verkopende tekst: zo sluit je je promotie af

Verkopende tekst: zo sluit je je promotie af

verkopende tekst: zo sluit je je promotie af

AIDA is een manier van verkopend tekstschrijven. Klantgericht schrijven is er een. Klantbeleving nog een.
Je wilt je promotie bovendien goed afsluiten. Een factor is bij je afsluiting is hierin cruciaal: houd het positief.

Je tekst start bij voorbeeld met wat vragen aan je lezer of een gemis dat je oproept bij je doelgroep. Dat begin is vaak negatief ingestoken. Zo voelt je doelgroep de pijn van zijn probleem. Of wanneer hij iets misloopt.
Als je je lezer de pijn goed laat voelen…

dan volgt verlossing. ‘De diepe zucht’ noem ik het ook wel. Of ‘de paracetamol.’ En die steek je positief in.
Het moet namelijk ook klinken als het verlossende antwoord, de verzachter van de pijn. Het moet verlichting geven. En verlichting van de pijn breng je positief.
Het maakt je boodschap licht en daardoor dringt hij beter door.

Ik geef je een paar voorbeelden.
‘Door onze oplossing heeft u geen zorgen meer over het vergeten van afspraken.’
wordt
‘Dit apparaat denkt met u mee: het geeft u een seintje op een vooraf aangegeven tijdstip, zodat u altijd op tijd bent op uw afspraak.’

‘Uw medewerkers hebben geen talloze handelingen meer te doen om na te gaan wat de status is van een order.’
wordt
‘Met een enkele druk op de knop zien uw medewerkers de status van elke order.’

De kracht van ‘niet’

Het woordje ‘niet’ (of ‘geen’) is onbekend voor het onderbewuste. Dat betekent, dat het woord wordt overgeslagen.
Om dat te demonstreren vraag ik je NIET aan een roze olifant te denken. Je merkt direct wat er gebeurt: je denkt… aan de roze olifant.
Laatst reageerde iemand gekscherend: ‘Maar dan gaat het woord ‘wel’ ook ongezien langs het onbewuste.’ Dat kan maar zo, maar dat woord wordt minder vaak gebruikt.

Probeer het woord ‘niet’ zoveel mogelijk te vermijden. Tenzij het onschadelijk is als je potentiële klant het tegenovergestelde doet van wat hij leest.

In de tekst van dit artikel omzeil ik het woord ‘niet’ steeds door het anders te verwoorden. Dat vergt enige moeite, maar het werkt. En uiteindelijk word je er redelijk bedreven in. Enkele voorbeelden en meer uitleg vind je echter in een artikel dat ik eerder geschreven heb over woorden die je beter vermijdt.

Negatieve taal 

Er zijn veel negatieve woorden en termen die je gemakkelijk draait naar positieve frases.

Woorden als ‘zorgen,’ ‘problemen,’ ‘kosten,’ ‘krimp’ en ‘verliezen.’

Je kunt ze gebruiken, maar dan in de combinatie met ‘zonder’ en aaneen geschreven, zodat het een positief woord wordt.
‘Zonder problemen’ wordt ‘probleemloos.’
‘Zonder te verliezen’
wordt ’winnen.’
‘Zonder schade’
wordt ‘onschadelijk.’
‘Zonder gevaar’
wordt ‘veilig.’

Maak van voordelen ook daadwerkelijk voordelen

Voordelen zijn anders dan niet-nadelen. Zet jij de voordelen van jouw product of dienst op een rij, gebruik dan ‘voordeeltaal.’ Je draait de aandacht van het probleem weg naar de oplossing.

Heb je daar moeite mee, schrijf dan eerst op wat in je opkomt en draai de zin dan naar het positieve:
‘Met dit product mis je voortaan nooit meer…’
wordt
‘Met dit product heb je voortaan altijd…’
‘Nooit meer vieze handen’ wordt dus ‘altijd schone handen.’

Het moeras

Wanneer je begint met de problemen van je lezers, je de pijn goed laat voelen en je vervolgens verlichting geeft, trek je ze het moeras in en haal je hen er weer uit.
Het is een goede manier om van lezers klanten te maken.

Dé afsluiter

Sluit je tekst af met een aantrekkelijke call to action als je je doelgroep wilt aanzetten iets te kopen of in elk geval contact met je te zoeken.

 


Andere interessante blogonderwerpen voor als je verder wilt komen met je onderneming:

Crossmarketing, een voorbeeld: hoe Henry Ford zijn missie omzette in een nieuw vermaak
Het gevaar van alleen offline ondernemen
Valt jouw blog door de mand? Tips voor een betere blog
Hoe creëer je een eenvoudig marketingplan?

Loop jij vast met het schrijven van je tekst? Laat je dan hierdoor inspireren. Of hierdoor

Copywriting | commerciële tekst


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching