People Planet Profit Prosperity in je marketingmix

People, Planet en Profit (of Prosperity) – Duurzaamheid in je onderneming

MVO als toevoeging aan je marketingmix

People, Planet en Profit is de mix van 3 elementen, die jouw bedrijf in meer of mindere mate het stempel MVO meegeeft. Voorwaarde is, dat ze volledig in balans zijn. Zijn deze niet in evenwicht, dan lijden andere elementen onder het dominante element. Heeft het genereren van omzet bij voorbeeld de hoofdrol, dan gaat dat ten koste van de werknemers en het milieu. De 3 P’s zijn ontwikkeld door John Elkington, consultant in duurzame ontwikkeling.

Duurzaam ondernemen en MVO misbruikte termen?

De termen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) worden te pas en te onpas gebruikt. En dat is jammer, want juist in deze tijd is het essentieel dat je verder kijkt dan je eigen directe omgeving en voordeel.

Ik raad je dan ook aan wijs om te gaan met deze duurzaamheidsstempels. Claim je dat je aan MVO doet, terwijl dat voor discussie vatbaar is, dan heb je direct verloren.

People, Planet en Profit… of Prosperity?

Begin 2000 veranderde de top van de Verenigde Naties over duurzame ontwikkeling de term Profit in Prosperity. Zij vonden dat het maatschappelijk belang even zwaar meeweegt als het financiële belang. Profit staat voor winst en voordeel. Prosperity betekent welvaart en daarmee trekt men het begrip winst breder. Verschillende bedrijven hebben de nieuw term overgenomen.

Bij mij staat Prosperity voor The Big Why (ook wel Purpose genoemd) die je volgt als organisatie. Gaan jouw bedrijfsdoelen verder dan de geldelijke winst en volg je een missie, dan vallen deze onder Prosperity.

De 3 P’s in een paar simpele voorbeelden

Interessant, maar wat moet ik ermee? denk jij misschien.
Voordat ik er verder over vertel, geef ik je een paar eenvoudige praktijkvoorbeelden van People, Planet en Profit.

  • Waarop is de personeelswerving gebaseerd? Heb je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst of zijn de hoogste managementlagen voor de helft ingevuld door vrouwen?
  • Stimuleer jij je mensen zoveel mogelijk op de fiets naar het werk te komen?
  • Werkt het kantoor zuiver digitaal en staat praktisch niets op papier?
  • Is het gebouw energieneutraal? Zijn jullie gevestigd midden in de stad en heeft het gebouw verticale groenvoorziening?
  • Profiteert de directe omgeving van je werknemers mee in de secundaire arbeidsvoorwaarden? Of volg je een ontwikkelplan voor je mensen?
  • En/of sponsoren jullie goede doelen?

De sleutel tot duurzaamheid zit in de balans tussen People, Planet en Profit. En je ziet hoe eenvoudig je al meedoet. Denk echter niet te simpel. Omdat ik nauwelijks een papieren archief heb, is Van Vondel txt duurzaam. Aan de andere kant rijd ik een benzineauto en ontmoet ik mijn klanten graag face to face. Toch niet zo duurzaam dus.
Van Vondel txt’s MVO zit hem in het feit dat ik teksten schrijf voor de Vereniging Voedselbanken Nederland. Op vrijwillige basis. De werkzaamheden staan in het verlengde van mijn missie de wereld een betere plek te maken voor iedereen.

Zijn People, Planet en Profit geïntegreerd in je bedrijfsvoering, je missie, visie, aanbod en aanpak? Dan vormen ze onderdeel van je marketingmix.

Waarin schuilen jouw People, Planet en Profit (of Prosperity)?

People draait, zoals het woord al zegt natuurlijk, om mensen. De mensen in je bedrijf en daarbuiten. Wie zijn je klanten en (samenwerkende) partners en waarom, welk effect heeft je bedrijf op de directe omgeving, hoe is de samenstelling van je personeel, hoe zijn je organisatie en processen ingericht en hoe ga je om met medezeggenschap en ontwikkeling van je mensen? En hoe is je beloningsbeleid?

De opzet van je organisatie ligt in het verlengde van je missie, visie (en kernwaarden) en daarvan afgeleid je aanbod en aanpak.

Kijk eens naar zaken als klantgerichtheid, personeelsbeleid (en -behoud), je samenwerkingsverbanden, je productie- en klantproces.

Planet heeft betrekking op Moeder Aarde in samenwerking met Vadertje Tijd. Energie- en brandstofverbruik, grondstofgebruik, afval en uitstoot. Maar ook: wat geef je terug? Gebruik je gerecyclede en biologisch afbreekbare materialen? Hoe is het gesteld met de CO2-uitstoot van je bedrijf? Doe je aan goede doelen, die het milieu ondersteunen en de aarde gezond houden, die balans genereert in de (wereld)bevolking en dergelijke?

Kijk goed naar wat jouw organisatie doet om onze planeet gezond te maken en te houden.
Niets doen aan het element Planet is allang geen optie meer. Het schaadt je imago op de lange termijn.

Profit gaat om het economische rendement van je bedrijf. Zonder omzet en winst heeft je bedrijf geen bestaansrecht immers. Jij en je personeel hebben brood op de plank nodig bovendien. Hoe bepaal jij je prijs, wat zijn je betalingsvoorwaarden en hoe ga je om met je debiteuren? Wat zijn je kosten en hoe ga je om met je crediteuren?

Hoe vrij ben jij bovendien in het stellen van jouw voorwaarden om voordeel en financieel rendement uit je bedrijf te halen? Ook in deze tijd, waarin bonussen onder druk liggen en het aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft maar niet slinkt.

Onderneem jij enkel voor de geldelijke winst of draait het om meer dan dat? En kun jij de 4e P van Prosperity (je maatschappelijke winst) ook omschrijven? Beschrijf dat eens.

People, Planet en Profit in je marketingmix

In hoeverre trek jij aan de touwtjes van duurzaam ondernemen en ben jij betrokken bij de invloed die jij hebt op People, Planet, Profit en als je wilt Prosperity?

Is duurzame ontwikkeling een serieuze zaak in jouw bedrijfsvoering, dan vormen ze onderdeel van je marketingmix. En daarmee in al je uitingen, intern en naar buiten.

Dat kan in het klein door in de ondertekening van je e-mail te vragen je bericht niet af te drukken. Of in je Over Ons te melden welk vrijwilligerswerk je doet. En heb je verticale groenvoorziening, milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen of een andere vorm van milieubewust (groen) ondernemen? Laat dat zien op je foto’s, in je films en je verhalen. En ben je sponsor van de Ropa Run, Alpes d’HuZes of ander initiatief? Slinger dat nieuws de wereld in en vertel daarbij waarom.

Zijn deze P’s echter onderdeel van je missie, visie, aanbod en aanpak, laat dat dan doordringen in al je uitingen. Breng balans aan tussen kennisoverdracht, promotie en je onderscheidend vermogen.
Ik zie te vaak dat deze 3 elementen verstopt zijn op de pagina Over Ons of zelfs daarachter, terwijl ze in elke promotie en duidelijk in het delen van je kennis terug moeten komen wat mij betreft.

En voelt het niet goed, dan doe je het op de voor jou verkeerde manier. Dat is wat anders dan dat je het maar links laat liggen, omdat het niet bij je past. Als er íets is dat bij je past, is het MVO, omdat dit uit het hart komt. Het is alleen zaak People, Planet en Profit (of Prosperity) zo te communiceren dat het resoneert. Bij jou en je potentiële klanten (en samenwerkende partners).

daarbij kan ik wel wat hulp gebruiken

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching