Jouw motivatie als ondernemer

Waarom doe jij wat jij doet?

Het is een van mijn belangrijkste vragen in mijn interviews met ondernemers die tekst van mij willen.
Waarom doe jij wat jij doet? gaat namelijk verder dan de pagina Over Ons en is ook meer dan de optelsom van hun opleiding en ervaring. Als het goed is, onderneemt iedere bedrijfs- of praktijkeigenaar vanuit een behoefte die diep van binnen zit.

Dus ik vraag aan jou: waarom doe jij wat jij doet?
Heb jij daar zo antwoord op? Is het in de loop van de jaren veranderd en hoe communiceer jij jouw motivatie naar de buitenwereld?

Waarom dit belangrijk is? Ik leg het je uit. Jouw motivatie kan namelijk het verschil maken tussen doorbuffelen moeten, succesvol zijn, maar bijna geen vrij hebben en ondernemen zoals jij wilt.

Waarvoor veer jij elk dag op van je bed?

De meesten ondernemen vanuit een behoefte aan vrijheid.
Jij wilde het anders aanpakken dan je werkgever.
Je zag een behoefte waarin niet of nauwelijks voorzien werd.
Je hebt de diepe behoefte mensen te laten zien dat en hoe ze wél verder kunnen, tegen het advies of de mening van de gevestigde orde in.
Jij wilt een voorbeeld geven aan je kinderen en meer vrijheid voor en met je gezin.
Dit móet anders, vond jij. En jij wist hoe.
Jij treedt in de voetsporen van je ouders.
Een baan vinden in jouw vak is of was moeilijk, dus ben je voor jezelf begonnen.
Ondernemen kan gelukkig parttime en ondertussen kun je toch wat verdienen.
Jij wilde laten zien dat jij wel degelijk succesvol kunt zijn! Succes is immers de beste wraak.
Of jij wilt gewoon rijk worden.

Wanneer ik ondernemers de vraag stel waarom zij doen wat zij doen, krijg ik zelden de motivatie: ‘Omdat er nou eenmaal brood op de plank moet komen.’ Als ondernemer word je eerder getriggerd door iets dat van binnenuit komt. En toch heeft niet elke ondernemer die motivatie glashelder.

Met het antwoord op die vraag identificeren mensen uit jouw doelgroep(en) zich echter met jou en wat je doet. Het antwoord creëert vertrouwen en resoneert bij deze mensen. En deze factoren bepalen je verkoop, de groei van je netwerk en de activiteit van je ‘fanclub,’ de kwaliteit van je samenwerkingsverbanden en het vinden van financiële armslag.

Lees en ontdek waar de jouwe ligt. Jij zult waarschijnlijk een combinatie van redenen vinden. En zij deze niet enkel werkgerelateerd. Je wilt het resultaat ook privé voelen.

Externe motivatie

Waarom je doet wat je doet - door geld gedreven1) Gedreven door geld

Rijk worden, omdat je wilt pochen is een reden. Of omdat jij wilt wat die ander heeft. Je motivatie is extern gedreven en kan je weghalen bij jezelf.
Je kent de triggers wel. Op Instagram komen foto’s voorbij van bruingebrande lijven, ontspannen en geolied liggend op een witter-dan-witte jacht. Op de achtergrond wuiven de palmen je tegemoet. Tijdens een webinar word je lekker gemaakt met mooie spullen en verre reizen.
Of je buurman showt je simpelweg zijn nieuwste aanwinst en hoogstaand snufje.
En jij denkt: ‘Dat wil ik ook!’

Ondernemen vanuit de motivatie veel geld te verdienen, kun jij dat op je website zetten?
En wanneer je dat doet, welke klanten komen dan op je af? Zijn dat de klanten die jij wilt?

Ben jij geld gedreven, dan moet je keihard werken.
Waarom?
Omdat niemand jouw hulp wil om jouw zakken te vullen. En omdat trucs om rijk te worden niet bestaan, anders had iedereen het gedaan. Omdat klanten voor jou gaan, omdat jij in jouw product of dienst gelooft. En jij de bedoeling moet hebben hen verder te helpen. Dat jij aan die echte hulp ondertussen lekker verdient, dat zij je gegund. Als zij als klant ondertussen de hulp echter ook maar goed voelen.
Voorzien in een behoefte van anderen is een andere motivatie dan geld gedreven zijn. Ja, er zijn mensen die alles kunnen verkopen en daar veel mee verdienen. Zij zijn geboren verkopers. En jij?

Bovendien hoef je niet eens veel te verdienen om financieel onafhankelijk te worden. Dé regel naar financiële onafhankelijkheid is: geef minder geld uit te dan je verdient. Zo kan zelfs een onderwijzer rijk worden.

In mijn interviews zoek ik naar andere motivatie, die de juiste klanten aantrekt. Of de juiste samenwerkingsverbanden. Of financiële armslag.

Onderzoek naar de vraag of geld gelukkig maakt

Alle studies naar de connectie tussen geld en geluk wijzen uit, dat rijken iets gelukkiger zijn dan armen. De grens van optimaal gelukkig zijn met geld ligt in Nederland echter bij zo’n 60.000 euro inkomen per jaar. Alles daarboven doet er minder toe volgens de onderzoeken. Met 60.000 euro voldoe je aan je basisbehoeften. Alles daarboven is extra, maar voegt weinig toe aan echt geluk.

Van een reële loonsverhoging geniet je een jaar. Van de jackpot winnen twee jaren. In die tijd raak je eraan gewend. En heb jij je uitgavenpatroon aangepast.

Meer geld maakt niet gelukkig. Tenzij je je geld slim uitgeeft. Lees maar…

Maakt geld gelukkig? Geld maakt gelukkigMaakt geld echt niet gelukkig?

Geld maakt niet gelukkig, zeggen ze.
Hm, daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Geld is vies, beweren veel mensen.
Ook daar heb ik mijn kanttekeningen bij. En de onderzoeken steunen me daarin.

Ja, ik heb jaren rond de armoedegrens geleefd en het zoog me helemaal leeg.
‘Kunnen we wel naar die familieverjaardag? Kan ik de benzine betalen? En waar haal ik een goedkoop, leuk cadeau vandaan?’
‘Ik heb een tientje. Besteed ik dat aan eten of aan benzine voor mijn afspraak deze week?’
‘Ik moet investeren in een nieuwe website, maar voor een goede heb ik het geld niet. Ik turn hem zelf wel weer om. Dat gaat weer tijd kosten…’

Oh, wat voelde ik me vrij toen ik voor het eerst met mijn kinderen uit eten kon! En naar de bioscoop. Met mijn oudste kon ik een paar dagen weg, omdat ze van school veranderde. En die traditie zet ik voort.
Ik was blij als een kind toen ik na 3 jaren eindelijk wat nieuwe kleren voor mij kon kopen! En kon sparen.

Geen geld maakt ongelukkig en stompt je af.
Geld kan wel degelijk gelukkig maken. Onder die armoedegrens, dat nooit meer! En het mag nog wel een beetje meer ook. Meer geld dan je nodig hebt kan namelijk wel gelukkig maken…

Meer geld dan je nodig hebt kan zeker gelukkig maken

Dat ontdekte ik tijdens mijn zoektocht naar mijn eigen geldmindset.

Geld opent namelijk deuren naar meer. Meer spullen, jazeker. Natuurlijk. Eindelijk verhuizen of een elektrische auto rijden. Zonnepanelen op het dak en die keuken was al jaren aan vervanging toe. Oh, en in de achtertuin komt een overkapping met buitenkeuken.
Ja, die keuzes geven je een gevoel van vrijheid.

Hebben voor de heb maakt echter minder gelukkig. Dus die vette Porsche is leuk en die testrit staat je nog levendig bij, maar hoe lang duurt de high van het hebben ervan? Heb jij weleens iets gekocht dat in je top 3 van je verlanglijst stond, terwijl je er nauwelijks van genoot toen je het eenmaal had? Je het nauwelijks gebruikte en eigenlijk vergat? Dan doen spullen met je, wijzen de studies uit. En ik kan het beamen: in de tijd dat wij onder de armoedegrens leefden, ontdekten wij hoe weinig spullen eigenlijk betekenen. En hoeveel belangrijker tijd met en voor elkaar is.
Nee, ik ben niet tegen het hebben van spullen. Het valt me wel op, dat het al snel meer moet zijn. Het gevoel is anders dan wanneer jij je geld besteedt aan andere zaken, zoals…

Geld opent ook deuren naar meer ervaringen. Meer ruimte maken voor je gezin, familie en vrienden. Herinneringen opbouwen door te reizen, dingen te ondernemen en te onderzoeken. Samen doen maakt bovendien gelukkiger dan alleen beleven, vertellen de resultaten van de onderzoeken.
Ga maar eens bij jezelf na waaraan jij denkt als je het hebt over jouw jeugd. Denk jij aan je speelgoed of aan die ene boottocht met je opa of abseilen met je vader? Over de verhalen die je leraar vertelde of over de lesstof bij Nederlands?
Oh, en tellen jouw werkweken meer dan 40 uren? En moet je daarnaast nog je administratie doen? En je huishouden en andere klusjes? Investeer dan geld in tijdbesparing. Daar word je echt gelukkig van. Tijd is het meest schaarse goed en je kunt het niet inhalen. Besteed je extra 50 euro dus aan huishoudelijke hulp in plaats van nieuwe kleding.

Geld opent deuren naar vrijheid. Vrijheid om eigen keuzes te maken.
Dat kan zitten in die ene investering om het je personeel gemakkelijker te maken. En meer armslag te geven. Om te verduurzamen, je langetermijnplannen uit te rollen of je privé te voorzien van een betere toekomst. Denk aan pensioenopbouw.
Dat zit ook in de ruimte die je neemt voor je eigen gezondheid, de relatie met de belangrijkste mensen in je leven en de dingen die cruciaal zijn voor jou.

Vraag je af wat mensen op dit moment op jouw uitvaart zouden zeggen over je.
En zet dat naast welke indruk jij wilt achterlaten

Geld opent ook de deur naar delen. (Weg)geven maakt het gelukkigst volgens de onderzoeksrapporten. Dat gaat van cadeaus uitdelen tot doneren en investeren. Natuurlijk kun je doneren aan goede doelen. Of investeren in een project of initiatief waarin jij gelooft. Vrijwilligerswerk doen of elke zomervakantie een paar weken naar die ene plek aan de andere kant van de wereld gaan om te helpen. Je doet het, omdat het kan. En het anderen gelukkig maakt. Dat geluk maakt jou gelukkig.

Geld is echter nooit een reden voor klanten. Ik zoek nog even verder naar motivatie die dat wel doet.

Externe motivatie - succesvol willen zijn2) ‘Kijk mij!’

Jouw motivatie om te ondernemen zoals jij doet komt vanuit een behoefte je te bewijzen. Tegenover je familie, die je vertelt dat het je toch niet lukt succesvol te zijn. Tegenover je ouders die liever hebben dat je voor zekerheid gaat. Of je partner, die wil dat je met dat en dat inkomen thuis komt elke maand. En groeien moet, want er moet iets tegenover de vele uren staan die jij niet thuis bent. En tegenover jezelf, omdat je eindelijk wilt laten zien dat je het kan!

Nee, ook dat vermeld je niet op je website. Die interne struggle met de druk van buiten helpt je niet aan meer klandizie.

Aan ieders verwachtingen voldoen is ook een moeilijke om te verkopen. Iedereen willen helpen en geen keuzes maken in je doelgroep bij voorbeeld genereert te weinig triggers. Met koffieapparaten in twintig kleuren bedien je echt iedereen volgens jou. Maar het geeft keuzestress, waardoor mensen niet kiezen en verder zoeken. Alle opdrachten aannemen versnippert je aandacht en dat merken klanten aan je.

Ook een kijk-mij-motivatie verwerk ik niet in je verkopende tekst. Of je blog. Ik ben op zoek naar wat resoneert bij degenen die jij het beste helpt.

Externe motivatie - verplichting van buitenaf3) De verplichting

‘Zo hoort het.’
Bij ondernemen hoort je nek uitsteken. En soms betekent dat, dat jij het anders doet. Omdat jij de ervaring hebt dat jouw manier werkt. Doen wat iedereen doet maakt je een kuddedier. Kuddedier zijn en ondernemen gaan slecht samen.

‘Ik voel me schuldig als het niet doe.
Mijn marketingadvies gaf ik altijd gratis weg in de beginjaren van Van Vondel txt. Ik voelde me ertoe verplicht, wetende dat tekst alleen onvoldoende resultaten geeft. Marketingadvies stond niet op mijn website, al blogde ik er wel over. Het kwam niet bij me op er geld voor te vragen, totdat iemand me wakker schudde. Als ik het advies achterwege liet, waren mijn klanten vast ontevreden met het resultaat. Ik verplichtte mijzelf mijn klanten zover mogelijk op weg te helpen. Dat dat ten koste ging van mijn boterham, dat besefte ik nauwelijks. Pas toen ik het op mijn website aanbood, durfde ik er wat voor te vragen. Nu kiezen opdrachtgevers wat ze willen.

‘Zo wil iedereen het. Het is de trend.’
Zo is het de trend om trainingen zoveel mogelijk online te geven, met een-op-een skypegesprekken en een gezamenlijke, gesloten groep waar de deelnemers elkaar kunnen besmetten met ideeën en zo. Vertelt jouw business coach dat je daaraan mee moet doen? Ga dan bij jezelf te rade of die manier ook bij jouw past.

Bovendien, wat als de trend wordt opgevolgd door een volgende? Pas jij je dan weer aan?

Of kies je toch liever je eigen pad en de aanpak die daarbij hoort, omdat jij weet dat het zo werkt.

‘De klant eist het tegenwoordig.’
‘Geen klant wil nog live afspreken. Wij doen alles per telefoon en e-mail. Af en toe via Skype. Ze zitten gewoon te ver weg en onze klanten zijn te druk om te reizen.’
‘Hoeveel van jullie offertes zetten jullie om in opdrachten?’
‘Zo’n veertig procent.’
‘Waarom zouden ze je niet persoonlijk willen ontmoeten?’
‘Omdat ze allemaal zo druk zijn. Door het zo te doen, hebben zij tijd over voor hun eigen dingen.’
‘Ga bij de volgende zes afgewezen offertes eens na of ze live hebben gesproken met degene die de opdracht wel kreeg.’
Na een halfjaar kwam ze met het antwoord. Vier van de zes had elkaar persoonlijk gesproken.

‘Ze hebben offertes opgevraagd bij nog vier anderen. We gaan extra laag zitten met onze prijs en duimen dat de onze dan aangenomen wordt.’
‘Hebben ze aangegeven, dat ze geen budget hebben? Heb je gevraagd naar hun budget?’
‘Nee, dat niet.’
‘Hadden ze het over ‘een mooie prijs maken’ of iets in die trant?’
‘Nee, ook niet echt. Maar waarom zouden ze anders vijf offertes opvragen?’
‘Misschien omdat ze de beste hulp willen. Of de hulp die bij hen past. Of het meeste resultaat geeft. Ze kiezen het voorstel waar zij zich senang bij voelen dus.’

‘Ik krijg anders moeilijkheden’
Komt de keuze om parttime te ondernemen als moeder echt uit jouzelf of voldoe je aan de meningen en verwachtingen van je omgeving? Onderneem je parttime uit schuldgevoel tegenover je kinderen? Ga bij jezelf na wat je zou doen als je dat alles loslaat. Wat kies je dan?

Jij durft je niet te laten zien. Zodra jij voor jezelf kiest, verwerk ik jou in de boodschap. 

Interne motivatie

Waarom doe jij wat je doet? Omdat het anders kan4) ‘Dat kon anders!’

Jouw motivatie om te ondernemen komt vanuit een verlangen het anders te doen. Wat jij gezien en gedaan hebt, werkt volgens jou niet. En je weet waaraan het ligt. Daarom heb jij ervoor gekozen voor het ondernemerschap. Inclusief je eigen aanpak. Jij wilt mensen helpen aan een echte oplossing in plaats van het halfzachte dat je ervaren hebt.

Of je drijfveer komt vanuit een gebrek aan hulp toen jij die nodig had. Of iemand dicht bij jou. Zo worden veel fondsen en verenigingen opgericht. En onderzoeken gestart, met crowdfunding of andere manieren van inkomsten. Zij vullen het gat, waarin patiënten en/of familieleden vielen.

Jouw hulp is op maat, gaat dieper, helpt de planeet een handje in de juiste richting en/of reikt verder dan welke andere oplossing dan ook.

Dát is de motivatie die ik verwerk in mijn teksten voor klanten, omdat zij zich ermee identificeren.

Waarom doe jij wat je doet? Omdat het anders moet5) ‘Het móet anders!’

De meeste ondernemers en initiatiefnemers vragen mijn hulp vanuit een diep verlangen echt het verschil te maken. Op lange termijn en vaak reikt hun doel ver. Zij hebben een missie. Hun eerste doel is om die missie te volbrengen, mensen in hun beweging mee te krijgen en partners achter zich te scharen. Daarvoor hebben ze omzet nodig. Winst.

Hun missie is groot: zij willen de wereld beter achterlaten of gaan voor een gezonde planeet. Deze mensen willen iets door te geven hebben. En ze voelen het van hun tenen tot in hun haarpunten.

Deze motivatie vraagt om meer dan puur verkopende tekst. En meer dan een verhaal over waarom mensen bij hen aankloppen zouden. Deze mensen zien dat zij onderdeel zijn van een groter geheel. Zij besmetten. Ze motiveren jou je beste kant te laten zien. En laten je zien hoe. En het is mijn taak dat door te laten dringen in hun boodschap.

Zijn extern gemotiveerde doelen uit den boze?

Nee.
Je kunt niet leven van lucht. En geld verdienen is niet vies, als jij het gebruikt voor wat bij jou past. Geld geeft je ruimte om de dingen te doen die jou, je klanten en je omgeving gelukkig te maken. En misschien de wereld daarbuiten. Geld geeft jou die keuze.
En wanneer jij het eens bent, dat je het ouderschap en werk het beste combineert door parttime te ondernemen, dan is daar niets mis mee.

Als het maar jóuw motivatie is.

Dus kom jij er gaandeweg deze blog achter, dat jouw motivatie vooral van buiten jezelf komt, kijk dan of je die omdraaien kunt naar een intern gedreven motivator.
En is jouw motivatie vooral missie gedreven? Ga dan na hoe jij die missie ook kunt omzetten in harde munten voor investeringsmogelijkheden. Die heb je nodig om je missie verder te ondersteunen. Het verhaal van Tony’s Chocolonely geeft je inspiratie. Ik kan je helpen jouw boodschap kristalhelder te krijgen en over te brengen.

En vergeet niet…

Zelfs wanneer je bedrijf corporate is: je motivatie bestaat altijd uit een zakelijk en privé gedreven doel. Eenzijdigheid hierin zorgt dat je het andere deel van je leven op de tweede plaats zet. Beide zijn essentieel. Ze houden je in balans.

Ik eindig met de vraag, waarmee ik deze blog begon: waarom doe jij wat je doet?

 

Blog & contentmarketing, Copywriting | commerciële tekst, Marketing


Esther van Vondel

Esther van Vondel

VERKOPEN BEGINT BIJ JE BOODSCHAP, OMGEZET IN WOORDEN. EN ACTIE OM DIE BOODSCHAP ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN BIJ DE JUISTE MENSEN Neem contact op via 06 54 94 39 62 of info@vanvondeltxt.nl

Reacties (2)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Telefoonnummer

06 - 54 94 39 62

Postadres

Tulpenstraat 105
7004 DH  Doetinchem

esther@vanvondeltxt.nl

KvK nr. 56469128
btw-nummer NL193104271B01

Algemene Voorwaarden tekst- en contentmarketingbureau Van Vondel txt 

Volg Van Vondel txt op:


Deze website maakt gebruik van cookies, enkel om algemene, niet-persoonsgebonden statistieken bij te houden. Bekijk ook de privacyverklaring.

Gastblogger op:

Frankwatching