik leende een Engelstalig boek over organische chemie en dook in de meer dan 1000 pagina’s tellende materie in mijn vrije tijd. Die kennis maakte mijn werk leuker en zorgde dat ik hier en daar fouten opspoorde. Het systeem was bovendien sneller gevuld.

Nu vraag ik je niet een boek te schrijven als deze, maar wel om jezelf tot het uiterste te stretchen in je artikelen. En je andere contentvormen.

Van een lijstje met tips naar content die viral gaat

Een lijst maken met 100 tips om tijd te besparen of 5 manieren beschrijven om beter te slapen en fit de dag te beginnen, heb je zo voor elkaar. Handig, maar jouw bibliotheek met kennis en ervaring is uitgebreider dan dat, hoop ik. En je mensen of directe collega’s in en buiten je kantoorruimte vullen die kennis verder aan.

Jij perst daar meer uit dan dat lijstje of die 5 manieren. Middelmatige, slecht onderbouwde adviezen geven je namelijk middelmatige respons. En dat zie je terug in alle resultaten, van deelacties en reacties tot de hoeveelheid of het type klant dat eropaf komt.
Wil jij sturen op de allerbeste leads en een netwerk van ambassadeurs, zorg dan dat ze iets te delen hebben dat zo waardevol is, dat zelfs zij bedankt worden voor het delen van jouw artikel.

Zet je lijstje met tips en manieren op en bekijk vervolgens wat je over elke tip of manier nog meer te vertellen hebt. Waarom werkt deze tijdbesparende tip, hoe werkt het dan en wat heeft je lezer eraan? Heb je een verhaal om mensen aan het begin direct in je boodschap te trekken? Welke misvattingen zijn er over tijd besparen en waarom kloppen deze niet?

Heb je een voorbeeld of achtergrondinformatie over een goed slaappatroon? Waarom moeten we eigenlijk goed slapen en wat gebeurt er in ons lichaam en onze geest als we te weinig slapen? Is rust ook goed? Of een powernap? Uit welk onderzoek blijkt dat? Wat gebeurt er na 24 uren doorgaan zonder slaap? En na 48 uren? En heb je aanvullende tips voor mensen die onregelmatig leven door hun werk? Kwam jij zoiets tegen in de praktijk bij een cliënt en hoe loste je dat op?

In bovenstaande voorbeelden haal je er meer informatie bij. Een andere manier is inzoomen op het onderwerp. Om het voorbeeld van de tijdbesparende tips erbij te halen: tijd besparen waarin? Op kantoor? Waarmee? En hoe? Als je inzoomt, kom je onder andere bij de planning van je agenda. Nog dichterbij kijk je naar de maandag. Dat is de eerste dag na het weekend. In het weekend is je e-mailbox volgelopen met nieuwe mails. Je moet bovendien weer zaken oppakken. Wat doe je het eerst? Je mailbox, wat is blijven liggen of…? Ze noemen het niet voor niets Manic Monday in de song van The Bangles. Je pakt enkel het onderwerp maandag bij de kop en wijdt daar een artikel aan.

Integreer tips en aanvullende adviezen in élk artikel dat je schrijft.

Conclusie: tips en advies meest populaire content, maar gaat pas viral wanneer…

Schud dus aan je eigen kennisboom voor een extra interessant artikel. Een waar je doelgroep écht mee uit de voeten kan. Doe eventueel onderzoek om je advies en instructie te ondersteunen en kom met een uitleg, eventueel bewijs en het resultaat dat jij als vakmens krijgt bij het uitvoeren van deze adviezen in je eigen praktijk.

Tips en instructie geven is eenvoudig, maar ik vraag je jezelf uit te dagen er meer uit te halen. Content gaat namelijk om het helpen van jouw beste potentiële klanten in plaats van jou en je bedrijf.

 


Andere blogonderwerpen, geschikt voor iedereen die vooruit wil:

Unieke content, maar dan (nog) slimmer
Een blog beginnen? Maak een blogplan
Wil jij meer klanten? Ga liever hiervoor als je echte resultaten wilt…
Marketing voor kleine bedrijven en zijn grote voordelen
Voorkom deze fouten in je offline en online advertentie

Tips, instructie en advies geven is slechts onderdeel van je hele contentmarketing.
Wil jij jouw content slim en effectief (lees ‘succesvol’) inzetten? Wordt het tijd dat je content een serieus aandeel is in de bedrijfsresultaten? Lees dan het boek Contentmarketing met Rendement. Het boek is geschikt voor zowel de ondernemer als de medewerker. En voor zowel de beginner als degene die al een tijd bezig is met contentmarketing.

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching