SEO-truc voor dummies van de copywriter, zoektermen in 10 minuten

SEO-truc van de copywriter voor dummies

De juiste zoektermen vinden in slechts 10 minuten

SEO-schrijvers en -specialisten doen diepgaand onderzoek naar de juiste zoektermen. Vervolgens gaan ze verder dan deze zoektermen integreren in je tekst en achter je afbeeldingen en webpagina. Er is echter een SEO-truc, die eenvoudig en snel is. En die je zelf kunt toepassen. Hij helpt je al een eind op weg naar een goed vindbare blog of andere webpagina.

Ik leg je de SEO-truc uit aan de hand van een voorbeeld.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimalization, zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Door bepaalde woorden of combinatie van woorden meerdere malen terug te laten komen in je tekst en achter je webpagina zorg je dat die pagina goed gevonden wordt in zoekmachines als Google.

De juiste woorden en combinaties ervan sluiten naadloos aan op het zoekgedrag van je doelgroep: op welke zoektermen wordt de informatie of jouw oplossing, waarover jij het hebt op deze pagina, gezocht?

SEO copywriting truc, een voorbeeld

1. Een keyword dat zo specifiek mogelijk is

Stel je wilt een blog schrijven over portretfotografie voor amateurs. Je geeft tips over licht, de instelling van de camera en de achtergrond.

Wil je dan gevonden worden op de zoekterm ‘amateurfotografie?’ Wanneer iemand zoekt naar specifieke informatie over hoe hij een smoelenboek voor het bedrijf maakt, verdwaalt hij bij dit keyword.

Je wilt bovendien aan Google laten zien dat je het specifiek over portretfotografie gaat hebben. Google kijkt naar alle content op je webpagina en dus verder dan je URL, SEO-titel en meta omschrijving. Hij wil weten of de inhoud van je blog overeenkomt met de zoekopdracht van iemand, die wil weten hoe hij profielfoto’s van een bedrijf maakt voor het smoelenboek.

‘Portretfotografie (voor) amateurs’ is daarom beter, zeker wanneer de keyword planner je toont dat hij weinig concurrentie heeft en er regelmatig op gezocht wordt. Ik zet ‘voor’ tussen haakjes, omdat de keywordplanner geen rekening houdt met dit soort woorden. Hij gaat voor de verkorte versie ‘portretfotografie amateurs.’ Omdat je dit niet letterlijk verwerken kunt in je tekst, ga je voor ‘portretfotografie voor amateurs.’ Google houdt er wel rekening mee. Deze zoekterm integreer je in en achter je blog op de juiste plaatsen.

2. Synoniemen op je keyword

Om je tekst lekker leesbaar te houden en te zorgen dat je op meer gevonden wordt dan ‘portretfotografie voor amateurs’ zoek je synoniemen op deze zoekterm.

Synoniemen zoals ‘portretfotografie voor dummies’ en ‘profielfoto maken’/’portretfoto maken.’

Een zoekterm bestaand uit meerdere woorden maakt hem specifiek en daarmee help je Google met zijn missie: een relevante bibliotheek aan informatie op- en uitbouwen.

3. Meerdere zoektermen integreren

Google helpt je nog een stap verder. Tik het woord ‘portretfoto’/’portretfotografie’ of ‘profielfoto’ maar eens in het zoekvenster van Google en het scrolldownscherm laat je meerdere alternatieven zien. Op de termen die Google hier laat zien wordt regelmatig gezocht.

voorbeeld zoekterm zoeken in Google

Scroll vervolgens naar beneden. Daar vind je meer zoektermen, zoals ‘profielfoto bewerken’ en ‘portretfoto bewerken.’
Laat de meest relevante keywords ook in je tekst terugkomen. Ze vergroten je vindbaarheid.

voorbeeld zoekterm zoeken in Google

Is het echt zo eenvoudig? Ja, deze SEO-truc is rechtstreeks uit de hoed van de copywriter. Meer dan 60% van de bezoekers naar mijn website komt via Google. Tot vorig jaar voerde LinkedIn de lijst bezoekers aan, maar naarmate ik SEO minder links liet liggen en beter integreerde, werd mijn website beter gevonden via de zoekmachines. Het afgelopen jaar is de traffic naar mijn website verdubbeld.

Een paar laatste SEO-tips

  1. Voorkom SEO-teksten. Ze zijn geschreven voor Google en vaak alleen dat. Schrijf eerst voor je doelgroep en dan pas voor je vindbaarheid
  2. Zorg dat mensen regelmatig een reden hebben om je website te vereren met een bezoekje, bij voorbeeld door wekelijks een blog te plaatsen. Zo blijf je op het netvlies staan en leren mensen je bedrijf, je kennis en kunde kennen
  3. Zorg dat Google regelmatig een reden heeft om je website door te spitten naar relevante informatie, zoals je blog. Google houdt van beweging op je website en beloont je ervoor in zijn ranking. Relevante content is ook SEO.

Ben je klaar voor de volgende stap in je vindbaarheid? Doe dan eerst goed SEO-onderzoek.

 


Andere artikelen, die online marketing gemakkelijker maken:

‘Herbereken route’ – waarom je marketing weinig oplevert
Marketing via storytelling; Vlecht verhalen in je promotie
Hoe verkoop jij je high-endproduct of – dienst?
25 Inspirerende quotes over contentmarketing
Geen idee waarover je bloggen moet? Inspiratietips voor als je vastloopt

 

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching