
Snel een bibliotheek aan content opbouwen
Je hebt mijn boek gekocht of je bent op een andere manier op het pad gezet van contentmarketing en je besluit eens per week een blog te schrijven. Vandaaruit kijk je wel verder. Goed plan! Het duurt alleen een tijd, voordat je een beetje rouleren kunt. Of doorverwijzen kunt naar andere artikelen. Je wilt sneller laten zien dat jij degene bent waar mensen aankloppen moeten. Snel een bibliotheek aan content opbouwen en nauwelijks drukker zijn, hoe doe je dat?
Een bibliotheek aan content opbouwen in een paar stappen
Als het goed is, heb je een lijst onderwerpen, een heldere invalshoek en tijd afgeblokt in je agenda. En de contentmarketingkalender heb je misschien ook al ingevuld (deze download je hier).
Plan nu de eerste week 1 hele dag of 2 dagdelen om meerdere artikelen te schrijven en de tweede week 1 dagdeel om ze te plaatsen.
Schrijf in die tijd direct 5 artikelen en plan deze in een tijdspanne van 1, hooguit 2 weken tijd.
Stretch yourself en schrijf de 2 weken erop nog 5 artikelen.
Je hebt binnen 4 weken een bibliotheek met 10 in plaats van 4 artikelen! Zo bouw je snel een verzameling aan content op.
Bonus blogtip
Waarschijnlijk merk je in de loop van de tijd, dat het schrijven je steeds gemakkelijker afgaat. Je bent een gewoonte aan het creëren. En een systeem om regelmatig content te creëren. Daarom nodig ik je graag uit om de hoge frequentie langzaam af te bouwen. Plaats elke week minimaal 1 artikel in het begin en bouw dat af naar minimaal 1 per maand. Voorwaarde van deze frequentie is wel, dat je blog qua inhoud en SEO meedoen met of aansluiten op de top 10 (Google’s pagina 1).
Met de frequentie van 10 artikelen per 4 weken en daarna afbouwend naar eens per maand is het verschil zo’n 23 in plaats van 12 artikelen per jaar! Ervan uitgaande, dat jouw blog superrelevant is voor je doelgroep:
- Blijf je beter op de radar van deze groep en mensen die contact hebben met deze groep
- Bouw je sneller aan je netwerk en daarmee je naamsbekendheid
- Laat je beter zien welke kennis en kunde je in huis hebt, wat je aanpak, missie en visie zijn en wie er achter het bedrijf zit
- Maak je sneller en gemakkelijker contact met je doelgroep. Dat is essentieel wanneer je goed inspelen wilt op de behoefte en wensen van je potentiële klanten
- Je vormt je blog gemakkelijk om naar andere soorten content. Lees maar…
Een voorbeeld
Een van mijn klanten heeft een webshop in interieurdecoratiematerialen. Zij hebben een speciale lijn krijtverf ontwikkeld. Ze organiseren workshops in verftechnieken en verkopen de verf online.
Ik heb hen geholpen met hun blog. Afgelopen jaar hebben zij deze content omgezet naar een de website Decoration for Paint, boordevol tips, technieken en moodboards om elke ruimte binnen en buiten tot een plek te maken waar je graag bent. Daarvoor gebruiken ze onder andere de inhoud van hun blog.
Sinds zij hun content zo inzetten, zitten hun workshops vol. Meer mensen weten hen te vinden en de verhalen over hun leuke workshops gaan rond als een buzz. Online en offline.
Jouw bibliotheek aan content vult zich al aardig, he. Je bouwt die bieb echter gemakkelijk uit met andere contentvormen. Deze mix is onderdeel van het succes van Decoration for Paint.
Je verzameling aan content verder uitbouwen
Zet vervolgens andere middelen in om je content te verspreiden. Je blog geeft je dé basis, omdat hierin de inhoud al helemaal staat. Alles wat jij hoeft te doen is je artikel(en) gieten in een andere vorm:
- haal tips en quotes uit je blog, vertel er een kort verhaal bij en je hebt een socialmediabericht (een microblog)
- maak een stappenplan van je tips, giet deze in een presentatie en vertel er jouw verhaal bij, live. Eindig met een mooi aanbod en nodig mensen uit om deel te nemen en je hebt een webinar
- spreek je artikelen in in bij voorbeeld Soundcloud en je hebt een podcast
- maak een animatie of ander type video met de inhoud van je blog, plaats deze op YouTube en/of Vimeo en je hebt een vlog
- voeg een aantal artikelen samen, schrijf een voorwoord en doe een aanbod aan het eind. Zorg ten slotte voor een aantrekkelijke opmaak en voeg een colofon toe. Zo heb je een e-book, die je gratis of voor een zachte prijs aanbiedt
- voeg oefeningen en opdrachten toe en je hebt een offline of online training
- maak je stappenplan of cijfers visueel in een (interactieve) infographic
- maak een mix van artikelen en promotie en laat hem drukken in de vorm van een krant of magazine. Je drukt de kosten door advertenties van andere partijen erin te plaatsen. Heb je te weinig content? Geen probleem: doe verslag van een paar interviews met klanten en relaties of samenwerkende partners. Goed voor je social proof.
Door je content in verschillende vormen te gieten bouw je sneller aan je naamsbekendheid en expertstatus. Je doelgroep is namelijk geen eenheidsworst. De een is tekstueel ingesteld, terwijl de ander liever kijkt of zijn tijd achter het stuur graag goed besteedt door te luisteren. Waar de een kiest voor online, gaat de ander graag voor offline. Speel in op deze verschillende voorkeuren.
Bonus contenttips
Wees creatief en verzin zelf hoe je de inhoud van je blog nog meer inzetten kunt.
Plaats bij voorbeeld elke ochtend een inspirerende tip-van-de-dag of quote. En kijk wat je kunt doen met zaken die statisch lijken, zoals je headers, je socialmediabio’s en e-mailondertekening. Onderzoek wat anderen doen en doe het slimmer.
Kijk goed naar de trends voor het komende jaar. Een tipje van de sluier: steek (nog meer) in op visuele content en storytelling en minder op het rechtstreeks aanprijzen van je product.
Met andere woorden: verras! Schud je doelgroep wakker met leuke, sublieme content.
Maak nu direct een ministrategie voor de opbouw van jouw verzameling aan content en blok tijd af in je agenda.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opbouwen van je naam als merk of beweging? Expertstatus vergaren? Het verschil maken of simpelweg meer omzet genereren? En via een voordelig jaarabonnement?
Andere artikelen, die je marketing succesvol maken, in alle eenvoud:
Contentmarketing uitgelegd aan de hand van 2 voorbeelden
Maak je boodschap sterker door ‘maar’ te vervangen door… [tip van de copywriter]
6 Ingrediënten voor content die klanten trekt
12 Zaken die je misloopt zonder blog
‘Zo, onze website is klaar voor de komende 5 jaar’
‘Over welk boek heb je het?’
Ik begon dit artikel met mijn boek. Heb jij deze nog niet, dan is dit jouw kans om laagdrempelig kennis te maken met het door mij ontwikkelde contentsysteem, waarmee jij in minder tijd en met minder inspanning goede resultaten haalt met jouw contentmarketing. Je weet dat ik houd van eenvoud en ga voor echte resultaten. Dit lees-en-doeboek is precies zo opgezet!
