Techniek achter je website en hoe die je vindbaarheid in Google beïnvloedt

Techniek achter je website en hoe die je vindbaarheid in Google beïnvloedt

Google is altijd duidelijk in zijn missie: de grootste zoekmachine zijn en blijven en dat houdt in dat hij de beste moet zijn. Hij gaat voor een relevante encyclopedie aan content, waar mensen gemakkelijk precies vinden wat zij zoeken. Daarom blijft Google sleutelen aan hoe de beste informatie boven water komt. Hij beweegt mee met trends en ontwikkelingen. Doet hij dat niet, dan vind jij op termijn nauwelijks meer wat je zoekt. Dat Google zijn algoritme steeds aanpast is misschien vervelend voor bedrijven, maar ook jij wilt dat je website en alle content daarop goed bezocht worden. Door de juiste mensen.

Googles updates gaat verder dan SEO. Ook de techniek achter je website beïnvloedt je vindbaarheid. Ik geef je de belangrijkste zaken die de afgelopen periode veranderden en wat jij moet doen om mee te gaan met deze veranderingen. En je vindbaarheid te verbeteren.

Techniek achter je website die je vindbaarheid in Google beïnvloedt

De veranderingen in Googles algoritme zijn niet om je te plagen, maar om de gebruiksvriendelijkheid en daarmee de klanttevredenheid te vergroten. Bekeken vanuit het oogpunt van de zoekmachine leidt hij je liever direct naar de juiste informatie. Informatie die bovendien goed te lezen, te bekijken en/of te beluisteren is. Altijd en overal.

Responsive first

Tot voor kort indexeerde Google op basis van de computerversie van je website. Het jaar ervoor had het bedrijf al aangegeven, dat het belangrijk is een responsive website te hebben. Responsive wil zeggen, dat je website of pagina zich aanpast aan het scherm van het apparaat, vanaf waar mensen je website bezoeken. Het zal dus geen nieuws voor je zijn, dat Google responsive websites en webpagina’s voor de niet-responsive versies laat gaan.

Daarmee speelt Google in op de ontwikkeling dat mensen steeds vaker kijken vanaf verschillende apparaten. Naast de desktop en laptop groeit het zoekverkeer via een tablet of smartphone. De komende jaren zal die groei alleen maar toenemen. Het is dus logisch dat Google responsive voor laat gaan, kijkend naar zijn missie.

Voer in de techniek achter je website de volgende dingen door:

  1. zorg dat je website responsive is. Of dat je naast de desktop versie een versie hebt die zich aanpast aan verschillende schermen. Bekijk de beste optie met je webbouwer
  2. pop-upformulieren zijn uit en irriteren vaak op kleine apparaten, omdat ze zich slecht aanpassen. Laat je pop-upscherm achterwege. Overleg met je webbouwer op welke andere manier jij je gratis aanbod aanprijst. Een laagdrempelig aanbod als whitepaper, e-book, checklist, scan of andere gratis weggever is namelijk wel goed voor je conversie (in dit geval de groei van je e-maillijst). Een pop-up verhoogt de bounce rate (is het percentage bezoekers die wegklikken na slechts 1 pagina te hebben gezien)
  3. heb je een desktopversie en een responsive versie van je website of webpagina’s, zorg dan dat Google ze indexeert: meld beide versies aan bij Google Search Console.

Responsive first is een van de grootste veranderingen in Googles algoritme. Deze update heeft grote invloed op je vindbaarheid in Google.

Laadsnelheid van je website

De laadsnelheid van je website is altijd belangrijk geweest. Voor Google, maar zeker ook voor je bezoekers. Niemand wil wachten. Doet je webpage er langer over dan 3 seconden, dan loop je het risico dat mensen wegklikken. Google zoekt zelfs naar pages met uitstekende content, die in 0,5 seconde laden.

Zorg dus voor een snelle laadtijd:

  1. minimaliseer het aantal redirects (301-pages) op je website. Verander je de URL van je pagina, dan geef je hier aan waar mensen moeten zijn wanneer ze de oude URL volgen
  2. zorg dat je foto’s en ander beeldmateriaal niet te groot zijn. Breng een afbeelding van 3.000 pixels terug naar 1.000 pixels en een foto van 300 DPI (Dots Per Inch) terug naar minder dan 100 DPI
  3. laat je webbouwer je helpen onnodige codes achter je webpages te verwijderen.

Optimaliseer lokale vindbaarheid in Google en daarbuiten

Onderneem je lokaal of regionaal, zorg dan dat je in die omgeving goed vindbaar bent in Google. En daarbuiten. Op welke lokale platforms en kanalen met ‘local search’ staat jouw bedrijf, praktijk of winkel en met welke gegevens?

Netwerkverenigingen, winkeliersplatforms, Google Mijn Bedrijf en reviewplatforms. En maak op de grotere kanalen, zoals Facebook, maar ook je website of webshop kristalhelder waar je gevestigd bent.

Naast je bedrijfsnaam, logo en contactgegevens is het handig om een korte beschrijving te geven van wat je doet en voor wie. En voor Google is het belangrijk je zoekterm voor ‘local search’ toe te voegen aan de titel, in de tekst en als het mogelijk is de URL, de SEO-titel en meta omschrijving.

Https gaat voor http in Google Chrome

Google Chrome kondigde het vorig jaar al aan: https gaat voortaan voor http. Daarmee maken zij het internet veiliger en laat veilige website voorgaan in de hits in Google. Je ziet het eenvoudig aan het groene slotje, dat verschijnt voor de url.

Laat je website omzetten door je webbouwer en overleg welke consequenties het heeft voor je links die al wijd verspreid over het internet geplaatst zijn.

Voor het geval jij je afvraagt…

Als je dit allemaal leest, mompel je misschien: ‘Maar Esther, jouw website voldoet hier ook niet aan.’
Dat klopt, en daarom zijn we op de achtergrond bezig met een nieuwe website. Hij wordt gebruiksvriendelijker, completer, mooier, beter en gaat mee met de veranderingen in Googles algoritme. En ja, de oude foto’s blijven…

Goed gevonden worden is fijn, maar kijk uit voor de zeepbel…

Duizenden bezoekers per week is leuk, maar als je webpagina vervolgens geen klanten oplevert, betekent dat getal enkel dat je goed vindbaar bent. Daaraan hoef je niet te sleutelen. Aan je boodschap en dus je tekst wel.

In april geef ik weer een training Leren Tekst Schrijven als een Online Copywriter, speciaal voor je webtekst. Alle aspecten van het schrijven van commerciële trekpleisters passeren de revue. Van je voorbereiding en het schrijven tot en met SEO. Ja, volgens de allerlaatste richtlijnen. Praktijkgericht en met persoonlijke begeleiding.

tekst uitbesteden tekst nodig

 


Andere blogonderwerpen, die interessant zijn als je vooruit wilt:

‘Ik kan redelijk goed schrijven, maar waarom lukken de promotieteksten niet?’
Je juiste zoektermen vinden in slechts 10 minuten met een SEO-truc
Hoe maak je een aantrekkelijke prijs voor je dienst?
Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…
Een ministappenplan voor een blog die met gejuich ontvangen wordt

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching