tips lekker leesbare tekst

6 regels voor een Lekker Leesbare Tekst

Er zijn tientallen schrijftechnieken voor een prikkelende, aantrekkelijke en/of verkopende tekst. Maar je boodschap valt of staat in eerste instantie bij zijn leesbaarheid. Een Lekker Leesbare Tekst lijkt een ingewikkelde klus en met deze regels ben je aardig op weg naar een boodschap die doet wat hij moet doen.

1. Je taalgebruik

Schrijf zoals je praat en gebruik je eigen termen. Het schrijft gemakkelijker en je drukt je eigen stempel op je boodschap.

Schrijf zoals je vertelt. Alsof je in gesprek bent. Je leidt je lezers via dat gesprek door je tekst heen. Je brengt je boodschap helder over en vergeet niet snel iets te vertellen.
Blog je? Schrijf dan eens in de vorm van een interview. Ikzelf heb de page Over Ons zo opgesteld.
Ikzelf schrijf altijd zoals ik spreek als het gaat om mijn eigen marketing. De deelnemers van mijn blogtrainingen beamen dat.

Wees schaars met spreektaal, maar vlak hem niet helemaal uit.

Sluit je aan bij taal van je doelgroep, dan heb je sneller aansluiting.

Vermijd jargon en managementtaal, tenzij de doelgroep hetzelfde jargon gebruikt.

2. Je toon

Het is de toon die de muziek maakt.

Een goede verkooptekst trekt je doelgroep naar en in je aanbod door de vinger op de zere plek te leggen en vervolgens een oplossing te bieden. Er zijn veel manieren om doel te treffen met je tekst.

Wil jij een punt maken, probeer dat dan op een verfrissende manier. Een preek leest niet lekker, leidt af en zet je lezers sneller op het achterste been. Je wilt mensen raken in plaats van wegduwen immers.

Humor is krachtig als je het gepast gebruikt. Humor kan een verhaal lucht geven en de herkenbaarheid vergroten. Steek soms wat de draak met jezelf om de kloof tussen jou en je doelgroep te verkleinen.
Humor ten koste van een ander beschadigt je reputatie.

Informerende tekst is helder geschreven en een instructie is stapsgewijs opgesteld en zakelijk van toon, terwijl je blogpost best eens doorspekt mag zijn van spot of stellingname om je lezers aan het denken te zetten.

3. Je zinsbouw

In een Lekker Leesbare Tekst wisselen lange en korte zinnen elkaar af, maar dat ligt ook aan het communicatiemiddel en je boodschap. Je lange blog wordt lekker leesbaar als je vooral korte zinnen gebruikt, terwijl je uitgebreide e-mail, opgesteld met hoofdzakelijk korte zinnen, vaak kortaf klinkt.

Lees je tekst hardop voor. Zo merk je waar je struikelt over een lange, niet lekker lopende zin. Hak hem in meerdere zinnen.

4. Je tekstindeling

Een overzichtelijke tekst heeft een kop, romp en staart. Schrijf je een uitnodiging of heb je een informerend stuk tekst, dan draagt deze indeling bij aan een heldere boodschap. In je blog mag je echter heerlijk spelen met de indeling. Je kunt zelfs als in een film beginnen met een cliffhanger, waarvan je de afloop pas gaandeweg of zelfs aan het eind van je verhaal uit de doeken doet.

Welke tekst je echter ook schrijft en wat zijn doel ook is, korte alinea’s, subtitels en opsommingen maken hem Lekker Leesbaar.

5. Je doel

Wat wil je bereiken met je boodschap? Wil je een prikkelende, inspirerende blog? Een flyer die mensen uitnodigt voor een bijeenkomst? Een verkopende aanbodpage? Wil je mensen motiveren of instrueren? Pas je invalshoek daarbij aan.
Je prikkelende, inspirerende blog heeft een quote, een paar vragen of een stelling nodig die je boodschap een ietwat op scherp zet bij voorbeeld.
Je uitnodigende flyer geeft antwoord op de 5 W’s en de H, is helder en zonder omhaal geschreven.
Je verkopende aanbodpage behandelt de 3 vragen en heeft een uitstekende call to action.

6. Het oog wil ook wat

Een Lekker Leesbare Tekst wordt ondersteund door ruimte en beeld.

Met ruimte bedoel ik genoeg wit. Een opeen gepropte tekst lees niet lekker. Een ruim opgestelde tekst, die rondom en tussendoor genoeg witruimte heeft, wel.

Wees voorzichtig met kleuren en arceringen in je tekst. Het maakt hem snel onrustig.

Veel mensen zijn visueel ingesteld. Een of een paar afbeeldingen, een video of infographic kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan je Lekker Leesbare Tekst, maar ook aan de inhoud ervan.

Heb jij een aanvullende tip voor een Lekker Leesbare Tekst? Laat die dan achter hieronder. Dank je wel!

 


Interessante blogonderwerpen, die jouw bedrijf een stap verder brengen:

Waarom is tekst nog steeds zo belangrijk?
4 Content ideeën waarmee je boven alles uitsteekt dit jaar
Zo schrijf je een populaire blogserie
9 Super simpele manieren om je e-maillijst te laten groeien
Storytelling in je marketing: verhalen vertellen doe je zo

Was deze blog interessant, maar heb jij meer nodig voor een tekst die doel treft? Stop met ploeteren en laat het over aan de prof. Het bespaart je tijd en geld.

 

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (4)

  • Ik wil het gebruiken van actieve taal graag toevoegen aan deze goede en lekker leesbare ☺ tips.
    Vermijd lijdende zinnen (vaak met ‘worden’ als hulpwerkwoord) zoveel mogelijk. Die maken tekst afstandelijker, zijn minder concreet en lezen minder vlot.

  • Goedemiddag Karin,

    Dank je voor je aanvullende tip! Deze staat in een andere blog van mij en je hebt helemaal gelijk: schrijf actief. Werkwoorden die worden gebruikt als hulpwerkwoord, zoals ‘kunnen’ en ‘worden’ vermijd je het liefst zo veel mogelijk.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

  • Hallo Mary,

    Dank je voor je reactie.
    Ik denk dat dat inderdaad valt onder de noemer ‘persoonlijke smaak.’ Ikzelf vind het juist lekker rustig, maar ik ben benieuwd naar de mening van anderen hierin.

    Fijne dag!
    Esther van Vondel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching