optimalisatie SEO aan de achterkant van je website

Wat veel mensen vergeten in de SEO op de website

4 Stappen naar een betere vindbaarheid op Google: optimalisatie SEO

‘Zeg, Esther, je hebt mijn tekst prachtig geschreven en de zoekterm erin opgenomen, maar mijn website wordt niet gevonden.’ Ik heb wat af gepuzzeld in het begin, zoekend naar wat er mis was. Tot ik meekeek met een van mijn klanten en geconfronteerd werd met mijn eigen blinde vlek: aan de achterkant van de website was de SEO niet geoptimaliseerd. Alle SEO-velden waren leeg of automatisch ingevuld door Yoast. Klanten wisten niet dat dat een voorwaarde was voor hun vindbaarheid of wisten niet hoe. Sindsdien neem ik dit mee bij de webtekst.

Ik laat zien hoe jij je SEO opmaakt aan de achterkant je website op basis van een voorbeeld: stel, je hebt een hoveniersbedrijf en schrijft een blog over het winterklaar maken van de tuin.

Optimalisatie SEO aan de achterkant van je website

De zoektermen in je tekst alleen is onvoldoende om te worden opgenomen in Googles ranking. Heb je een WordPress website, installeer dan Yoast om je te helpen je zoektermen aan de achterkant je website door te voeren.

Zelfs als je geen zoekterm hebt, dan nog is het handig om in elk geval een paar dingen in elk geval in te vullen. Ik geef je de SEO-tips om de achterkant van je website in te vullen voor een goede vindbaarheid.

  1. Je focus keyphrase

    Optimalisatie van de SEO achter je website start met je focus keyphrase. Heb je zoekwoordenonderzoek gedaan, vul je zoekterm dan in bij je focus keyphrase (keyword). Yoast helpt je die zoekterm goed te integreren in je tekst en erachter. Zelfs als je geen onderbouwde zoekterm hebt, is het handig om in elk geval enkele woorden in te vullen, wat je boodschap min of meer samenvat. Een korte vraag bij voorbeeld (zonder vraagteken).
    Google pikt je focus keyword niet op, maar de volgende zaken wel, en daar komt dat woord (of die woorden) terug.

    Voorbeeld: de blog gaat over hoe je je tuin winterklaar maakt.
    Je zoekterm en dus het focus keyword wordt na zoekwoordenonderzoek bij voorbeeld ‘tuin winterklaar maken.’ Waarschuwing: ik heb geen daadwerkelijk zoektermenonderzoek gedaan.

  2. Je URL

    Pas je URL (je slug) aan op basis van je focus keyphrase. Als het goed is, komt deze URL grotendeels overeen met de titel van je page, maar in elk geval met de volgende.

    Voorbeeld: www.hovenier.com/wanneer-tuin-winterklaar-maken

    Yoast waarschuwt je wanneer hij te lang is.

  3. Je SEO-titel

    Je page titel oftewel title tag of SEO-titel wordt getoond in Google. Deze titel bevat het focus keyword (je zoekterm), is actief geschreven en maakt nieuwsgierig.
    Yoast vult de titel automatisch in, maar klik je op ‘Snippet bewerken.’ Vul je titel dus handmatig in. Wijk daarin rustig wat af van de hoofdtitel in je tekst. De kleur in de balk eronder geeft aan wanneer de lengte optimaal is: groen = goed.
    Het maximum aantal tekens dat Google toont ligt aan het aantal pixels van je tekst (maximaal 600). De ideale lengte ligt tussen 50 en 60 tekens. Het maximum ligt op 65 tekens.

    Voorbeeld: Wanneer moet ik de tuin winterklaar maken?

  4. Je meta omschrijving

    Je meta omschrijving of meta description vertelt mensen die op je page stuiten in Google welke informatie ze daar vinden. Steek ook deze tekst actief in en maak hen nieuwsgierig. En natuurlijk gebruik je ook hier je zoekterm.
    Ook deze lijkt Yoast vast voor je in te vullen, maar hij is leeg wanneer je klikt op ‘Snippet bewerken.’ Ook hier laat de kleur van de balk zien wanneer je tekst zijn optimale lengte heeft: groen = goed.
    Het maximum aantal tekens van je meta omschrijving ligt op 160 voor de computer en 180 bij mobiel zoeken.

    Voorbeeld
    : Je wilt je tuin netjes hebben in de winter en straks mooi laten groeien en bloeien. Ik vertel je stap voor stap hoe jij je tuin winterklaar maken kunt.

Optimalisatie SEO: even terug naar je hoofdtitel en SEO-titel

Nu kijk je naar de titel van je blog en de titel die Google straks laat zien: je page- of SEO-titel. Kijk goed of hij nog aantrekkelijker kan:

Blogtitel: Straks volop genieten buiten? 6 Tips om je tuin winterklaar te maken

SEO-titel: Tips tuinonderhoud van de hovenier; Je tuin winterklaar maken

Aanvullende SEO-tips

  1. Gebruik synoniemen op je zoekterm.
    Voorbeeld: wissel ‘tuin’ af met ‘voor- en achtertuin,’ ‘bloementuin’ of zelfs ‘groenblijvende tuin in de winter.’
  2. Yoast helpt je tegenwoordig bovendien met de leesbaarheid van je tekst. Dat is niet voor niets: hoe leesbaarder je tekst, des te beter mensen hem doornemen in plaats van scannen. Deze plug-in gaat dus verder dan het maximaliseren van je vindbaarheid.

Zo optimaliseer jij je SEO aan de achterkant van je website. In een volgend artikel geef ik je SEO-tips over het bepalen van de juist zoekterm.

Meestgestelde vraag over SEO optimalisatie

‘Hoe kom ik bovenaan in Google?’
Dat ligt aan je vakgebied. En je zoekterm. En dus je concurrentie.
Mijn blogs over de monsterblog stonden bovenaan, maar zijn gezakt naar plaats 3 en 4. Dat komt doordat ik ze al lange tijd niet geoptimaliseerd heb.

Heb jij veel concurrentie? Adverteer op Google eventueel. Maak anders aanvullende content op gelieerde zoektermen. Synoniemen bij voorbeeld, die je als hoofdzoekterm inzet.

Staat je pagina bovenaan? Zorg dat voor een superaantrekkelijke SEO-titel en meta omschrijving. Je wilt namelijk wel, dat mensen direct doorklikken. En kom vervolgens je belofte na: wat je schrijft in deze twee korte teksten, wil men ook echt terugvinden in je tekst.

Mijn blogs over SEO vernieuw ik geregeld, zodat jij up to date blijft als je een van deze artikelen vindt.

 


Andere interessante blogonderwerpen, die je helpen met de bloei en groei van jouw bedrijf:

Wil jij direct contact met je beste potentiële klanten? Het is gemakkelijker dan je denkt…
‘Hoe schrijf ik een blog?
Waarom de tekst van je tekstschrijver niets oplevert
Welke pages heb je nodig voor een converterende website?
Een blog van topkwaliteit verkoopt beter, maar… hoe bereik je dat niveau?
Hoe zorg je dat ze je tekst niet scannen, maar lezen?

Was dit artikel een oogopener, maar blijft je tekst een klus voor je? Hulp is onderweg. Alles wat jij hoeft te doen is ons een seintje geven.

 

Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching