naamsbekendheid vergroten

Je naamsbekendheid vergroten door meer te bloggen, werkt dat?

Expertstatus opbouwen, hoe doe je dat nou precies?

Het antwoord op de titel is ‘nee’. Wanneer je al een aardige verzameling artikelen geschreven hebt, is het tijd voor het vergroten van je naamsbekendheid. En een groeiende autoriteit van je website. Deze gaan samen. En in deze blog vertel ik je hoe je dat doet.

Een toegankelijke blog

Zorg dat je blog (en je andere content, zoals je e-book) direct zichtbaar is op je website. Na meer dan 1.000 webscans weet ik, dat bedrijven hun blog en gratis download nog weleens verstoppen in de footer of een drop-downmenu. Je blog, vlog en podcast genereren een continue flow aan nieuwe informatie, inspiratie en motivatie. Die verdienen een plek in je hoofdmenu. Dat is de eerste voorwaarde als je je naamsbekendheid vergroten wilt.

Zet je gratis download ook lekker in het zicht, bij voorbeeld in je header van je homepagina en aan de zijkant van je artikelen.

Vindbaarheid van je blog

Sommige collega’s raden aan om nog niet diepgaand te investeren in SEO (vindbaarheid) wanneer je pas begint met bloggen. Of wanneer je website pas bestaat.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn advies: begin direct goed met investeren in je vindbaarheid. Doe vanaf je eerste blog zoektermenonderzoek en integreer de gevonden zoektermen in de tekst en achter de pagina. Yoast, dé SEO-plugin van WordPress, helpt je daarbij. Ik weet dat de meeste andere, gebruikelijke CMS’en ook een dergelijk hulpmiddel hebben.

Meer bloggen? Nee

Meer bloggen helpt nauwelijks om een je naamsbekendheid te vergroten. Zorg altijd dat je artikel uitstekend is. Kwaliteit gaat echt boven kwantiteit.

Autoriteit van je website opbouwen

Hoe ouder je website, des te meer autoriteit die krijgt van Google.

En hoe meer linkjes vanaf andere websites naar de jouwe verwijzen (backlinks), des te groter die autoriteit wordt.
Reacties onder je blog, de tijd dat bezoekers op je website blijven en wat ze verder doen, linken vanaf social media en de populariteit van je posts daar helpen daarin een beetje mee.

Is je website vers van de pers en/of begin je pas met bloggen? Zorg dan direct dat je artikelen beter zijn dan die van je concurrent en steek je SEO in op dezelfde zoektermen, synoniemen en korte zoekvragen op die zoekterm. Dat bevordert de vindbaarheid én linkbuilding: mensen verwijzen vanaf hun website sneller naar jouw überrelevante blog. En zo bouw je de autoriteit van je website uit.

Linkbuilding stimuleer je door goed te onderzoeken welke websites relevant zijn. SEMrush helpt je daarbij. Zelf heb ik daar nooit gebruik van gemaakt. Bewust en actief aan linkbuilding doe ikzelf (nog) niet. In plaats daarvan bouw ik een naamsbekendheid op door mijn content zelf.
Lees maar …

Google kijkt meer en meer naar …

de inhoud. Google wil een relevante bibliotheek zijn. Zorg daarom eerst voor een inhoudelijk ijzersterke en complete en daarna pas voor een uitstekend vindbare blog. Ik schreef het hierboven al: wees je concurrentie slim af, door jouw artikelen beter te maken dan die van hen.

Help Google vervolgens een handje door een goede mix te maken van je hoofdzoekterm(en), subzoektermen per paragraaf, synoniemen en korte vragen (long tail zoektermen) als zoekvraag te integreren.

De combinatie van het schrijven van uitstekende artikelen en vindbaarheid stimuleert het vergroten van je naamsbekendheid.

Jouw (potentiële) klanten kijken meer en meer naar …

relevantie en hulp. Je naamsbekendheid vergroten begint natuurlijk bij je doelgroep. Speel jij nauwelijks in op waar je potentiële klanten naar zoeken, dan schrijf je voor … wie of wat? Google? Wordt die je klant?

Zorg daarom dat elk artikel naadloos aansluit op de behoefte van je doelgroep en doe een echte handreiking door lezers een stap verder te helpen.

Je naamsbekendheid vergroten met een of meerdere monsterblogs

Helemaal als je weinig tijd hebt, maar wel een uitstekend onderwerp!
Ik vind de term ‘monsterblog’ best leuk gevonden, ook al denken sommigen dat het gelijk staat aan ‘een monsterlijke blog’. Dat is niet zo: een monsterblog is een superinteressant artikel van minimaal 2.000 woorden.

Google lust ze graag, monsterblogs. Hij ziet ze bijna automatisch als interessant en rankt ze daardoor snel hoger dan de rest. Helemaal wanneer SEO goed doorgevoerd is. En de monsterblog leent zich daar goed voor. In een lang artikel kun je immers meer zoektermen en synoniemen kwijt, zonder dat hij SEO-geschreven is.

Je kunt zowel de diepte als de breedte in in zo’n lang artikel. En dat maakt je blog al snel extra interessant. Zorg voor een goede leesbaarheid en een aantrekkelijke, scanbare indeling, zodat mensen zoveel mogelijk lezen.

Hoe dat zit met weinig tijd en toch zo’n lang artikel schrijven?
Eens per maand een monsterblog schrijven voldoet. Deel je de tijd die je bezig bent met het verzamelen van informatie en (zoekterm)onderzoek, het schrijven en plaatsen van je blog in het aantal werkdagen in de maand, dan kom je op een kwartier, halfuur per dag. En dát is behapbaar.

Ga wel na of je doelgroep wel zit te wachten op zulke lange teksten. Is het antwoord ‘nee’, hak je monsterblog dan in stukken en maak een blogserie.

Je naamsbekendheid vergroten met deze hack: schrijf een blogserie

Wil je de diepte en de breedte in over je onderwerp én dat mensen aangehaakt blijven? Investeer dan in een blogserie. Des te vaker lezers uit je doelgroep terugkomen, des te trouwer die aan je is. Bovendien bouw je vertrouwen op, de voorwaarde voor een goede verkoop. Het aantal contactmomenten groeit en je blijft op het netvlies. En dat is met name prettig als je potentiële klant je nu nog niet nodig heeft, maar straks wel …

Maar er zit nog een flink voordeel aan het schrijven van een blogserie: door de juiste zoektermen én synoniemen erop te integreren in je feuilleton, worden je artikelen beter vindbaar. Je helpt Google dus een handje. En Google helpt jou.

Een blogserie schrijven vergroot je naamsbekendheid dus op meerdere manieren.

Schrijf een boek of vul een magazine om je autoriteit verder uit te bouwen

Je naamsbekendheid vergroten als autoriteit in jouw vak? Maak een magazine of schrijf een boek.

Alleen het middel geeft je al een naam als expert.
Je kunt er bovendien al je inzichten, kennis en kunde en vaardigheden in kwijt.
Je helpt je doelgroep een flinke stap verder, zeker als je een oefening of opdracht toevoegt aan het eind van elk hoofdstuk en er zo een doeboek of -magazine van maakt.

Je naamsbekendheid vergroten? Delen = vermenigvuldigen

Zorg dat je doelgroep je content gemakkelijk vindt. Wees actief aanwezig en deel je content waar zij actief aanwezig zijn. En zet in op verschillende kanalen. Sociale media, mailing en nieuwsbrief zijn gangbaar, maar denk ook eens aan netwerkverenigingen, trainingen, events en andere plekken waar je doelgroep bij elkaar komt.

naamsbekendheid vergroten - magazine Bon Bon BlogMeer weten?

In het kersverse magazine Bon Bon Blog komen al deze aspecten en meer aan bod. Ik neem je mee vanaf de voorbereiding tot en met het actief werven van klanten. Stap voor stap, lekker overzichtelijk en laagdrempelig.

Het magazine helpt je zo met een groeiende zichtbaarheid, het vergroten van je naamsbekendheid en bereik en het aantrekken van de juiste klanten. De prijs is inclusief verzendkosten en bestellen is simpel.

dat magazine wil ik

 

Blog & contentmarketing


Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

E-mailadres

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching