social proof o.t. sociale bewijskracht

Social proof marketing, zo doe je dat

Sociale bewijskracht inzetten voor nóg betere resultaten

Je hebt een nieuwe applicatie ontwikkeld, die de financiële administratie van middelgrote bedrijven nog eenvoudiger maakt. Of een online training, waarmee mensen leren hun keuken zelf optimaal in te delen. Of een blog geschreven, waarin je een tamelijk grote bewering doet. Een die opschudding veroorzaken zal.
De zoveelste financiële-administratieapplicatie, de zoveelste stylingtraining. En hoe onderbouw jij je bewering en voorkom je dat je onderuit gehaald wordt? Door sociale bewijskracht oftewel social proof. Zo hebben mensen het gevoel beter te voorspellen wat de uitkomst is van jouw aanbod, of wat jij stelt klopt en meer.

Wat is social proof?

Ga jij op een leeg terras zitten, terwijl dat ernaast al behoorlijk bevolkt is?
Waarschijnlijk niet.
Mensen trekken mensen aan.
‘Het zal daar wel gezelliger zijn.’

Mensen willen waar voor hun geld, tijd en inspanning en gaan daarmee niet graag de boot in. Ze hebben graag een voorspelling, gokken niet graag en zoeken daarom bewijs dat ze de juiste keuze maken. Daarom volgen zij anderen. Andermans mening en actie wegen soms zwaarder dan jouw aantrekkelijke aanbod. Of bewering. Vinden anderen je blog, applicatie of training uitstekend, dan wordt die automatisch aantrekkelijker wanneer ze dat (door)vertellen. Wordt jouw mening breed gedragen, dan neigen anderen die te bestempelen als waar.
Dus heb jij de training al vaker gegeven en vertellen je deelnemers hoe geweldig die is, dan is dat bewijs voor potentiële deelnemers. Schiet de teller op jouw share buttons, likes of reacties omhoog, dan trekt dit meer bezoekers.

Sociale bewijskracht helpt overtuigen. Twijfelt iemand, dan trekt een testimonial degene gemakkelijker over de drempel. En is er meer aanbod en lijkt het te veel op elkaar, dan helpt sociale bewijskracht degene een keuze te maken.

Hoe maak jij je marketing social proof?

Referenties, ratings, recensies en reviews

Verzamel klantverhalen bij je producten of dienstverlening.

Je website of webshop is de belangrijkste plek, omdat je hier alles eenvoudig bij elkaar plaatst. De referenties of quotes daaruit bij je aanbod, de recensie bij je boek, de rating bij je product en reacties bij je blog en andere content. Ze geven je sociale bewijskracht.

Daarnaast zijn speciale webshops of websites een belangrijke verzamelplaats van ratings en reviews. Je hotelkamers staan misschien op Trivago, je boek op managementboek.nl en je producten worden wellicht via meerdere webshops verkocht.

Socialmediakanalen hebben vaak ook de mogelijkheid om testimonials en reviews te verzamelen. LinkedIn doet dat via aanbevelingen, Facebook via Reviews.

Vraag om referenties

Ik heb een paar keer geen referentie gekregen, omdat het bedrijf of de ondernemer niet wilde dat de wereld wist dat de blog geschreven werd door een ghostwriter. En soms willen mensen hun privéleven niet tentoonspreiden op het internet. Een referentie zonder naam of met enkel initialen weegt echter minder zwaar dan een met de volledige naam en eventueel de naam van het bedrijf. Referenties zonder naam zijn namelijk fraudegevoelig. Vraag daarom of alleen voornaam of achternaam voluit mag. Of de plaatsnaam. Hoe completer, hoe beter. Een referentie voorzien van een foto van de schrijver leggen extra gewicht in de schaal van social proof.

Krijg antwoord op deze 4 vragen in je referentie:

  1. met welk probleem klopte je/u bij ons aan?
  2. wat was onze oplossing?
  3. wat is het resultaat van deze oplossing?
  4. zou je ons aan anderen aanbevelen?

Een referentie, review of recensie is een van de meestgebruikte en effectieve manieren van sociale bewijskracht.

Je referenties inzetten

Je las het hierboven al: vermeld klantverhalen of quotes eruit bij je aanbod. Plaats ze tussen de tekst, cursief gedrukt, gecentreerd en tussen aanhalingstekens. Of onderaan.
Doe dat ook bij de promotie van je aanbod. Deel hun succesverhalen op social media als introductie en link door naar je aanbod. En deel deze verhalen ook in losse berichten.

Iemand die dat regelmatig doet is Mark Bongers. Hij is gespecialiseerd in facebookmarketing en maakt zijn klanten regelmatig held. Hij maakt foto’s van zijn ‘afgestudeerde’ trainingsgroepen en deelt individuele resultaten. In een webinar liet hij zien dat een advertentie, beginnend met een succesverhaal van een van zijn deelnemers, meer inschrijvingen genereerde op zijn nieuwe training dan een traditionele advertentie. Dat komt door de sociale bewijskracht van de eerste advertentie: een klant die vertelt dat de training daadwerkelijk succes genereert.

Social proof door connectie te maken met grote namen

‘Wauw, zij staat op de foto met Y! Zij moet wel goed zijn!’
‘Hij heeft ‘die en die’ gestrikt voor zijn event! Ik wou dat ik zulke grote namen in mijn netwerk had. Dat krijg ik als gewone man niet voor elkaar…’
Het werkt om grote namen in te zetten.

Wees er echter ook voorzichtig mee. Je creëert snel een zeepbel wanneer je boodschap te weinig aansluit bij het verspreiden van ‘die grote naam & jij.’

Ik geef je een voorbeeld van wanneer het wel werkt. Een uit mijn eigen bieb aan ervaringen.

Wellicht heb je meegekregen, dat ik tijdens de lancering van mijn boek een presentatie gaf over contentmarketing. Ik wilde het publiek echter wat anders geven dan wat ze in het boek al lezen kunnen. Ik besloot het boek aan te vullen.
En ik houd ervan mijzelf uit te dagen door sociale bewijskracht in te zetten. Er zat vast iemand in het publiek, die al succesvol is met contentmarketing. Met een van hen wilde ik afspreken dat hij of zij mij zou onderbreken met een teken als ik onzin uitkraamde. Ik vond het eng, want ik wilde geen discussie. Tenslotte had ik maar een halfuur. En toch vond ik dit belangrijk: ik wilde laten zien dat wat ik vertelde, klopte.

Ik had met niemand iets afgesproken. Op de eerste rij zouden alle auteurs zitten. Die wilde ik overslaan. Ik wilde namelijk niet de suggestie wekken dat ik met een van hen iets afgesproken had.
Tijdens de presentatie had ik last van de lampen. Daardoor kon ik nauwelijks verder kijken dan de 2e rij van de zaal. Dus toen ik mijn vraag stelde, was ik blij dat er een hand omhoog ging op de 2e rij. Ik sprak met de man af, dat hij het time-outsignaal zou geven als hij vond dat ik iets vertelde dat niet klopte.
Aan het eind van mijn presentatie kwam ik even bij hem terug.
‘Ik heb geen time-out van je gekregen. Klopte mijn verhaal? Helemaal?’
Hij dacht even na en antwoordde toen met ‘ja.’
‘Kennen wij elkaar? Hebben wij dit afgesproken?’
‘Nee.’
Ik was blij!

Ik liep het podium af en merkte dat mensen lacherig deden. Mijn hart zonk in mijn schoenen: had ik het zo slecht gedaan?
‘Nee, je deed het uitstekend. Maar heb jij in de gaten wie jij daar aansprak?’
Geen idee.
De uren erna was ik drukker met mensen spreken dan met wie ik aansprak tijdens mijn presentatie, maar de opmerking kwam steeds terug.
De man in kwestie bleek Roy Martina te zijn.
‘Als jij in zijn ogen nonsens had verteld, had je het gehoord.’
‘Maar dat was ook het doel van de oefening. Dit heb ik niet gedaan voor de show.’

Op zo’n dag word je geleefd, dus het duurde even voor het helemaal tot mij doordrong. Roy Martina is een grote naam immers. Ik had onderuit kunnen gaan, ook al geloof ik in mijn verhaal. Dat dat niet was gebeurd, was belangrijk voor me. Maar nog meer voor mijn publiek. En dat iemand als Roy Martina achter mijn verhaal stond, legde nog meer gewicht in de schaal.

Ik heb Roy bedankt voor zijn bijdrage. Hij liet mij nogmaals weten dat ik het uitstekend gedaan had.

Dát is sociale bewijskracht! En mijn presentatie en dit bewijs heeft gevolgen: de boekverkoop verloopt uitstekend en ik heb in de eerste week na de lancering al tientallen mails, telefoontjes en andere berichten gehad van mensen, die direct aan de slag zijn gegaan! Af en toe krijg ik een blog toegestuurd met de vraag of hij goed genoeg is. Of over het invullen van biografieën, wanneer de volgende blogtraining is en of mijn tip goed is opgevolgd. Iedereen krijg antwoord. En ik stimuleer hen door af en toe in de lucht te komen naar hen persoonlijk.

Nee, die extra service hoort niet bij mijn boek en werkboek, maar past bij mij. Die service bied ik ook na mijn trainingen.

Sociale bewijskracht in je werk

‘Vandaag X gebeld om te vragen of mijn nieuwe koffiemachine ook X-bonen aankan. Leuk gesprek gehad! X gaf mij een paar tips voor de allerlekkerste latte macchiato! Die heb ik direct met mijn vriendinnen uitgeprobeerd! Oh, en X-bonen kan het apparaat aan!’ Bij het facebookbericht staat een foto bij van 4 dames aan een gezellige tafel met hun kop koffie.

‘Ik heb de vorige training ook bij je gevolgd. Toen gaf je mij een tip over de functie Z in het programma. Dat heb ik gedaan en het werkte geweldig! Kun je de rest ook vertellen over die functie?’ Gebeurt dit tijdens je workshop op bij voorbeeld een event, dan gaat je naam als een lopend vuurtje rond.

Een eenvoudig ‘steek je hand eens op als je vaker deelgenomen hebt aan onze trainingen?’ werkt al.

Een paar bonustips

  • Social proof ben je ook al, wanneer je het aantal verkochte producten noemt. Zet een teller bij je bestverkochte producten of licht ze eruit op je homepage
  • Heb je een bestseller geschreven? Meld dit dan op je website, in de biografieën van je socialmedia-accounts en in de ondertekening van je e-mail
  • Verzamel likes en reacties op je socialmediaberichten
  • ‘Meest populair’ of ‘hoogst genoteerd’ bij je product of dienst werkt, evenals ‘de meeste mensen kiezen…’
  • Awards, certificaten en keurmerken helpen bij je sociale bewijskracht.

Zet sociale bewijskracht positief in. Negatieve berichten zijn misschien ook social proof, maar doet sneller afbreuk aan je boodschap. Wil je mensen aansporen, breng je bewijs dan positief. Of kom direct na je negatieve bericht met de verlossing in de vorm van jouw oplossing.

Ik ben benieuwd naar jouw resultaten wanneer je sociale bewijskracht inzet. Hoe social proof ben jij?

 


Andere relevante blogonderwerpen voor als jij serieus aan de ondernemersweg timmert:

Unieke content, maar dan nóg slimmer
Waarom al je kennis weggeven werkt
Contentmarketing uitgelegd aan de hand van 2 voorbeelden
10 Copywritingfouten die je business de das omdoen
Waarom tekst kopiëren gevaarlijk is

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching