SEO-tips voor je linkedinprofiel

10 SEO-tips voor je linkedinprofiel – zo verbeter jij je vindbaarheid op LinkedIn

Hoe goed vinden je potentiële klanten jou op LinkedIn?

Wil jij dat potentiële klanten je buiten jouw bereik ook goed vinden op LinkedIn? Volg dan deze SEO-tips voor je linkedinprofiel. Ze helpen je je vindbaarheid te vergroten.

SEO voor LinkedIn is vergelijkbaar met die van Google. Het platform is echter anders gebouwd en heeft zijn eigen regels, daarom leek het mij handig om je te vertellen op welke punten je let en waar jij je zoektermen (key words) toepast in je profiel.

SEO voor LinkedIn?

Ja. Geregeld plaatsen mensen een zoekopdracht naar mensen met een bepaald specialisme in een bericht. Op Your Dashboard van je profiel zie je echter ook in hoeveel zoekopdrachten je de afgelopen week naar voren kwam. En hoeveel profielbezoeken.

Die cijfers schommelden erg bij mij. En ze daalden met de wijzigingen in het algoritme van het platform de afgelopen periode. De resultaten waren daar dan ook naar: 50% minder aanvragen via LinkedIn! Ai…
Ik ging op onderzoek uit en ontdekte een paar hiaten in mijn profiel. Franck Fielemon van de Omzetcoach keek over mijn schouder mee. Recentelijk heb ik de hiaten eruit gehaald en ik zie het aantal hits in zoekopdrachten van anderen gelukkig direct stijgen.

De vindbaarheid op LinkedIn is onderdeel van mijn strategie om klanten te werven.

Vind de juiste zoektermen

Klik je op het getal boven Search Appearances in Your Dashboard, dan zie je wie een zoekopdracht had en jouw linkedinprofiel vond.

Wil jij door deze bedrijven gevonden worden? En door deze beroepsgroepen? Word jij te weinig gevonden door je doelgroep? Pas dan deze tips toe.

Bepaal eerst waarop je gevonden wilt worden. En door wie. Wanneer jij namelijk diensten verkoopt aan het mkb, heb je er niets aan wanneer je voornamelijk door grote bedrijven gevonden wordt. Of door recruiters.

Op LinkedIn zoeken mensen voornamelijk op een beroep of oplossing. De keywordplanner van Google Adwords helpt je op weg als je zoekt naar combinaties, zoals ‘coach (voor) ouderen.’ Over het vinden van de juiste zoektermen heb ik al eerder een blog geschreven. Of vind je zoektermen op de allereenvoudigste manier. Ga vooral je eigen boerenverstand na: waar vinden mijn klanten mij op? Weet je het niet, vraag het hun dan.

Heb jij je key words helder, volg dan de volgende SEO-tips voor je linkedinprofiel en kijk wat er de aankomende maanden gebeurt.

Linkedinprofiel SEO-tips: zoektermen én…

Een tip voordat je aan de slag gaat: stel LinkedIn in op de Engelse taal via het pijltje onder de foto in de menubalk bovenaan. De Engelse versie geeft je namelijk meer mogelijkheden.

1.  De URL van je linkedinprofiel

Wanneer je je profiel nieuw aanmaakt, krijg je de URL die LinkedIn je automatisch toewijst. Dat is vaak een combinatie van je naam met cijfers en andere karakters. Deze pas je eenvoudig aan via Edit Public Profile & URL, rechtsboven naast je profiel. Klik je die aan, dan zie je de plek waarop je de URL van je linkedinprofiel aanpast.

linkedinprofiel URL en publiek tonen

Aanvullende SEO-tips

  1. Zorg dat je naam in je URL voorkomt (niet je bedrijfsnaam)
  2. Mijn linkedinprofiel is inmiddels wijd verspreid over het net. Hem aanpassen werkt tegen me. Vergt het aanpassen van jouw URL slechts enkele aanpassingen hier en daar, overweeg dan je belangrijkste zoekterm toe te voegen aan de URL
  3. Zorg dat je URL kort blijft.

2.  Je zoekterm in je linkedintitel

Zorg voor een aantrekkelijke linkedintitel. De titel verschijnt bovenaan je berichten en in zoekopdrachten. Zorg dat je zoektermen hier terugkomen. En vertel wat je doet voor wie in de vorm van een belofte of resultaat.

3.  About onder je profiel

Je samenvatting net onder je titel en profielfoto is commercieel en aantrekkelijk ingestoken. En bevat de belangrijkste zoektermen. Schrijf vanuit de klant en voeg klantbeleving en/of storytelling toe. Daarmee bouw je het vertrouwen van je potentiële klant op.

Mensen die je profiel bezoeken, zien in eerste instantie alleen de eerste 3 regels van About. Zorg dat je zoektermen en het probleem dat je oplost en het resultaat ervan grotendeels zichtbaar is in deze regels.

4.  Experience

In de linkedintitel heb jij het over jouw vak. In je LinkedIn Experience gaat je titel over wat je bedrijf doet. Zo verspreid jij je zoektermen over je profiel en schotel je bezoekers niet steeds hetzelfde voor.

Hetzelfde doe je met je samenvatting eronder: wervend, inspirerend en motiverend. Begin met je contactgegevens, zodat deze duidelijk in beeld komen en mensen ze niet hoeven zoeken. Niet iedereen vindt namelijk de contactgegevens aan de rechterkant naast je profiel (deze staan wat verstopt helaas).

Vroeger plaatste je de urls naar je website, je aanbodpagina(‘s) en je content hier. Tegenwoordig doe je dat anders. Lees maar…

5.  Media onder Featured en Experience

Onder LinkedIn Experience heb je de mogelijkheid links naar belangrijke webpagina’s toe te voegen. Je klikt enkel op de blauwe pen bovenaan. In het invulscherm daarachter vul je de velden in en voeg je gemakkelijk links naar je website toe via de button Link. Je vult de url in en schrijft een kort en krachtige titel, inclusief de zoekterm die hoort bij de informatie van deze webpagina.

Je kunt hier bovendien voorbeelden van bij voorbeeld je opdrachten toevoegen.

LinkedIn Experience links toevoegen

6. SEO achter je linkedinprofielfoto

Van deze SEO-tip voor je linkedinprofiel was ik niet op de hoogte destijds: geef je profielfoto de naam van je zoekterm of zoektermen voordat je hem plaatst. Het fungeert als de alt-tekst van je afbeeldingen achter je website.

7.  SEO achter je profielheader

Voeg een aansprekende header toe. Deze maak je eenvoudig in canva.com. Sla deze op met je zoekterm(en), voordat je hem plaatst boven je account.

8.  Breid je netwerk uit

LinkedIn kijkt naar de grootte van je netwerk. Een groot netwerk is een pré voor jouw business, mede omdat de olievlek groter wordt, maar voor het platform zelf legt het dus ook gewicht in de schaal.

9.  Maak je linkedinprofiel compleet

  1. Gebruik Add profile section. Rechts naast je profiel zie je Add profile section. Vul deze zoveel mogelijk in. En gaandeweg vul je deze aan waar mogelijk.
  2. Vraag om recommendations. Ze hebben dezelfde functie als referenties op je website: klanten vertellen over hun ervaring met jou, je bedrijf, je oplossing en het resultaat daarvan
  3. Maak gebruik van de optie Publications om je gezamenlijke projecten te tonen.

10. Je blog in je linkedinprofiel: LinkedIn Pulse

Mijn laatste SEO-tip voor je linkedinprofiel luidt: gebruik LinkedIn Pulse. De functie zorgt, dat je artikelen getoond worden rechtstreeks onder je linkedinprofiel in plaats van dat hij uit het zicht verdwijnt in de tijdlijn van anderen. Voer hier de zoektermen door die gelden voor je blog. Je kunt eindigen met een korte samenvatting van jou, inclusief de zoektermen geldend voor je profiel, maar dat is minder gebruikelijk. Mensen klikken gemakkelijk door op je naam of profielfoto bovenaan immers.

Ga naar Home in het hoofdmenu van LinkedIn. Bovenaan zie je een leeg veld, waarin jij je boodschap tikken kunt. Onderin dat veld zie je een klikbutton Write an article. Klik die aan en een leeg scherm opent. Hier plaats je je blog, voeg je een afbeelding en korte omschrijving toe. Staat het origineel op je website, eindig dan met: ‘De originele post vind je op [link naar je blog].’ Daarmee voorkom je, dat Google je blog ziet als duplicate content.

Je linkedinprofiel aantrekkelijk maken ingewikkeld?

Een goed linkedinprofiel is cruciaal wanneer je wilt zakendoen via het platform. Menig ondernemer ondervindt de voordelen van LinkedIn al.

Wil jij een professioneel en aantrekkelijk profiel? En kun je daarbij wel wat hulp gebruiken? Ik maak de teksten op aan de hand van een interview met jou. Jouw stem klinkt erin door.

Wil jij meer halen uit je linkedinprofiel?

ja, ik wil een afspraak

 


Andere inspirerende artikelen:

Dé 3 criteria voor een succesvolle blog
Hoe beïnvloedt de techniek achter je website je vindbaarheid?
SEO-truc van de copywriter: vind de juiste zoektermen in 10 minuten
‘Herbereken route’ en waarom je marketing te weinig oplevert

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching