Moeilijke klanten? Zo niet meer

Moeilijke klanten? Zo niet meer

Loop jij steeds tegen dezelfde problemen aan met je klanten?

Klanten zijn moeilijk. Ze zeuren, doen niet wat jij nodig hebt en tonen weinig begrip voor jouw kant van de zaak. Kan dat anders? Jazeker! Ik vertel je hoe jij het beste uit je moeilijke klant haalt.

Ik hoorde het vandaag nog van een accountant: ‘Mensen leveren hun spullen te laat aan. Dat maakt ons vleugellam, want wij moeten de aangiften op tijd de deur uit doen en hebben dus perioden van lange werkdagen, doordat er van alles op het laatst tussendoor komt. Wij proberen koste wat het kost boetes te voorkomen, anders is onze klant boos en onze reputatie naar de haaien.’

Ik loop er zelf soms ook tegenaan: ‘Die blogchallenge van jou, die is natuurlijk gemakkelijk vol te houden. Jij schudt de blogs zo uit de mouw, terwijl ik een hele dag bezig ben met een stuk.’
‘Waarom is die prijs zo hoog? Met een A4’tje ben jij niet langer bezig dan een uur.’

Zijn je klanten wat onwetend over wat jij eigenlijk voor hen doet? Help hen dan dat begrip te krijgen. Dat kan in een gesprek of via een FAQ (Frequently Asked Questions) op je website, maar je kunt het in een andere vorm gieten, die wat vriendelijker is.

Doel van de oefening: haal het beste uit je moeilijke klant. Hij helpt zichzelf én maakt het gemakkelijker voor jou.

Moeilijke klanten? Draai je boodschap om

‘We hebben nog steeds niet alle benodigde gegevens ontvangen voor de ib-aangifte over het jaar … Wij verzoeken u de volgende data direct te zenden: …’
Zo’n brief of mailtje werkt te vaak weinig. Dan maar bellen.
‘Ja, dat moet ik inderdaad nog doen. Ik heb het druk. Ben er nog niet aan toegekomen. Ik regel het nog deze week.’ Aan het eind van de week heb je nog niets.

‘Inclusief het interview, het doornemen van alle informatie en het bespreken van de invalshoek, het definitief maken van de tekst en mijn advies over socialmedia ben ik een halve dag bezig per blog.’
‘Zo lang? Ja, maar dan kan ik het net zo goed zelf doen.’
‘Je vertelde dat je per blog een dag bezig bent en je weinig lezers en klanten trekt.’

Deze discussies wil je voor zijn. Wees het dus voor en informeer je klant vooraf door 2 dingen:

  1. wees duidelijk over de onderlinge verwachtingen, zodat je geen discussie krijgt. Ik vertel mijn klant wat hij kan verwachten, wat ik daarvoor nodig heb en hoeveel tijd dat hem en mij kost. Wil hij dat niet, dan ga ik in overleg. Er zijn vaak meerdere wegen naar Rome
  2. kom eens op een andere manier in de lucht waar het gaat om het motiveren van je klant. Draai het om en laat hem zien hoe hij zichzelf helpt. En dat kan op een creatieve manier.

Je kunt een boete opleggen of het tarief van een spoedopdracht rekenen, maar klanten worden graag behandeld als volwassenen.

Heb je een nieuwe klant? Geef dan een paar instructies, verpakt als tips, in bij voorbeeld een instructievideo, podcast en whitepaper. Of maak een klein draaiboek. Komt de deadline langzaam in zicht, wijs hem (of haar) dan nog even op die video, podcast of…

Leg je werkwijze uit, waarom je het zo doet en vertel erbij wat zijn voordeel en het resultaat is wanneer hij de instructie opvolgt. Dat motiveert je klant meer dan wanneer je de voordelen voor jou belicht. Hij gaat namelijk ook voor maximaal resultaat, maar voornamelijk voor zichzelf.

Dat kun je al doen in je offerte. Het creëren van begrip voor jouw proces, wat jij nodig hebt en hoeveel tijd het je kost voorkomt discussies en misverstanden. Het verkleint bovendien de kans dat mensen alleen maar kijken naar je tarief.

Afsluitende tip: zorg dat je het een en ander dichttimmert in je algemene voorwaarden.

Je vraagt je misschien af wat dit te maken heeft met marketing. Alles!

 


Andere interessante blogonderwerpen:

Het waarom en hoe van onderscheidingsvermogen
Welke pages heb je nodig voor een converterende website?
‘Hoe krijgen wij meer grip op onze omzet?’
Verkopende tekst in 3 vragen
Waarom korting geven geen zin heeft

 

 

Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching