schrijftips voor de coach

De 2 belangrijkste schrijftips voor de coach: wees concreet…!

Trap jij in deze 2 valkuilen?

Beste coach,

Wil jij zoveel mogelijk mensen helpen om lekker te leven en te werken? En helemaal blij te zijn met zichzelf en elkaar?
Dan heb ik 2 cruciale schrijftips voor jou als coach. Deze maken jouw teksten dusdanig aantrekkelijk, dat deze mensen je ook daadwerkelijk contacten.
En ik kan het weten. Ik heb al honderden teksten voor coaches geschreven, ben zelf al weleens gecoacht en voel het resultaat. Ik weet inmiddels ook wat verkoopt en wat niet. Deze 2 schrijftips samengevat: wees concreet. Ik leg het je uit in deze blog. Ik schrijf hem recht uit mijn hart, omdat ik te vaak zie hoe coaches in hun teksten hun doelgroep ongewild op een afstand zetten.

Wiens dag maak jij vandaag compleet?
Esther van Vondel, copywriter

Cruciale schrijftips voor de coach, nummer 1

‘Deze remedie zet energie van een lagere trilling om naar een hogere trilling. Tilt uit boven een te materialistische instelling; helpt de eigen spirituele realiteit te voelen en ervaren […] Brengt het denken op één lijn met hogere spirituele wetten; bevordert de toegang tot de goddelijke waarheid en intelligentie.’

‘Brengt je dichter bij je innerlijk kind.’

‘Via energiewerk, intuïtie en channelling help ik je spirituele bewustwording te transformeren.’

Sorry, ik snap je niet, tenzij ik de betekenis opzoek. En dat me frustreert tot in mijn kruin: ik wil het namelijk snappen, want ik zoek hulp voor een specifiek probleem, maar jij gebruikt andere woorden! En om die te begrijpen, moet ik eerst in het jargon duiken.
Hoe zal het traject gaan? Ook zo zweverig? Moet ik dan ook steeds vragen wat jij bedoelt? En kun je mij dat dan goed uitleggen? Ik heb niet zoveel zin in die extra hindernissen. Ik heb al genoeg aan mijn eigen probleem. Hm, ik weet het niet. Of eigenlijk wel. Het voelt niet goed. Laat ik maar verder zoeken…

En hierin ben ik niet alleen: bijna niemand van jouw cliënten gebruikt jouw bewoordingen. Alleen vakgenoten zijn goed thuis in deze materie. Tijdens je opleiding heb je veel van dit jargon meegekregen en dat is prima. Jouw potentiële cliënten hebben echter gewoonweg dat ene dagelijks terugkerende probleem, dat hen misschien al járen in de weg zit en het graag inruilen voor een leven zonder al die ballast. Alleen… zij vertellen je dat in andere woorden. En zoeken dan ook op die woorden.

Je goddelijke zelf, het Hogere Bewustzijn, op zielsniveau, lichaamssystemen, enzovoort. Inmiddels ben ik er meer in thuis, anders kan ik coaches als jij niet helpen. Maar… Vertaal deze termen alsjeblief in taal die iedereen begrijpt als jij mensen écht helpen wilt. Wees concreet en vertel het in hun taal. Die taal resoneert en schept vertrouwen: ‘Juist, deze coach snapt het!’ Zoek naar de woorden die je cliënten gebruiken.

Het maakt jou misschien minder uit hoeveel je verdient en jij wilt het op jouw manier communiceren. Maar jij wilt vast en zeker ook zoveel mogelijk mensen bereiken. En raken. En hen laten zien wat mogelijk is.
Waarom doe jij anders wat je doet?

Ik vind het zo zonde dat jij degenen die jou juist zoeken op een afstand weet te zetten door zweverig en wollige taal.

Kun je helemaal geen vakjargon gebruiken? Jawel. Wees er echter zuinig mee en leg het kort uit. Blogs zijn bovendien zeer geschikt om de theorie achter het jargon en jouw systemen nader uit de doeken te doen. Schrijf in concrete termen waar het gaat om het aanreiken van je aanbod.

Deze schrijftip voor jouw als coach staat niet voor niets bovenaan. Door op het niveau te zitten van je doelgroep, komt jouw boodschap namelijk sneller aan.

Cruciale schrijftips voor de coach, nummer 2

Beschrijf jij de systemen die je gebruikt? Of meld je ze in elk geval?

Beschrijf je wat het traject of programma inhoudt?

In hoeveel woorden? De helft van je tekst?

Dit zijn namelijk de zaken die jouw doelgroep minder belangrijk vindt. Waarom? Omdat ‘het hoe’ minder belangrijk is dat ‘het wat.’ Jouw potentiële cliënten willen vooral weten of je hen van hun probleem afhelpt. Of er een klik is. En dat vertrouwen proeven ze eerst uit jouw tekst. En dus gaan zij na welke resultaten jij boekt en met wie. Kunnen zij zich identificeren met jou, met de mensen die jij al geholpen hebt en klinkt jouw hulp als een klok? Dan nemen ze contact met je op.

Blijf dus bij de kern.

Je bent eerder overcompleet dan niet compleet genoeg in je boodschap. En overcompleet zijn is dodelijk. Jij wilt immers prikkelen, niet doodslaan met te veel informatie. En met deze 2 schrijftips, speciaal voor jou als coach, maak jij een enorme stap in de richting van jouw potentiële cliënten.

Wat is die kern dan?

Die kern van je tekst bestaat vooral uit het creëren van noodzaak, het bieden van de oplossing en het gevolg van het resultaat van die oplossing:

  1. Begin met het hoofdprobleem in 2 of 3 vragen of stellingen, waarin je een probleemsituatie schetst.
    Bij voorbeeld: ‘Heb jij te maken gehad met zinloos geweld? En heb je na slachtofferhulp of zelfs therapie nog steeds klachten, zoals slapeloosheid, depressieve en angstgevoelens en wantrouw je iedereen?’
    Of: ‘Je slaapt al weken slecht en voelt je uitgeput. Prikkels van buiten kun je steeds minder hebben, je concentratie en geheugen laten te wensen over en je ontspannen gaat slecht. Je hebt last van plotselinge, onverklaarbare stemmingswisselingen, piekert veel, bent snel boos of huilt snel. Jij kampt met burn-outklachten.’
  2. Beschrijf in een paar zinnen wat er gebeurt als ze het probleem niet oplossen
  3. Omschrijf bondig welke oplossing jij biedt en leg uit waarom je het zo doet. Ja, dit gaat toch over het hoe, maar dan vanaf de stoel van de klant.
    Is jouw oplossing als therapeut bij voorbeeld EMDR, leg dan kort uit wat die techniek doet en hoe het zorgt dat de lading van het trauma verdwijnt. Punt.
  4. Beschrijf de resultaten die men kan verwachten. En wees daar vooral onbescheiden in. Je hoeft je niet groter te maken dan je bent, maar vertel wat je zoal gezien hebt bij je cliënten. En beschrijf de gevolgen van die resultaten.
    Een voorbeeld: ‘Je doorbreekt het familiepatroon, waardoor het onderlinge begrip groeit. Je ervaart, dat de band verandert. Iedereen is op zijn gemak bij elkaar en misverstanden en conflicten komen nog zelden voor.’

Sluit af met de vraag wat ze willen veranderen. En sluit af met een call to action, bij voorkeur in een klikbutton: ‘Neem contact met mij op’ of ‘Ik heb hulp nodig.’ Schrijf een korte volzin. Alleen ‘contact’ triggert minder dan een korte zin met een actief werkwoord erin. Actie genereert actie namelijk.

Klaar!

‘Pfffff!’

Blijft het moeilijk de woorden te vinden? Bondig te blijven? De kern te pakken te krijgen? Ook na deze schrijftips speciaal voor jou als coach? En wil jij zoveel mogelijk mensen helpen én aan die hulp verdienen? Leg je tekst dan aan mij voor.

ik heb je hulp nodig

Of leer het zelf, zodat je nooit meer geld hoeft uit te geven aan je tekst.

ik leer het inderdaad liever zelf

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching