promotietekst anno 2018

Promotietekst anno 2018 verbindt en verkoopt dan pas, deel 1

De 10 ingrediënten van een goede reclametekst anno nu

Trends in mijn vak volgen elkaar in een duizelingwekkend tempo op, lijkt het af en toe. Toen ik in 2012 begon met Van Vondel txt, deed bloggen zijn intrede in Nederland en stonden Instagram en videomarketing in de kinderschoenen. Je mocht koud bellen met opgekochte telefoonlijsten en Facebook gaf je nog een normaal bereik. Promotietekst bestond uit informatie van je product of dienst. Je gebruikte grote woorden om op te vallen.

De wereld van reclamemaken is behoorlijk veranderd.

Copywriting oftewel het schrijven van promotietekst is in deze 6 jaren tijd op zijn kop gezet. Goede copy verandert mee met de trends binnen marketing. Wil je klanten trekken, online of offline, dan is de promotie van je product of dienst samen met een referentie niet meer genoeg. De potentiële klant zoekt steeds meer de verbinding met het bedrijf achter het aanbod. Reclamemaken draait om de connectie die jij maakt met je doelgroep. Een doelgroep die zichzelf wil herkennen, erkenning wil en zich identificeert met jouw bedrijf.

Ik noem het Copy 10 x Beter.

Promotie, ongeacht of het per geschreven of gesproken woord is, bestaat anno 2018 (en verder) uit de ingrediënten, die ik je stap voor stap uitleg in deze blogserie.
Heb je met een van de stappen niet zoveel en wil je hem daarom overslaan? Dat kan, maar dat heeft effect op de uitkomst. Ik leg je uit, waarom.

Copy 10 x Beter: Een goede voorbereiding van je promotie is het halve werk

Een effectieve promotietekst heeft de juiste boodschap. Je komt alleen tot de juiste boodschap als jij precies weet hoe deze luidt. En dat vergt voorbereiding.

Ingrediënt 1.  Je doelen

Als ondernemer heb je wensen, behoefte en dromen. Je wilt groeien en minder hard werken, een investering doen, 2 x per jaar op vakantie, meer investeren in je oude dag, voorkomen dat je (weer) ziek wordt, je focus gaandeweg de jaren verleggen of ruimte hebben om die ene hobby op te pakken. Met andere woorden: je wilt lekker ondernemen en lekker leven.

Ja, je leest het goed: je doelen gaan wat mij betreft altijd over je bedrijf én je privéleven. Je kunt bij voorbeeld willen groeien met je bedrijf, maar als er thuis gemopperd wordt omdat je er zelden écht bent, voldoet je doel niet. Hij is incompleet.

Kijk dus goed wat jouw wensen, behoeften en dromen zijn. Bereken wat ze kosten, op welke termijn je ze bereiken wilt en reken zo je omzetdoel uit.

Je doelen liggen bovendien in de lijn van je missie. Je wilt mensen bij voorbeeld ergens van bewust maken, een beweging creëren of je kinderen een bepaald voorbeeld geven. Zo wil ik de mijne bewust maken van hun keuzes en het feit dat ze onderdeel zijn van een groter geheel dan enkel hun eigen kring. Ze deden fanatiek mee met onze #waterchallenge.

Waarom doelen stellen werkt?

  1. Omdat je straks precies kunt berekenen of je met je aanbod tot je omzetdoel kunt komen
  2. Omdat je zo heel gericht dat verschil kunt maken en/of je missie volgt
  3. Omdat je je zo beter focust op het aantrekken van de klanten die jij wilt
  4. En/of omdat je zo gericht kunt bouwen aan een fijne onderneming en een prettig leven.

Doelen stellen doe je dus niet in het wilde weg. Door het op deze manier te doen, weet je waarvoor je onderneemt. En die wetenschap geeft je focus en helpt je door moeilijke tijden heen.

Je doelen komen in een volgend ingrediënt bovendien terug: je aanbod.

Ingrediënt 2.  Je doelgroep

Je wilt je promotietekst richten tot een groep mensen.
Ik ontmoet geregeld ondernemers, die aan een groeiplafond zitten, omdat ze niet nóg harder kunnen werken, maar wel willen groeien. Of te weinig (of de verkeerde) mensen bereiken en/of in beweging krijgen. Als ik met hen aan het werk ga, ontdekken we, dat ze hun doelgroep glashelder denken te hebben. Deze hebben ze echter jaren geleden vastgesteld. Herijken we de doelgroep, dan zie ik de opluchting als de kwartjes vallen en ze weer richting krijgen in wat ze doen. En waarvoor.

Je doelgroep bepaal je door te kijken wie jij het beste en/of het liefste helpt op dit moment tot maximaal 2 jaren terug:

  1. Je beste klanten zijn blij en verhogen je omzet. Daarmee bereik jij je doelen gemakkelijker, terwijl zij niet onnodig tijd van je opslokken
  2. Jij kunt je doelen verwezenlijken, terwijl je niet harder, maar het liefst zelfs minder hard werkt. Ik weet dat druk zijn een statussymbool is in Nederland. Ben je druk, dan ben je ook succesvol. Niets is minder waar… en dat schrijft een onderneemster die graag werkt!
  3. Het geeft je de ruimte die je nodig hebt om af en toe afstand te nemen van je bedrijf. Het helpt je op tijd te ontspannen en andere dingen te doen. En het geeft je ruimte om naar je bedrijf te kijken en te zien waar bedreigingen en mogelijkheden liggen. En dat geeft je superfocus.

Verleg je focus dus naar de klanten en relaties die jij echt verder helpen kunnen. En die jouw bedrijf echt verder helpen. Zoek die win-winsituatie.
Maak van elke doelgroep een persona (klantprofiel), zodat je bij elke tekst die je schrijft die persoon voor je houdt.

Komen er geen andere klanten meer op je aanbod af? Jawel, maar je focus ligt op de klanten die je het allerbeste bedienen kunt.

Kun je meer dan 1 doelgroep hebben? Jazeker, maar niet meer dan 3. Heb je er meer, dan verwart dat en is je boodschap niet meer glashelder over te brengen.

Ingrediënt 3. Waar zitten deze mensen?

Vervolgens onderzoek je waar deze beste potentiële klanten zitten. Online én offline.
Weet je waar je doelgroep zich bevindt, dan weet je welke middelen je inzetten moet.

Onderzoek eerst waar je huidige beste klanten online en offline aanwezig zijn. Social media, netwerkclubs, events, vakbeurzen, enzovoort. Kijk op hun socialmediaprofielen en ga na waar zij naartoe gaan en met of naar wie. Wiens berichten ze liken en pluis hun netwerk door op waardevolle contacten.

Vraag deze klanten hoe ze je gevonden hebben.

Maak een lijstje met soortgelijke bedrijven of mensen die jij graag als klant hebt, volg hen op social media en nodig hen uit in je netwerk.

De volgende ingrediënten van je promotietekst anno 2018

In de volgende blogs van deze reeks bespreek ik hoe jij je aanbod naadloos aansluit op je doel en doelgroep. En hoe je je voorbereiding afrondt met je onderscheidend vermogen en Persoonlijkheid (personal of corporate branding) En je verhalen.

Copy 10 x Beter: Erinn

‘Promotietekst schrijven is een vak,’ wist ze.
Erinn helpt bedrijven met een vacature, problemen in het team of een reorganisatie. Ze zorgt dat de juiste mens op de juiste plek komt. Geen mismatches meer.

In 2018 klopte ze bij mij aan op LinkedIn. Ze geloofde niet zo in alle marketingadviezen, had al duizenden euro’s uitgegeven aan hulp, maar was niets verder gekomen. Ik wilde een gratis webscan teruggeven. Dat wilde ze niet, want ze deed er toch niets mee.
Erinn stuurde me er echter een e-mail achteraan. Ze zat vast, maar durfde niet zo goed meer.

Herken je dat? Ikzelf wel.
Marketing is een vakgebied waarin veel middelen en technieken bij elkaar komen. Het lijkt daardoor moeilijk om eruit te halen wat bij jouw bedrijf past. En bij jouw doelgroep. Daarom ga ik uit van wat bij jouw bedrijf past in plaats van dat ik je bedrijf in een keurslijf stop. Voor iedereen werkt marketing namelijk weer net iets anders.

En daar was Erinn tegen aangelopen.
‘Weet je wat?’ zei ze, ‘Doe mij die gratis webscan maar. Ik moet verder en hier val ik me geen financiële bult aan.’

De webscan bleek haar de helderheid te geven die ze nodig had om verder te gaan. Alleen…
‘Dat is best veel werk. En met mijn website alleen ben ik er natuurlijk niet.’

VIP-programma Copy 10 x Beter

Op dat moment was ik net begonnen met het bouwen van een nieuw traject, het VIP-programma Copy 10 x Beter. Ik vertelde dat ik daarmee bezig was en legde haar de werkwijze voorzichtig voor, denkend dat ze daar nooit voor zou gaan.

Maar ze deed het en ondanks de vakantie en de hitte (het werd af en toe 33 graden in mijn werkruimte) hebben we de voorbereidingen en de eerste webteksten in 1 maand tijd gedaan.
We zijn 1 dag gaan zitten op een inspirerende plek (op dat moment zochten we vooral de koelte op) om de hele voorbereiding te doen. Ze gebruikt de templates en stappenplannen die ik heb ontwikkeld en voor haar op maat maak en komt zo snel steeds een stap verder.

Ik heb het VIP-programma Copy 10 x Beter nog steeds niet officieel gelanceerd, maar inmiddels zijn 2 klanten begonnen.

Dit schreef Erinn na de dag samen: Het was een super nuttige sessie. Nu al kan ik het VIP programma Copy 10 x Beter iedere ondernemer die vanuit een gedegen basis wil werken en zijn content marketing op orde wil hebben aanraden. Het geeft enorm veel inspiratie om de schouders er goed onder te zetten.’

Zij heeft focus en dat maakt ondernemen zoveel leuker en gemakkelijker!

Inmiddels zijn er meer deelnemers begonnen. Hun doel is naamsbekendheid opbouwen in een vakgebied, waarin ze veel concurrentie hebben. Of waar ze een missie willen uitdragen, die om een andere aanpak vraagt. Of die een andere weg inslaan. Hun teksten besteden ze uit.

Ben je geïnteresseerd, omdat ook jij tegen een groeiplafond aanzit en je promotie een update gebruiken kan? Neem dan contact met me op. Het traject heb ik dan nog niet gelanceerd, het programma zelf staat al praktisch voor je klaar.

daarover wil ik meer weten

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching