Het gevaar van tekst kopiëren

Tekst kopiëren is gevaarlijk

Hoe origineel is jouw tekst?

Niets is origineel, alles is al eens bedacht, wordt weleens gesteld.
Daarin ben ik iets genuanceerder. Ook ik leen af en toe een idee van een ander, simpelweg omdat ik me er helemaal in vinden kan. Ik heb hem dan al getest en weet of en hoe het werkt. Ik weet dus vanuit mijn eigen praktijk wat de beste manier is. En die manier communiceer ik in mijn content.

Mijn teksten zijn bovendien altijd van mij.

Even geleden schreef ik de teksten voor de website van een praktijk dat een vrij specifieke behandelmethode hanteert. Ik had nog nooit van de methode gehoord en deed naast een interview met haar research om de teksten optimaal te krijgen. Ik stuitte op iets wat ik vaker zie: ik kwam overal dezelfde teksten tegen. Woordelijk gekopieerd. Zelfs de fouten waren soms klakkeloos overgenomen.

Oei! Het is gevaarlijk om tekst te kopiëren!

Idee of tekst kopiëren? Doe het slim

In hoeverre is jouw idee van jou?

Een idee lenen en naar je eigen vorm omzetten is tot daar aan toe.

Een idee een-op-een jatten, dat vind ik een andere zaak.
Het doel van de oefening in mijn content is, dat jij inspiratie haalt uit mijn kennis, ideeën, invalshoeken en mening. Een idee van een collega joepen en omvormen alsof het de mijne is… vind ik niet kunnen!

Het is andermans stem, visie, kennis en boodschap. Uiteindelijk gaat dat wringen. Jij bent niet de eigenaar en dat voelen mensen haarfijn aan. Vermijd dit soort korte routes en zorg dat je jezelf laat doorklinken in elke tekst.

Ik ben benieuwd naar wat jij vindt. En hoe jij omgaat met inspiratie die jij opdoet.

Is jouw tekst niet van jou? Dat is gevaarlijk

Een idee jatten, daar ben ik het al niet mee eens.
Tekst jatten is simpelweg verboden.
Ik ben erin gedoken toen ik merkte dat mijn teksten soms woord voor woord werden gekopieerd. Eerst op Twitter en LinkedIn. Vervolgens ben ik gericht gaan zoeken na een vraag van iemand of een van mijn blogs gekopieerd was. Hij was dezelfde tekst elders tegengekomen…

Mensen vertellen me bovendien regelmatig dat ze het internet afstruinen naar goede tekst.
‘Ik verander een paar woorden. Klaar!’

Daar schuilen 2 gevaren in en beide hebben verregaande gevolgen als je ermee te maken krijgt. Dus heb jij de gewoonte zinnen en lappen tekst letterlijk over te nemen? Lees dan verder…

Tekst kopiëren en auteursrecht

Op tekst rust copyright. Alle tekst valt onder het auteursrecht. Tekst kopiëren is dus verboden. Je zult vaak niet direct een claim aan je broek krijgen, maar een ferme waarschuwing en een vriendelijk doch dringend verzoek de tekst te verwijderen of niet meer te gebruiken geven al genoeg hoofdbrekens.

Tekst kopiëren en Google

Google is minder vriendelijk. Hij zoekt unieke content. Ontdekt hij dat jouw tekst niet van jou is, dan knikkert hij je uit zijn ranking. Opnieuw in zijn ranking komen is moeilijk.

Toch joepen? Doe het dan zo

Als je toch andermans tekst kopiëren wilt, zoals delen uit een blog, een quote of tip, vermeld de bron er dan bij. Dat geldt ook voor visuele content, zoals een infographic of video.
En vraag toestemming.

Ik adviseer je om alle andere teksten zelf te schrijven. Is de tekst niet van jou, dan wordt het dat ook niet. En dat merken mensen.

Wordt jouw tekst gekopieerd, dan kan het zijn dat je te weinig onderscheidend vermogen toont. Vooral waar het gaat om landings- en aanbodpagina’s, advertentietekst en andere promotie sijpelt jouw boodschap te weinig door.

Hoe ga je om met duplicate content van jouzelf op verschillende platformen?

Je blog plaats je in eerste instantie op je website en misschien wil je hem ook publiceren op een gastblogplatform. Of op LinkedIn Pulse. Die tekst lijkt gekopieerd en technisch gezien is die dat ook.

Om te voorkomen dat Google je tekst ziet als gekopieerd en dus duplicaat kies je uit 2 oplossingen:

  1. je plaatst de tekst op het platform (bijvoorbeeld LinkedIn Pulse) en zet eronder dat de originele tekst op je website staat. Vermeld de precieze link naar de originele tekst erbij
  2. je verandert de eerste en de laatste alinea en je titel, je wijzigt enkele zinnen en je verandert de volgorde in je tekst.

Duplicate content ontdek je via Copyscape.

Wees vooral je verfrissende zelf. Het origineel is zoveel beter.
Helemaal als jij de beste klanten voor jóu aantrekken wilt.

 


Interessante blogonderwerpen:

10 Gouden regels voor een verkopende tekst
‘Social media, wat moet ik vertellen dan?’
Zo kom je aan blogonderwerpen waar je beste klanten op afkomen
Marketing… jak!
‘Geef mij het professionele uithangbord dat bij mij past!’
Je content uitbesteden, wanneer is het echt nodig en wanneer niet?

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching