vervang het woord 'maar' in 'en'

Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

Vraagje: hoe vaak gebruik jij het woord ‘maar’ in je commerciële tekst? Ik vraag het, omdat er iets is met dit woord. Als copywriter heb ik een lijst met woorden die ik graag gebruik. Woorden die psychologisch doorwerken en de verkoop of andere actie stimuleren. Daarnaast ligt een korte lijst met woorden die ik zoveel mogelijk vermijd. Het woord ‘maar’ behoort tot die lijst. Gebruik jij hem regelmatig, vervang hem dan door ‘en.’ Ik laat je zien wat het doet met je boodschap.

Het woord ‘maar’…

‘Je wilt groeien als bedrijf, maar je bent nu al te druk.’

Ga bij jezelf na hoe deze zin klinkt. Een beetje zeurderig? Als een smoes? Een patstelling?

Misschien is het ook zo bedoeld. Waarschijnlijk niet. Je loopt zelfs het risico dat het averechts werkt. Het klinkt namelijk alsof je je doelgroep met een korrel zout neemt. Door het woord ‘maar’ vlak je bovendien de eerste helft van de zin uit. ‘Je bent nu al te druk’ blijft over. De wens verdwijnt naar de achtergrond. Wil jij uitstralen dat jij je doelgroep serieus neemt? Vast. Voer daarom deze kleine wijziging door.

Vervang ‘maar’ door ‘en’…

‘Je wilt groeien als bedrijf en je bent nu al te druk.’

Wens en blokkade om die wens te vervullen blijven overeind. Deze zin klinkt anders. Minder als bezwaar of smoes. Meer als erkenning voor de situatie.

Maar dan…

Mag je het woord ‘maar’ dan nooit gebruiken?
Jawel, bij voorbeeld wanneer je iemands gedachtegang volgt in je tekst, zoals ik doe in de titel ‘maar dan..’ hierboven. Of wanneer je bezwaren tackelt en mensen aan het denken wilt zetten.

‘Moet ik nu al mijn teksten doorworstelen?’

Die keuze ligt bij jou natuurlijk. Het is eenvoudig:

  • in Word klik je in de bovenste balk op ‘Zoeken.’ Type ‘maar’ in de balk en druk op ENTER
  • online, bij voorbeeld op je website, gebruik je de functie ctrl + f. Druk deze tegelijkertijd in en rechtsboven op je scherm verschijnt een invulbalk. Type daar ‘maar’ in en klik op ENTER.

Het woord ‘maar’ licht overal op in je tekst. Ga deze een voor een na. Deze manier maakt je werk minder intensief dan wanneer je zin voor zin je tekst doorneemt.

 


Andere artikelen, die je bedrijf vooruit helpen:

Write to action! Zo zet je je lezers in beweging
Waarom al je kennis delen werkt!
Een ministappenplan voor een blog dat met gejuich ontvangen wordt
Wanneer is contentmarketing uitbesteden echt nodig? En wanneer niet?
Een linkedinprofiel als trekpleister en groeimiddel voor je bedrijf

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

  • Heb maar een ‘maar’op mij website ontdekt, en deze mag blijven staan. Mijn blogs doorspitten ga ik niet doen. Vanaf nu staat het woord ‘maar’op de lijst van verboden woorden.
    Bedankt dat je het zo duidelijk hebt uitgelegd waardoor ik meteen begreep waar ik regelmatig mee de fout is ga.

    Warme groet, Nicole

  • Hé Nicole,

    ‘Maar’ is niet strikt verboden, hoor. Kijk alleen goed naar de context. Komt de ‘maar’ over als een excuus in plaats van een reden of gevolg van… vervang hem dan door ‘en.’
    Met ctrl + f kun je gericht zoeken op een woord of zin in je tekst trouwens.

    Succes met schrijven!

    Fijne avond, Nicole.
    Esther

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching