social media, privéaccount is niet privé

Social media, geen privéaccount is privé

… ook niet die van je medewerkers

Vandaag was het code rood van 10 tot 15 uur in deze regio. De wind greep urenlang ferm om zich heen en alle gezinsleden moesten in die tijd de weg nog op, terwijl er bomen omgingen en dakplaten wapperden en loslieten in de storm. Thuis schoof een van de bomen van de buren langzaam over het platte dak naar onze achtertuin… We waren overgeleverd aan de elementen. Schade kon ik nauwelijks voorkomen.
Dat is anders wanneer ik met de marketing van mijn bedrijf bezig ben. Ik kijk erg uit wat ik online verspreid. Ook privé. Jaren geleden liep ik tegen een klant aan, die een openbaar bericht op mijn privé-account aangreep om de opdracht halverwege te annuleren. De twee hadden weinig met elkaar te maken en de reden van de klant om te stoppen was een financiële, maar het gebeurde en sindsdien ben ik nóg voorzichtiger.

Klanten kijken mee op social media

‘He, ik zag je foto’s van het weekend op Facebook. Was nogal een feestje, he. En errug warm aan de nogal schaars geklede lijven te zien. Ik hoop dat je helemaal helder bent nu…,’ zegt je klant tegen de accountmanager, die langskomt voor het 2e verkoopgesprek. De accountmanager loopt rood aan en komt in het gesprek opeens minder voorbereid over dan hij eigenlijk is.

‘Je gaat nogal tekeer tegen [een politicus]. Je houdt mij er een iets te uitgesproken mening op na.’

‘Leuke kinderen en beesten heb je. Je schrijft er elk uur over. Wij vragen ons af, of je genoeg tijd hebt voor je opdracht hier. En of je de uren maakt die je declareert.’ Je kunt niets meer doen: ze zijn al weg.

‘Zo, weer een dag om. Lekker de kantjes eraf gelopen weer, net als meneer de directeur. Die ging natuurlijk weer als eerste naar huis (kwart over 4 zelfs vandaag!). Lekker makkelijk: als Van Dam (‘Van Damned’ noemen we hem) gaat, weten we dat het bijna 5 uur is, haha!’ lees je op social media, terwijl jij als directeur elke dag om half 6 je kantoor inloopt, zodat je rond half 5 weg kunt om je terminaal zieke vader op te zoeken.

Privé is nauwelijks privé op social media

Dit is het laatste wat je wilt en deze voorbeelden zijn geen uitzondering. Een potentiële klant die toch zoekt naar een ander bedrijf zegt vaak niet waarom hij afhaakt. Mensen hebben snel een eerste indruk gevormd, maar de tweede indruk is even belangrijk. In een eerste kijken ze vooral of het klikt. In de tweede naar kwaliteiten, kennis en vaardigheden en naar of jij echt degene bent die het probleem oplost.

Zo kun jij meer situaties verzinnen, waarin je imago gemakkelijk een deuk oplopen kan. Of juist een boost krijgt. Privéberichten kunnen serieus afbreuk doen aan (het imago van) je bedrijf. Iedereen kan het namelijk lezen en zien en jij bepaalt slechts gedeeltelijk wie.

Je collega’s of medewerkers, je klanten, samenwerkende partners en andere relaties van je bedrijf lezen mee. Zo ook je potentiële klant.

Met een paar handige tips bespaar jij jezelf een hoop kopzorgen.

Hoe zorg je dat privéberichten geen afbreuk doen aan je business?

Maak privégebruik van social media bespreekbaar. Heb het erover op de verschillende afdelingen en/of zorg voor een protocol. Verspreid deze en registreer wie hem gekregen heeft. Ik ben niet juridisch onderlegd, dus over de inhoud kan ik weinig melden.

Je kunt wel nagaan welke afspraken je maken kunt, die de privacy niet schenden en toch je bedrijf zoveel mogelijk beschermen.

Houd de wetgeving dus in acht wanneer je een socialmediaprotocol opstelt.

Bespreek de verschillende punten van socialmediagebruik privé:

  1. wat is wenselijk en wat niet? Waar ligt de grens en tot waar gaat de wetgeving hierin?
  2. zoom in op de zichtbaarheid van berichten. Kom met voorbeelden en geef uitleg.
    Willen zij dat hun profiel en elk bericht openbaar zijn? Zijn ze op de hoogte van de verschillende opties op de diverse kanalen en… hoe stel je die in?
  3. geef aan op welke berichtgeving je bedrijf het personeel aanspreken kan
  4. maak duidelijk wat je bedrijfsbeleid is wat betreft socialmediagebruik tijdens werktijd. En het privé toevoegen van zakelijke relaties
  5. wees kristalhelder over de missie en visie, waarmee je bedrijf naar buiten treedt! Weten je mensen dit niet, dan is er geen eenduidige berichtgeving over je bedrijf en dat schaadt de heldere communicatie naar buiten en je imago. Je kunt richtlijnen opstellen in het protocol over deze eenduidigheid op social media
  6. wees even helder over eventuele sancties en wanneer deze worden opgelegd. Sla de wetgeving erop na, voordat je deze bepaalt
  7. geef het voorbeeld. Goed voorbeeld doet… je weet wel.

Zo zorg je dat je niet met het schaamrood op de kaken een klant of relatie te woord hoeft te staan of een moeilijk gesprek aan moet met een medewerker.

 


Andere artikelen, die bijdragen aan een uitstekende marketing (en een dito imago):

3 Redenen en 25 manieren om oude content nieuw leven in te blazen
Eenvoudig reclamemaken voor bij voorbeeld je advertentie en toch opvallen?
5 W’s en 1 H, de 5 vragen voor een ijzersterke, commerciële tekst
Het gevaar van alleen offline ondernemen
Tip van de copywriter: vervang ‘maar’ door…

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching