Redactietips voor je blog

6 Redactietips voor een vlotlezende, interessante blog

Je bent klaar met schrijven en je staat op het punt je blog te plaatsen. Ga voordat op Publiceren klikt deze 5 redactietips voor een vlotlezende blog na. Zo slijp ik mijn blog fijn. Deze redactietips zorgen, dat je verhaal soepel loopt en lekker leest. Mensen lezen hem grondig en zijn sneller geraakt.

1. Slaap er een nachtje over

Je schrijft je denkbeelden, je informatie, je tips en voorbeelden op. Dan plaats je er een afbeelding bij. Je loopt je tekst na op fouten en… Nee, laat de klikbutton Publiceren nog even links liggen.

Dit is de beste van de redactietips voor een vlotlezende blog die ik je hier meegeef: laat je tekst rusten en slaap er een nachtje over. Terwijl jij bezig gaat met andere zaken, geef jij je blog op de achtergrond verder vorm. Je komt tussendoor op nieuwe ideeën, mooiere formuleringen, andere voorbeelden en oh ja… die ene tip moet er natuurlijk ook in! Want zeg nou zelf: hoe vaak kom jij op een sublieme zin, terwijl je even koffie haalt? Of doe je een idee op tijdens een gesprek? Of krijg je een ingeving tijdens het koken, fietsen of de hond uitlaten?

Met andere woorden: doordat je alle direct parate kennis opschrijft, krijgt je brein ruimte voor wicky-de-vikingideeën. Gun jezelf dus de tijd om alle ingrediënten van een interessante blog naar boven te laten borrelen.

Noteer alles wat in je op komt. Houd pen en papier (of een notitie-app) binnen handbereik. De ervaring leert, dat je inspiratie sneller vergeet dan je verwacht.

2. Verwijder zwakke woorden

  1. Zoek de woorden op die je tekst zwak maken. Verwijder of vervang ze door een sterker woorden.
    Ik heb het over woorden als ‘veel,’ ‘erg,’ ‘mooi’ en ‘goed.’ Deze zijn suggestief, wat betekent dat mensen zich afvragen wat jij bedoelt met ‘goed’ en ‘veel.’ Voor mij is een lange werkdag een van meer dan 10 uren. Voor jou kan dat een werkdag van meer dan 6 uren zijn
  2. Verwijder woorden die twijfel oproepen, zoals ‘misschien,’ ‘proberen,’ ‘rustig’ en ‘kunnen’ als hulpwerkwoord
  3. Vermijd de vergrotende trap zoveel mogelijk. Mensen willen geen ‘beter resultaat,’ of zelfs ‘goed resultaat.’ Ze willen ‘maximaal resultaat.’ Schrijf in de overtreffende trap: ‘grootst,’ ‘best’ en ‘meest’
  4. Verwijder vervolgens woorden die de vaart uit je tekst halen, zoals ‘worden.’ Kijk waar je de voltooide tijd gebruikt. ‘Wordt gedaan’ is ‘doet.’ Stel je blog op in de tegenwoordige tijd
  5. Schrijf in concrete termen. En kijk naar woorden en frases die je herhaaldelijk gebruikt, zoals ‘gebruiken,’ ‘resultaat’ en ‘gebeuren’ en zoek naar synoniemen
  6. En schrijf actief. ‘Zijn’ en ‘hebben’ geven geen beweging aan. ‘Gaan,’ ‘doen’ en ‘ondernemen’ wel
  7. Voorkom clichés: mensen zijn zo langzamerhand allergisch voor ‘content is king’ en ‘in je kracht staan.’ Vertel het in andere bewoordingen.

‘Misschien heb jij juist een kind, dat deze specifieke leermethode wel kan gebruiken, omdat het beelddenker blijkt te zijn. Je kind haalt lagere cijfers, omdat op school een ander leersysteem wordt gevolgd. Download rustig de checklist om te ontdekken of je kind meer baat hebben kan bij deze leermethode. Deze manier kan je kind leggen naast zijn schoolboeken, zodat hij de leerstof anders leert benaderen.’
wordt
‘Is jouw kind beelddenker, dan heeft het baat bij deze leermethode. De methode leert je kind de lesstof van school anders te benaderen. Haalt je kind slechte cijfers, omdat de school een leersysteem volgt dat niet past bij hem (of haar)? Download dan de checklist en ontdek of je kind baat heeft bij onze leermethode.’

3. Herformuleer zinnen

Je ziet hierboven al dat de zinnen al beter lopen. Vlotter.

Zo ga ik in dit artikel alle zinnen na. Lange zinnen kort ik in, wollige taal maak ik concreet. Ik spreek je direct aan. En ik speel met taal, want verandering van spijs…

‘Haal zwakke woorden eruit’
wordt
‘Verwijder zwakke woorden.’

‘Je hebt je denkbeelden, je informatie, je tips en je voorbeelden en dergelijke ingeklopt. Je hebt er een mooie afbeelding bijgeplaatst en de tik- en grammaticafouten uit je tekst gehaald. Klik echter nog niet op de klikbutton Publiceren’
werd
‘Je schrijft je denkbeelden, je informatie, je tips en voorbeelden op. Dan plaats je er een afbeelding bij. Je loopt je tekst na op fouten en… Nee, laat de klikbutton Publiceren nog even links liggen.’

Het verschil in je boodschap zit soms in een enkel woord:
‘Je wilt groeien, maar je bent te druk’
wordt
‘Je wilt groeien en je bent te druk.’
Het verschil is, dat de eerste zin een wens en een excuus geeft, waar de tweede zin twee feitelijke uitdagingen omschrijft: een wens en het probleem die het ‘najagen’ van deze wens in de weg staat.

4. Een ijzersterke titel

Ook de titel waarmee je begint kan sterker. Google op je onderwerp en kijk de kunst af van Google advertenties. Of kijk in Buzzsumo naar de titels die anderen gebruiken.

Doe inspiratie op in mijn artikelen over het schrijven van een killer titel en formuleringen en woordenlijsten die overtuigen.

5. Staat de structuur als een huis?

Ga na of je verhaal goed te volgen is. Verschuif stukken tekst en verplaats zinnen om je tekst goed te laten lopen.

Je blog hardop lezen helpt om te achterhalen waar je verhaal hapert, zinnen niet lopen en je nog te weinig concreet bent. Of laat hem proeflezen door iemand anders.

6. Nooit vergeten: rond je blog mooi af

Je bent er bijna. Nog één redactietip voor een vlotlezende blog: sluit je blog mooi af:

  1. Zelf sluit ik sowieso praktisch altijd af met een call to action: een uitnodiging om actie te ondernemen. Dat kan een link zijn naar je gratis weggever, een of meer gerelateerde artikelen of direct naar een laagdrempelig aanbod. Naar de aanbodpagina of zelfs direct naar je contactpagina
  2. Is de blog lang of behandelt hij ingewikkelde materie, zorg dan voor een samenvatting of een conclusie. Mensen die weinig tijd of zin hebben, lezen eerst deze alinea. Is de inhoud interessant genoeg, dan lezen ze de rest.

Is klaar ook klaar?

Ja, je mag op Publiceren klikken als je deze redactietips voor een vlotlezende blog hebt opgevolgd. Maar eens klaar is niet per se altijd klaar.

In de loop van de tijd voldoet de inhoud niet meer door ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht. En kom je op nóg betere bewoordingen, andere ideeën en heb je aanvullende informatie.

Vernieuw je artikel dus af en toe. En is hij niet langer representatief voor je bedrijf of aanbod, verwijder hem dan. Je wilt voorkomen, dat Google oude content als eerste rankt.

 


Andere artikelen, die je helpen aan een blog die raakt:

Succesvolle contentmarketingstrategieën, die mensen links laten liggen
Een kei van een blog = groei op meerdere fronten!
8 Blogbeginnersfouten die je graag voorkomt
7 Copyformules voor een socialmediapost die triggert
Zo kom je aan een lijst blogonderwerpen waar de beste klanten op afkomen

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching